Δελτίο τύπου Ε. Αγαθοπούλου
Με κοινή πρωτοβουλία των Βουλευτριών/των, της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Ε. Αγαθοπούλου, Μ. Τζούφη και Ν. Φίλη, κατατέθηκε ερώτηση την οποία υπογράφουν 35 βουλευτές και βουλεύτριες, σχετικά με το αντιεπιστημονικό, ανορθολογικό και κατά των γυναικών, εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Σεξουαλικότητα-Γονιμότητα-Γονεϊκότητα μια αδιαχώριστη ενότητα», το οποίο έλαβε αρχικά την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας.
Το συγκεκριμένο κατάπτυστο, κατ΄ επίφαση εκπαιδευτικό και κατ΄ουσίαν βαθιά μισογυνικό πρόγραμμα, κατόπιν και των οργισμένων αντιδράσεων, αποσύρθηκε εν μια νυκτί. Το αποσυρθέν πρόγραμμα με θέμα την Προγεννητική Αγωγή, όπως επισημαίνουν στην ερώτησή τους, αναπαράγει τη θεωρία του «αγέννητου παιδιού», υποστηρίζοντας ότι η ζωή του βρέφους αρχίζει με τη σύλληψη, ενώ πλαισιώνεται από αντιεπιστημονικές, ψευδοθεωρητικές, σκοταδιστικές απόψεις, που στόχο έχουν την δημιουργία ελεγχόμενων, εργαλειοποιημένων, ενοχικών, θηλυκών σωμάτων.
Οι Βουλευτές/τριες, στην ερώτησή τους, επικρίνουν την σκοπιμότητα μιας τέτοιας συγκατάθεσης, επιρρίπτουν ευθύνες στο ΥΠΑΙΘ, για την βαθιά συντηρητική, πατριαρχική, νεοφιλελεύθερη, εκπαιδευτική πολιτική που ασκεί, το οποίο για μια ακόμη φορά και καθόλου τυχαία, τουναντίον συνειδητά και σκόπιμα, μετατρέπεται σε αρνητή του κινήματος των γυναικών ενάντια στην έμφυλη βία, μετατρέπεται σε εκφραστή της πατριαρχίας και της αντιεπιστημονικότητας.
Για τον λόγο αυτό, οι βουλευτές και βουλεύτριες θέτουν μια σειρά ερωτημάτων προς τους/τις αρμόδιους/ες Υπουργούς τόσο για την σκοπιμότητα μιας τέτοιας έγκρισης, όσο και για την άσκηση ουσιαστικών πολιτικών ισότητας των φύλων, αρχής γενομένης με την ένταξη της σεξουαλικής, διεπιστημονικής, συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στα σχολεία, συντεταγμένα, μεθοδικά και σε βάθος χρόνου. Παράλληλα, αιτούνται τα πρακτικά έγκρισης και απόσυρσης του εν λόγω κατάπτυστου προγράμματος.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης
Προς τoυς/τις κ.κ. Υπουργούς:
Παιδείας & Θρησκευμάτων
Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
Θέμα: «Αντιεπιστημονικό, ανορθολογικό και κατά των γυναικών το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Σεξουαλικότητα-Γονιμότητα-Γονεϊκότητα μια αδιαχώριστη ενότητα» με έγκριση του Υπουργείου Παιδείας»
Οργή και θυμηδία προκάλεσε η έγκριση, και εν μια νυκτί απόσυρση, κατόπιν της σωρείας αντιδράσεων του ήδη εγκεκριμένου και κατ ευφημισμό εκπαιδευτικού προγράμματος, από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) με τίτλο Σεξουαλικότητα-Γονιμότητα-Γονεϊκότητα μια αδιαχώριστη ενότητα, προτεινόμενο από την Εταιρεία Προγεννητικής Αγωγής.
Για τον λόγο αυτό, οι βουλευτές και βουλεύτριες θέτουν μια σειρά ερωτημάτων προς τους/τις αρμόδιους/ες Υπουργούς τόσο για την σκοπιμότητα μιας τέτοιας έγκρισης, όσο και για την άσκηση ουσιαστικών πολιτικών ισότητας των φύλων, αρχής γενομένης με την ένταξη της σεξουαλικής, διεπιστημονικής, συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στα σχολεία, συντεταγμένα, μεθοδικά και σε βάθος χρόνου. Παράλληλα, αιτούνται τα πρακτικά έγκρισης και απόσυρσης του εν λόγω κατάπτυστου προγράμματος.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης
Προς τoυς/τις κ.κ. Υπουργούς:
Παιδείας & Θρησκευμάτων
Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
Θέμα: «Αντιεπιστημονικό, ανορθολογικό και κατά των γυναικών το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Σεξουαλικότητα-Γονιμότητα-Γονεϊκότητα μια αδιαχώριστη ενότητα» με έγκριση του Υπουργείου Παιδείας»
Οργή και θυμηδία προκάλεσε η έγκριση, και εν μια νυκτί απόσυρση, κατόπιν της σωρείας αντιδράσεων του ήδη εγκεκριμένου και κατ ευφημισμό εκπαιδευτικού προγράμματος, από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) με τίτλο Σεξουαλικότητα-Γονιμότητα-Γονεϊκότητα μια αδιαχώριστη ενότητα, προτεινόμενο από την Εταιρεία Προγεννητικής Αγωγής.
Το αποσυρθέν πλέον πρόγραμμα με θέμα την Προγεννητική Αγωγή, αναπαράγει τη θεωρία του «αγέννητου παιδιού», υποστηρίζοντας ότι η ζωή του βρέφους αρχίζει με τη σύλληψη. Για μια ακόμη φορά το ΥΠΑΙΘ βρίσκεται εκτεθειμένο και κατώτερο των περιστάσεων, τη στιγμή μάλιστα που το κίνημα των γυναικών για την έμφυλη βία στιγμάτισε την ελληνική κοινωνία υποδεικνύοντας παράλληλα την κατεύθυνση των πολιτικών που οφείλει η Πολιτεία να δρομολογήσει για την εξάλειψη του σεξισμού, της έμφυλης βίας και του μισογυνισμού.
Φαίνεται ότι το ΥΠΑΙΘ, παρά την εκ των υστέρων απόσυρση, κινείται στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση, προτείνοντας την αντιεπιστημονικότητα, το μισογυνισμό και την αυθαιρεσία ως τον ενδεδειγμένο τρόπο πρόσληψης κι ερμηνείας της πραγματικότητας στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Το εν λόγω πρόγραμμα, το περιεχόμενο του οποίου δημιούργησε θύελλα αντιδράσεων βασιζόταν σε 3 βίντεο, μιας διδακτικής ώρας το καθένα και σε ένα μικρό «επιστημονικό» βιβλίο 84 σελίδων με ομώνυμο τίτλο: «Προγεννητική Αγωγή, προετοιμασία για την γονεϊκότητα, Σεξουαλικότητα-Γονιμότητα-Γονεϊκότητα, μια αδιαχώριστη ενότητα». Οι απόψεις που διατυπώνονται στα βίντεο είναι ανορθολογικές, αντιεπιστημονικές, στρέφονται εναντίον των δικαιωμάτων των γυναικών, στην αυτοδιάθεση του σώματός τους, συνδέοντας την σεξουαλικότητα με την γονεϊκότητα.
Το εν λόγω πρόγραμμα, το περιεχόμενο του οποίου δημιούργησε θύελλα αντιδράσεων βασιζόταν σε 3 βίντεο, μιας διδακτικής ώρας το καθένα και σε ένα μικρό «επιστημονικό» βιβλίο 84 σελίδων με ομώνυμο τίτλο: «Προγεννητική Αγωγή, προετοιμασία για την γονεϊκότητα, Σεξουαλικότητα-Γονιμότητα-Γονεϊκότητα, μια αδιαχώριστη ενότητα». Οι απόψεις που διατυπώνονται στα βίντεο είναι ανορθολογικές, αντιεπιστημονικές, στρέφονται εναντίον των δικαιωμάτων των γυναικών, στην αυτοδιάθεση του σώματός τους, συνδέοντας την σεξουαλικότητα με την γονεϊκότητα.
Στα 3 βίντεο που αποτελούν τον κορμό του προγράμματος ακούγονται εξωφρενικές απόψεις, πέρα από κάθε έννοια ορθολογισμού, στηρίζονται σε μεταφυσικές αναπόδεικτες θεωρήσεις επικαλούμενες πεποιθήσεις αβάσιμες και αυθαίρετες. Κάποιες από τις απόψεις που αναφέρονται στα 3 βίντεο της Εταιρείας Προγεννητικής Αγωγής είναι οι εξής: «Τα πάντα ξεκινούν τη στιγμή της σύλληψης του παιδιού» αξιοποιώντας το επιχείρημα ότι στην αρχαία Κίνα που μετρούσαν την ηλικία του παιδιού από τη στιγμή της σύλληψης, στις πεποιθήσεις κάποιας φυλής στην Αφρική της οποίας τα μέλη θεωρούσαν ότι η ηλικία του παιδιού ξεκινάει από την ώρα που η γυναίκα συλλαμβάνει την ιδέα (!) να κάνει παιδί.
Άλλη άποψη ότι «Το DNA του παιδιού εξαρτάται από την ποιότητα αγάπης του ζεύγους» και ότι η γυναίκα, για τους υπεύθυνους του προγράμματος της Προγεννητικής είναι η «έγκυος που απλά υλοποιεί το σχέδιο». Πίσω από αυτές τις σκοταδιστικές απόψεις, προωθείται η αποδοχή της αντιεπιστημονικότητας και της κατάργησης του ορθού λόγου με την αρχική βούλα του ΥΠΑΙΘ (Αρ. Πρωτ Φ.2.1/ΕΧ/101346/1490068/Δ7), και του ΙΕΠ, του think tank της εκπαιδευτικής πολιτικής, το οποίο σε ανάλογη συνεδρίαση, ενέκρινε αρχικά το πρόγραμμα[1], όσο και της πατριαρχικής αντίληψης για τον απόλυτο έλεγχο των σωμάτων των γυναικών, τη δημιουργία ενοχικών σωμάτων που διαρκώς λογοδοτούν και φέρουν ευθύνη για την υγεία των παιδιών, της εργαλειοποίησης των σωμάτων τους, συνδέοντας τέλος την σεξουαλικότητα των ατόμων και δη των γυναικών με την γονιμότητα και γονεϊκότητα.
Το δε τελευταίο που αποτελεί και τον τίτλο του προγράμματος, προτείνει την άμεση σύνδεση των τριών ως αδιαχώριστη ενότητα, με άλλα λόγια προωθεί τον δομικό πυρήνα των πατριαρχικών αντιλήψεων βάσει των οποίων το σώμα των γυναικών είναι αντιληπτό ως αναπαραγωγικό σκεύος, η σεξουαλικότητα τους ελεγχόμενη και προς την εκπλήρωση συγκεκριμένου σκοπού. Τις παραπάνω απόψεις θα διδάσκονταν οι μαθητές και μαθήτριες με έγκριση του ΥΠΑΙΘ, στην περίπτωση που τα γρήγορα αντανακλαστικά των πολιτών δεν ακύρωναν το κατ επίφαση εκπαιδευτικό και απροκάλυπτα μισογυνικό πρόγραμμα.
Ωστόσο, προκαλεί προβληματισμό ως προς την σκοπιμότητα που εξυπηρετεί η έγκριση ενός τέτοιου, αναχρονιστικού, αντιεπιστημονικού προγράμματος και σε βάρος των γυναικών, την στιγμή μάλιστα που λίγο καιρό πριν, το ίδιο το Yπουργείο συμμετείχε σε ανάλογο, ιδεολογικής προσέγγισης, συνέδριο γονιμότητας το οποίο ακυρώθηκε επίσης μετά την μαζική αντίδραση των πολιτών και των γυναικείων και φεμινιστικών οργανώσεων.
Προκαλεί περαιτέρω προβληματισμό, επίσης, το γεγονός ότι είναι το ίδιο Υπουργείο που ακύρωσε διαγωνισμούς, προγράμματα και δράσεις για την ανάγκη μιας διεπιστημονικής προσέγγισης των ζητημάτων της σεξουαλικότητας, των σεξουαλικών και αναπαραγωγικών δικαιωμάτων, της σεξουαλικής επιλογής, ταυτότητας και έκφρασης φύλου.
Είναι το ίδιο Υπουργείο που διατείνεται ότι υλοποιεί κι εντάσσει στην εκπαιδευτική διαδικασία θεματικές για την προάσπιση και προαγωγή των δικαιωμάτων, και σεξουαλικής συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και την ίδια στιγμή προωθεί μισογυνικές, μεταφυσικές, θεοκρατικές αντιλήψεις περί της διαδικασίας αναπαραγωγής, μέσω της έγκρισης ανάλογων προγραμμάτων.
Επειδή τέτοιου είδους απόψεις συνιστούν την κατάργηση της επιστήμης και του ορθού λόγου κι είναι επικίνδυνες, αναχρονιστικές και μισογυνικές.
Επειδή το ΥΠΑΙΘ με την αρχική έγκρισή του προσυπογράφει την παραπάνω θεώρηση κι ερμηνεία παρά την εκ των υστέρων απόσυρση.
Επειδή για μια ακόμη φορά και σε ότι έχει σχέση με ζητήματα φύλου και σεξουαλικότητας παραμένει δέσμιο ακροδεξιών, πατριαρχικών, μεταφυσικών αντιλήψεων και εκτεθειμένο μεταξύ σφύρας και άκμονος.
Επειδή αυτό που απαιτείται είναι η ένταξη της σεξουαλικής, συμπεριληπτικής διεπιστημονικής εκπαίδευσης σε σχέση με το σώμα, τα σεξουαλικά δικαιώματα την σεξουαλικότητα και τις εκφορές της.
Επειδή το γυναικείο έγκυο σώμα δεν είναι απλά το σκεύος για την επιτέλεση του σχεδίου.
Επειδή οι θεωρίες περί του αγέννητου παιδιού και της σύλληψης του ευφυούς σχεδίου εδράζονται στον πυρήνα της ακροδεξιάς πατριαρχικής αντίληψης.
Επειδή η χώρα μας και η εκπαίδευση αυτής έχει κοσμικό χαρακτήρα.
Επειδή η ισότητα των φύλων και η υπεράσπιση των δικαιωμάτων συνιστά ίδιον μιας δημοκρατικής πολιτείας και εκπαίδευσης.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Γιατί προσυπέγραψε το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων με την αρχική έγκριση του προγράμματος την παραπάνω θεώρηση κι ερμηνεία που οι δημιουργοί του προγράμματος προωθούν; Θεωρεί ότι κατά αυτόν τον τρόπο προωθείται η ανισότητα σε βάρος των γυναικών και των σωμάτων τους;
2. Είχε γνώση των προωθούμενων αντιλήψεων περί της διαδικασίας σύλληψης και των συντελούμενων που οι εκπρόσωποι του προγράμματος προβάλλουν; Αν ναι γιατί ενέκρινε αρχικά το παραπάνω πρόγραμμα; Ποια η σκοπιμότητα της έγκρισης από το ΥΠΑΙΘ; ΑΝ όχι, ποια μέτρα προτίθεται να λάβει ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον τέτοιου είδους ζητήματα;
3. Με ποιες μεθόδους και παιδαγωγικό υλικό διδάσκεται η σεξουαλική εκπαίδευση και πόσες ώρες; Ποια εγχειρίδια και οδηγοί αξιοποιούνται, ποιες θεματικές αναπτύσσονται και με ποιο τρόπο;
4. Προτίθεται το Υπουργείο σας να προωθήσει πραγματικά τις αρχές της ισότητας των φύλων, προτίθεται να εντάξει την οπτική του φύλου στην εκπαιδευτική διαδικασία οριζόντια και κατά τρόπο που πραγματικά να την προωθεί;
5. Συμφωνεί με το περιεχόμενο του παραπάνω, αποσυρμένου πλέον κατόπιν αντιδράσεων, προγράμματος η αρμόδια Υπουργός για θέματα Ισότητας, Δημογραφικής Πολιτικής και Οικογένειας; Συμφωνεί με την αρχική έγκρισή του από το ΥΠΑΙΘ;
Και παρακαλείται, η κ. Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων να καταθέσει, για την ενημέρωση της Βουλής, τα πρακτικά της συνεδρίασης του ΙΕΠ για την έγκριση του παραπάνω προγράμματος (Αρ 60/04/11/2021) όσο και για την απόσυρσή του κατόπιν των αντιδράσεων.
Οι ερωτώντες/σες και αιτούντες/σες βουλευτές/τριες
Αγαθοπούλου Ειρήνη – Ελένη
Τζούφη Μερόπη
Φίλης Νικόλαος
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Αναγνωστοπούλου Σία
Αυγέρη Δώρα
Βαγενά Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βασιλικός Βασίλης
Γκαρά Αναστασία
Γκιόλας Γιάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ζαχαριάδης Κώστας
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρά
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χάρης
Μπαλάφας Γιάννης
Μπάρκας Κώστας
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Πέρκα Θεοπίστη
Πούλου Παναγιού
Ραγκούσης Γιάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γεώργιος
Φάμελλος Σωκράτης
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος
Επειδή τέτοιου είδους απόψεις συνιστούν την κατάργηση της επιστήμης και του ορθού λόγου κι είναι επικίνδυνες, αναχρονιστικές και μισογυνικές.
Επειδή το ΥΠΑΙΘ με την αρχική έγκρισή του προσυπογράφει την παραπάνω θεώρηση κι ερμηνεία παρά την εκ των υστέρων απόσυρση.
Επειδή για μια ακόμη φορά και σε ότι έχει σχέση με ζητήματα φύλου και σεξουαλικότητας παραμένει δέσμιο ακροδεξιών, πατριαρχικών, μεταφυσικών αντιλήψεων και εκτεθειμένο μεταξύ σφύρας και άκμονος.
Επειδή αυτό που απαιτείται είναι η ένταξη της σεξουαλικής, συμπεριληπτικής διεπιστημονικής εκπαίδευσης σε σχέση με το σώμα, τα σεξουαλικά δικαιώματα την σεξουαλικότητα και τις εκφορές της.
Επειδή το γυναικείο έγκυο σώμα δεν είναι απλά το σκεύος για την επιτέλεση του σχεδίου.
Επειδή οι θεωρίες περί του αγέννητου παιδιού και της σύλληψης του ευφυούς σχεδίου εδράζονται στον πυρήνα της ακροδεξιάς πατριαρχικής αντίληψης.
Επειδή η χώρα μας και η εκπαίδευση αυτής έχει κοσμικό χαρακτήρα.
Επειδή η ισότητα των φύλων και η υπεράσπιση των δικαιωμάτων συνιστά ίδιον μιας δημοκρατικής πολιτείας και εκπαίδευσης.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Γιατί προσυπέγραψε το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων με την αρχική έγκριση του προγράμματος την παραπάνω θεώρηση κι ερμηνεία που οι δημιουργοί του προγράμματος προωθούν; Θεωρεί ότι κατά αυτόν τον τρόπο προωθείται η ανισότητα σε βάρος των γυναικών και των σωμάτων τους;
2. Είχε γνώση των προωθούμενων αντιλήψεων περί της διαδικασίας σύλληψης και των συντελούμενων που οι εκπρόσωποι του προγράμματος προβάλλουν; Αν ναι γιατί ενέκρινε αρχικά το παραπάνω πρόγραμμα; Ποια η σκοπιμότητα της έγκρισης από το ΥΠΑΙΘ; ΑΝ όχι, ποια μέτρα προτίθεται να λάβει ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον τέτοιου είδους ζητήματα;
3. Με ποιες μεθόδους και παιδαγωγικό υλικό διδάσκεται η σεξουαλική εκπαίδευση και πόσες ώρες; Ποια εγχειρίδια και οδηγοί αξιοποιούνται, ποιες θεματικές αναπτύσσονται και με ποιο τρόπο;
4. Προτίθεται το Υπουργείο σας να προωθήσει πραγματικά τις αρχές της ισότητας των φύλων, προτίθεται να εντάξει την οπτική του φύλου στην εκπαιδευτική διαδικασία οριζόντια και κατά τρόπο που πραγματικά να την προωθεί;
5. Συμφωνεί με το περιεχόμενο του παραπάνω, αποσυρμένου πλέον κατόπιν αντιδράσεων, προγράμματος η αρμόδια Υπουργός για θέματα Ισότητας, Δημογραφικής Πολιτικής και Οικογένειας; Συμφωνεί με την αρχική έγκρισή του από το ΥΠΑΙΘ;
Και παρακαλείται, η κ. Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων να καταθέσει, για την ενημέρωση της Βουλής, τα πρακτικά της συνεδρίασης του ΙΕΠ για την έγκριση του παραπάνω προγράμματος (Αρ 60/04/11/2021) όσο και για την απόσυρσή του κατόπιν των αντιδράσεων.
Οι ερωτώντες/σες και αιτούντες/σες βουλευτές/τριες
Αγαθοπούλου Ειρήνη – Ελένη
Τζούφη Μερόπη
Φίλης Νικόλαος
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Αναγνωστοπούλου Σία
Αυγέρη Δώρα
Βαγενά Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βασιλικός Βασίλης
Γκαρά Αναστασία
Γκιόλας Γιάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ζαχαριάδης Κώστας
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρά
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χάρης
Μπαλάφας Γιάννης
Μπάρκας Κώστας
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Πέρκα Θεοπίστη
Πούλου Παναγιού
Ραγκούσης Γιάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γεώργιος
Φάμελλος Σωκράτης
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.