Γράφει ο Ηλίας Αθ. Θεοχαράκης
Θεολόγος
Χθες γιορτάσαμε την Αγιά Μαρία την Αιγύπτια. Φτάσαμε δηλαδή ήδη στην προτελευταία Κυριακή από το Άγιον Πάσχα και η Αγία μας εκκλησία μας προβάλλει την ζωή της οσίας Μαρίας της αιγυπτίας.
Εκ πρώτης όψεως είναι απορίας Άξιον θα περίμενε κανείς να μας προβάλλει κάποιον από τους Αποστόλους η κάποιον μεγαλομάρτυρα πολύαθλος ή ίσως κάποιον από τους μεγάλους διδασκάλους όπως για παράδειγμα τον Μέγα βασίλειο η εναν βασιλέα Άγιο Όπως ήταν ο Μέγας Κωνσταντίνος η ο άγιος Ιωάννης ο Βατάτζης ή ίσως και έναν μεγάλο Ασκητή.
Παράδοξο όμως ψάλλει την ακολουθία μιας γυναίκας που πέθανε "ξεχασμένη "από όλους στην έρημο η οποία πρώτα Ηταν μία μεγάλη πόρνη.. Ποιος άραγε να είναι ο λόγος είναι ένα ερώτημα για το οποίο μπορεί κανείς να γράψει ένα ολόκληρο βιβλίο για να του απαντήσει. Ας θυμηθούμε όμως λίγο πρώτα πώς μας προετοίμασε η εκκλησία για την περίοδο της Αγιάς και μεγάλης τεσσαρακοστής.
Ξεκινήσαμε με την Κυριακή του τελώνου και του φαρισαίου με την ομώνυμη παραβολή και την αμέσως επόμενη συνέχισε με του ασώτου ψάλλοντας από τότε κάθε Κυριακή στον όρθρο" της μετανοιας ανοιξον μοι πυλας Ζωοδοτα". Τονίστηκε δηλαδή η ταπείνωση η μητέρα των αρετών που Ασφαλώς είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ειλικρινή μετάνοια. Κανείς δεν φτάνει στην νίκη της υπερηφάνειας Εάν δεν μετανοήσει.
Για την μετάνοια δεν απαιτείται κανένας κόπος Αλλά μόνο Αγαθή προαίρεση. Για το λόγο αυτό ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος αυτό ζείτε σε Γιάννα προετοιμαστούν οι άνθρωποι για την έλευση του ΚΥΡΊΟΥ μας. Έλεγε χαρακτηριστικά :"μετανοείτε ηγγικε γαρ η βασιλεία των των ουρανών".
Δεν είπε να κάνετε αυτό ή το άλλο είπε απλά "Μετανοείτε." Μία λεξούλα απλή όπως φαίνεται ότι είναι. Όμως πόσο δύσκολα ξεστομίζει κανείς την "συγνώμη" και πόσο Αληθινή είναι άραγε όταν τι λέει. Και πόσο μετάνοια ειλικρινή εμπεριέχει. Ακόμη και τα νήπια δυσκολεύονται να την ξεστομίζουν.
Ούτε ο Αδάμ ούτε η Εύα μετανόησαν για αυτό και εκδιώχθηκαν από τον παράδεισο όχι γιατί μόνο αμάρτησαν. Για αυτό και ο διάβολος δεν σώζεται γιατί είναι η προσωποποίηση της υπερηφάνειας Ακόμη και τώρα ένα Ήμαρτον θα τον έσωζε αλλά δεν το λέει γιατί αυτό θα δήλωνε ταπείνωση.
Τα πάντα μπορεί να κάνει ο διάβολος δεν τρώει ποτέ δεν κοιμάται δεν κουράζεται αλλά δεν μπορεί να σωθεί γιατί δεν μετανοεί και έχει παγιωθεί στο κακό. Μετάνοια ζήτησε με το ξεκίνημα του κηρύγματος και ο Χριστός μας "Ματθαίου Δ 17". Γιατί χωρίς αυτήν κανένα απολύτως έργο δεν έχει αξία αλλά κατά καίγεται από την υπερηφάνεια οπως ακριβώς.
Παροιμιώδης Ηταν η μετάνοια του προφητανακτος Δαυίδ Που αποτέλεσε την αφορμή για την συγγραφή του υπέροχου 50ου ψαλμου της μετανοιας "ελέησον με ο Θεός κατά το μέγα έλεος σου". Έτσι λοιπόν μας θυμίζει την Πέμπτη Κυριακή η εκκλησία την ηρωική αλλά και έμπρακτη μετάνοια της Οσίας Μαρίας λέγοντας μας: Προσέξτε γιατί και αν πιστέψατε και αν αγωνιστήκατε και αν κάνατε μετάνοιες ελεημοσύνες αγρυπνίες όλες αυτές τις ημέρες της τεσσαρακοστής κινδυνεύετε ακόμη διότι Το κλειδί του παραδείσου κρατά στο χέρι της η μετάνοια.
Η Οσία Μαρία έζησε τα πρώτα νεανικά της χρόνια στην πορνεία αλλά όταν πήγε στους Αγίους Τόπους να προσκυνήσει τον τίμιο σταυρό μία αόρατη δύναμη την καθήλωσε ακίνητη έξω από το ναό τότε υποσχέθηκε ότι θα αλλάξει ζωή παρακαλώντας την Παναγία Να την επιτρέψει να προσκυνήσει τον τίμιο σταυρό.
Η Παναγία την άκουσε και η Μαρία αφού προσκύνησε Έφυγε για την έρημο όπως υποσχέθηκε όπου ασκήτεψε για Σαράντα επτά ολόκληρα χρόνια με αυστηρή νηστεία και προσευχή και όντας το αμαρτωλό της παρελθόν Με την ειλικρινή μετάνοια που επισφράγισε με τη νέα ζωή της γενόμενη συγχρόνως μεγάλο παράδειγμα μετάνοιας.
Τη συντριβή της καρδιάς λοιπόν της Αγίας Μαρίας μας προβάλλει η εκκλησία σήμερα γιατί την βασιλεία των ουρανών δεν την κερδίζουμε αλλά μας τη χαρίζει ο Θεός ως δώρο κληρονομιάς Αρκεί να δώσουμε την καρδιά μας οπως έκανε η Αγία Μαρία αρχίζοντας με την μετάνοια.
Είναι συγκλονιστικός ο βίος της και θα πρέπει να τον μελετήσει κάθε ορθόδοξος Χριστιανός και θα βρει μεγάλη ωφέλεια θα πάρει πολύ δύναμη να συνεχίσει τον αγώνα του βλέποντας την παντοδυναμία και ευσπλαχνία του ΚΥΡΊΟΥ ΜΑΣ ΙΗΣΟΎ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.