Η φιλοσοφία της παράστασης
Η εκδήλωση "ΕΥΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ. ΟΔΟΙΠΟΡΩΝΤΑΣ ΣΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ" σε κείμενα και επιμέλεια της Λένας Σαββίδου είναι μία παραγωγή της ΕΝΩΣΗΣ ΠΟΝΤΙΩΝ Ν.ΚΙΛΚΙΣ "ΟΙ ΑΡΓΟΝΑΥΤΕΣ" που υπό την αιγίδα του ΔΗΜΟΥ ΚΙΛΚΙΣ εντάχθηκε και παρουσιάστηκε στα πλαίσια των ΕΛΕΥΘΕΡΙΩΝ 2023. Η όλη προσπάθεια έτυχε της ευγενική αρωγής της Ιεράς Μητροπόλεως Πολυανής και Κιλκισίου και του Σεβασμιοτάτου Μητροπολίτη κκ. Βαρθολομαίου.
Με αυτήν την εκδήλωση οι Αργοναύτες επιχειρούν να περάσουν σε μια νέα εποχή όπου οι εκδηλώσεις μετατρέπονται σε πολυδιάστατες οδούς επικοινωνίας με την κοινωνία. Αναμφίβολα, η μέχρι τώρα επικρατούσα αντίληψη της "εκδήλωσης για την εκδήλωση", αποτελεί μια εύκολη λύση αλλά και μία τροχοπέδη για τους συλλόγους αλλά και το κοινό τους που οφείλουμε να ξεπεράσουμε αν θέλουμε να δουλέψουμε με ειλικρίνεια και μεστότητα πάνω στα θέματα που μας απασχολούν.
Οι εκδηλώσεις ή μέρος τους, ίσως θα πρέπει να ξεφύγουν από την παρωχημένη λογική του "παρουσιάζω" ή "παρουσιάζομαι" και να περάσουν στην λογική του "συνδιαλέγομαι". Είναι ένα δύσκολο βήμα γιατί προϋποθέτει να έχεις εργαστεί πολύ καλά πάνω στο θέμα σου, να το έχεις φιλτράρει και να μπορείς να το δώσεις με νέες φόρμες χωρίς να έχει αφαιρεθεί από αυτό η πολύτιμη ουσία του.
Δύσκολο επίσης γιατί κάθε που συνδιαλέγεσαι αφήνεις πίσω σου την πολυτέλεια του μονόλογου και εισχωρείς στον όχι πάντα βατό χώρο του διαλόγου. Ενός διαλόγου που είναι πολυεπίπεδος, αφορά στους θεσμούς με τους οποίους συνεργάζεσαι, στα μέλη σου, στην ίδια την κοινωνία τοπική και ευρύτερη στην οποία απευθύνεσαι. Και εκεί οφείλεις να ακούσεις και να επαναδιαπραγματευτείς ακόμη και την θεματική και τις σταθερές σου.
Πρόκειται για μία πολυθεματική εξ ορισμού παράσταση μιας και παρουσιάζει την πολυκύμαντη και μεγάλη σε χρονική έκταση ιστορία του Ευξείνου Πόντου. Από τα βίαια γεγονότα του Ξεριζωμού και την Προσφυγιά του 1922 γυρνάμε πίσω στην ζωή στην εκεί Πατρίδα κατά τους τελευταίους χρόνους και με βήμα σταθερό προς τα πίσω φτάνουμε στο Βυζάντιο, διασχίζουμε την αρχαιότητα, για να καταλήξουμε στο Μύθο και στην αχλή πριν τον ιστορικό χρόνο που φιλοξενεί τη "γέννηση" μας.
Πρόκειται για μία πολυθεματική εξ ορισμού παράσταση μιας και παρουσιάζει την πολυκύμαντη και μεγάλη σε χρονική έκταση ιστορία του Ευξείνου Πόντου. Από τα βίαια γεγονότα του Ξεριζωμού και την Προσφυγιά του 1922 γυρνάμε πίσω στην ζωή στην εκεί Πατρίδα κατά τους τελευταίους χρόνους και με βήμα σταθερό προς τα πίσω φτάνουμε στο Βυζάντιο, διασχίζουμε την αρχαιότητα, για να καταλήξουμε στο Μύθο και στην αχλή πριν τον ιστορικό χρόνο που φιλοξενεί τη "γέννηση" μας.
Όντας λοιπόν αναγκασμένος να συνθέσεις σε ενότητα, ψηφίδες ιστορικών σταθμών, πολιτιστικών και λαογραφικών στοιχείων αλλά και σημαντικών παραμέτρων της ταυτότητας σου και όλο αυτό να το χωρέσεις σε κάποιες ώρες παράστασης αδικείς μεγάλο μέρος του υλικού σου, αφήνοντας το στην άκρη. Αυτό όμως σου δίνει και μια δυνατότητα να επιχειρείς ξανά και ξανά να ανασυνθέσεις την βασική ιστορία σου με νέες προσθήκες και κάθε φορά το οδοιπορικό σου να είναι μια νέα παράσταση-συζήτηση.
Το περιεχόμενο της παράστασης
Σε αυτό το πρώτο Οδοιπορικό η ιστορία μας ξεκινά έξω από τον χρόνο, εκεί που ο Ακρίτας και ο Χάρος πολεμούν στα χάλκινα τα αλώνια. Το σημαντικό αυτό ακριτικό άσμα παρουσιάστηκε από τον Σάββα Ιωαννίδη στο βιβλίο του Ιστορία και στατιστική Τραπεζούντος και της περί ταύτην χώρας ως και τα περί της ενταύθα ελληνικής γλώσσης, στα 1870.
Το περιεχόμενο της παράστασης
Σε αυτό το πρώτο Οδοιπορικό η ιστορία μας ξεκινά έξω από τον χρόνο, εκεί που ο Ακρίτας και ο Χάρος πολεμούν στα χάλκινα τα αλώνια. Το σημαντικό αυτό ακριτικό άσμα παρουσιάστηκε από τον Σάββα Ιωαννίδη στο βιβλίο του Ιστορία και στατιστική Τραπεζούντος και της περί ταύτην χώρας ως και τα περί της ενταύθα ελληνικής γλώσσης, στα 1870.
Στη δραματουργική προσέγγιση του χρησιμοποιήθηκαν καινοτόμα τεχνικά μέσα και μια σύγχρονη ματιά για να δηλωθεί η διαχρονικότητα του ήρωα όπως αυτός περνά από αιώνα σε αιώνα και φτάνει έως τις ημέρες μας. Κρατήθηκαν όμως σταθερά τα σύμβολα του άσματος, ιδιαίτερα αυτά που φέρουν την σφραγίδα του ποντιακού πολιτισμού όπως και το αυτούσιο της ποντιακής διαλέκτου στην οποία είναι γραμμένος ο Ακρίτας.
Ο ιδιαίτερος αυτός Ακρίτας έρχεται σε αντιπαραβολή με το ποίημα "Ο Διγενής και ο Χάροντας" του Κωστή Παλαμά δηλώνοντας έτσι την διαρκή πάλη του Ελληνικού ηρωικού πνεύματος με την νοητική αλλοτρίωση και τον θάνατο του αλλά και την αέναη δυνατότητα ανάστασης και αναγέννησης του: "Δε χάνομαι στα Τάρταρα, μονάχα ξαποσταίνω. Στη ζωή ξαναφαίνομαι και λαούς ανασταίνω!". Συμβολικά δε, αναπαριστάται με το πολύ ενδιαφέρον και με αρχαιοελληνικές καταβολές έθιμο της Πάλης που έφεραν οι Πόντιοι πρόσφυγες μαζί τους και που δυστυχώς εδώ και πολλές δεκαετίες δεν απαντάται πια στον εδώ εθιμικό μας κώδικα, ενώ μουσικά ντύνεται με το παραδοσιακό μοιρολόι "Αν αποθάνω θάψτε 'μεν".
Η είσοδος στην χρονογραμμή των γεγονότων ξεκινά στα 1918 με την έναρξη των βίαιων γεγονότων της Γενοκτονίας των Ελλήνων στον Εύξεινο Πόντο. Συνδυαστικά, με αποσπάσματα από το επικό ποίημα του Φίλωνα Κτενίδη "Η Καμπάνα του Πόντου" και αποσπάσματα γνωστών λογοτεχνικών έργων που αφορούν στην Μικρασιατική Καταστροφή (Διδώ Σωτηρίου, Ηλίας Βενέζης), δίνεται η περιγραφή των βιαιοτήτων και γίνεται η σύνδεση με την ζοφερή κατάληξη τους σε όλη την Μικρά Ασία και τον Πόντο. Δραματοποιημένα η γενοκτονία, παρουσιάζεται με σύγχρονη ματιά, σε δύο παράλληλες ενότητες με την μεταφορά των εικόνων των εκκλησιών από τα θύματα της τραγωδίας μιας και συχνά οι Έλληνες έβρισκαν τον θάνατο εντός των ιερών ναών τους διά της πυράς, αλλά και των νεκρών μας που έμειναν πίσω άταφοι.
Εμβόλιμα στα γεγονότα της γενοκτονίας παρουσιάζεται και το σκληρό θέμα των παιδιών μας που πέθαναν στον Πόντο ή χάθηκαν στους δρόμους της προσφυγιάς μιας και από την βία της εποχής δεν εξαιρούνται ούτε οι αθώοι. Με σκηνικό μια αστική κατοικία στον Πόντο, η μητέρα αναχωρεί για την Ελλάδα, έχοντας ήδη χάσει τα παιδιά της. Σε ένα χρόνο που πάντα θα μείνει μετέωρος στη συλλογική μας μνήμη, τα παιδιά ζουν στο νανούρισμα με το οποίο τα αποχαιρετά. Ύπνος και θάνατος γίνονται ένα και με το παραδοσιακό αρμένικο νανούρισμα "Κόρα" επιχειρείται η σύνδεση των σκληρών στιγμών που προηγήθηκαν της γενοκτονίας των Ελλήνων, με αυτών της γενοκτονίας των Αρμενίων.
Σημαντική στιγμή της παράστασης γιατί αυτό ορίστηκε από την ίδια την ιστορία μας, η Προσφυγιά. Κείμενα τραγούδια αλλά και ένα πολυπληθές δρώμενο συνθέτουν αυτήν την ενότητα. Σε αυτό το δρώμενο οι πρωταγωνιστές είναι τα κειμήλια που οι παππούδες μας έφεραν στην Ελλάδα: βιβλία, εικόνες, φορεσιές, μουσικά όργανα, αντικείμενα καθημερινής χρήσης, εκκλησιαστικά αντικείμενα, όλα τους αντίκες από την ενδιαφέρουσα συλλογή Σουμελίδη, συνθέτουν τον υλικό και άυλο πολιτισμό που σήμερα εμείς κρατάμε στα χέρια μας, δικό τους κληροδότημα.
Και στην Ελλάδα πια, συντελείται το θαύμα της Γέννας, όπου από έναν αποδεκατισμένο πληθυσμό, νέες γενιές ελληνόπουλων παίρνουν ζωή και τη σκυτάλη για να προχωρήσουν στην ιστορία. Οι πρόσφυγες του "Ηλίου του Κρυπτού", οι "Δυσδιάκριτοι" των καιρών, σαν ένας άλλος ποιητής-Δημιουργός από το "Ρήμα το σκοτεινόν" του Οδυσσέα Ελύτη φέρνουν στη ζωή τον Λόγο της Ζωής: το νέο παιδί, που έναν αιώνα μετά τα δραματικά γεγονότα στέκεται κάτω από την Ελληνική σημαία, με όλη την συστολή της παιδικότητας του ψάλλοντας τον ύμνο των ύμνων: "Απ’ τα κόκαλα βγαλμένη, Των Ελλήνων τα ιερά..." Σε μια συμβολική κίνηση και τον αργό βηματισμό του Διπάτ', ενώνονται σε κυκλικό χορό το Χθες και το Σήμερα, οι πόλεις από όπου ήρθαμε με τις πόλεις που εδώ ζωντανέψαμε, γίνονται ένα και δηλώνουν: "Ακρίτας εν ένας λαός. Πάντα θα ζει Ακρίτας". Σημαντικό φωτογραφικό υλικό από ξένα αρχεία παρουσιάζονται κατά τη διάρκεια αυτής της ενότητας (Library of Congress, American National Red Cross).
Η δεύτερη ενότητα της παράστασης ανοίγει με την μεταφορά του λογοτεχνικού υπερρεαλιστικού κειμένου "Θα μας διώξουν" του Επαμεινώνδα Γονατά στο σύγχρονο τόπο ενός σιδηρουργείου όπου "Γύρω... παντού γυαλίζουν κομμάτια ντενεκέδες, σβησμένα κάρβουνα και τρίμματα, τρίμματα ψιλά σίδερο" . Ο Λυράρης ως σύμβολο των εκδιωγμένων και πάντα αλλόξενων μεταφέρει τα συλλογικά μας τραύματα κατά την περίοδο της εγκατάστασης στα νέα χώματα όπου η κοινωνική αποδοχή περνά μέσα από την κοινωνική συμμόρφωση και ισοπέδωση της διαφορετικότητας, μέσα από την σιωπή του κοινωνικά αόρατου, την ώρα που ένας τεράστιας αξίας πολιτιστικός πλούτος ψάχνει πρόσφορη γη να πέσει και να ξανακαρποφορήσει.
Η είσοδος στην χρονογραμμή των γεγονότων ξεκινά στα 1918 με την έναρξη των βίαιων γεγονότων της Γενοκτονίας των Ελλήνων στον Εύξεινο Πόντο. Συνδυαστικά, με αποσπάσματα από το επικό ποίημα του Φίλωνα Κτενίδη "Η Καμπάνα του Πόντου" και αποσπάσματα γνωστών λογοτεχνικών έργων που αφορούν στην Μικρασιατική Καταστροφή (Διδώ Σωτηρίου, Ηλίας Βενέζης), δίνεται η περιγραφή των βιαιοτήτων και γίνεται η σύνδεση με την ζοφερή κατάληξη τους σε όλη την Μικρά Ασία και τον Πόντο. Δραματοποιημένα η γενοκτονία, παρουσιάζεται με σύγχρονη ματιά, σε δύο παράλληλες ενότητες με την μεταφορά των εικόνων των εκκλησιών από τα θύματα της τραγωδίας μιας και συχνά οι Έλληνες έβρισκαν τον θάνατο εντός των ιερών ναών τους διά της πυράς, αλλά και των νεκρών μας που έμειναν πίσω άταφοι.
Εμβόλιμα στα γεγονότα της γενοκτονίας παρουσιάζεται και το σκληρό θέμα των παιδιών μας που πέθαναν στον Πόντο ή χάθηκαν στους δρόμους της προσφυγιάς μιας και από την βία της εποχής δεν εξαιρούνται ούτε οι αθώοι. Με σκηνικό μια αστική κατοικία στον Πόντο, η μητέρα αναχωρεί για την Ελλάδα, έχοντας ήδη χάσει τα παιδιά της. Σε ένα χρόνο που πάντα θα μείνει μετέωρος στη συλλογική μας μνήμη, τα παιδιά ζουν στο νανούρισμα με το οποίο τα αποχαιρετά. Ύπνος και θάνατος γίνονται ένα και με το παραδοσιακό αρμένικο νανούρισμα "Κόρα" επιχειρείται η σύνδεση των σκληρών στιγμών που προηγήθηκαν της γενοκτονίας των Ελλήνων, με αυτών της γενοκτονίας των Αρμενίων.
Σημαντική στιγμή της παράστασης γιατί αυτό ορίστηκε από την ίδια την ιστορία μας, η Προσφυγιά. Κείμενα τραγούδια αλλά και ένα πολυπληθές δρώμενο συνθέτουν αυτήν την ενότητα. Σε αυτό το δρώμενο οι πρωταγωνιστές είναι τα κειμήλια που οι παππούδες μας έφεραν στην Ελλάδα: βιβλία, εικόνες, φορεσιές, μουσικά όργανα, αντικείμενα καθημερινής χρήσης, εκκλησιαστικά αντικείμενα, όλα τους αντίκες από την ενδιαφέρουσα συλλογή Σουμελίδη, συνθέτουν τον υλικό και άυλο πολιτισμό που σήμερα εμείς κρατάμε στα χέρια μας, δικό τους κληροδότημα.
Και στην Ελλάδα πια, συντελείται το θαύμα της Γέννας, όπου από έναν αποδεκατισμένο πληθυσμό, νέες γενιές ελληνόπουλων παίρνουν ζωή και τη σκυτάλη για να προχωρήσουν στην ιστορία. Οι πρόσφυγες του "Ηλίου του Κρυπτού", οι "Δυσδιάκριτοι" των καιρών, σαν ένας άλλος ποιητής-Δημιουργός από το "Ρήμα το σκοτεινόν" του Οδυσσέα Ελύτη φέρνουν στη ζωή τον Λόγο της Ζωής: το νέο παιδί, που έναν αιώνα μετά τα δραματικά γεγονότα στέκεται κάτω από την Ελληνική σημαία, με όλη την συστολή της παιδικότητας του ψάλλοντας τον ύμνο των ύμνων: "Απ’ τα κόκαλα βγαλμένη, Των Ελλήνων τα ιερά..." Σε μια συμβολική κίνηση και τον αργό βηματισμό του Διπάτ', ενώνονται σε κυκλικό χορό το Χθες και το Σήμερα, οι πόλεις από όπου ήρθαμε με τις πόλεις που εδώ ζωντανέψαμε, γίνονται ένα και δηλώνουν: "Ακρίτας εν ένας λαός. Πάντα θα ζει Ακρίτας". Σημαντικό φωτογραφικό υλικό από ξένα αρχεία παρουσιάζονται κατά τη διάρκεια αυτής της ενότητας (Library of Congress, American National Red Cross).
Η δεύτερη ενότητα της παράστασης ανοίγει με την μεταφορά του λογοτεχνικού υπερρεαλιστικού κειμένου "Θα μας διώξουν" του Επαμεινώνδα Γονατά στο σύγχρονο τόπο ενός σιδηρουργείου όπου "Γύρω... παντού γυαλίζουν κομμάτια ντενεκέδες, σβησμένα κάρβουνα και τρίμματα, τρίμματα ψιλά σίδερο" . Ο Λυράρης ως σύμβολο των εκδιωγμένων και πάντα αλλόξενων μεταφέρει τα συλλογικά μας τραύματα κατά την περίοδο της εγκατάστασης στα νέα χώματα όπου η κοινωνική αποδοχή περνά μέσα από την κοινωνική συμμόρφωση και ισοπέδωση της διαφορετικότητας, μέσα από την σιωπή του κοινωνικά αόρατου, την ώρα που ένας τεράστιας αξίας πολιτιστικός πλούτος ψάχνει πρόσφορη γη να πέσει και να ξανακαρποφορήσει.
Αυτός ο πολιτιστικός πλούτος έρχεται να δηλωθεί μέσα από δέκα μικρές ιστορίες που είναι αυθεντικές μαρτυρίες της πρώτης γενιάς προσφύγων, παραδοσιακά μας τραγούδια, χορούς και εντυπωσιακές φορεσιές από όλο τον Πόντο, ξαναζωντανεύοντας έτσι τη ζωή στην εκεί Πατρίδα. Μαθαίνουμε πως ήταν οι πόλεις μας, τα χωριά μας, οι κήποι μας, το πως μαγειρεύαμε τα φασούλεα με τα λάχανα και το πως τα χορεύαμε κιόλας αυτά τα τελευταία. Μαθαίνουμε για τους Κρυπτοχριστιανούς της Σάντας, τα έθιμα του Αγίου Γεωργίου, το εθιμικό της βάπτισης, την ιστορία της νιόπαντρης που ακόμη και το προζύμι ζήτησε και πήρε προίκα από το πατρικό της και πως τιμωρήθηκε για αυτό, την Ποζία π' εγάπανεν τον ζουρνατζήν τον Λεφτέρ άμαν ο κύρ'ς ατς κ' εθέλ'νεν ατον, ανέκδοτα από τον Πόντο και την αφορισμονήν τη μάρσας της Καντσάβας. Τραγουδάμε και χορεύουμε: Εκατήβα σα παξέδας , Φόνα, Σερανίτσα, Τας, Έταιρε, Λέτσι, Τικ σο γόνατον, Τικ Τρομαχτόν και Κότσαρι. Φωτογραφικό υλικό απο επιχρωματισμένα επιστολικά δελτάρια εποχής παρουσιάζεται κατά τη διάρκεια αυτής της ενότητας.
Η τρίτη ενότητα της παράστασης είναι ένα αφιέρωμα στο Βυζάντιο και τον Χριστιανισμό στον Πόντο. Ανοίγει με την Σύνοψη του Μητροπολίτη Τραπεζούντας και μετέπειτα Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χρυσάνθου, όπου με σαφήνεια και μεστότητα λόγου περιγράφονται τα αίτια που οδήγησαν στις δύο σημαντικές Αλώσεις που έθεσαν το ιστορικό τέλος του Βυζαντίου, της Κωνσταντινουπόλεως και της Τραπεζούντος.
Η τρίτη ενότητα της παράστασης είναι ένα αφιέρωμα στο Βυζάντιο και τον Χριστιανισμό στον Πόντο. Ανοίγει με την Σύνοψη του Μητροπολίτη Τραπεζούντας και μετέπειτα Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χρυσάνθου, όπου με σαφήνεια και μεστότητα λόγου περιγράφονται τα αίτια που οδήγησαν στις δύο σημαντικές Αλώσεις που έθεσαν το ιστορικό τέλος του Βυζαντίου, της Κωνσταντινουπόλεως και της Τραπεζούντος.
Την Σύνοψη αναγνώθει ο Μητροπολίτης Πολυανής και Κιλκισίου κ. κ Βαρθολομαίος. Την τύχη των δυο ιστορικών πόλεων του Βυζαντίου ακολουθούν και οι αυτοκράτορες τους "...και ούτω συνεπληρώθη το μαρτύριον του Ελληνισμού εν τώ προσώπω των δυο αυτοκρατόρων αυτού, του μέν πεσόντος εν μάχη αμύνης υπέρ ελευθερίας, του δε σφαγέντος εν μαρτυρία υπέρ της αληθείας της Πίστεως του". Στην ενότητα αυτή επιχειρείται το μουσικό δέσιμο της ποντιακής λύρας και των παραδοσιακών τραγουδιών μας με Βυζαντινούς ψαλμούς και τροπάρια. Το ακριτικό "Η Ρωμανία πέρασεν" δένεται με τον Ακάθιστο Ύμνο, "Τη Υπερμάχω Στρατηγώ τα νικητήρια" και το παραδοσιακό Πόντου " Η Παναΐα λειτουργά" με τα Μεγαλυνάρια της Παναγίας, το διαχρονικό και μεγαλοπρεπές " Ἄξιον ἐστιν".
Στην τέταρτη ενότητα οδοιπορούμε πλέον στους Αρχαίους χρόνους και από την περίοδο αυτήν παρουσιάζονται δύο εμβληματικές της στιγμές, το Ελληνιστικό βασίλειο του Πόντου και η έξοδος των Μυρίων στην θάλασσα, μέσα από δυο κείμενα, το Εν πορεία προς τη Σινώπη του Καβάφη και το σχετικό απόσπασμα από την Κάθοδο των Μυρίων του Ξενοφώντα.
Η πέμπτη ενότητα είναι ένα αφιέρωμα στους Μύθους του Πόντου. Ο Προμηθέας στον Καύκασο, ο Φρίξος και το Χρυσόμαλλο Δέρας, ο Ιάσονας και η Αργοναυτική εκστρατεία είναι οι μύθοι που παρουσιάζονται δεμένοι με παραδοσιακά τραγούδια του Πόντου και σύγχρονους Αργοναύτες να τους μυθο-λογούν με τον βηματισμό και τον χορό τους. Σε αυτήν την ενότητα παρουσιάζεται και απόσπασμα από την εισαγωγή της Μήδειας του Ευριπίδη που μετέφρασε στην ποντιακή διάλεκτο ο εκλιπών Χρήστος Αντωνιάδης.
Το οδοιπορικό στους Αιώνες του Πόντου κλείνει εκεί που όλα κάποτε κατά τον Μύθο ξεκίνησαν: στην γέννηση του Δία που δώρισε τον δυϊκό νου στην ανθρωπότητα και την δυνατότητα της νόησης να αντιλαμβάνεται μέσα από την αντίθεση. Μαζί με αυτήν την δυνατότητα της χάρισε το δώρο του ρυθμού. Οι Κορύβαντες του κατά τη γέννηση της νέας σειράς πραγμάτων, χτυπώντας δόρατα και σπαθιά για να προφυλάξουν το νέο νου γεννούν αυτόν ρυθμό. Ο ενόπλιος χορός τους, Πυρρίχιος, θα διασωθεί και από τους Ποντίους με όσες επιρροές θέλησαν οι αιώνες να του προσδώσουν, με την ονομασία Σέρρα. Νέοι πόντιοι, πάντα Αργοναύτες ποντοπόροι, χορεύουν αυτόν τον Αρχαίο χορό, ακόμη και σήμερα.
Οι συντελεστές της παράστασης
ΚΕΙΜΕΝΑ-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΛΕΝΑ ΣΑΒΒΙΔΟΥ
ΣΥΝΤΟΝΙΣΑΝ: ΑΡΓΥΡΗΣ ΚΕΤΣΕΤΣΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΡΣΕΝΙΚΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΤΣΑΠΟΥΙΚΙΔΗΣ, ΖΩΗ ΦΩΤΙΑΔΟΥ, ΑΝΝΑ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
ΑΦΗΓΗΘΗΚΑΝ: ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΟΛΥΑΝΗΣ & ΚΙΛΚΙΣΙΟΥ κκ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ, π. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΝΤΕΛΙΔΗΣ, π. ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΣ ΚΟΝΤΟΖΙΔΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ, ΛΕΝΑ ΣΑΒΒΙΔΟΥ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΔΑΜΙΑΝΙΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΟΦΙΑΝΟΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΤΣΑΠΟΥΙΚΙΔΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΩΣΑΝ ΜΟΥΣΙΚΑ: ΕΛΙΣΣΑΒΕΤ ΜΥΡΙΑΝΙΔΟΥ (ΥΨΙΦΩΝΟΣ), ΣΤΑΘΗΣ ΠΟΡΦΥΡΙΔΗΣ (ΛΥΡΑ-ΤΡΑΓΟΥΔΙ), ΜΠΑΜΠΗΣ ΚΙΤΣΟΝΙΔΗΣ (ΝΤΑΟΥΛΙ), ΜΕΛΕΤΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ (ΝΤΑΟΥΛΙ), ΘΟΕΦΙΛΟΣ ΑΓΓΕΛΙΔΗΣ (ΛΥΡΑ), ΠΑΝΟΣ ΗΛΙΑΔΗΣ (ΛΥΡΑ-ΤΡΑΓΟΥΔΙ), ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΜΙΑΝΙΔΗΣ (ΛΥΡΑ-ΤΡΑΓΟΥΔΙ), ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΜΠΑΣ (ΑΓΓΕΙΟ), ΕΥΡΥΣΘΕΝΗΣ ΑΣΛΙΧΑΝΙΔΗΣ (ΚΛΑΡΙΝΟ) | ΟΜΑΔΑ ΚΡΟΥΣΤΩΝ ΔΡΟΜΟΥ “AIDOS” ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΟΥΚΑΣ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΑΣΛΑΝΙΔΟΥ, ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΛΟΥΝΗ, ΝΙΝΑ ΜΟΥΡΧΟΥΤΑ, ΓΙΩΤΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΟΥ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ, ΜΑΡΙΑ ΣΟΦΙΑΝΙΔΟΥ, ΦΑΝΗ ΑΝΘΥΜΙΔΟΥ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΡΑΞΙΓΑ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΜΠΡΑΖΗ, ΣΟΦΙΑ ΜΠΟΖΗ, ΕΛΕΑΝΑ ΑΣΒΕΣΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΔΗΜΑΚΗ, ΕΥΗ ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΗ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ, ΕΛΕΝΗ ΜΑΡΙΝΟΥ | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΙΕΡΟΨΑΛΤΩΝ Ι.Μ.Π.Κ. ‘ΠΕΤΡΟΣ Ο ΓΛΥΚΥΣ’: ΜΕΛΩΔΟΙ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΓΟΡΓΟΛΙΤΣΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΩΜΑΙΔΗΣ, ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΚΑΝΤΑΡΤΖΗΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΥΡΩΤΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΑΟΥΝΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΥΡΜΑΝΙΔΗΣ, ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΚΩΣΤΑΚΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΓΗΣΙΛΑΟΣ ΤΖΙΜΟΣ, ΙΣΟΚΡΑΤΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΝΟΥΣΗΣ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ, ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΚΑΝΑΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΝΤΑΡΤΖΗΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΥΔΗΣ, ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΚΕΡΜΕΛΙΔΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΚΚΟΝΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ, ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΝΟΒΡΑΤΙΔΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΑΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΤΣΕΠΙΔΗΣ, ΧΟΡΑΡΧΗΣ: ΘΕΟΦΑΝΗΣ ΚΑΚΑΡΗΣ | ΚΡΟΥΣΗ ΤΑΛΑΝΤΟΥ: π. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΗΣ | ΠΟΝΤΙΑΚΗ ΧΟΡΩΔΙΑ “ΑΡΓΟΝΑΥΤΩΝ”: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΑΝΔΡΙΕΛΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΣΙΚΗ, ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΓΚΟΤΣΙΚΑΣ, ΓΕΣΘΗΜΑΝΗ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ, ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΥΡΩΝΙΔΗΣ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΣΙΟΤΣΙΟΥ, ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΤΕΜΠΕΛΟΓΛΟΥ, ΕΥΛΑΜΠΙΑ ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΤΣΙΜΠΟΥΚΑ, ΖΩΗ ΦΡΕΓΓΙΔΟΥ, ΕΙΡΗΝΗ ΧΑΤΖΙΜΙΧΑΛΟΓΛΟΥ (ΧΟΡΑΡΧΗΣ π. ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΣ ΚΟΝΤΟΖΙΔΗΣ)
ΠΛΑΙΣΙΩΣΑΝ ΧΟΡΕΥΤΙΚΑ:ΟΜΑΔΑ KINGS DON'T CARE: ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΓΚΟΥΤΖΙΟΥΛΗ, ΑΝΔΡΙΑΝΑ ΜΑΣΤΡΟΣΑΒΒΑ, ΜΑΡΙΑ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΟΥ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΑΚΑΡΙΚΑ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΠΑΠΑΝΩΤΑ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΙΩΣΗΦΙΔΟΥ, ΝΕΦΕΛΗ ΤΖΙΚΑ (ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ-ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΣ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΛΑΝΤΙΔΗΣ) | ΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ “ΑΡΓΟΝΑΥΤΩΝ”: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΓΟΡΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ, ΑΝΝΑ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΡΣΕΝΙΚΟΥ, ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, ΦΩΤΗΣ ΓΡΑΜΜΕΝΑΣ, ΙΩΑΝΝΑ ΓΡΟΣΗ, ΣΟΦΙΑ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΟΥ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΖΑΡΠΑΣ, ΕΙΡΗΝΗ ΗΛΙΑΔΟΥ, ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΚΑΛΠΑΚΙΔΗΣ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΑΤΙΣΟΓΛΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΡΑΦΟΥΛΙΔΗΣ, ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΣΑΠΙΔΟΥ, ΠΕΛΑΓΙΑ ΚΟΖΑΡΗ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΟΖΙΔΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΤΣΑΠΟΥΙΚΙΔΗΣ, ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΟΤΣΑΠΟΥΙΚΙΔΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΟΣΧΟΒΙΔΟΥ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ, ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΜΙΑΝΟΥ, ΣΤΕΛΛΑ ΠΑΥΛΙΔΟΥ, ΘΕΟΔΩΡΑ ΠΙΛΙΤΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΒΒΙΔΗΣ, ΡΑΦΑΗΛΙΑ ΤΣΙΡΤΣΙΔΟΥ, ΖΩΗ ΦΩΤΙΑΔΟΥ (ΧΟΡΟΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ) | ΠΡΟΤΥΠΗ ΟΜΑΔΑ ΧΟΡΟΥ ΚΩΝ/ΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ: ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΗΣ ΚΑΛΠΑΚΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΙΔΗΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ ΤΡΕΝΤΣΙΟΣ
ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ: ΓΑΣ ΚΙΛΚΙΣ - ΤΜΗΜΑ ΠΑΛΗΣ: ΑΣΥΓΚΡΙΤΟΣ ΜΟΥΡΑΝΤΙΔΗΣ, ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΪΔΗΣ | ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΕΝΩΣΗΣ ΠΟΝΤΙΩΝ Ν.ΚΙΛΚΙΣ “ΟΙ ΑΡΓΟΝΑΥΤΕΣ”: ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ, ΑΝΤΩΝΙΑ ΖΑΪΚΟΥ-ΟΡΓΑΝΤΖΗ, ΕΛΕΝΗ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΟΥ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΟΥΣΙΔΟΥ, ΑΝΑΤΟΛΗ ΛΙΑΡΕΤΙΔΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΣΤΟΡΙΔΗΣ, ΠΑΡΘΕΝΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ, ΣΟΦΙΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΟΥ, ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΣΑΒΒΙΔΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΟΥΛΑΜΙΔΗΣ, ΑΘΗΝΑ ΤΣΑΛΟΥΧΙΔΟΥ | ΝΑΝΟΥΡΙΣΜΑ: ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΡΣΕΝΙΚΟΥ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ, ΦΙΛΟΘΕΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ, ΝΙΚΟΛΑΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ | ΠΡΟΣΦΥΓΙΑ/ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ: Π. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ, ΕΛΕΝΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ, ΠΑΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΡΣΕΝΙΚΟΥ, ΣΥΜΕΩΝ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, ΠΕΤΡΟΣ ΓΙΑΝΝΟΥΔΗΣ, ΝΕΚΤΑΡΙΑ ΓΚΟΝΔΡΑ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΟΥ, ΤΑΝΙΑ ΗΛΙΑΔΟΥ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΙΑΚΩΒΙΔΟΥ, ΚΑΤΙΑ ΙΓΝΑΤΙΑΔΟΥ, ΧΡΥΣΑ ΙΣΑΑΚΙΔΟΥ, ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ, ΠΑΡΑΔΕΙΣΗΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΝΟΣ, ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΗΣ ΚΑΛΠΑΚΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΠΙΔΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΑΜΠΕΡΙΔΗΣ, ΣΟΡΕΝ ΚΙΛΙΝΓΚΤΟΝ, ΜΑΡΙΑ ΜΑΚΡΙΔΟΥ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΜΑΝΟΥΣΑΚΙΔΟΥ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ, ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΟΥΛΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΟΥ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΝΙΚΟΛΕΤΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΗΛΙΑΝΑ ΠΑΥΛΙΔΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΠΕΚΡΙΔΟΥ, ΗΛΙΑΣ ΠΟΛΥΖΩΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΙΔΗΣ, ΑΝΘΗ ΣΑΜΑΡΑ, ΖΩΗ ΣΑΜΛΙΔΟΥ, ΚΩΝ/ΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΤΕΜΠΕΛΟΓΛΟΥ, ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΜΠΕΛΟΓΛΟΥ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΤΟΥΜΠΟΥΛΙΔΟΥ, ΝΙΚΟΛΑΣ ΤΡΕΝΤΣΙΟΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΚΙΡΙΔΗΣ, ΚΩΝ/ΝΟΣ ΤΣΑΚΙΡΙΔΗΣ, ΛΑΖΑΡΟΣ ΤΣΑΚΙΡΙΔΗΣ, ΗΛΙΑΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΑΝΝΑ ΧΡΥΣΟΜΑΛΛΑΡΗ | ΠΑΙΔΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΕΝΩΣΗΣ ΠΟΝΤΙΩΝ Ν.ΚΙΛΚΙΣ “ΟΙ ΑΡΓΟΝΑΥΤΕΣ”: ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ, ΑΛΕΞΗΣ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΜΟΙΡΙΔΗΣ, ΕΛΕΝΗ ΑΝΔΡΕΑΝΙΔΟΥ, ΜΑΡΙΑ ΑΣΛΑΝΟΓΛΟΥ, ΕΡΜΙΟΝΗ ΒΑΖΔΕΚΗ, ΜΑΡΚΕΛΑ ΓΟΥΣΙΔΟΥ, ΙΩΑΝΝΑ ΓΙΑΝΝΟΥΔΗ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΗ, ΣΤΑΥΡΟΣ ΖΕΡΖΕΛΙΔΗΣ, ΑΝΝΑ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ, ΜΕΛΙΝΑ ΚΑΡΑΝΙΚΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΙΟΦΥΛΛΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΣΙΤΕΡΙΔΗΣ, ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΣ ΚΟΝΤΟΖΙΔΗΣ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΑΛΑΣΚΑ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΟΥΡΗ, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΡΑΦΑΗΛΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΧΡΥΣΑΝΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΡΑΜΠΙΔΗΣ, ΑΓΓΕΛΟΣ-ΡΑΦΑΗΛ ΡΩΜΑΝΙΔΗΣ, ΠΕΛΑΓΙΑ ΡΩΜΑΝΙΔΟΥ, ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΥΡΙΔΗΣ, ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ ΣΠΥΡΙΔΗΣ, ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΤΣΑΠΑΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΦΟΥΝΤΑΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ ΧΑΣΟΓΛΟΥ (ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΡΣΕΝΙΚΟΥ, ΣΥΝΟΔΟΣ: ΜΑΡΙΑ ΙΑΣΩΝΙΔΟΥ)
ΚΑΜΕΡΑ-ΒΙΝΤΕΟ : ΝΤΑΝΥ ΑΡΓΥΡΙΟΥ ‘The Cutting Room’
ΗΧΗΤΙΚΗ & ΦΩΤΙΣΤΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ : ΘΑΝΑΣΗΣ ΝΤΕΜΚΩ ‘Colour of Sound’
ΟΘΟΝΗ : LEDdisplay ΣΤΑΥΡΟΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΔΗΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ : ΡΕΝΑ ΗΛΙΑΔΟΥ ‘R Photography’
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΡΑΦΕΙΟΝ ΚΑΛΑΜΑΡΙΝΟΥ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΧΤΕΝΙΣΜΑΤΩΝ : ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΑΛΑΜΑΡΙΝΟΥ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΜΑΚΙΓΙΑΖ : ΣΤΕΛΛΑ ΠΑΥΛΙΔΟΥ
ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΗΧΟΥ-ΦΩΤΩΝ: ΕΛΕΝΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΟΥ
ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΡΟΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ: ΑΡΓΥΡΗΣ ΚΕΤΣΕΤΣΗΣ
ΣΥΝΕΙΣΕΦΕΡΑΝ ΜΕ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΦΟΡΕΣΙΕΣ ΚΑΙ ΕΞΑΡΤΗΜΑΤΑ: ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ “ΕΥΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ” ΚΟΡΙΝΟΥ ΠΙΕΡΙΑΣ, ΕΝΩΣΗ ΠΟΝΤΙΩΝ ΠΟΛΙΧΝΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΒΕΣΤΙΑΡΙΟ ΚΩΝ/ΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ
ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ & ΧΩΡΩΝ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΟΥΜΕΛΙΔΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΑΓΓΕΛΙΔΗΣ, ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, ΜΑΡΘΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΟΥ, ΠΑΡΘΕΝΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ,
ΣΟΦΙΑ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΟY, ΛΕΝΑ ΣΑΒΒΙΔΟΥ, ΛΕΝΑ ΚΑΛΑΜΑΡΙΝΟΥ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ, ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΙΛΚΙΣ, ΛΟΦΟΣ CAFE BAR, ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ “ΨΑΛΤΟΥ”
ΒΟΗΘΗΣΑΝ: ΜΑΡΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ, ΑΝΝΑ ΔΕΤΣΟΥ, ΜΑΡΙΑ ΙΑΣΩΝΙΔΟΥ, ΜΑΡΙΝΑ ΚΑΡΑΦΥΛΛΙΔΟΥ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΧΑΙΡΙΔΟΥ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΡΙΑΝΤH
Στην τέταρτη ενότητα οδοιπορούμε πλέον στους Αρχαίους χρόνους και από την περίοδο αυτήν παρουσιάζονται δύο εμβληματικές της στιγμές, το Ελληνιστικό βασίλειο του Πόντου και η έξοδος των Μυρίων στην θάλασσα, μέσα από δυο κείμενα, το Εν πορεία προς τη Σινώπη του Καβάφη και το σχετικό απόσπασμα από την Κάθοδο των Μυρίων του Ξενοφώντα.
Η πέμπτη ενότητα είναι ένα αφιέρωμα στους Μύθους του Πόντου. Ο Προμηθέας στον Καύκασο, ο Φρίξος και το Χρυσόμαλλο Δέρας, ο Ιάσονας και η Αργοναυτική εκστρατεία είναι οι μύθοι που παρουσιάζονται δεμένοι με παραδοσιακά τραγούδια του Πόντου και σύγχρονους Αργοναύτες να τους μυθο-λογούν με τον βηματισμό και τον χορό τους. Σε αυτήν την ενότητα παρουσιάζεται και απόσπασμα από την εισαγωγή της Μήδειας του Ευριπίδη που μετέφρασε στην ποντιακή διάλεκτο ο εκλιπών Χρήστος Αντωνιάδης.
Το οδοιπορικό στους Αιώνες του Πόντου κλείνει εκεί που όλα κάποτε κατά τον Μύθο ξεκίνησαν: στην γέννηση του Δία που δώρισε τον δυϊκό νου στην ανθρωπότητα και την δυνατότητα της νόησης να αντιλαμβάνεται μέσα από την αντίθεση. Μαζί με αυτήν την δυνατότητα της χάρισε το δώρο του ρυθμού. Οι Κορύβαντες του κατά τη γέννηση της νέας σειράς πραγμάτων, χτυπώντας δόρατα και σπαθιά για να προφυλάξουν το νέο νου γεννούν αυτόν ρυθμό. Ο ενόπλιος χορός τους, Πυρρίχιος, θα διασωθεί και από τους Ποντίους με όσες επιρροές θέλησαν οι αιώνες να του προσδώσουν, με την ονομασία Σέρρα. Νέοι πόντιοι, πάντα Αργοναύτες ποντοπόροι, χορεύουν αυτόν τον Αρχαίο χορό, ακόμη και σήμερα.
Οι συντελεστές της παράστασης
ΚΕΙΜΕΝΑ-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΛΕΝΑ ΣΑΒΒΙΔΟΥ
ΣΥΝΤΟΝΙΣΑΝ: ΑΡΓΥΡΗΣ ΚΕΤΣΕΤΣΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΡΣΕΝΙΚΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΤΣΑΠΟΥΙΚΙΔΗΣ, ΖΩΗ ΦΩΤΙΑΔΟΥ, ΑΝΝΑ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
ΑΦΗΓΗΘΗΚΑΝ: ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΟΛΥΑΝΗΣ & ΚΙΛΚΙΣΙΟΥ κκ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ, π. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΝΤΕΛΙΔΗΣ, π. ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΣ ΚΟΝΤΟΖΙΔΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ, ΛΕΝΑ ΣΑΒΒΙΔΟΥ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΔΑΜΙΑΝΙΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΟΦΙΑΝΟΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΤΣΑΠΟΥΙΚΙΔΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΩΣΑΝ ΜΟΥΣΙΚΑ: ΕΛΙΣΣΑΒΕΤ ΜΥΡΙΑΝΙΔΟΥ (ΥΨΙΦΩΝΟΣ), ΣΤΑΘΗΣ ΠΟΡΦΥΡΙΔΗΣ (ΛΥΡΑ-ΤΡΑΓΟΥΔΙ), ΜΠΑΜΠΗΣ ΚΙΤΣΟΝΙΔΗΣ (ΝΤΑΟΥΛΙ), ΜΕΛΕΤΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ (ΝΤΑΟΥΛΙ), ΘΟΕΦΙΛΟΣ ΑΓΓΕΛΙΔΗΣ (ΛΥΡΑ), ΠΑΝΟΣ ΗΛΙΑΔΗΣ (ΛΥΡΑ-ΤΡΑΓΟΥΔΙ), ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΜΙΑΝΙΔΗΣ (ΛΥΡΑ-ΤΡΑΓΟΥΔΙ), ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΜΠΑΣ (ΑΓΓΕΙΟ), ΕΥΡΥΣΘΕΝΗΣ ΑΣΛΙΧΑΝΙΔΗΣ (ΚΛΑΡΙΝΟ) | ΟΜΑΔΑ ΚΡΟΥΣΤΩΝ ΔΡΟΜΟΥ “AIDOS” ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΟΥΚΑΣ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΑΣΛΑΝΙΔΟΥ, ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΛΟΥΝΗ, ΝΙΝΑ ΜΟΥΡΧΟΥΤΑ, ΓΙΩΤΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΟΥ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ, ΜΑΡΙΑ ΣΟΦΙΑΝΙΔΟΥ, ΦΑΝΗ ΑΝΘΥΜΙΔΟΥ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΡΑΞΙΓΑ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΜΠΡΑΖΗ, ΣΟΦΙΑ ΜΠΟΖΗ, ΕΛΕΑΝΑ ΑΣΒΕΣΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΔΗΜΑΚΗ, ΕΥΗ ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΗ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ, ΕΛΕΝΗ ΜΑΡΙΝΟΥ | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΙΕΡΟΨΑΛΤΩΝ Ι.Μ.Π.Κ. ‘ΠΕΤΡΟΣ Ο ΓΛΥΚΥΣ’: ΜΕΛΩΔΟΙ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΓΟΡΓΟΛΙΤΣΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΩΜΑΙΔΗΣ, ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΚΑΝΤΑΡΤΖΗΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΥΡΩΤΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΑΟΥΝΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΥΡΜΑΝΙΔΗΣ, ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΚΩΣΤΑΚΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΓΗΣΙΛΑΟΣ ΤΖΙΜΟΣ, ΙΣΟΚΡΑΤΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΝΟΥΣΗΣ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ, ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΚΑΝΑΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΝΤΑΡΤΖΗΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΥΔΗΣ, ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΚΕΡΜΕΛΙΔΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΚΚΟΝΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ, ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΝΟΒΡΑΤΙΔΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΑΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΤΣΕΠΙΔΗΣ, ΧΟΡΑΡΧΗΣ: ΘΕΟΦΑΝΗΣ ΚΑΚΑΡΗΣ | ΚΡΟΥΣΗ ΤΑΛΑΝΤΟΥ: π. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΗΣ | ΠΟΝΤΙΑΚΗ ΧΟΡΩΔΙΑ “ΑΡΓΟΝΑΥΤΩΝ”: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΑΝΔΡΙΕΛΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΣΙΚΗ, ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΓΚΟΤΣΙΚΑΣ, ΓΕΣΘΗΜΑΝΗ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ, ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΥΡΩΝΙΔΗΣ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΣΙΟΤΣΙΟΥ, ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΤΕΜΠΕΛΟΓΛΟΥ, ΕΥΛΑΜΠΙΑ ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΤΣΙΜΠΟΥΚΑ, ΖΩΗ ΦΡΕΓΓΙΔΟΥ, ΕΙΡΗΝΗ ΧΑΤΖΙΜΙΧΑΛΟΓΛΟΥ (ΧΟΡΑΡΧΗΣ π. ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΣ ΚΟΝΤΟΖΙΔΗΣ)
ΠΛΑΙΣΙΩΣΑΝ ΧΟΡΕΥΤΙΚΑ:ΟΜΑΔΑ KINGS DON'T CARE: ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΓΚΟΥΤΖΙΟΥΛΗ, ΑΝΔΡΙΑΝΑ ΜΑΣΤΡΟΣΑΒΒΑ, ΜΑΡΙΑ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΟΥ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΑΚΑΡΙΚΑ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΠΑΠΑΝΩΤΑ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΙΩΣΗΦΙΔΟΥ, ΝΕΦΕΛΗ ΤΖΙΚΑ (ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ-ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΣ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΛΑΝΤΙΔΗΣ) | ΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ “ΑΡΓΟΝΑΥΤΩΝ”: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΓΟΡΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ, ΑΝΝΑ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΡΣΕΝΙΚΟΥ, ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, ΦΩΤΗΣ ΓΡΑΜΜΕΝΑΣ, ΙΩΑΝΝΑ ΓΡΟΣΗ, ΣΟΦΙΑ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΟΥ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΖΑΡΠΑΣ, ΕΙΡΗΝΗ ΗΛΙΑΔΟΥ, ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΚΑΛΠΑΚΙΔΗΣ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΑΤΙΣΟΓΛΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΡΑΦΟΥΛΙΔΗΣ, ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΣΑΠΙΔΟΥ, ΠΕΛΑΓΙΑ ΚΟΖΑΡΗ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΟΖΙΔΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΤΣΑΠΟΥΙΚΙΔΗΣ, ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΟΤΣΑΠΟΥΙΚΙΔΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΟΣΧΟΒΙΔΟΥ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ, ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΜΙΑΝΟΥ, ΣΤΕΛΛΑ ΠΑΥΛΙΔΟΥ, ΘΕΟΔΩΡΑ ΠΙΛΙΤΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΒΒΙΔΗΣ, ΡΑΦΑΗΛΙΑ ΤΣΙΡΤΣΙΔΟΥ, ΖΩΗ ΦΩΤΙΑΔΟΥ (ΧΟΡΟΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ) | ΠΡΟΤΥΠΗ ΟΜΑΔΑ ΧΟΡΟΥ ΚΩΝ/ΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ: ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΗΣ ΚΑΛΠΑΚΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΙΔΗΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ ΤΡΕΝΤΣΙΟΣ
ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ: ΓΑΣ ΚΙΛΚΙΣ - ΤΜΗΜΑ ΠΑΛΗΣ: ΑΣΥΓΚΡΙΤΟΣ ΜΟΥΡΑΝΤΙΔΗΣ, ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΪΔΗΣ | ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΕΝΩΣΗΣ ΠΟΝΤΙΩΝ Ν.ΚΙΛΚΙΣ “ΟΙ ΑΡΓΟΝΑΥΤΕΣ”: ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ, ΑΝΤΩΝΙΑ ΖΑΪΚΟΥ-ΟΡΓΑΝΤΖΗ, ΕΛΕΝΗ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΟΥ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΟΥΣΙΔΟΥ, ΑΝΑΤΟΛΗ ΛΙΑΡΕΤΙΔΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΣΤΟΡΙΔΗΣ, ΠΑΡΘΕΝΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ, ΣΟΦΙΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΟΥ, ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΣΑΒΒΙΔΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΟΥΛΑΜΙΔΗΣ, ΑΘΗΝΑ ΤΣΑΛΟΥΧΙΔΟΥ | ΝΑΝΟΥΡΙΣΜΑ: ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΡΣΕΝΙΚΟΥ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ, ΦΙΛΟΘΕΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ, ΝΙΚΟΛΑΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ | ΠΡΟΣΦΥΓΙΑ/ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ: Π. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ, ΕΛΕΝΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ, ΠΑΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΡΣΕΝΙΚΟΥ, ΣΥΜΕΩΝ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, ΠΕΤΡΟΣ ΓΙΑΝΝΟΥΔΗΣ, ΝΕΚΤΑΡΙΑ ΓΚΟΝΔΡΑ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΟΥ, ΤΑΝΙΑ ΗΛΙΑΔΟΥ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΙΑΚΩΒΙΔΟΥ, ΚΑΤΙΑ ΙΓΝΑΤΙΑΔΟΥ, ΧΡΥΣΑ ΙΣΑΑΚΙΔΟΥ, ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ, ΠΑΡΑΔΕΙΣΗΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΝΟΣ, ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΗΣ ΚΑΛΠΑΚΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΠΙΔΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΑΜΠΕΡΙΔΗΣ, ΣΟΡΕΝ ΚΙΛΙΝΓΚΤΟΝ, ΜΑΡΙΑ ΜΑΚΡΙΔΟΥ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΜΑΝΟΥΣΑΚΙΔΟΥ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ, ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΟΥΛΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΟΥ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΝΙΚΟΛΕΤΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΗΛΙΑΝΑ ΠΑΥΛΙΔΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΠΕΚΡΙΔΟΥ, ΗΛΙΑΣ ΠΟΛΥΖΩΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΙΔΗΣ, ΑΝΘΗ ΣΑΜΑΡΑ, ΖΩΗ ΣΑΜΛΙΔΟΥ, ΚΩΝ/ΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΤΕΜΠΕΛΟΓΛΟΥ, ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΜΠΕΛΟΓΛΟΥ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΤΟΥΜΠΟΥΛΙΔΟΥ, ΝΙΚΟΛΑΣ ΤΡΕΝΤΣΙΟΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΚΙΡΙΔΗΣ, ΚΩΝ/ΝΟΣ ΤΣΑΚΙΡΙΔΗΣ, ΛΑΖΑΡΟΣ ΤΣΑΚΙΡΙΔΗΣ, ΗΛΙΑΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΑΝΝΑ ΧΡΥΣΟΜΑΛΛΑΡΗ | ΠΑΙΔΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΕΝΩΣΗΣ ΠΟΝΤΙΩΝ Ν.ΚΙΛΚΙΣ “ΟΙ ΑΡΓΟΝΑΥΤΕΣ”: ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ, ΑΛΕΞΗΣ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΜΟΙΡΙΔΗΣ, ΕΛΕΝΗ ΑΝΔΡΕΑΝΙΔΟΥ, ΜΑΡΙΑ ΑΣΛΑΝΟΓΛΟΥ, ΕΡΜΙΟΝΗ ΒΑΖΔΕΚΗ, ΜΑΡΚΕΛΑ ΓΟΥΣΙΔΟΥ, ΙΩΑΝΝΑ ΓΙΑΝΝΟΥΔΗ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΗ, ΣΤΑΥΡΟΣ ΖΕΡΖΕΛΙΔΗΣ, ΑΝΝΑ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ, ΜΕΛΙΝΑ ΚΑΡΑΝΙΚΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΙΟΦΥΛΛΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΣΙΤΕΡΙΔΗΣ, ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΣ ΚΟΝΤΟΖΙΔΗΣ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΑΛΑΣΚΑ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΟΥΡΗ, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΡΑΦΑΗΛΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΧΡΥΣΑΝΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΡΑΜΠΙΔΗΣ, ΑΓΓΕΛΟΣ-ΡΑΦΑΗΛ ΡΩΜΑΝΙΔΗΣ, ΠΕΛΑΓΙΑ ΡΩΜΑΝΙΔΟΥ, ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΥΡΙΔΗΣ, ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ ΣΠΥΡΙΔΗΣ, ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΤΣΑΠΑΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΦΟΥΝΤΑΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ ΧΑΣΟΓΛΟΥ (ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΡΣΕΝΙΚΟΥ, ΣΥΝΟΔΟΣ: ΜΑΡΙΑ ΙΑΣΩΝΙΔΟΥ)
ΚΑΜΕΡΑ-ΒΙΝΤΕΟ : ΝΤΑΝΥ ΑΡΓΥΡΙΟΥ ‘The Cutting Room’
ΗΧΗΤΙΚΗ & ΦΩΤΙΣΤΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ : ΘΑΝΑΣΗΣ ΝΤΕΜΚΩ ‘Colour of Sound’
ΟΘΟΝΗ : LEDdisplay ΣΤΑΥΡΟΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΔΗΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ : ΡΕΝΑ ΗΛΙΑΔΟΥ ‘R Photography’
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΡΑΦΕΙΟΝ ΚΑΛΑΜΑΡΙΝΟΥ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΧΤΕΝΙΣΜΑΤΩΝ : ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΑΛΑΜΑΡΙΝΟΥ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΜΑΚΙΓΙΑΖ : ΣΤΕΛΛΑ ΠΑΥΛΙΔΟΥ
ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΗΧΟΥ-ΦΩΤΩΝ: ΕΛΕΝΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΟΥ
ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΡΟΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ: ΑΡΓΥΡΗΣ ΚΕΤΣΕΤΣΗΣ
ΣΥΝΕΙΣΕΦΕΡΑΝ ΜΕ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΦΟΡΕΣΙΕΣ ΚΑΙ ΕΞΑΡΤΗΜΑΤΑ: ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ “ΕΥΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ” ΚΟΡΙΝΟΥ ΠΙΕΡΙΑΣ, ΕΝΩΣΗ ΠΟΝΤΙΩΝ ΠΟΛΙΧΝΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΒΕΣΤΙΑΡΙΟ ΚΩΝ/ΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ
ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ & ΧΩΡΩΝ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΟΥΜΕΛΙΔΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΑΓΓΕΛΙΔΗΣ, ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, ΜΑΡΘΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΟΥ, ΠΑΡΘΕΝΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ,
ΣΟΦΙΑ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΟY, ΛΕΝΑ ΣΑΒΒΙΔΟΥ, ΛΕΝΑ ΚΑΛΑΜΑΡΙΝΟΥ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ, ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΙΛΚΙΣ, ΛΟΦΟΣ CAFE BAR, ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ “ΨΑΛΤΟΥ”
ΒΟΗΘΗΣΑΝ: ΜΑΡΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ, ΑΝΝΑ ΔΕΤΣΟΥ, ΜΑΡΙΑ ΙΑΣΩΝΙΔΟΥ, ΜΑΡΙΝΑ ΚΑΡΑΦΥΛΛΙΔΟΥ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΧΑΙΡΙΔΟΥ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΡΙΑΝΤH
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.