Δελτίο τύπου 5ου Δημοτικού Σχολείου Κιλκίς
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Πολλοί φορείς που έχουν χρηματοδοτηθεί τα τελευταία χρόνια από Ευρωπαϊκά προγράμματα που συντονίζει το ΙΚΥ (Comenius, Erasmus+) έχουν προσπαθήσει να αναδείξουν το πρόβλημα και να προτείνουν λύσεις.
Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying), όπως και ο όρος «θυματοποίηση» (victimization) χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.
Ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο είναι και ομαδικό φαινόμενο, καθώς δεν αφορά μόνο το μαθητή που εκφοβίζει και εκείνον που εκφοβίζεται, αλλά και όσους είναι παρόντες ή γνωρίζουν την ύπαρξή του, δηλαδή τους παρατηρητές, οι οποίοι μπορεί να είναι είτε μαθητές είτε ενήλικες.
Η πρόληψη και η αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού απαιτεί την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και ανάπτυξη κοινών δράσεων από το σύνολο των εμπλεκόμενων, δηλαδή του Σχολείου, της οικογένειας και της τοπικής κοινωνίας.
Κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας έχει ρόλο και ευθύνη για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού. Εμείς, στο 5ο Δημοτικό Κιλκίς ασχολούμαστε συστηματικά με το ζήτημα υλοποιώντας κάθε χρόνο το πρόγραμμα Ομοτίμων για την πρόληψη της επιθετικής συμπεριφοράς, σε συνεργασία με το ΚΠ Νηρέας, εκπαιδεύοντας το σύνολο των μαθητών και μαθητριών μας σε θέματα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Ομαδοσυνεργατικής, Συναισθηματικής Ενδυνάμωσης και οργανώνοντας δράσεις για τις Παγκόσμιες Ημέρες, που σχετίζονται με ανθρωπιστικά και κοινωνικά θέματα.
Για την Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού αφιερώσαμε τέσσερις ώρες σε δράσεις και βιωματικά εργαστήρια για όλα τα παιδιά του Σχολείου.
Οι Α’ και Β’ τάξεις αφιέρωσαν τρεις ώρες στην υλοποίηση των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας, που υλοποιούν φέτος και σχετίζονται με το ζήτημα της πρόληψης της επιθετικής συμπεριφοράς.
Α1 – Παυλίδου Νίκη
1- Με αφόρμηση το βιβλίο «Ο θυμός», της Τρέις Μαρόνι, δημιουργήσαμε ταμπλό. «Τι κάνουμε όταν θυμώνουμε» - «Τι κάνω για να ξεθυμώσω» με τη μέθοδο του καταιγισμού ιδεών.
2- Ακούσαμε και τραγουδήσαμε το τραγούδι του Γιώργου Σακελλαρίδη «Μήλα γύρω γύρω, στη μέση πορτοκάλι». Αναστοχαζόμενοι επάνω στο τραγούδι συζητήσαμε για τον ρατσισμό, την απόρριψη, τη διαφορετικότητα και δημιουργήσαμε τη δική μας «σονάτα κατά της βίας».
3- Διαβάσαμε το παραμύθι: «Η Μόνα στο καινούριο σχολείο» και συζητήσαμε για τα συναισθήματα, την αναγνώριση της λύπης και τη συγχώρεση. Συζητήσαμε για συμπεριφορές και λόγια που πληγώνουν, αλλά και τι μπορούμε να κάνουμε, τι μπορούμε να πούμε, για να απαλύνουμε τη λύπη και τη στενοχώρια του άλλου.
Κλείσαμε τη δραστηριότητα με την κατασκευή της πληγωμένης καρδιάς και την επανόρθωσή της με τα τσιρότα με τα καλά λογάκια.
Α2 – Τερζιάδης Γιώργος «Αγωγή στη Συγχώρεση»
Β1 – Πραξιγά Μαρία, εργαστήρι για τη Φιλία και τη διαχείριση συναισθημάτων
Β2 – Ελευθεριάδου Σοφία «Τα φιλαράκια»
Γ’ – Ευθυμιάδου Ιωάννα, Αραβίδου Μάρθα, Ντίνου Αφροδίτη. Βιωματικό εργαστήρι για την πρόληψη της επιθετικής συμπεριφοράς (θύτης-θύμα-παρατηρητής, αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων, προτάσεις-λύσεις για την εξομάλυνση των σχέσεων)
Δ’, Ε’, ΣΤ’ – διαδοχικά εργαστήρια με θεματολογία (σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τμημάτων: Βλάχου Μαργαρίτα, Λαζίδου Αναστασία, Μπόσκου Κατερίνα, Σιωπίδου Γεωργία, Μηλιόγλου Μιχάλης)
1- Διερευνώντας την επιθετικότητα στο Σχολείο – Σαϊτά Μαρία
2- Η πρόληψη της βίας στον Αθλητισμό (φίλαθλοι, αθλητές). Δημιουργία ενθαρρυντικών συνθημάτων σε ομάδες – Εμμανουηλίδης Κώστας
3- Ερωτηματολόγιο για την επιθετική συμπεριφορά στο 5ο Δ. Σ. Κιλκίς (google forms), προβολή εγκεκριμένων βίντεο και καταιγισμός ιδεών – Δεσποινίδης Χρήστος
Η 5η ώρα μοιράστηκε σε δυο μέρη, απευθύνθηκε στο σύνολο της σχολικής κοινότητας και η πρωτοβουλία ανήκε εξ’ ολοκλήρου στα παιδιά.
1- Μέλη της εθελοντικής ομάδας του Σχολείου έγραψαν ένα σενάριο σχετικά με ένα υποθετικό περιστατικό ενδοσχολικής βίας και το δραματοποίησαν, ενώ το τέλος συνδιαμορφώθηκε με τη συμμετοχή των θεατών.
2- Οι Δ1 και Δ2 έπαιξαν έναν αγώνα ποδοσφαίρου, όπου ο σκοπός ήταν να βιώσουν τα παιδιά στην πράξη συναισθήματα που αναπτύσσονται σε έναν αγώνα: διαχείρισης νίκης-ήττας, επικράτησης-ματαίωσης, αδικίας, υποστήριξης από τους φιλάθλους, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να πουν τα συνθήματά τους και να κάνουν τα χορευτικά τους.
Ήταν μια πολύ περιεκτική ημέρα, γεμάτη προβληματισμούς, ιδέες, μηνύματα, εστιασμένη στα παιδιά, τα οποία συνδημιούργησαν και συνδιαμόρφωσαν το αποτέλεσμα και μας άφησε όλους ικανοποιημένους.
Τα παιδιά δικαιούνται να ζουν και να εργάζονται σε ένα σχολικό περιβάλλον που τους παρέχει ασφάλεια, ηρεμία και σεβασμό, γιατί η παραβίαση των δικαιωμάτων ακόμη και όταν γίνεται από συνομηλίκους, προκαλεί μεγάλη ψυχική οδύνη. Είναι σημαντικό να στοχεύσουμε στη δημιουργία μιας κοινωνίας όπου η ποικιλομορφία και η διαφορετικότητα είναι σεβαστές και η αξιοπρέπεια του ανθρώπου εκτιμάται και ενθαρρύνεται. Να γνωρίζουμε μόνο τα θέματα δεν είναι αρκετό. Πρέπει επιπλέον να προσπαθήσουμε να είμαστε συνεπείς στις στάσεις και τις πράξεις μας.
Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying), όπως και ο όρος «θυματοποίηση» (victimization) χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.
Ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο είναι και ομαδικό φαινόμενο, καθώς δεν αφορά μόνο το μαθητή που εκφοβίζει και εκείνον που εκφοβίζεται, αλλά και όσους είναι παρόντες ή γνωρίζουν την ύπαρξή του, δηλαδή τους παρατηρητές, οι οποίοι μπορεί να είναι είτε μαθητές είτε ενήλικες.
Η πρόληψη και η αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού απαιτεί την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και ανάπτυξη κοινών δράσεων από το σύνολο των εμπλεκόμενων, δηλαδή του Σχολείου, της οικογένειας και της τοπικής κοινωνίας.
Κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας έχει ρόλο και ευθύνη για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού. Εμείς, στο 5ο Δημοτικό Κιλκίς ασχολούμαστε συστηματικά με το ζήτημα υλοποιώντας κάθε χρόνο το πρόγραμμα Ομοτίμων για την πρόληψη της επιθετικής συμπεριφοράς, σε συνεργασία με το ΚΠ Νηρέας, εκπαιδεύοντας το σύνολο των μαθητών και μαθητριών μας σε θέματα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Ομαδοσυνεργατικής, Συναισθηματικής Ενδυνάμωσης και οργανώνοντας δράσεις για τις Παγκόσμιες Ημέρες, που σχετίζονται με ανθρωπιστικά και κοινωνικά θέματα.
Για την Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού αφιερώσαμε τέσσερις ώρες σε δράσεις και βιωματικά εργαστήρια για όλα τα παιδιά του Σχολείου.
Οι Α’ και Β’ τάξεις αφιέρωσαν τρεις ώρες στην υλοποίηση των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας, που υλοποιούν φέτος και σχετίζονται με το ζήτημα της πρόληψης της επιθετικής συμπεριφοράς.
Α1 – Παυλίδου Νίκη
1- Με αφόρμηση το βιβλίο «Ο θυμός», της Τρέις Μαρόνι, δημιουργήσαμε ταμπλό. «Τι κάνουμε όταν θυμώνουμε» - «Τι κάνω για να ξεθυμώσω» με τη μέθοδο του καταιγισμού ιδεών.
2- Ακούσαμε και τραγουδήσαμε το τραγούδι του Γιώργου Σακελλαρίδη «Μήλα γύρω γύρω, στη μέση πορτοκάλι». Αναστοχαζόμενοι επάνω στο τραγούδι συζητήσαμε για τον ρατσισμό, την απόρριψη, τη διαφορετικότητα και δημιουργήσαμε τη δική μας «σονάτα κατά της βίας».
3- Διαβάσαμε το παραμύθι: «Η Μόνα στο καινούριο σχολείο» και συζητήσαμε για τα συναισθήματα, την αναγνώριση της λύπης και τη συγχώρεση. Συζητήσαμε για συμπεριφορές και λόγια που πληγώνουν, αλλά και τι μπορούμε να κάνουμε, τι μπορούμε να πούμε, για να απαλύνουμε τη λύπη και τη στενοχώρια του άλλου.
Κλείσαμε τη δραστηριότητα με την κατασκευή της πληγωμένης καρδιάς και την επανόρθωσή της με τα τσιρότα με τα καλά λογάκια.
Α2 – Τερζιάδης Γιώργος «Αγωγή στη Συγχώρεση»
Β1 – Πραξιγά Μαρία, εργαστήρι για τη Φιλία και τη διαχείριση συναισθημάτων
Β2 – Ελευθεριάδου Σοφία «Τα φιλαράκια»
Γ’ – Ευθυμιάδου Ιωάννα, Αραβίδου Μάρθα, Ντίνου Αφροδίτη. Βιωματικό εργαστήρι για την πρόληψη της επιθετικής συμπεριφοράς (θύτης-θύμα-παρατηρητής, αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων, προτάσεις-λύσεις για την εξομάλυνση των σχέσεων)
Δ’, Ε’, ΣΤ’ – διαδοχικά εργαστήρια με θεματολογία (σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τμημάτων: Βλάχου Μαργαρίτα, Λαζίδου Αναστασία, Μπόσκου Κατερίνα, Σιωπίδου Γεωργία, Μηλιόγλου Μιχάλης)
1- Διερευνώντας την επιθετικότητα στο Σχολείο – Σαϊτά Μαρία
2- Η πρόληψη της βίας στον Αθλητισμό (φίλαθλοι, αθλητές). Δημιουργία ενθαρρυντικών συνθημάτων σε ομάδες – Εμμανουηλίδης Κώστας
3- Ερωτηματολόγιο για την επιθετική συμπεριφορά στο 5ο Δ. Σ. Κιλκίς (google forms), προβολή εγκεκριμένων βίντεο και καταιγισμός ιδεών – Δεσποινίδης Χρήστος
Η 5η ώρα μοιράστηκε σε δυο μέρη, απευθύνθηκε στο σύνολο της σχολικής κοινότητας και η πρωτοβουλία ανήκε εξ’ ολοκλήρου στα παιδιά.
1- Μέλη της εθελοντικής ομάδας του Σχολείου έγραψαν ένα σενάριο σχετικά με ένα υποθετικό περιστατικό ενδοσχολικής βίας και το δραματοποίησαν, ενώ το τέλος συνδιαμορφώθηκε με τη συμμετοχή των θεατών.
2- Οι Δ1 και Δ2 έπαιξαν έναν αγώνα ποδοσφαίρου, όπου ο σκοπός ήταν να βιώσουν τα παιδιά στην πράξη συναισθήματα που αναπτύσσονται σε έναν αγώνα: διαχείρισης νίκης-ήττας, επικράτησης-ματαίωσης, αδικίας, υποστήριξης από τους φιλάθλους, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να πουν τα συνθήματά τους και να κάνουν τα χορευτικά τους.
Ήταν μια πολύ περιεκτική ημέρα, γεμάτη προβληματισμούς, ιδέες, μηνύματα, εστιασμένη στα παιδιά, τα οποία συνδημιούργησαν και συνδιαμόρφωσαν το αποτέλεσμα και μας άφησε όλους ικανοποιημένους.
Τα παιδιά δικαιούνται να ζουν και να εργάζονται σε ένα σχολικό περιβάλλον που τους παρέχει ασφάλεια, ηρεμία και σεβασμό, γιατί η παραβίαση των δικαιωμάτων ακόμη και όταν γίνεται από συνομηλίκους, προκαλεί μεγάλη ψυχική οδύνη. Είναι σημαντικό να στοχεύσουμε στη δημιουργία μιας κοινωνίας όπου η ποικιλομορφία και η διαφορετικότητα είναι σεβαστές και η αξιοπρέπεια του ανθρώπου εκτιμάται και ενθαρρύνεται. Να γνωρίζουμε μόνο τα θέματα δεν είναι αρκετό. Πρέπει επιπλέον να προσπαθήσουμε να είμαστε συνεπείς στις στάσεις και τις πράξεις μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.