H ΔΑΚΕ Δ.Ε. κατέρχεται στις διαδικασίες για εκλογή αντιπροσώπων για το 17ο Συνέδριο έχοντας επεξεργαστεί ολοκληρωμένο πακέτο προτάσεων για όλα τα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο. Οι θέσεις μας εν συντομία είναι οι εξής:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ-ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΑ
Η κυβέρνηση αθέτησε όλες τις δεσμεύσεις της για την αποκατάσταση των μισθολογικών απωλειών μας. Δεν έκανε την ελάχιστη παραχώρηση, ώστε να δείξει ότι υπάρχει η καλή πρόθεση για ουσιώδεις παρεμβάσεις στο μέλλον. Απαιτούμε να υλοποιήσει όσα υποσχέθηκε στον κλάδο. Αναγνωρίζουμε τις δυσκολίες της περιόδου. Γι’ αυτό ως πρώτο βήμα στο δρόμο για την πλήρη οικονομική αποκατάσταση απαιτούμε:
∙ Άμεσο ξεπάγωμα του μισθού μας. Ακώλυτη μισθολογική εξέλιξη.
∙ Άμεση επανακατάταξη σε μισθούς και κλιμάκια για τους συναδέλφους που καθηλώθηκαν λόγω του 4024/11
∙ Να αναγνωρίσει η κυβέρνηση το δικαίωμα των εργαζομένων στο Δημόσιο για χορήγηση δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματος Αδείας όπως ισχύει στον Ιδιωτικό Τομέα. Το χορηγούμενο ποσό να φτάσει σταδιακά και σε βάθος χρόνου στο επίπεδο της προ Μνημονίου εποχής
∙ Να πληρωθούν άμεσα τα δεδουλευμένα (Πανελλαδικές Εξετάσεις, Υπερωρίες, Π.Δ.Σ κ.α.)
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΕΣ
Η ΔΑΚΕ Δ.Ε κατήγγειλε την προηγούμενη κυβέρνηση για την πολιτική των διαθεσιμοτήτων. Η επαναφορά τους στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι αναμφίβολα θετικό γεγονός. Παραμένουν όμως ανοιχτά πολλά ζητήματα. Απαιτούμε:
∙ Κανένας εκπαιδευτικός της συγκεκριμένης κατηγορίας συναδέλφων να μην βρεθεί εκτός των δομών της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
∙ Να μην εφαρμοστεί η κινητικότητα που θεσπίζει η νέα κυβέρνηση και έχει το δικαίωμα να τους μεταφέρει σε άλλους τομείς του Δημοσίου.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι προχωρά στην κατάργηση της αξιολόγησης. Ψεύδεται συνειδητά. Η αξιολόγηση υφίσταται διότι:
∙ Δεν καταργείται ο νόμος 4024/11, ο οποίος συνδέει το μισθό με το βαθμό και περιλαμβάνει απαράδεκτες ποσοστώσεις στη μισθολογική εξέλιξη. Η κατάργηση του Π.Δ 152 για την αξιολόγηση σε συνδυασμό με τη διατήρηση του νόμου 4024/11 δημιουργούν το κατάλληλο πλέγμα για τη μόνιμη μισθολογική μας καθήλωση.
∙ Δεν καταργείται ο νόμος για τη δημιουργία της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Νόμος, 4142/2013) η οποία εξακολουθεί να μεταξιολογεί τα συστήματα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και να εντοπίζει αδυναμίες και τρόπους αντιμετώπισης τους (άρθρο 1, παρ.1.δ).
∙ Ο ίδιος ο Υπουργός Παιδείας μίλησε για αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου χωρίς να αναφέρει τα ποιοτικά της χαρακτηριστικά.
∙ Ο Υπουργός Οικονομικών κ. Βαρουφάκης στο γνωστό e-mail προς τους δανειστές, αποδέχτηκε τη σύνδεση του μισθού των Δημοσίων Υπαλλήλων με την αποδοτικότητα.
Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση έχει υπαναχωρήσει και σε αυτόν τον τομέα και δεν υλοποιεί τις εξαγγελίες της. Η κατάργηση του Π.Δ. για την αξιολόγηση χωρίς την κατάργηση του 4024/11 είναι στην πραγματικότητα κενή περιεχομένου.
Η ΔΑΚΕ Δ.Ε πιστεύει σε μία αξιολόγηση απαλλαγμένη από μισθολογικές και άλλες κυρώσεις, η οποία θα έχει πρώτιστο στόχο τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και του εκπαιδευτικού.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Η κυβέρνηση αδιαφορεί για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Ασχολείται με δευτερεύουσας σημασίας ζητήματα, όπως είναι η επιλογή των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων και αδρανεί πλήρως για το πρώτιστο καθήκον της, που είναι η βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου στους μαθητές. Επ’ αυτού τίποτα δεν έχει λεχθεί από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο αυτήν την περίοδο ασχολείται με ιδιαίτερο ζήλο με την κατάληψη των θέσεων ευθύνης από τα κομματικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Υπενθυμίζουμε στους νεώτερους συναδέλφους ότι οι συνδικαλιστές της Αριστεράς ήταν αυτοί που κατήργησαν την επιμόρφωση των καθηγητών, με το αίτημα τους να καταργηθεί το Διδασκαλείο, αίτημα που υλοποίησε η πρώτη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.
Η επιμόρφωση των καθηγητών είναι υποχρέωση της πολιτείας προς όφελος των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων.
Απαιτούμε:
∙ Δημιουργία Σχολής Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών, η οποία θα αναλάβει την επιμόρφωση του συνόλου των εκπαιδευτικών σε εύλογο χρονικό διάστημα.
∙ Απαλλαγή των επιμορφούμενων καθηγητών από τα διδακτικά τους καθήκοντα. Επειδή η συγκυρία είναι δύσκολη μπορούν να αξιοποιηθούν τα σχετικά ευρωπαϊκά κονδύλια, τα οποία είναι ικανοποιητικά για το συγκεκριμένο τομέα.
ΤΕΧΝΙΚΗ-ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι δυνάμεις της Αριστεράς επέβαλαν ως θέση του κλάδου την άποψη για Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο. Η κυβέρνηση και η παράταξη της στην εκπαίδευση (ΣΥΝΕΚ) μιλούν για Ενιαίο Σχολείο Λόγου και Πράξης. Πρόκειται για μία πρόταση η οποία όχι μόνο δεν αναβαθμίζει την Τεχνική Εκπαίδευση, αλλά στην πραγματικότητα την υποβαθμίζει. Εισάγει κάποιες τεχνικές δεξιότητες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, αλλά μεταφέρει την κυρίως Τεχνική Εκπαίδευση σε μεταλυκειακό επίπεδο. Εισάγουν μάλιστα αυθαίρετα τον όρο «Μεταλυκειακή Εκπαίδευση». Η αλήθεια είναι όμως ότι δεν υπάρχει μεταλυκειακή εκπαίδευση, αλλά κατάρτιση. Με τις προτάσεις της αριστερής πλειοψηφίας του Δ.Σ της ΟΛΜΕ εκατοντάδες καθηγητές τεχνικών ειδικοτήτων θα υποχρεωθούν να εγκαταλείψουν τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και να εργαστούν σε ΙΕΚ ή σε δομές άλλων Υπουργείων.
Οι θέσεις της ΔΑΚΕ Δ.Ε για την Τεχνική Εκπαίδευση είναι οι εξής:
∙ Αναβαθμισμένη Τεχνική Εκπαίδευση ισότιμη της Γενικής.
∙ Τα ΕΠΑΛ δίνουν απολυτήριο ισότιμο του Γενικού Λυκείου καθώς και πτυχίο. Να θεσπιστούν αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα για τους απόφοιτους όλων των ειδικοτήτων.
∙ Όλες οι τεχνικές σχολές που ανήκουν στα άλλα Υπουργεία να περάσουν στη αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας.
∙ Δημιουργείται τέταρτο έτος μαθητείας–πρακτικής άσκησης. Τα μαθήματα που θα διδάσκονται στο έτος αυτό θα είναι μόνο ειδικότητας.
∙ Οι απόφοιτοι του Γενικού Λυκείου που επιθυμούν να γράφονται στη δεύτερη τάξη των ΕΠΑΛ. Οι μαθητές αυτής της κατηγορίας απαλλάσσονται από τα μαθήματα Γενικής Παιδείας και μεταφέρουν τους βαθμούς που είχαν στα αντίστοιχα μαθήματα του Γενικού Λυκείου.
∙ Οι απόφοιτοι του ΕΠΑΛ εφόσον πάρουν σχετική κατεύθυνση έχουν το δικαίωμα να μετάσχουν στις εξετάσεις για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ. Σε διαφορετική περίπτωση έχουν το δικαίωμα να μετάσχουν στις εξετάσεις και να καταλάβουν θέση σε ΤΕΙ της ειδικότητας τους.
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΔΑΚΕ Δ.Ε ΓΙΑ ΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ
Προκειμένου να υιοθετηθεί ένα πάγιο σύστημα επιλογής στελεχών, το οποίο θα βασίζεται στη διαφάνεια και στην αξιοκρατία, η ΔΑΚΕ Δ.Ε έχει προτείνει τα εξής:
∙ Δημιουργείται Σχολή Στελεχών της Εκπαίδευσης. Οι επιτυχόντες στη Σχολή εισέρχονται κατόπιν διαγωνισμού, υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ. Οι επιτυχόντες απαλλάσσονται από τα διδακτικά τους καθήκοντα. Η φοίτηση θα είναι μονοετής. Επιβάλλεται να γίνει προσπάθεια και η σχολή αυτή να είναι αποκεντρωμένη.
∙ Οι Διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης επιβάλλεται να είναι απόφοιτοι της Σχολής Στελεχών της Εκπαίδευσης. Λαμβάνονται υπόψη πρόσθετα προσόντα (μεταπτυχιακά, διδακτορικά, ετήσιες επιμορφώσεις κ.α.).
∙ Οι Διευθυντές Σχολικών Μονάδων δεν θα είναι απαραίτητο να είναι απόφοιτοι της ανωτέρω Σχολής. Όμως η κατοχή του σχετικού τίτλου θα θεωρείται συνυπολογιζόμενο προσόν.
∙ Τα πρόσθετα προσόντα (μεταπτυχιακά, διδακτορικά, επιμορφώσεις κ.α.) στον τομέα της Διοίκησης θα έχουν αυξημένη βαρύτητα σε σχέση με αυτά που έχουν αντικείμενο το γνωστικό τομέα.
Η πρόταση αυτή δε μπορεί να υλοποιηθεί τώρα και χρειάζεται ένα εύλογο βάθος χρόνου μιας πενταετίας από την υιοθέτηση της, έτσι ώστε να υπάρχει ικανός αριθμός αποφοίτων της Σχολής Στελεχών και να μην αποτελεί φωτογραφική διάταξη.
Δυστυχώς και για την σημερινή κυβέρνηση, η δημόσια διοίκηση εξακολουθεί να αποτελεί το λάφυρο μιας εκλογικής νίκης. Η επιλογή των Περιφερειακών Διευθυντών της Εκπαίδευσης με καθαρά κομματικά κριτήρια, έρχεται σε αντίθεση με όσα έλεγε πριν λίγο καιρό ο Υπουργός Παιδείας κ. Μπαλτάς, ο οποίος ισχυριζόταν ότι θα έχουμε αξιοκρατική επιλογή και ότι η κυβέρνηση δε θα επιλέξει με βάση την κομματική ταυτότητα των εκπαιδευτικών. Υπενθυμίζουμε επίσης τα όσα έλεγε ο κ. Κουράκης, όταν ο ΣΥΡΙΖΑ βρισκόταν στην αντιπολίτευση. Τότε κατήγγειλε την προηγούμενη κυβέρνηση για κομματικές επιλογές, μιλούσε για συναλλαγή και ποσοστώσεις και απαιτούσε αξιοκρατική επιλογή.
Η κυβέρνηση εξαπάτησε τους εκπαιδευτικούς ότι δήθεν πιστεύει στην αξιοκρατία. 450 και πλέον συνάδελφοι υπέβαλαν αιτήσεις γιατί πίστευαν ότι οι κύριοι της κυβέρνησης εννοούσαν τα όσα έλεγαν. Εφόσον θεωρούν πολιτικές τις θέσεις των Περιφερειακών Διευθυντών, όφειλαν να είναι ειλικρινείς. Ας επέλεγαν τα κομματικά τους στελέχη χωρίς να παίξουν αυτή τη φαρσοκωμωδία.
Παρά το γεγονός ότι δεν έχει δημοσιευθεί η πλήρης πρόταση του υπουργείου για την επιλογή των Στελεχών της εκπαίδευσης, οι καινοφανείς προτάσεις που διαρρέονται από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου αποδεικνύουν ότι βασικό της στόχο έχει την άλωση της Διοίκησης της εκπαίδευσης, με κομματικά της στελέχη.
Με τις προτάσεις αυτές ενισχύεται ο κομματισμός που τόσο έχει βασανίσει τη δημόσια διοίκηση και εκπαίδευση, διαταράσσεται το ήρεμο κλίμα που είναι απαραίτητο για τη λειτουργία των Συλλόγων Διδασκόντων, περιορίζεται απαράδεκτα ο αριθμός των θέσεων ευθύνης που ο εκπαιδευτικός δύναται να διεκδικήσει, απαξιώνεται η διοικητική εμπειρία και επιστημονική κατάρτιση, η διχόνοια και διάσπαση του κλάδου που είχε επιφέρει η λεγόμενη «αξιολόγηση» επιστρέφει με άλλη μορφή.
Η ΔΑΚΕ Δ.Ε θεωρεί ότι η άποψη του Συλλόγου πρέπει να αποτελεί στοιχείο της διαδικασίας επιλογής. Ωστόσο αποτελεί παραδοξότητα το γεγονός ότι δεν δίδεται η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να εκφράσει την εμπιστοσύνη του σε περισσότερους του ενός εκ των υποψηφίων όταν κρίνει ότι αυτοί είναι ικανοί.
Ως εκ τούτου κι εφόσον η κυβέρνηση προχωρά στη θεσμοθέτηση ενός νέου μεταβατικού πλαισίου για την επιλογή Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, θα πρέπει τουλάχιστον:
∙ Η κρίση του συλλόγου να είναι διαπιστωτική ως προς την ικανότητα άσκησης καθηκόντων της θέσης ευθύνης. Ο σύλλογος αποφασίζει χωριστά για κάθε υποψηφιότητα.
∙ Η κατάταξη όσων έχουν προεπιλεγεί να γίνεται αποκλειστικά από τα αντικειμενικά μόρια που οι υποψήφιοι διαθέτουν.
∙ Να δίδεται η δυνατότητα σε όσους φιλοδοξούν να ασκήσουν Διευθυντικά καθήκοντα, να διεκδικήσουν το σύνολο των σχολείων μιας Δευτεροβάθμιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης
ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ-ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ
Η κυβέρνηση έχει υποσχεθεί την πρόσληψη 3000 εκπαιδευτικών και για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ο αριθμός αυτός είναι εξαιρετικά μικρός, δεδομένου ότι έχουμε τα τελευταία χρόνια χιλιάδες συνταξιοδοτήσεις στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Μάλιστα η αποδοχή από την κυβέρνηση του αιτήματος των δανειστών να θεωρηθούν οι διαθέσιμοι που επανέρχονται ως νέοι διορισμοί, υπονομεύει ακόμα περισσότερο το χώρο της εκπαίδευσης. Η ΔΑΚΕ Δ.Ε έχει πάγια θέση για τους διορισμούς. Απαιτούμε:
∙ Να προχωρήσει η κυβέρνηση σε κάλυψη όλων των κενών θέσεων με μόνιμους διορισμούς.
∙ Να εφαρμοστεί μικτό σύστημα διορισμού(60% επιτυχόντες του ΑΣΕΠ-40% προϋπηρεσία).
∙ Να διοριστούν οι επιτυχόντες του τελευταίου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και όσοι εντάσσονται στις κατηγορίες των 30μηνου και 24μηνου.
∙ Στις ειδικότητες που δεν υπάρχουν επιτυχόντες του ΑΣΕΠ οι διορισμοί να γίνουν με βάση την προϋπηρεσία. Τον έλεγχο νομιμότητας της προϋπηρεσίας να τον αναλάβει το ΑΣΕΠ.
∙ Να αναγνωριστεί όλη η προϋπηρεσία των αναπληρωτών έως τον Ιούνιο του 2015.
ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΑ
Να καταργηθούν οι διατάξεις που παρεμποδίζουν τον εκπαιδευτικό στην άσκηση των συνταξιοδοτικών του δικαιωμάτων και τον εξαιρούν αρνητικά από τους υπολοίπους Δημοσίους υπαλλήλους.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ-ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΑ
Η κυβέρνηση αθέτησε όλες τις δεσμεύσεις της για την αποκατάσταση των μισθολογικών απωλειών μας. Δεν έκανε την ελάχιστη παραχώρηση, ώστε να δείξει ότι υπάρχει η καλή πρόθεση για ουσιώδεις παρεμβάσεις στο μέλλον. Απαιτούμε να υλοποιήσει όσα υποσχέθηκε στον κλάδο. Αναγνωρίζουμε τις δυσκολίες της περιόδου. Γι’ αυτό ως πρώτο βήμα στο δρόμο για την πλήρη οικονομική αποκατάσταση απαιτούμε:
∙ Άμεσο ξεπάγωμα του μισθού μας. Ακώλυτη μισθολογική εξέλιξη.
∙ Άμεση επανακατάταξη σε μισθούς και κλιμάκια για τους συναδέλφους που καθηλώθηκαν λόγω του 4024/11
∙ Να αναγνωρίσει η κυβέρνηση το δικαίωμα των εργαζομένων στο Δημόσιο για χορήγηση δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματος Αδείας όπως ισχύει στον Ιδιωτικό Τομέα. Το χορηγούμενο ποσό να φτάσει σταδιακά και σε βάθος χρόνου στο επίπεδο της προ Μνημονίου εποχής
∙ Να πληρωθούν άμεσα τα δεδουλευμένα (Πανελλαδικές Εξετάσεις, Υπερωρίες, Π.Δ.Σ κ.α.)
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΕΣ
Η ΔΑΚΕ Δ.Ε κατήγγειλε την προηγούμενη κυβέρνηση για την πολιτική των διαθεσιμοτήτων. Η επαναφορά τους στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι αναμφίβολα θετικό γεγονός. Παραμένουν όμως ανοιχτά πολλά ζητήματα. Απαιτούμε:
∙ Κανένας εκπαιδευτικός της συγκεκριμένης κατηγορίας συναδέλφων να μην βρεθεί εκτός των δομών της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
∙ Να μην εφαρμοστεί η κινητικότητα που θεσπίζει η νέα κυβέρνηση και έχει το δικαίωμα να τους μεταφέρει σε άλλους τομείς του Δημοσίου.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι προχωρά στην κατάργηση της αξιολόγησης. Ψεύδεται συνειδητά. Η αξιολόγηση υφίσταται διότι:
∙ Δεν καταργείται ο νόμος 4024/11, ο οποίος συνδέει το μισθό με το βαθμό και περιλαμβάνει απαράδεκτες ποσοστώσεις στη μισθολογική εξέλιξη. Η κατάργηση του Π.Δ 152 για την αξιολόγηση σε συνδυασμό με τη διατήρηση του νόμου 4024/11 δημιουργούν το κατάλληλο πλέγμα για τη μόνιμη μισθολογική μας καθήλωση.
∙ Δεν καταργείται ο νόμος για τη δημιουργία της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Νόμος, 4142/2013) η οποία εξακολουθεί να μεταξιολογεί τα συστήματα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και να εντοπίζει αδυναμίες και τρόπους αντιμετώπισης τους (άρθρο 1, παρ.1.δ).
∙ Ο ίδιος ο Υπουργός Παιδείας μίλησε για αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου χωρίς να αναφέρει τα ποιοτικά της χαρακτηριστικά.
∙ Ο Υπουργός Οικονομικών κ. Βαρουφάκης στο γνωστό e-mail προς τους δανειστές, αποδέχτηκε τη σύνδεση του μισθού των Δημοσίων Υπαλλήλων με την αποδοτικότητα.
Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση έχει υπαναχωρήσει και σε αυτόν τον τομέα και δεν υλοποιεί τις εξαγγελίες της. Η κατάργηση του Π.Δ. για την αξιολόγηση χωρίς την κατάργηση του 4024/11 είναι στην πραγματικότητα κενή περιεχομένου.
Η ΔΑΚΕ Δ.Ε πιστεύει σε μία αξιολόγηση απαλλαγμένη από μισθολογικές και άλλες κυρώσεις, η οποία θα έχει πρώτιστο στόχο τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και του εκπαιδευτικού.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Η κυβέρνηση αδιαφορεί για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Ασχολείται με δευτερεύουσας σημασίας ζητήματα, όπως είναι η επιλογή των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων και αδρανεί πλήρως για το πρώτιστο καθήκον της, που είναι η βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου στους μαθητές. Επ’ αυτού τίποτα δεν έχει λεχθεί από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο αυτήν την περίοδο ασχολείται με ιδιαίτερο ζήλο με την κατάληψη των θέσεων ευθύνης από τα κομματικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Υπενθυμίζουμε στους νεώτερους συναδέλφους ότι οι συνδικαλιστές της Αριστεράς ήταν αυτοί που κατήργησαν την επιμόρφωση των καθηγητών, με το αίτημα τους να καταργηθεί το Διδασκαλείο, αίτημα που υλοποίησε η πρώτη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.
Η επιμόρφωση των καθηγητών είναι υποχρέωση της πολιτείας προς όφελος των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων.
Απαιτούμε:
∙ Δημιουργία Σχολής Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών, η οποία θα αναλάβει την επιμόρφωση του συνόλου των εκπαιδευτικών σε εύλογο χρονικό διάστημα.
∙ Απαλλαγή των επιμορφούμενων καθηγητών από τα διδακτικά τους καθήκοντα. Επειδή η συγκυρία είναι δύσκολη μπορούν να αξιοποιηθούν τα σχετικά ευρωπαϊκά κονδύλια, τα οποία είναι ικανοποιητικά για το συγκεκριμένο τομέα.
ΤΕΧΝΙΚΗ-ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι δυνάμεις της Αριστεράς επέβαλαν ως θέση του κλάδου την άποψη για Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο. Η κυβέρνηση και η παράταξη της στην εκπαίδευση (ΣΥΝΕΚ) μιλούν για Ενιαίο Σχολείο Λόγου και Πράξης. Πρόκειται για μία πρόταση η οποία όχι μόνο δεν αναβαθμίζει την Τεχνική Εκπαίδευση, αλλά στην πραγματικότητα την υποβαθμίζει. Εισάγει κάποιες τεχνικές δεξιότητες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, αλλά μεταφέρει την κυρίως Τεχνική Εκπαίδευση σε μεταλυκειακό επίπεδο. Εισάγουν μάλιστα αυθαίρετα τον όρο «Μεταλυκειακή Εκπαίδευση». Η αλήθεια είναι όμως ότι δεν υπάρχει μεταλυκειακή εκπαίδευση, αλλά κατάρτιση. Με τις προτάσεις της αριστερής πλειοψηφίας του Δ.Σ της ΟΛΜΕ εκατοντάδες καθηγητές τεχνικών ειδικοτήτων θα υποχρεωθούν να εγκαταλείψουν τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και να εργαστούν σε ΙΕΚ ή σε δομές άλλων Υπουργείων.
Οι θέσεις της ΔΑΚΕ Δ.Ε για την Τεχνική Εκπαίδευση είναι οι εξής:
∙ Αναβαθμισμένη Τεχνική Εκπαίδευση ισότιμη της Γενικής.
∙ Τα ΕΠΑΛ δίνουν απολυτήριο ισότιμο του Γενικού Λυκείου καθώς και πτυχίο. Να θεσπιστούν αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα για τους απόφοιτους όλων των ειδικοτήτων.
∙ Όλες οι τεχνικές σχολές που ανήκουν στα άλλα Υπουργεία να περάσουν στη αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας.
∙ Δημιουργείται τέταρτο έτος μαθητείας–πρακτικής άσκησης. Τα μαθήματα που θα διδάσκονται στο έτος αυτό θα είναι μόνο ειδικότητας.
∙ Οι απόφοιτοι του Γενικού Λυκείου που επιθυμούν να γράφονται στη δεύτερη τάξη των ΕΠΑΛ. Οι μαθητές αυτής της κατηγορίας απαλλάσσονται από τα μαθήματα Γενικής Παιδείας και μεταφέρουν τους βαθμούς που είχαν στα αντίστοιχα μαθήματα του Γενικού Λυκείου.
∙ Οι απόφοιτοι του ΕΠΑΛ εφόσον πάρουν σχετική κατεύθυνση έχουν το δικαίωμα να μετάσχουν στις εξετάσεις για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ. Σε διαφορετική περίπτωση έχουν το δικαίωμα να μετάσχουν στις εξετάσεις και να καταλάβουν θέση σε ΤΕΙ της ειδικότητας τους.
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΔΑΚΕ Δ.Ε ΓΙΑ ΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ
Προκειμένου να υιοθετηθεί ένα πάγιο σύστημα επιλογής στελεχών, το οποίο θα βασίζεται στη διαφάνεια και στην αξιοκρατία, η ΔΑΚΕ Δ.Ε έχει προτείνει τα εξής:
∙ Δημιουργείται Σχολή Στελεχών της Εκπαίδευσης. Οι επιτυχόντες στη Σχολή εισέρχονται κατόπιν διαγωνισμού, υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ. Οι επιτυχόντες απαλλάσσονται από τα διδακτικά τους καθήκοντα. Η φοίτηση θα είναι μονοετής. Επιβάλλεται να γίνει προσπάθεια και η σχολή αυτή να είναι αποκεντρωμένη.
∙ Οι Διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης επιβάλλεται να είναι απόφοιτοι της Σχολής Στελεχών της Εκπαίδευσης. Λαμβάνονται υπόψη πρόσθετα προσόντα (μεταπτυχιακά, διδακτορικά, ετήσιες επιμορφώσεις κ.α.).
∙ Οι Διευθυντές Σχολικών Μονάδων δεν θα είναι απαραίτητο να είναι απόφοιτοι της ανωτέρω Σχολής. Όμως η κατοχή του σχετικού τίτλου θα θεωρείται συνυπολογιζόμενο προσόν.
∙ Τα πρόσθετα προσόντα (μεταπτυχιακά, διδακτορικά, επιμορφώσεις κ.α.) στον τομέα της Διοίκησης θα έχουν αυξημένη βαρύτητα σε σχέση με αυτά που έχουν αντικείμενο το γνωστικό τομέα.
Η πρόταση αυτή δε μπορεί να υλοποιηθεί τώρα και χρειάζεται ένα εύλογο βάθος χρόνου μιας πενταετίας από την υιοθέτηση της, έτσι ώστε να υπάρχει ικανός αριθμός αποφοίτων της Σχολής Στελεχών και να μην αποτελεί φωτογραφική διάταξη.
Δυστυχώς και για την σημερινή κυβέρνηση, η δημόσια διοίκηση εξακολουθεί να αποτελεί το λάφυρο μιας εκλογικής νίκης. Η επιλογή των Περιφερειακών Διευθυντών της Εκπαίδευσης με καθαρά κομματικά κριτήρια, έρχεται σε αντίθεση με όσα έλεγε πριν λίγο καιρό ο Υπουργός Παιδείας κ. Μπαλτάς, ο οποίος ισχυριζόταν ότι θα έχουμε αξιοκρατική επιλογή και ότι η κυβέρνηση δε θα επιλέξει με βάση την κομματική ταυτότητα των εκπαιδευτικών. Υπενθυμίζουμε επίσης τα όσα έλεγε ο κ. Κουράκης, όταν ο ΣΥΡΙΖΑ βρισκόταν στην αντιπολίτευση. Τότε κατήγγειλε την προηγούμενη κυβέρνηση για κομματικές επιλογές, μιλούσε για συναλλαγή και ποσοστώσεις και απαιτούσε αξιοκρατική επιλογή.
Η κυβέρνηση εξαπάτησε τους εκπαιδευτικούς ότι δήθεν πιστεύει στην αξιοκρατία. 450 και πλέον συνάδελφοι υπέβαλαν αιτήσεις γιατί πίστευαν ότι οι κύριοι της κυβέρνησης εννοούσαν τα όσα έλεγαν. Εφόσον θεωρούν πολιτικές τις θέσεις των Περιφερειακών Διευθυντών, όφειλαν να είναι ειλικρινείς. Ας επέλεγαν τα κομματικά τους στελέχη χωρίς να παίξουν αυτή τη φαρσοκωμωδία.
Παρά το γεγονός ότι δεν έχει δημοσιευθεί η πλήρης πρόταση του υπουργείου για την επιλογή των Στελεχών της εκπαίδευσης, οι καινοφανείς προτάσεις που διαρρέονται από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου αποδεικνύουν ότι βασικό της στόχο έχει την άλωση της Διοίκησης της εκπαίδευσης, με κομματικά της στελέχη.
Με τις προτάσεις αυτές ενισχύεται ο κομματισμός που τόσο έχει βασανίσει τη δημόσια διοίκηση και εκπαίδευση, διαταράσσεται το ήρεμο κλίμα που είναι απαραίτητο για τη λειτουργία των Συλλόγων Διδασκόντων, περιορίζεται απαράδεκτα ο αριθμός των θέσεων ευθύνης που ο εκπαιδευτικός δύναται να διεκδικήσει, απαξιώνεται η διοικητική εμπειρία και επιστημονική κατάρτιση, η διχόνοια και διάσπαση του κλάδου που είχε επιφέρει η λεγόμενη «αξιολόγηση» επιστρέφει με άλλη μορφή.
Η ΔΑΚΕ Δ.Ε θεωρεί ότι η άποψη του Συλλόγου πρέπει να αποτελεί στοιχείο της διαδικασίας επιλογής. Ωστόσο αποτελεί παραδοξότητα το γεγονός ότι δεν δίδεται η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να εκφράσει την εμπιστοσύνη του σε περισσότερους του ενός εκ των υποψηφίων όταν κρίνει ότι αυτοί είναι ικανοί.
Ως εκ τούτου κι εφόσον η κυβέρνηση προχωρά στη θεσμοθέτηση ενός νέου μεταβατικού πλαισίου για την επιλογή Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, θα πρέπει τουλάχιστον:
∙ Η κρίση του συλλόγου να είναι διαπιστωτική ως προς την ικανότητα άσκησης καθηκόντων της θέσης ευθύνης. Ο σύλλογος αποφασίζει χωριστά για κάθε υποψηφιότητα.
∙ Η κατάταξη όσων έχουν προεπιλεγεί να γίνεται αποκλειστικά από τα αντικειμενικά μόρια που οι υποψήφιοι διαθέτουν.
∙ Να δίδεται η δυνατότητα σε όσους φιλοδοξούν να ασκήσουν Διευθυντικά καθήκοντα, να διεκδικήσουν το σύνολο των σχολείων μιας Δευτεροβάθμιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης
ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ-ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ
Η κυβέρνηση έχει υποσχεθεί την πρόσληψη 3000 εκπαιδευτικών και για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ο αριθμός αυτός είναι εξαιρετικά μικρός, δεδομένου ότι έχουμε τα τελευταία χρόνια χιλιάδες συνταξιοδοτήσεις στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Μάλιστα η αποδοχή από την κυβέρνηση του αιτήματος των δανειστών να θεωρηθούν οι διαθέσιμοι που επανέρχονται ως νέοι διορισμοί, υπονομεύει ακόμα περισσότερο το χώρο της εκπαίδευσης. Η ΔΑΚΕ Δ.Ε έχει πάγια θέση για τους διορισμούς. Απαιτούμε:
∙ Να προχωρήσει η κυβέρνηση σε κάλυψη όλων των κενών θέσεων με μόνιμους διορισμούς.
∙ Να εφαρμοστεί μικτό σύστημα διορισμού(60% επιτυχόντες του ΑΣΕΠ-40% προϋπηρεσία).
∙ Να διοριστούν οι επιτυχόντες του τελευταίου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και όσοι εντάσσονται στις κατηγορίες των 30μηνου και 24μηνου.
∙ Στις ειδικότητες που δεν υπάρχουν επιτυχόντες του ΑΣΕΠ οι διορισμοί να γίνουν με βάση την προϋπηρεσία. Τον έλεγχο νομιμότητας της προϋπηρεσίας να τον αναλάβει το ΑΣΕΠ.
∙ Να αναγνωριστεί όλη η προϋπηρεσία των αναπληρωτών έως τον Ιούνιο του 2015.
ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΑ
Να καταργηθούν οι διατάξεις που παρεμποδίζουν τον εκπαιδευτικό στην άσκηση των συνταξιοδοτικών του δικαιωμάτων και τον εξαιρούν αρνητικά από τους υπολοίπους Δημοσίους υπαλλήλους.
Για τη Δ.Α.Κ.Ε.
Δ.Ε.
|
||
Ο Πρόεδρος
|
|
Ο Γενικός
Γραμματέας
|
|
|
|
ΠΕΠΠΕΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
|
|
ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ
ΝΙΚΟΣ
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.