Act Business Center

Act Business Center

Πέμπτη 12 Αυγούστου 2021

Ανταύγειες μιας διάρκειας που δεν υπάρχει



Του Φώτη Μισόπουλου
Για να μη γίνει πατρίδα σας ο δικός μου εμπαιγμός
Heiner Müller [1]


.......ύστερα η αναλαμπή της νύχτας. Προσπερνώντας, ελπίζοντας να κερδίσω τα πάντα, ξεφεύγοντας απ' τις πλεκτάνες του Σύμπαντος φτιάχνω τη μοίρα σου από φως Δεν ήταν εύκολο δεν ήταν τόσο εύκολο να ζήσουμε μαζί το νόημα σου όπως το έπλαθες μέσα στο χειμώνα της πεθαμένης δόξας-
Βρήκα την απάντηση στον εντεινόμενο ίλιγγο που προκαλούσε ο άνεμος Τα γόνατα βάραιναν, το έδαφος ρουφούσε τα πόδια, αργότερα το δάσος έμοιαζε να στήνεται πυκνότερο, ο τρόπος του αγγίγματος άλλαξε, από χάδι έγινε μέτρημα και σε ποιον ανήκει αυτός ο παράξενος που είμαι και που νομίζω ότι πρόκειται να ταξιδέψω πέρα από κει όπου δεν πάει άλλο όπου δεν έχει. Μακρύτερα. Άδεια ποτήρια σαμπάνιας από φιλμ του Φελλίνι. Η παλίρροια στο απόγειο- σε ποιον ανήκει αυτός που είμαι; Συνομιλεί με την προηγούμενη νύχτα ο κ. Οδυσσέας Τζόυς Διαθέτω λεπτό ιώδες πρόσωπο, μια συνημμένη σκιά- στο ελεύθερο αριστερό χέρι κρατά λεπτό φιλντισένιο μπαστούνι με φιόγκο μενεξεδί- Κατάπληκτη. Φωνάζει χωρίς ήχο.
Τίποτα δεν μου ανήκει, καμιά παλινόρθωση, η δίψα για το ατόφιο χρυσάφι και η πείνα για καθαρό αλουμίνιο ανήκουν στα χέρια σου καθώς οι παγετώνες δε βρίσκουν πια την παλιά τους λαλιά Βλέπω ότι λάθεψα γυρίζοντας όλα τα θέρετρα της Μεσογείου. O αυτοματισμός της διαδικασίας ενοχλούσε- ποιος ή τι καθοδηγούσε τις κινήσεις των δέντρων και των άστρων- το τέλος της στεριάς κι η αρχή του ωκεανού Η στεριά- η άκρη της θάλασσας- ακόμη, το μέρος όπου η ιστορία άρχισε, το μέρος όπου η ιστορία τέλειωσε- το πρώτο σύνορο και το τελευταίο-/ Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΤΖΟΥΣ: ....κύριε Ντένταλους [2] οι Γλάροι πάνω στις στέγες ή τις αποβάθρες Κοιμούνται στον ήλιο Ο Τελευταίος Μο-ικανός τρώει το γεύμα του στην πήλινη γαβάθα, κρατάει τ' απομεινάρια για την επόμενη [3]
Ούτε νεαρός ούτε ξένος έτσι κι αλλοιώς το πρόσωπό του στραμμένο κατά την άλλη μεριά [παύση] Το έβδομο χαρτί. Ύστερα απ' αυτό το δέκα μπαστούνι- σημαίνει ταξίδι δια ξηράς και μαζί σκάνδαλο: Οι τρείς ντάμες. Και το οκτώ καρώ: κοινωνική άνοδο.
Ποια ώρα είν' αυτή που όλη σου η ζωή αθροίζεται και τα δάκρυα κυλούν πανικόβλητα [4]-/ κ. Οδυσσέα. Τζόυς. Η νύχτα πέφτει στη θάλασσα κι όλα φαίνονται λίγα, ανταύγειες μιας διάρκειας που δεν υπάρχει για κανέναν, τα πόδια κρατούσαν σφιχτά σε ανταρσία κατά της βαρύτητας, όλο και πιο γρήγορα περιστρεφόμενο έδαφος, αμάλγαμα από τα πρόσωπα του εχθρού και του πεδίου της μάχης, κόλπος θάλασσας ή γυναίκας που μάς κράτησε- Παλιά εξίσωση: Καθώς με κάποιο τρόπο καταλήγεις. Χρειάζεται μισή στιγμή να γίνει ο τάφος σου. Δε θα γυρίσω πίσω μέχρι να γκρεμίσουν La Via Ebarcadero με τα προϊστορικά υπολείμματα πετρελαίου ή το λογοτεχνικό-βιομηχανικό σύμπλεγμα της 4ης Επανάστασης και τα κοντά ναυτικά αμπέχονα στις αποβάθρες της Οδησσού [5]. Δίχως το σύνδρομο Ποτέμκιν.
Στις αποβάθρες οι Γλάροι πανικοβάλλονται απ' τον ήλιο [πολύ φως].
Για να πνίξω τη στεναχώρια μου είπα να κάνουμε μια βόλτα στα εύθυμα κορίτσια- τους φόρτωσα λοιπόν και δρόμο για την οδό Γκάρντινερ 17 [6]
Ω αυτός ο φοβερός χείμαρρος που κατεβαίνει Ω η θάλασσα η θάλασσα κατακόκκινη μερικές φορές σαν τη φωτιά και οι συκιές στους κήπους της Alameda-/ ΝΤΕΝΤΑΛΟΥΣ: ........οι κήποι με τα τριαντάφυλλα και τα γεράνια και τους κάκτους και το κορίτσι που δεν ήσουνα τότε- Άνθος των βουνών- ας δοκιμάσουν να σταματήσουν τον ήλιο να ανατείλει αύριο, ο ήλιος λάμπει κ. Οδυσσέα. Τζόυς. Με το κεφάλι προς το γκρίζο μέλλον
ανάμεσα στα ροδόδεντρα-/
Θλιμμένος γυρίζω ενώ σουρουπώνει στις ακρογιαλιές όπου έσυρες τα μάτια σου σε θερμασμένες πισίνες και παλιά αρχοντικά. Η επέμβαση ήταν επώδυνη Κατέβαλα κόπο να μη φωνάξω Ρίχτηκα προς τα μπρος έξω από τον κλοιό σε μιαν εσπευσμένη τελική προσπάθεια Έμενα εγκλωβισμένος στην τανάλια που όλο και στένευε [7] Η κορυφή του νησιού του Αγγέλου στρυμωγμένη στην ομίχλη Τίποτε Δεν Μ' Αγγίζει Πλέον Η Ομίχλη Σηκώνει Τον Ήλιο Η Άκρη του Λιμανιού Νεκρή Ούτε Δουλειά Ούτε Λεφτά: Μοunt Vernon And Motorship Goy [8]. Φωνές.

Πράγματι η εξουθενωτική φτώχεια έχει τέτοια αποτελέσματα και παρόλο που διέθετε υψηλά επίπεδα μόρφωσης, συμπέρανα ότι αντιμετώπιζε αρκετές δυσκολίες για να τα φέρει βόλτα οικονομικά-/
ΝΤΕΝΤΑΛΟΥΣ: .......εκτός κι αν όλα αυτά συμποσούνται σ' ένα πράγμα, αυτό που μπορεί κανείς ν' αποκαλέσει κλέφτης των ιδεών σας, κ. Οδυσσέα. Τζόυς. Κοιμάμαι πάνω στα πεθαμένα φιλιά, κομμένα στο μάρμαρο από το στόμα προς την λευκή καθάρια μνήμη ιδωμένη σε καινούριο όραμα που μεθάει- εκβιάζει άσκοπα λόγια και μικρές κραυγές, μάς κάνει αδέρφια.
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΤΖΌΥΣ: ......θα κατοικήσω στο άδειο φέρετρο είναι τα γηρατειά μου Στα μάτια σας ποιο ζώο κρύβεται- καμώνεστε τους πεθαμένους τη μάνα δεν την ξεγελάτε: Θεατρίνοι ψεύτες και προδότες Κατοικία είστε για αρουραίους κι ερπετά που σφυρίζουν και συρίζουν τ' ακούω καλά Κόβει το μυαλό μου είμαι η Μήδεια Άλλο αίμα δεν έχετε Μόνο σιωπή [9].
ΝΤΕΝΤΑΛΟΥΣ: ......τι λέει το νερό στη θάλασσα στην ακτή όπου ξόδεψα τον πιο πολύ καιρό του χωρισμού μου μέσα κι έξω από Τα Στέκια Του Λιμανιού Τσάινα Μπαίηζυ Μίσιον Ροκ Ρηζόρτ Πάμπλικ Φίσινγκ Πίαρ Χάρμπορ Λαντς Μύστικ Μάρινερ Ρεντ Στακ Λονγκσόρεμαν Χολ [10]-/
Κι όταν χαράξει πώς τάχα να πάμε αντίθετα ο τρόπος που ξοδεύω τα λεφτά μου είναι τα επακόλουθα θα γυρίζουμε με ρούχα παλιά στα νεόκτιστα ποτέ δεν είχε μετρήσει τα χέρια του ούτε τώρα χρειαζόταν να τα μετρήσει μια άσπρη κορνίζα βιβλία και θέρμανση στις γωνιές Ήχησε σαν ξημέρωμα
Ή αλλοιώς μια σημαία Αιμάτινο κουρέλι κρεμασμένο Κυματισμός ανάμεσα στο Μηδέν και τον Κανένα αρκεί να πνέει άνεμος
Πέφτει η νύχτα στη θάλασσα κι όλα είναι λίγα.

ΑΥΛΑΙΑ




ΑΝΑΦΟΡΕΣ-ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ-ΦΩΤΟ

[1] Τοπίο με Αργοναύτες, βλ. σημ. [7]
[2] Τζέημς Τζόυς, ΟΔΥΣΣΕΑΣ, μτφρ. Σωκράτης Καψάσκης, Κέδρος 1990
[3] Lawrence Ferlinghetti, Μεγάλο Αμερικάνικο Ποίημα του Λιμανιού, απόδοση: Κώστας Μωρογιάννης, περ. ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ τ.33/ 1983
[4] Νίκος-Αλέξης Ασλάνογλου, Ωδές στον Πρίγκιπα, Ύψιλον 1991
[5] Lawrence Ferlinghetti ο.π.
[6] Τζέημς Τζόυς ο.π.
[7] Heiner Müller, Moρφές από τον Ευριπίδη [Ηρακλής 2 ή η Ύδρα], εισαγωγή-μτφρ. Ελένη Βαροπούλου, επίμετρο Hans Ties Lehmann, Άγρα 1997
[8] Lawrence Ferlinghetti ο.π.
[9] Heiner Müller, ο.π. Μήδειας Υλικό
[10[ Lawrence Ferlinghetti ο.π.

https://www.mini-teater.si/html/images/fotografije/S/2750/2750-01-v.jpg

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTYa8q4u_w-scVm1bRpF41D-lO6LtIA4crV1w&usqp=CAU


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.