Ομιλία Γιώργου Φραγγίδη, βουλευτή Κιλκίς, στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου του Υπ. Οικονομικών «Φορολογική μεταρρύθμιση με αναπτυξιακή διάσταση για την Ελλάδα του αύριο»
Η ομιλία
Συζητάμε σήμερα ένα ακόμα πολυδιαφημισμένο νομοσχέδιο της κυβέρνησης, που δημιούργησε υψηλές προσδοκίες στην ελληνική κοινωνία και κατέληξε σε μια άτολμη νομοθέτηση. Ακριβώς όπως έγινε και με το Αναπτυξιακό, λίγο καιρό πριν. Μεγάλα λόγια και υποσχέσεις, δημιουργία ελπίδας, ματαίωση. Επαναλαμβανόμενο μοτίβο.
Κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης,
Υποσχεθήκατε μεταρρύθμιση και ανάπτυξη. Φροντίσατε, μάλιστα, να συμπεριλάβετε αυτές τις λέξεις στο μεγαλεπήβολο τίτλο του νομοσχεδίου.
Ουσιαστική μεταρρύθμιση δε φέρνετε, όμως. Αυτό θα απαιτούσε δομική αλλαγή στο φορολογικό σύστημα, πράγμα που εσείς δεν κάνετε, παρά τις προεκλογικές υποσχέσεις σας.
Δεν εξασφαλίζετε τη σταθερότητα του φορολογικού συστήματος, ώστε να δημιουργηθεί περιβάλλον ευνοϊκό για επενδύσεις. Εμφανιστήκατε ανέτοιμοι και σε αυτό το νομοθέτημα και επιπλέον το φέρνετε με fast track διαδικασίες στη Βουλή.
Ούτε το ζητούμενο της ανάπτυξης επιτυγχάνετε. Για άλλη μια φορά επιβαρύνετε τη μεσαία τάξη, που χτυπήθηκε αλύπητα τα προηγούμενα χρόνια, που σήκωσε δυσανάλογα το βάρος της οικονομικής κρίσης και σχεδόν εξαφανίστηκε.
Υποσχεθήκατε φοροελαφρύνσεις και αποκατάσταση της κοινωνικής δικαιοσύνης. Ποιους όμως ανακουφίζετε με τις διατάξεις αυτού του νομοσχεδίου; Πάντως όχι τα μεσαία και λαϊκά στρώματα. Σ’ αυτούς στηρίζεστε και πάλι, για να μπορέσετε να επιτύχετε τα πλεονάσματα των 7 δις €.
Οι κάποιες μικρές ελαφρύνσεις φυσικών προσώπων δεν αφορούν τους βασικούς τροφοδότες της οικονομίας, τους μισθωτούς και συνταξιούχους με εισοδήματα από 20.000 - 50.000 €. Γι αυτούς, οι μειώσεις είναι από πολύ μικρές έως ανύπαρκτες. Οι φορολογούμενοι που συνεισφέρουν το 53% του συνολικού φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων δε θα δουν παρά μόνο τις αστείες μειώσεις των 17-37 € στον ετήσιο φόρο τους.
Πρέπει να καταλάβετε, όμως, ότι αυτοί οι πολίτες δεν έχουν να δώσουν άλλα. Έχουν «στεγνώσει». «Ουκ αν λάβoις παρά του μη έχοντος». Η παρατεταμένη επιβάρυνσή τους αποτελεί πλέον απειλή για την κοινωνική συνοχή.
Η δυσανάλογη σχέση άμεσων και έμμεσων φόρων, με τους έμμεσους να υπερτερούν, δείχνει άδικη κατανομή των φορολογικών βαρών και μια οικονομία που δε βρίσκεται σε ανάπτυξη.
Στο σχέδιο του προϋπολογισμού για το 2020 προβλέπεται αύξηση εσόδων από φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 264 εκ. € και αυξήσεις φόρων επί αγαθών και υπηρεσιών κατά 979 εκ.€. Πώς μπορεί αυτό να σημαίνει μείωση των φόρων, όπως ισχυρίζεστε; Δεν αποτελεί ένα παράδοξο του προϋπολογισμού;
Με την υποχρέωση πραγματοποίησης του 30% των δαπανών του εισοδήματος μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών, πιστεύετε ότι τα χαμηλά εισοδήματα θα μπορέσουν να διασφαλίσουν το αφορολόγητό τους και να μην επιβαρυνθούν με την επιβολή ποινής που προβλέπετε;
Το μέτρο του 30%, για να έχει πραγματικό αντίκρισμα, θα έπρεπε να συνοδεύεται από το κίνητρο της απαλλαγής τραπεζικών χρεώσεων στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, καθώς και τη θέσπιση ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού.
Θετικό το μέτρο για την προσέλκυση αλλοδαπών μέσω μεταφοράς της φορολογικής τους έδρας στη χώρα μας, αν και περιορισμένης επίδρασης στην οικονομία μας. Θα ήταν πιο ωφέλιμο να δοθούν κίνητρα και σε Έλληνες πολίτες που, λόγω κρίσης, μετέφεραν τη φορολογική τους έδρα σε άλλες χώρες. Θα πρέπει επίσης να λάβετε υπόψη σας, ότι ίσως προκύψουν ζητήματα από τη μη φορολόγηση του εισοδήματος στον τόπο παραγωγής του, τη φορολόγηση του παγκόσμιου εισοδήματος, την αρνητική διάθεση των άλλων χωρών για το μέτρο αυτό, κλπ.
Η μείωση του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος από το 28% στο 24% στις επιχειρήσεις, θα ήταν σωστό να συνδεθεί με την απασχόληση (νέες θέσεις εργασίας και μετατροπή ημιαπασχόλησης σε πλήρη) και τις επενδύσεις (σε έρευνα, καινοτομία, τεχνολογικό εξοπλισμό και γενικά την προσαρμογή στα σύγχρονα δεδομένα της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, της κλιματικής αλλαγής και της ανάγκης προστασίας του περιβάλλοντος).
Η μείωση του φόρου των μερισμάτων από το 10% στο 5%, θετική μεν αλλά αφορά πολύ μικρό ποσοστό επιχειρήσεων, αφού οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις εξακολουθούν να βασανίζονται από το τέλος επιτηδεύματος, την ειδική εισφορά αλληλεγγύης, την τάση αύξησης των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων και άρα του ΕΝΦΙΑ.
Σωστό θα ήταν, εφόσον τα μνημόνια τελείωσαν, να καταργηθούν όλοι αυτοί οι φόροι που επέβαλε η κρίση: ο ΕΝΦΙΑ, το τέλος επιτηδεύματος, και όλοι οι έκτακτοι φόροι-απόρροια των μνημονίων.
Το Κίνημα Αλλαγής, για τη στήριξη των νέων επιχειρηματιών και επαγγελματιών, προτείνει την πλήρη απαλλαγή από φορολογία εισοδήματος και από τις εισφορές για τον κλάδο κύριας σύνταξης για τα τρία πρώτα χρόνια και κατά 50% για τα επόμενα δύο.
Επίσης, προτείνει για κάθε 100 € που πληρώνει η επιχείρηση για τους νεοπροσληφθέντες εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης, να απαλλάσσεται από τη φορολογία για 150 €.
Όσον αφορά τις διατάξεις για τα αγροτικά εισοδήματα, θεσπίζετε φορολογικό συντελεστή 10% για τα αγροτικά συνεταιριστικά σχήματα. Καλό το μέτρο αλλά ελλιπές. Δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα της έλλειψης κινήτρου των αγροτών για παράδοση των προϊόντων τους στους συνεταιρισμούς.
Εμείς προτείνουμε τα έσοδα από τις παραδόσεις προϊόντων στους συνεταιρισμούς να λογίζονται μειωμένα κατά 35%. Επίσης, γενικότερα για το εισόδημα των αγροτών προτείνουμε, εκτός από το φορολογικό συντελεστή 9% για εισόδημα μέχρι 10.000 €, συντελεστή 13% για το υπερβάλλον φορολογητέο εισόδημα.
Στην τροπολογία που καταθέσαμε, προβλέπονται επίσης απαλλαγή φόρου για τις αγροτικές ενισχύσεις και αποζημιώσεις -πλην της ενιαίας ενίσχυσης άνω των 20.000 ευρώ- καθώς και εξαίρεση των αγροτεμαχίων από το συμπληρωματικό φόρο ΕΝΦΙΑ.
Οι πολίτες έχουν την ανάγκη ενός δίκαιου φορολογικού συστήματος, που θα τους ενισχύει, θα τους δίνει κίνητρα και θα αποτρέπει τις τάσεις φοροδιαφυγής. Αντ’ αυτού, εξακολουθούν να βλέπουν απέναντί τους ένα κράτος-τιμωρό, που χρησιμοποιεί το βασικό εργαλείο του, το φορολογικό, για να τους τιμωρήσει και να τους υφαρπάξει τα αποκτηθέντα με κόπο.
Η ομιλία
Συζητάμε σήμερα ένα ακόμα πολυδιαφημισμένο νομοσχέδιο της κυβέρνησης, που δημιούργησε υψηλές προσδοκίες στην ελληνική κοινωνία και κατέληξε σε μια άτολμη νομοθέτηση. Ακριβώς όπως έγινε και με το Αναπτυξιακό, λίγο καιρό πριν. Μεγάλα λόγια και υποσχέσεις, δημιουργία ελπίδας, ματαίωση. Επαναλαμβανόμενο μοτίβο.
Κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης,
Υποσχεθήκατε μεταρρύθμιση και ανάπτυξη. Φροντίσατε, μάλιστα, να συμπεριλάβετε αυτές τις λέξεις στο μεγαλεπήβολο τίτλο του νομοσχεδίου.
Ουσιαστική μεταρρύθμιση δε φέρνετε, όμως. Αυτό θα απαιτούσε δομική αλλαγή στο φορολογικό σύστημα, πράγμα που εσείς δεν κάνετε, παρά τις προεκλογικές υποσχέσεις σας.
Δεν εξασφαλίζετε τη σταθερότητα του φορολογικού συστήματος, ώστε να δημιουργηθεί περιβάλλον ευνοϊκό για επενδύσεις. Εμφανιστήκατε ανέτοιμοι και σε αυτό το νομοθέτημα και επιπλέον το φέρνετε με fast track διαδικασίες στη Βουλή.
Ούτε το ζητούμενο της ανάπτυξης επιτυγχάνετε. Για άλλη μια φορά επιβαρύνετε τη μεσαία τάξη, που χτυπήθηκε αλύπητα τα προηγούμενα χρόνια, που σήκωσε δυσανάλογα το βάρος της οικονομικής κρίσης και σχεδόν εξαφανίστηκε.
Υποσχεθήκατε φοροελαφρύνσεις και αποκατάσταση της κοινωνικής δικαιοσύνης. Ποιους όμως ανακουφίζετε με τις διατάξεις αυτού του νομοσχεδίου; Πάντως όχι τα μεσαία και λαϊκά στρώματα. Σ’ αυτούς στηρίζεστε και πάλι, για να μπορέσετε να επιτύχετε τα πλεονάσματα των 7 δις €.
Οι κάποιες μικρές ελαφρύνσεις φυσικών προσώπων δεν αφορούν τους βασικούς τροφοδότες της οικονομίας, τους μισθωτούς και συνταξιούχους με εισοδήματα από 20.000 - 50.000 €. Γι αυτούς, οι μειώσεις είναι από πολύ μικρές έως ανύπαρκτες. Οι φορολογούμενοι που συνεισφέρουν το 53% του συνολικού φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων δε θα δουν παρά μόνο τις αστείες μειώσεις των 17-37 € στον ετήσιο φόρο τους.
Πρέπει να καταλάβετε, όμως, ότι αυτοί οι πολίτες δεν έχουν να δώσουν άλλα. Έχουν «στεγνώσει». «Ουκ αν λάβoις παρά του μη έχοντος». Η παρατεταμένη επιβάρυνσή τους αποτελεί πλέον απειλή για την κοινωνική συνοχή.
Η δυσανάλογη σχέση άμεσων και έμμεσων φόρων, με τους έμμεσους να υπερτερούν, δείχνει άδικη κατανομή των φορολογικών βαρών και μια οικονομία που δε βρίσκεται σε ανάπτυξη.
Στο σχέδιο του προϋπολογισμού για το 2020 προβλέπεται αύξηση εσόδων από φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 264 εκ. € και αυξήσεις φόρων επί αγαθών και υπηρεσιών κατά 979 εκ.€. Πώς μπορεί αυτό να σημαίνει μείωση των φόρων, όπως ισχυρίζεστε; Δεν αποτελεί ένα παράδοξο του προϋπολογισμού;
Με την υποχρέωση πραγματοποίησης του 30% των δαπανών του εισοδήματος μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών, πιστεύετε ότι τα χαμηλά εισοδήματα θα μπορέσουν να διασφαλίσουν το αφορολόγητό τους και να μην επιβαρυνθούν με την επιβολή ποινής που προβλέπετε;
Το μέτρο του 30%, για να έχει πραγματικό αντίκρισμα, θα έπρεπε να συνοδεύεται από το κίνητρο της απαλλαγής τραπεζικών χρεώσεων στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, καθώς και τη θέσπιση ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού.
Θετικό το μέτρο για την προσέλκυση αλλοδαπών μέσω μεταφοράς της φορολογικής τους έδρας στη χώρα μας, αν και περιορισμένης επίδρασης στην οικονομία μας. Θα ήταν πιο ωφέλιμο να δοθούν κίνητρα και σε Έλληνες πολίτες που, λόγω κρίσης, μετέφεραν τη φορολογική τους έδρα σε άλλες χώρες. Θα πρέπει επίσης να λάβετε υπόψη σας, ότι ίσως προκύψουν ζητήματα από τη μη φορολόγηση του εισοδήματος στον τόπο παραγωγής του, τη φορολόγηση του παγκόσμιου εισοδήματος, την αρνητική διάθεση των άλλων χωρών για το μέτρο αυτό, κλπ.
Η μείωση του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος από το 28% στο 24% στις επιχειρήσεις, θα ήταν σωστό να συνδεθεί με την απασχόληση (νέες θέσεις εργασίας και μετατροπή ημιαπασχόλησης σε πλήρη) και τις επενδύσεις (σε έρευνα, καινοτομία, τεχνολογικό εξοπλισμό και γενικά την προσαρμογή στα σύγχρονα δεδομένα της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, της κλιματικής αλλαγής και της ανάγκης προστασίας του περιβάλλοντος).
Η μείωση του φόρου των μερισμάτων από το 10% στο 5%, θετική μεν αλλά αφορά πολύ μικρό ποσοστό επιχειρήσεων, αφού οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις εξακολουθούν να βασανίζονται από το τέλος επιτηδεύματος, την ειδική εισφορά αλληλεγγύης, την τάση αύξησης των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων και άρα του ΕΝΦΙΑ.
Σωστό θα ήταν, εφόσον τα μνημόνια τελείωσαν, να καταργηθούν όλοι αυτοί οι φόροι που επέβαλε η κρίση: ο ΕΝΦΙΑ, το τέλος επιτηδεύματος, και όλοι οι έκτακτοι φόροι-απόρροια των μνημονίων.
Το Κίνημα Αλλαγής, για τη στήριξη των νέων επιχειρηματιών και επαγγελματιών, προτείνει την πλήρη απαλλαγή από φορολογία εισοδήματος και από τις εισφορές για τον κλάδο κύριας σύνταξης για τα τρία πρώτα χρόνια και κατά 50% για τα επόμενα δύο.
Επίσης, προτείνει για κάθε 100 € που πληρώνει η επιχείρηση για τους νεοπροσληφθέντες εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης, να απαλλάσσεται από τη φορολογία για 150 €.
Όσον αφορά τις διατάξεις για τα αγροτικά εισοδήματα, θεσπίζετε φορολογικό συντελεστή 10% για τα αγροτικά συνεταιριστικά σχήματα. Καλό το μέτρο αλλά ελλιπές. Δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα της έλλειψης κινήτρου των αγροτών για παράδοση των προϊόντων τους στους συνεταιρισμούς.
Εμείς προτείνουμε τα έσοδα από τις παραδόσεις προϊόντων στους συνεταιρισμούς να λογίζονται μειωμένα κατά 35%. Επίσης, γενικότερα για το εισόδημα των αγροτών προτείνουμε, εκτός από το φορολογικό συντελεστή 9% για εισόδημα μέχρι 10.000 €, συντελεστή 13% για το υπερβάλλον φορολογητέο εισόδημα.
Στην τροπολογία που καταθέσαμε, προβλέπονται επίσης απαλλαγή φόρου για τις αγροτικές ενισχύσεις και αποζημιώσεις -πλην της ενιαίας ενίσχυσης άνω των 20.000 ευρώ- καθώς και εξαίρεση των αγροτεμαχίων από το συμπληρωματικό φόρο ΕΝΦΙΑ.
Οι πολίτες έχουν την ανάγκη ενός δίκαιου φορολογικού συστήματος, που θα τους ενισχύει, θα τους δίνει κίνητρα και θα αποτρέπει τις τάσεις φοροδιαφυγής. Αντ’ αυτού, εξακολουθούν να βλέπουν απέναντί τους ένα κράτος-τιμωρό, που χρησιμοποιεί το βασικό εργαλείο του, το φορολογικό, για να τους τιμωρήσει και να τους υφαρπάξει τα αποκτηθέντα με κόπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.