Υπογράφει η Αγγελική Χατζημιχάλη
Λαογράφος
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Μ.Κ.Ε. ΤΕΧΝΗ Κιλκίς σας καλεί στα εγκαίνια της έκθεσης ανάγλυφου σε πέτρα του εκπαιδευτικού και συγγραφέα, Θεόδωρου Γιαννακού, με τίτλο «Μνήμες χαραγμένες σε πέτρα» τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2019 και ώρα 8 το βράδυ στην αίθουσα «Κούρος Ευρωπού» στην Τέχνη.
O Θεόδωρος Γιαννακός γεννήθηκε τον Νοέμβρη του 1958 στο Ζαγοροχώρι των Ιωαννίνων Ανθρακίτη, γενέτειρα του μεγάλου Διδάσκαλου του Γένους - περίφημου μαθηματικού- Μεθόδιου Ανθρακίτη. Εργάσθηκε στην πόλη του Κιλκίς ως εκπαιδευτικός. Βίωσε την ποιμενική ζωή των προγόνων του νομάδων Σαρακατσιαναίων μέχρι την πρώτη του εφηβεία. Τραχιά ζωή που, μέσα στη σκληράδα της, έκρυβε μοναδικές πινελιές ομορφιάς. Έχει γράψει βιβλία που αφορούν στους σαρακατσιαναίους, «Σαρακατσιάνικη λαλιά», «Τα Φέγινα πουλιά», «Ο καλυβοδάσκαλος».
Ο Θεόδωρος Γιαννακός, πολυτάλαντος, πολυεπίπεδος, πολυπράγμων, αυτή τη φορά εκφράζεται καλλιτεχνικά χαράσσοντας την πέτρα, αποτυπώνοντας σε αυτήν την μνήμη, μια μνήμη άλλοτε νοσταλγική, άλλοτε αισιόδοξη, άλλοτε παραδομένη.
«Ο καλλιτεχνικός κόσμος των Σαρακατσαναίων», σύμφωνα με τον καθηγητή Κοινωνιολογίας, Γιώργο Καββαδία, «εκφράζεται στη μουσική, την ποίηση, τον χορό, την ξυλογλυπτική, το κέντημα, τις διηγήσεις και τα παραμύθια. Η σαρακατσαναίικη τέχνη, φαινομενικά αφελής, είναι φορτισμένη με διάφορα μηνύματα, όπως άλλωστε κάθε λαϊκή τέχνη.
Σκοπός της δεν είναι να εκφράσει μόνο τα αισθητικά τους βιώματα, αλλά έχει την ίδια στιγμή την αποστολή να εκπληρώσει και άλλες λειτουργίες. Η τέχνη αυτή είναι συλλογική.
Η συγκινησιακή άποψη και η έκφραση συναισθημάτων δεν λείπει από αυτήν. Τα χαραγμένα μοτίβα πάνω σε διάφορα αντικείμενα είναι γεωμετρικά, μικρές μορφές ανθρώπων ή ζώων και φυτικά θέματα».
«Η τέχνη των Σαρακατσαναίων κλείνει μέσα της μορφές και θέματα από τα πιο θεμελιακά της καθόλου ελληνικής τέχνης. Η έννοια του σχήματος είναι γενικά πολύ περιορισμένη. Δεν ξεφεύγει ο Σαρακατσάνος από την έννοια του γεωμετρικού σχήματος.
Παρουσιάζει, λοιπόν, αυτή η βουκολική τέχνη το χαρακτηριστικό γνώρισμα της πρωτόγονης τέχνης που συναθροίζοντας τις λεπτομέρειες καταλήγει στη σύνθεση. Στέκει, επομένως, μέσα στο πλαίσιο της καθόλου ελληνικής τέχνης η πιο πρωτόγονη και ανεξέλιχτη, εμφανίζοντας, σαν στατική που είναι, παρόμοιες και σχετικές αναλογίες με τις εκδηλώσεις λαών που βρίσκονται στην αρχέγονη κοινωνική βαθμίδα. Η τέχνη των Σαρακατσαναίων ξεχωρίζει από την τέχνη των υπόλοιπων νομάδων και ημινομάδων».
O Θεόδωρος Γιαννακός γεννήθηκε τον Νοέμβρη του 1958 στο Ζαγοροχώρι των Ιωαννίνων Ανθρακίτη, γενέτειρα του μεγάλου Διδάσκαλου του Γένους - περίφημου μαθηματικού- Μεθόδιου Ανθρακίτη. Εργάσθηκε στην πόλη του Κιλκίς ως εκπαιδευτικός. Βίωσε την ποιμενική ζωή των προγόνων του νομάδων Σαρακατσιαναίων μέχρι την πρώτη του εφηβεία. Τραχιά ζωή που, μέσα στη σκληράδα της, έκρυβε μοναδικές πινελιές ομορφιάς. Έχει γράψει βιβλία που αφορούν στους σαρακατσιαναίους, «Σαρακατσιάνικη λαλιά», «Τα Φέγινα πουλιά», «Ο καλυβοδάσκαλος».
Ο Θεόδωρος Γιαννακός, πολυτάλαντος, πολυεπίπεδος, πολυπράγμων, αυτή τη φορά εκφράζεται καλλιτεχνικά χαράσσοντας την πέτρα, αποτυπώνοντας σε αυτήν την μνήμη, μια μνήμη άλλοτε νοσταλγική, άλλοτε αισιόδοξη, άλλοτε παραδομένη.
«Ο καλλιτεχνικός κόσμος των Σαρακατσαναίων», σύμφωνα με τον καθηγητή Κοινωνιολογίας, Γιώργο Καββαδία, «εκφράζεται στη μουσική, την ποίηση, τον χορό, την ξυλογλυπτική, το κέντημα, τις διηγήσεις και τα παραμύθια. Η σαρακατσαναίικη τέχνη, φαινομενικά αφελής, είναι φορτισμένη με διάφορα μηνύματα, όπως άλλωστε κάθε λαϊκή τέχνη.
Σκοπός της δεν είναι να εκφράσει μόνο τα αισθητικά τους βιώματα, αλλά έχει την ίδια στιγμή την αποστολή να εκπληρώσει και άλλες λειτουργίες. Η τέχνη αυτή είναι συλλογική.
Η συγκινησιακή άποψη και η έκφραση συναισθημάτων δεν λείπει από αυτήν. Τα χαραγμένα μοτίβα πάνω σε διάφορα αντικείμενα είναι γεωμετρικά, μικρές μορφές ανθρώπων ή ζώων και φυτικά θέματα».
«Η τέχνη των Σαρακατσαναίων κλείνει μέσα της μορφές και θέματα από τα πιο θεμελιακά της καθόλου ελληνικής τέχνης. Η έννοια του σχήματος είναι γενικά πολύ περιορισμένη. Δεν ξεφεύγει ο Σαρακατσάνος από την έννοια του γεωμετρικού σχήματος.
Παρουσιάζει, λοιπόν, αυτή η βουκολική τέχνη το χαρακτηριστικό γνώρισμα της πρωτόγονης τέχνης που συναθροίζοντας τις λεπτομέρειες καταλήγει στη σύνθεση. Στέκει, επομένως, μέσα στο πλαίσιο της καθόλου ελληνικής τέχνης η πιο πρωτόγονη και ανεξέλιχτη, εμφανίζοντας, σαν στατική που είναι, παρόμοιες και σχετικές αναλογίες με τις εκδηλώσεις λαών που βρίσκονται στην αρχέγονη κοινωνική βαθμίδα. Η τέχνη των Σαρακατσαναίων ξεχωρίζει από την τέχνη των υπόλοιπων νομάδων και ημινομάδων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.