Act Business Center

Act Business Center

Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2016

Διερεύνηση των εργασιακών αξιών των μαθητών της Β΄ τάξης Λυκείων της Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς

Επιστημονικό Συνέδριο υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων με θέμα, «Η Επαγγελματική Αγωγή στην Ελλάδα και τον κόσμο»
Μελέτη: Ιωάννης Λιναρδάκης*, Γεώργιος Μενεξές**, Θεόδωρος Αντωνίου***
Οι εργασιακές αξίες δεν πρέπει να θεωρούνται ως ανεξάρτητες από το σύνολο των αξιών που εσωτερικεύει το άτομο σε κάθε κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον. Η οργάνωση των αξιών σε ένα γενικευμένο σύνολο προσδίδει την εσωτερική ενότητα στις αντιλήψεις, στάσεις και συμπεριφορές των ατόμων, ρυθμίζοντας το επαγγελματικό τους μέλλον. 

Η παρούσα μελέτη έχει ως σκοπό την ανίχνευση των απόψεων μαθητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ως προς τις πρωταρχικές τους αξίες και οι οποίες σχετίζονται με τη λήψη της βέλτιστης επαγγελματικής απόφασής τους. Επιδίωξη της έρευνας είναι η συγκριτική μελέτη των αξιών, μέσω διαφοροποιήσεων προς έναν ή περισσότερους παράγοντες. 

Επιλέχτηκε ως ερευνητικό εργαλείο το ερωτηματολόγιο, το Τεστ Εργασιακών Αξιών (ΤΕΡΓΑ) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, που περιέχει εξήντα τέσσερις (64) κλειστού τύπου ερωτήσεις με διαβαθμισμένες απαντήσεις τύπου Likert και το οποίο στην αναθεωρημένη έκδοσή του αποτελείται από εννέα διαστάσεις (άξονες) εργασιακών αξιών οι οποίες και επιβεβαιώθηκαν. 

Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από 362 μαθητές Β΄ τάξης Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων της Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς, χαρακτηρίζεται ως αντιπροσωπευτικό και επιλέχτηκε με τυχαία δειγματοληψία. 

Από τα αποτελέσματα προκύπτει ότι οι μαθητές του δείγματος ιεράρχησαν ως πρώτη αξία το «Περιβάλλον Εργασίας», ως δεύτερη τις «Οικονομικές Απολαβές» και ως τρίτη την «Επαφή με Ανθρώπους». Στις τελευταίες ιεραρχήσεις τους τοποθετούν τη «Δόξα, Φήμη, Γόητρο», την «Ηγεσία, Διοίκηση» και τελευταία τις «Μετακινήσεις, Ταξίδια». Οι μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων θεωρούν ως σημαντικότερη αξία τη «Δόξα, Φήμη, Γόητρο», ενώ οι μαθητές των Γενικών Λυκείων το «Περιβάλλον Εργασίας». 

Οι μαθητές των Γενικών Λυκείων θεωρούν ως σημαντικότερη αξία την «Επαφή με Ανθρώπους» σε σχέση με τους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων, ενώ αντίθετα οι μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων θεωρούν τις «Μετακινήσεις» και την «Ηγεσία, Διοίκηση». Τα αγόρια θεωρούν την «Ανεξαρτησία» ως σημαντικότερη αξία σε σχέση με τα κορίτσια. 

Η καταγραφή και η μελέτη των εργασιακών αξιών κρίνεται αναγκαία, με συνεκτίμηση και άλλων παραμέτρων της προσωπικότητας, προκειμένου τα άτομα να προσεγγίζουν την αυτογνωσία τους αλλά και να παρέχεται ορθολογική επαγγελματική συμβουλευτική με τελικό στόχο τη διευκόλυνση των μαθητών στους μελλοντικούς επαγγελματικούς σχεδιασμούς τους.

Λέξεις – κλειδιά: Εργασιακές αξίες, μαθητές Λυκείων, τεστ εργασιακών αξιών, επαγγελματική απόφαση.

Ο Ι.Λ. είναι Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Κιλκίς. Επικοινωνία: Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Κιλκίς, Ανδρέα Παπανδρέου 3, 61100, Κιλκίς, 234135338, politistika@dide.kil.sch.gr.

Ο Γ.Μ. είναι Καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Επικοινωνία: Πανεπιστημιούπολη Α.Π.Θ., 54124, Θεσσαλονίκη, 2310998605, gmenexes@agro.auth.gr.

Ο Θ.Α. είναι Υπεύθυνος Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού του ΚΕ.ΣΥ.Π. της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου. Επικοινωνία: Μονοφατσίου 8 712 01 Ηράκλειο, 2810333783, kesyp@dide.ira.sch.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.