Κείμενο: Όμηρος Ταχμαζίδης
Ελβετία Ι: «Ο όμιλος εμφιάλωσης … μετέφερε πέρυσι τη φορολογική του βάση από την Ελλάδα στην Ελβετία…»: η αναφορά προέρχεται από την οικονομική εφημερίδα των Αθηνών «Ημερησία» (Τρίτη 1-7-2014) και θα ήταν άνευ σημασίας εάν αυτή η φορολόγηση της Coca Cola στην Ελβετία δεν αμφισβητούνταν από την ίδια την… Cola Cola!
Συναλλαγή: Ο αγώνας των εργαζομένων του εργοστασίου της Coca Cola Θεσσαλονίκης συμπλήρωσε δέκα μήνες και τα «μεγάλα» μέσα ενημέρωσης απαξιούν… να ασχοληθούν με το θέμα και με το πρόβλημα του κλειστού εργοστασίου – διαφημίσεις και χορηγίες «πάνε και έρχονται».
Δεν είναι στην πρόθεσή μου να επικρίνω, γενικώς και αορίστως, τους ιθύνοντες του συστήματος πληροφόρησης για την αποδοχή των διαφημίσεων και των χορηγιών, αλλά για τη γενικότερη στάση τους απέναντι στο «σύστημα Coca Cola»: η ένστασή μου είναι ότι τις χορηγίες συνοδεύουν δεσμεύσεις με τοξικές συνέπειες για το δημοκρατικό πολίτευμα – η αμερικανική πολυεθνική εξαγοράζει με τις χορηγίες τη σιωπή των μέσων και διαφθείρει, πέρα από τους ανθρώπους, και το ίδιο το σύστημα πληροφόρησης καταστρέφοντας ταυτοχρόνως τη δημοσιότητα, μέσα στην οποία ζει και αναπνέει η δημοκρατία.
Η χειραγωγούμενη δημοσιότητα ισούται με ακρωτηριασμό της δημοκρατίας.
Το δένδρο: Δέκα μήνες απεργίας, κινητοποιήσεων και μποϋκοτάζ και δεν υπάρχει καμία είδηση για τους αρμόδιους των μέσων ενημέρωσης: η αυτολογοκρισία και ο στρουθοκαμηλισμός έχουν πάρει εξευτελιστική μορφή – το χρήμα της «τοξικής διαφήμισης» υπεισέρχεται στις πολιτικές και κοινωνικές σχέσεις διαφθείροντας συνειδήσεις και θεσμούς.
Οι εμπλεκόμενοι επιλέγουν «ελεύθερα» αυτό που επιδιώκει ο «χρηματοδότης» τους: την αποσιώπηση οποιουδήποτε ειδησεογραφικού γεγονότος που τον θίγει – έτσι επιβάλλεται σιγή ασυρμάτου.
Η Coca Cola δέκα μήνες τώρα πελεκάει για να ξεκάνει το δένδρο της δημοκρατίας από τη ρίζα του.
Στη θεωρία των mass media αναφέρεται συχνά η ρήση του Αμερικανού προέδρου Johnson:”If it didn΄t happen on the evening news it didn’t happen” (“Αν δεν συνέβη στα εσπερινά νέα, δε συνέβη ποτέ”).
Εδώ βρίσκεται και ο πειρασμός για κάθε προσπάθεια χειραγώγησης της κοινής γνώμης μέσω της αποσιώπησης σημαντικών γεγονότων: να μην αποκτήσουν αξία είδησης.
Στη θεωρία των mass media υπάρχει και η απάντηση στον ισχυρισμό του προέδρου Johnson, με τη διατύπωση του σκιτσογράφου Dunsbery: ”If a tree fell in a forest and the media wasn΄t there to report, has the tree really fallen?” [«Εάν έπεσε ένα δένδρο στο δάσος και τα μέσα δεν ήταν εκεί να το αναφέρουν, έπεσε πράγματι το δένδρο;»] - απεργούν οι εργαζόμενοι στην Coca Cola ή δεν απεργούν για το θεατή/ακροατή των μεγάλων ραδιοτηλεοπτικών καναλιών; Καλούν οι εργαζόμενοι σε μποϋκοτάζ των προϊόντων της Coca Cola με αποκλειστικό αίτημα να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης ή όχι;
Για τους δημοσιογράφους των μεγάλων ραδιοτηλεοπτικών καναλιών και των πανελλαδικής κυκλοφορίας εφημερίδων το δένδρο στο δάσος «δεν έχει πέσει», η απεργία δεν υφίσταται, το μποϋκοτάζ δεν υπάρχει…
Social media: Ο αγώνας των εργαζομένων θα είχε παραλύσει, εάν δεν υπήρχαν τα social media: απ΄ ό,τι φαίνεται αποτελούν το νέο αντίπαλο δέος απέναντι στην Coca Cola και στην προσπάθειά της να χειραγωγήσει πλήρως την ελληνική δημοσιότητα.
Και επειδή δε σίγησαν όλες οι φωνές, η πολυεθνική χρησιμοποιεί τη Δικαιοσύνη για να εξαναγκάσει τους εργαζόμενους να εγκαταλείψουν τη μάχη μέσα από τα χαρακώματα των social media: η Coca Cola απαιτεί στην ουσία με την προσφυγή της (θα συζητηθεί την Τρίτη 5 Αυγούστου στο πρωτοδικείο της Αθήνας) την ακύρωση των social media ως χώρων έκφρασης της όποιας κοινωνικής και πολιτικής διαμαρτυρίας - τώρα, μετά τις δαπανηρές διαφημίσεις και χορηγίες, επιχειρεί να πελεκήσει από τη ρίζα το κακό της ελεύθερης ενημέρωσης.
Απαιτεί για παράδειγμα να απαγορευτεί η ιστοσελίδα www.elastithesitous.gr στην οποία οι απεργοί συλλέγουν υπογραφές διαμαρτυρίες με αποκλειστικό αίτημα να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης.
Η Coca Cola συγκεκριμένα επ΄ αυτού: «…ομολογείται ότι το γενόμενο μποϋκοτάζ κατά των προϊόντων μας έχει βρει ανταπόκριση στο κοινό, το οποίο σημαίνει ότι όχι μόνο υφίσταται ο κίνδυνος βλάβης της προσωπικότητάς μας και πρόκλησης περιουσιακής ζημίας μας, αλλά ότι ο κίνδυνος αυτός, εν πολλοίς, έχει επέλθει και συνεχίζεται αυξανόμενος. Μάλιστα, στους προαναφερθέντες ιστότοπους (sites) τους στο διαδίκτυο, προπαγανδίζεται ειδικότατα το μποϋκοτάζ αυτό και καλούνται οι καταναλωτές να συμμετέχουν σ΄ αυτό όχι μόνο έμπρακτα (δηλ. μη αγοράζοντας τα ως άνω προϊόντα μας) αλλά και με συγκέντρωση «υπογραφών» υπέρ του παράνομου αυτού μποϋκοτάζ, τις οποίες ζητούν να λάβουν από το διερχόμενο κοινό σε κεντρικά σημεία και πλατείες των πόλεων».
Και συμπληρώνουν οι συντάκτες του νομικού εγγράφου: «…έχουν «μαζέψει» μέχρι τώρα 13.000 υπογραφές καταναλωτών και ότι σχεδιάζουν να φθάσουν μέχρι 100.000 υπογραφές, που φανερώνει ότι το μποϋκοτάζ λειτουργεί και υπάρχει άμεσος κίνδυνος περαιτέρω επέκτασής του προς μέγιστη βλάβη μας».
Πέρα από τη δημόσια ομολογία της επιτυχίας του μποϋκοτάζ, είναι έκδηλος ο φόβος της Coca Cola για την επέκτασή του σε όλη την Ελλάδα μέσω των social media: «…κλείνει με την παραπομπή στο πλέον γνωστό μέσο κοινωνικής δικτύωσης Facebook, προτρέποντας το καταναλωτικό κοινό να μπει στο διαδίκτυο, να επισκεφθεί την ιστοσελίδα και το σχετικό λογαριασμό, τον οποίο έχουν ανοίξει οι καθ΄ ων υπό “facebook: coca cola apergia” και να ενημερωθεί σχετικώς με τις κινητοποιήσεις τους».
Ελβετία ΙΙ: Επανέρχομαι στο θέμα της φορολόγησης της Coca Cola που αναφέρεται στην εισαγωγική παραπομπή στο κείμενο του εδαφίου από την οικονομική εφημερίδα «Ημερησία», γιατί η Coca Cola μέμφεται τους απεργούς επειδή: «… διαδίδουν … ψεύδη τα οποία συνιστούν κραυγαλέα δυσφήμηση της εταιρείας μας έναντι του κοινού, αφού ενέχουν απαξία προς την εταιρεία μας, την οποία εμφανίζουν ότι, τάχα, δεν φορολογείται στην Ελλάδα, αλλά ότι τυγχάνει, δήθεν, ευνοϊκής φορολογικής μεταχείρισης σε κάποιον «φορολογικό παράδεισο» άλλης χώρας, και ως τέτοια θεωρούν την Ελβετία, προς βλάβη της Εθνικής οικονομίας».
Γιατί δεν προσφεύγει η Coca Cola και εναντίον της «Ημερησίας» και άλλων εφημερίδων, που έγραψαν ότι φορολογείται στην Ελβετία, γιατί δεν προσφεύγει στον ξένο τύπο που συνέδεσε την αποφυγή της φορολογίας με το γενικότερο πρόβλημα της Ελλάδας και της ανάπτυξης της οικονομίας;
Επιμύθιο: Η Coca Cola απαιτεί να απαγορευτεί το συγκεκριμένο μποϋκοτάζ και γενικώς κάθε μποϊκοτάζ προϊόντων στο μέλλον (!) με το γελοίο επιχείρημα ότι τα μποϊκοτάζ προκαλούν αθέμιτο ανταγωνισμό!!!
Συναλλαγή: Ο αγώνας των εργαζομένων του εργοστασίου της Coca Cola Θεσσαλονίκης συμπλήρωσε δέκα μήνες και τα «μεγάλα» μέσα ενημέρωσης απαξιούν… να ασχοληθούν με το θέμα και με το πρόβλημα του κλειστού εργοστασίου – διαφημίσεις και χορηγίες «πάνε και έρχονται».
Δεν είναι στην πρόθεσή μου να επικρίνω, γενικώς και αορίστως, τους ιθύνοντες του συστήματος πληροφόρησης για την αποδοχή των διαφημίσεων και των χορηγιών, αλλά για τη γενικότερη στάση τους απέναντι στο «σύστημα Coca Cola»: η ένστασή μου είναι ότι τις χορηγίες συνοδεύουν δεσμεύσεις με τοξικές συνέπειες για το δημοκρατικό πολίτευμα – η αμερικανική πολυεθνική εξαγοράζει με τις χορηγίες τη σιωπή των μέσων και διαφθείρει, πέρα από τους ανθρώπους, και το ίδιο το σύστημα πληροφόρησης καταστρέφοντας ταυτοχρόνως τη δημοσιότητα, μέσα στην οποία ζει και αναπνέει η δημοκρατία.
Η χειραγωγούμενη δημοσιότητα ισούται με ακρωτηριασμό της δημοκρατίας.
Το δένδρο: Δέκα μήνες απεργίας, κινητοποιήσεων και μποϋκοτάζ και δεν υπάρχει καμία είδηση για τους αρμόδιους των μέσων ενημέρωσης: η αυτολογοκρισία και ο στρουθοκαμηλισμός έχουν πάρει εξευτελιστική μορφή – το χρήμα της «τοξικής διαφήμισης» υπεισέρχεται στις πολιτικές και κοινωνικές σχέσεις διαφθείροντας συνειδήσεις και θεσμούς.
Οι εμπλεκόμενοι επιλέγουν «ελεύθερα» αυτό που επιδιώκει ο «χρηματοδότης» τους: την αποσιώπηση οποιουδήποτε ειδησεογραφικού γεγονότος που τον θίγει – έτσι επιβάλλεται σιγή ασυρμάτου.
Η Coca Cola δέκα μήνες τώρα πελεκάει για να ξεκάνει το δένδρο της δημοκρατίας από τη ρίζα του.
Στη θεωρία των mass media αναφέρεται συχνά η ρήση του Αμερικανού προέδρου Johnson:”If it didn΄t happen on the evening news it didn’t happen” (“Αν δεν συνέβη στα εσπερινά νέα, δε συνέβη ποτέ”).
Εδώ βρίσκεται και ο πειρασμός για κάθε προσπάθεια χειραγώγησης της κοινής γνώμης μέσω της αποσιώπησης σημαντικών γεγονότων: να μην αποκτήσουν αξία είδησης.
Στη θεωρία των mass media υπάρχει και η απάντηση στον ισχυρισμό του προέδρου Johnson, με τη διατύπωση του σκιτσογράφου Dunsbery: ”If a tree fell in a forest and the media wasn΄t there to report, has the tree really fallen?” [«Εάν έπεσε ένα δένδρο στο δάσος και τα μέσα δεν ήταν εκεί να το αναφέρουν, έπεσε πράγματι το δένδρο;»] - απεργούν οι εργαζόμενοι στην Coca Cola ή δεν απεργούν για το θεατή/ακροατή των μεγάλων ραδιοτηλεοπτικών καναλιών; Καλούν οι εργαζόμενοι σε μποϋκοτάζ των προϊόντων της Coca Cola με αποκλειστικό αίτημα να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης ή όχι;
Για τους δημοσιογράφους των μεγάλων ραδιοτηλεοπτικών καναλιών και των πανελλαδικής κυκλοφορίας εφημερίδων το δένδρο στο δάσος «δεν έχει πέσει», η απεργία δεν υφίσταται, το μποϋκοτάζ δεν υπάρχει…
Social media: Ο αγώνας των εργαζομένων θα είχε παραλύσει, εάν δεν υπήρχαν τα social media: απ΄ ό,τι φαίνεται αποτελούν το νέο αντίπαλο δέος απέναντι στην Coca Cola και στην προσπάθειά της να χειραγωγήσει πλήρως την ελληνική δημοσιότητα.
Και επειδή δε σίγησαν όλες οι φωνές, η πολυεθνική χρησιμοποιεί τη Δικαιοσύνη για να εξαναγκάσει τους εργαζόμενους να εγκαταλείψουν τη μάχη μέσα από τα χαρακώματα των social media: η Coca Cola απαιτεί στην ουσία με την προσφυγή της (θα συζητηθεί την Τρίτη 5 Αυγούστου στο πρωτοδικείο της Αθήνας) την ακύρωση των social media ως χώρων έκφρασης της όποιας κοινωνικής και πολιτικής διαμαρτυρίας - τώρα, μετά τις δαπανηρές διαφημίσεις και χορηγίες, επιχειρεί να πελεκήσει από τη ρίζα το κακό της ελεύθερης ενημέρωσης.
Απαιτεί για παράδειγμα να απαγορευτεί η ιστοσελίδα www.elastithesitous.gr στην οποία οι απεργοί συλλέγουν υπογραφές διαμαρτυρίες με αποκλειστικό αίτημα να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης.
Η Coca Cola συγκεκριμένα επ΄ αυτού: «…ομολογείται ότι το γενόμενο μποϋκοτάζ κατά των προϊόντων μας έχει βρει ανταπόκριση στο κοινό, το οποίο σημαίνει ότι όχι μόνο υφίσταται ο κίνδυνος βλάβης της προσωπικότητάς μας και πρόκλησης περιουσιακής ζημίας μας, αλλά ότι ο κίνδυνος αυτός, εν πολλοίς, έχει επέλθει και συνεχίζεται αυξανόμενος. Μάλιστα, στους προαναφερθέντες ιστότοπους (sites) τους στο διαδίκτυο, προπαγανδίζεται ειδικότατα το μποϋκοτάζ αυτό και καλούνται οι καταναλωτές να συμμετέχουν σ΄ αυτό όχι μόνο έμπρακτα (δηλ. μη αγοράζοντας τα ως άνω προϊόντα μας) αλλά και με συγκέντρωση «υπογραφών» υπέρ του παράνομου αυτού μποϋκοτάζ, τις οποίες ζητούν να λάβουν από το διερχόμενο κοινό σε κεντρικά σημεία και πλατείες των πόλεων».
Και συμπληρώνουν οι συντάκτες του νομικού εγγράφου: «…έχουν «μαζέψει» μέχρι τώρα 13.000 υπογραφές καταναλωτών και ότι σχεδιάζουν να φθάσουν μέχρι 100.000 υπογραφές, που φανερώνει ότι το μποϋκοτάζ λειτουργεί και υπάρχει άμεσος κίνδυνος περαιτέρω επέκτασής του προς μέγιστη βλάβη μας».
Πέρα από τη δημόσια ομολογία της επιτυχίας του μποϋκοτάζ, είναι έκδηλος ο φόβος της Coca Cola για την επέκτασή του σε όλη την Ελλάδα μέσω των social media: «…κλείνει με την παραπομπή στο πλέον γνωστό μέσο κοινωνικής δικτύωσης Facebook, προτρέποντας το καταναλωτικό κοινό να μπει στο διαδίκτυο, να επισκεφθεί την ιστοσελίδα και το σχετικό λογαριασμό, τον οποίο έχουν ανοίξει οι καθ΄ ων υπό “facebook: coca cola apergia” και να ενημερωθεί σχετικώς με τις κινητοποιήσεις τους».
Ελβετία ΙΙ: Επανέρχομαι στο θέμα της φορολόγησης της Coca Cola που αναφέρεται στην εισαγωγική παραπομπή στο κείμενο του εδαφίου από την οικονομική εφημερίδα «Ημερησία», γιατί η Coca Cola μέμφεται τους απεργούς επειδή: «… διαδίδουν … ψεύδη τα οποία συνιστούν κραυγαλέα δυσφήμηση της εταιρείας μας έναντι του κοινού, αφού ενέχουν απαξία προς την εταιρεία μας, την οποία εμφανίζουν ότι, τάχα, δεν φορολογείται στην Ελλάδα, αλλά ότι τυγχάνει, δήθεν, ευνοϊκής φορολογικής μεταχείρισης σε κάποιον «φορολογικό παράδεισο» άλλης χώρας, και ως τέτοια θεωρούν την Ελβετία, προς βλάβη της Εθνικής οικονομίας».
Γιατί δεν προσφεύγει η Coca Cola και εναντίον της «Ημερησίας» και άλλων εφημερίδων, που έγραψαν ότι φορολογείται στην Ελβετία, γιατί δεν προσφεύγει στον ξένο τύπο που συνέδεσε την αποφυγή της φορολογίας με το γενικότερο πρόβλημα της Ελλάδας και της ανάπτυξης της οικονομίας;
Επιμύθιο: Η Coca Cola απαιτεί να απαγορευτεί το συγκεκριμένο μποϋκοτάζ και γενικώς κάθε μποϊκοτάζ προϊόντων στο μέλλον (!) με το γελοίο επιχείρημα ότι τα μποϊκοτάζ προκαλούν αθέμιτο ανταγωνισμό!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.