Γράφει ο Όμηρος Ταχμαζίδης
Η συντυχία: Στο πιο πρόσφατο κείμενό μας που αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο (τις δύο τελευταίες ημέρες) προβήκαμε σε ορισμένες διαπιστώσεις αναφορικώς με το λόγο και τα «επιχειρήματα» των διευθυντικών στελεχών των πολυεθνικών εταιριών. Και πιο συγκεκριμένα αναφερθήκαμε στην ομοιότητα της επιχειρηματολογίας του Έλληνα διευθυντή της καναδικής μεταλλευτικής εταιρίας, η οποία θέλει να δραστηριοποιηθεί στην ορεινή Χαλκιδική, με εκείνη των αντιστοίχων υψηλόβαθμων στελεχών της πολυεθνικής Coca Cola. [Βλ. το κείμενο: Όμηρος Ταχμαζίδης: Η «κοινωνική προσφορά» και τα αντίδωρα της καταστροφής και γενικότερα για την πολυεθνική Coca Cola τα άρθρα στο Διαδίκτυο: Όμηρος Ταχμαζίδης: Η Coca Cola και η χορηγία της υποκρισίας, Όμηρος Ταχμαζίδης: Η κυνική ευαισθησία της Coca Cola]
Και πριν αλέκτωρ λαλήσει τρις… η πολυεθνική εταιρία έκανε πάλι με δυσάρεστο τρόπο αισθητή την παρουσία της: απέλυσε δύο εργαζόμενους, διότι το πρόγραμμα των «εθελούσιων εξόδων» το οποίο είχε εκπονήσει και είχε θέσει σε εφαρμογή έφθασε στα όριά του – οι εναπομείναντες εργαζόμενοι αρνούνταν να πάρουν αποζημιώσεις και να εγκαταλείψουν «οικειοθελώς» την εργασία τους.
Η κατάσταση: Οι εργαζόμενοι απάντησαν στις απολύσεις ανακοινώνοντας απεργιακές κινητοποιήσεις για την επόμενη εβδομάδα, αλλά η πολυεθνική προφανώς προετοιμασμένη από καιρό προσπάθησε να τους αιφνιδιάσει, εφόσον σήμερα (Πέμπτη 21 Μαρτίου 2013) αργά το μεσημέρι ενεργοποίησε απεργοσπαστικό μηχανισμό από περίπου 20 νταλίκες με σκοπό να μεταφέρει τα προϊόντα από τους χώρους του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης σε άλλες αποθήκες. Σημειωτέον ότι μεσολαβεί τριήμερο αργιών και έτσι το εργοστάσιο θα παρέμενε με τις απεργιακές κινητοποιήσεις ουσιαστικώς κλειστό για πάνω από δέκα ημέρες.
Οι εργαζόμενοι συνήλθαν σε έκτακτη γενική συνέλευση νωρίς το απόγευμα και κήρυξαν 4ωρη στάση εργασίας για σήμερα από τις 4.30 έως τις 8.30 μ.μ. και κάλεσαν την εταιρία να αποσύρει το στόλο των απεργοσπαστών και να ανακαλέσει άμεσα τις απολύσεις των συναδέλφων τους.
Αυτή τη στιγμή η κατάσταση είναι ιδιαίτερα τεταμένη μπροστά στο χώρο του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης. Οι εργαζόμενοι είναι οργισμένοι, όχι μόνο λόγω της εμφάνισης των απεργοσπαστών αλλά και εξ αιτίας του γεγονότος ότι χθες ο ένας από τους δύο απολυμένους συναδέλφους τους (πατέρας δύο παιδιών), παρουσίασε μετά την ανακοίνωση της απόλυσης προβλήματα υγείας και διακομίσθηκε εσπευσμένα στο καρδιολογικό τμήμα του νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ, όπου και νοσηλεύεται έως αυτή τη στιγμή.
Οι απεργίες: Στο μεταξύ οι εξώδικες δηλώσεις-διαμαρτυρίας των Συνδικάτων του χώρου έχουν σταλεί και το εργοστάσιο της Coca Cola στην Θεσσαλονίκη θα παραμείνει κλειστό την ερχόμενη εβδομάδα. Όλα δείχνουν ότι η πολυεθνική εταιρία έχει επιλέξει το ξεκαθάρισμα λογαριασμών με τα σωματεία του χώρου εκμεταλλευόμενη τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην χώρα. Σημειωτέον ότι η Coca Cola στο παρελθόν υποχρεώθηκε να επαναπροσλάβει απολυμένους εργαζόμενους, μετά από πολυήμερους απεργιακούς αγώνες των συναδέλφων τους: στα γραφεία της πολυεθνικής τα παλαιότερα στελέχη δεν έχουν ξεχάσει την απεργία του 1987, η οποία διήρκεσε 114 ημέρες και είχε ως αποτέλεσμα την επαναπρόσληψη 16 απολυμένων – η πολυεθνική είχε στρατολογήσει τότε ακόμη και μπράβους της νύχτας για να ενισχύσει τον απεργοσπαστικό μηχανισμό της, αλλά απέτυχε.
Πέρυσι οι εργαζόμενοι κατόρθωσαν να αποτρέψουν το ολοκληρωτικό κλείσιμο του εργοστασίου στην Θεσσαλονίκη με μια απεργιακή κινητοποίηση 43 ημερών: στο τέλος επέστρεψαν στην εργασία τους, αλλά η νίκη τους ήταν πύρρειος – η μεγαλύτερη μερίδα του προσωπικού της παραγωγής συμφώνησε να αποχωρήσει «οικειοθελώς» με αποτέλεσμα να αναστείλει τη λειτουργία του το συγκεκριμένο τμήμα. Τώρα η διεύθυνση της Coca Cola σκληραίνει τη στάση της και απολύει χωρίς ενδοιασμούς και περιστροφές και προσπαθεί να οργανώσει μηχανισμό απεργοσπασίας.
Η προπαγάνδα: Η Coca Cola διαθέτει άφθονα κονδύλια για να συντηρεί τη δημόσια εικόνα της αλώβητη: οι απολύσεις των δύο εργαζομένων στην Θεσσαλονίκη ήλθαν λίγες μέρες μετά από μια προσπάθεια της πολυεθνικής να παρουσιάσει κοινωνικό πρόσωπο στο καταναλωτικό κοινό της Θεσσαλονίκης και γενικότερα του βορειοελλαδικού χώρου – χορηγίες σε ιδρύματα του δήμου Θεσσαλονίκης, καταχωρήσεις σε κυριακάτικες εφημερίδες.
Στόχος της είναι η διαρκής παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού και η απόκρυψη από τη δημοσιότητα όλων των μέσων που μετέρχεται για να εξαναγκάσει τους εργαζόμενους να υποκύψουν στις εντολές της. Ενδεικτικό για το παραπλανητικό ύφος και το υποκριτικό ήθος των στελεχών της είναι το περιεχόμενο μιας ολοσέλιδης καταχώρισης της Coca Cola Τρία Έψιλον, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ της Θεσσαλονίκης την Κυριακή 3 Μαρτίου 2013.
Σταχυολογούμε κάποια σημεία από την πανάκριβη διαφημιστική καταχώρηση, η οποία έφερε τον άκρως αποπροσανατολιστικό τίτλο: «Coca Cola Τρία Έψιλον: Εξακολουθεί να στηρίζει την ελληνική αγορά».
«Στην Ελλάδα παράγεται το 98% των προϊόντων που διακινεί στην εγχώρια αγορά η Coca Cola Τρία Έψιλον. Σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, η εταιρία στηρίζει την ελληνική αγορά, όχι μόνο επειδή την τελευταία διετία πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 160 εκατ. ευρώ, διατηρώντας σταθερή και σημαντική συμμετοχή στα κρατικά έσοδα, αλλά γιατί προσφέρει δουλειά σε χιλιάδες εργαζόμενους».
Η πραγματικότητα είναι η εξής: η Coca Cola ήδη πριν από την κρίση έκλεισε μονάδες της στην Κέρκυρα, το Μεσολόγγι, την Ρόδο, την Πάτρα, την Αθήνα, ενώ στη Θεσσαλονίκη δε λειτουργεί πλέον τμήμα παραγωγής και στον Βόλο μειώνει συστηματικώς το προσωπικό. Τα περί επενδύσεων είναι φούμαρα, διότι κάποιες από αυτές τις επενδύσεις δεν είναι τίποτε άλλα από παραπλανητικές κινήσεις για να ρίξει στάχτη στα μάτια των εργαζομένων και των καταναλωτών: στην Θεσσαλονίκη «έστησε» ολόκληρη γραμμή παραγωγής για να καθησυχάσει τους εργαζόμενους και μέσα σε τρεις μήνες την ξήλωσε μαζί με τις παλαιότερες – η αλήθεια είναι ότι η Coca Cola επενδύει κονδύλια για να ξηλώσει θέσεις εργασίας. Όσο πιο μεγάλο είναι το νούμερο των δαπανών σε υποτιθέμενες επενδύσεις τόσο πιο πολλές είναι οι θέσεις εργασίας που έχουν καταστραφεί!
Ειδικότερα για την Θεσσαλονίκη: η πολυεθνική Coca Cola προσπαθεί να καταργήσει το τμήμα διανομών και να παραδώσει τα τμήματα της αποθήκης σε εργολάβους με όλες τις γνωστές συνέπειες για τους εργαζόμενους και τον εργασιακό πολιτισμό της χώρας - μέσω της αποποίησης της ιδιότητας του εργοδότη η Coca Cola στοχεύει στη δραστική μείωση του κόστους επιβάλλοντας στα εργοστάσια ασιατικές συνθήκες εργασίας.
Και για να το πετύχει αυτό δαπανά εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ στη διαφήμιση και στις «εθελούσιες εξόδους» των εργαζομένων για να μην πληγεί η δημόσια εικόνα της: φυσικώς, όταν οι εργαζόμενοι αρνούνται να αποχωρήσουν «οικειοθελώς» δε διστάζει να προχωρήσει σε απολύσεις και να «στήσει» μηχανισμούς απεργοσπασίας για να κάμψει την αντίδραση των εργαζομένων και τορπιλίσει την έμπρακτη μέσω απεργιών αλληλεγγύη τους προς τους απολυμένους.
Η ευρύτερη κοινωνία κάτι δεν πρέπει να πράξει απέναντι σε αυτόν τον εμπαιγμό της πολυεθνικής που αμείβει τα στελέχη της - αυτούς τους σύγχρονους κεφαλοκυνηγούς - ανά κεφάλι απολυμένου, χρησιμοποιώντας τον ευφημισμό bonus; Δεν πρέπει να δώσουν οι καταναλωτές κατ΄ αναλογία του bonus, που παίρνουν οι κεφαλοκυνηγοί, ένα malus στην Coca Cola και τα προϊόντα της;
Η συντυχία: Στο πιο πρόσφατο κείμενό μας που αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο (τις δύο τελευταίες ημέρες) προβήκαμε σε ορισμένες διαπιστώσεις αναφορικώς με το λόγο και τα «επιχειρήματα» των διευθυντικών στελεχών των πολυεθνικών εταιριών. Και πιο συγκεκριμένα αναφερθήκαμε στην ομοιότητα της επιχειρηματολογίας του Έλληνα διευθυντή της καναδικής μεταλλευτικής εταιρίας, η οποία θέλει να δραστηριοποιηθεί στην ορεινή Χαλκιδική, με εκείνη των αντιστοίχων υψηλόβαθμων στελεχών της πολυεθνικής Coca Cola. [Βλ. το κείμενο: Όμηρος Ταχμαζίδης: Η «κοινωνική προσφορά» και τα αντίδωρα της καταστροφής και γενικότερα για την πολυεθνική Coca Cola τα άρθρα στο Διαδίκτυο: Όμηρος Ταχμαζίδης: Η Coca Cola και η χορηγία της υποκρισίας, Όμηρος Ταχμαζίδης: Η κυνική ευαισθησία της Coca Cola]
Και πριν αλέκτωρ λαλήσει τρις… η πολυεθνική εταιρία έκανε πάλι με δυσάρεστο τρόπο αισθητή την παρουσία της: απέλυσε δύο εργαζόμενους, διότι το πρόγραμμα των «εθελούσιων εξόδων» το οποίο είχε εκπονήσει και είχε θέσει σε εφαρμογή έφθασε στα όριά του – οι εναπομείναντες εργαζόμενοι αρνούνταν να πάρουν αποζημιώσεις και να εγκαταλείψουν «οικειοθελώς» την εργασία τους.
Η κατάσταση: Οι εργαζόμενοι απάντησαν στις απολύσεις ανακοινώνοντας απεργιακές κινητοποιήσεις για την επόμενη εβδομάδα, αλλά η πολυεθνική προφανώς προετοιμασμένη από καιρό προσπάθησε να τους αιφνιδιάσει, εφόσον σήμερα (Πέμπτη 21 Μαρτίου 2013) αργά το μεσημέρι ενεργοποίησε απεργοσπαστικό μηχανισμό από περίπου 20 νταλίκες με σκοπό να μεταφέρει τα προϊόντα από τους χώρους του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης σε άλλες αποθήκες. Σημειωτέον ότι μεσολαβεί τριήμερο αργιών και έτσι το εργοστάσιο θα παρέμενε με τις απεργιακές κινητοποιήσεις ουσιαστικώς κλειστό για πάνω από δέκα ημέρες.
Οι εργαζόμενοι συνήλθαν σε έκτακτη γενική συνέλευση νωρίς το απόγευμα και κήρυξαν 4ωρη στάση εργασίας για σήμερα από τις 4.30 έως τις 8.30 μ.μ. και κάλεσαν την εταιρία να αποσύρει το στόλο των απεργοσπαστών και να ανακαλέσει άμεσα τις απολύσεις των συναδέλφων τους.
Αυτή τη στιγμή η κατάσταση είναι ιδιαίτερα τεταμένη μπροστά στο χώρο του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης. Οι εργαζόμενοι είναι οργισμένοι, όχι μόνο λόγω της εμφάνισης των απεργοσπαστών αλλά και εξ αιτίας του γεγονότος ότι χθες ο ένας από τους δύο απολυμένους συναδέλφους τους (πατέρας δύο παιδιών), παρουσίασε μετά την ανακοίνωση της απόλυσης προβλήματα υγείας και διακομίσθηκε εσπευσμένα στο καρδιολογικό τμήμα του νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ, όπου και νοσηλεύεται έως αυτή τη στιγμή.
Οι απεργίες: Στο μεταξύ οι εξώδικες δηλώσεις-διαμαρτυρίας των Συνδικάτων του χώρου έχουν σταλεί και το εργοστάσιο της Coca Cola στην Θεσσαλονίκη θα παραμείνει κλειστό την ερχόμενη εβδομάδα. Όλα δείχνουν ότι η πολυεθνική εταιρία έχει επιλέξει το ξεκαθάρισμα λογαριασμών με τα σωματεία του χώρου εκμεταλλευόμενη τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην χώρα. Σημειωτέον ότι η Coca Cola στο παρελθόν υποχρεώθηκε να επαναπροσλάβει απολυμένους εργαζόμενους, μετά από πολυήμερους απεργιακούς αγώνες των συναδέλφων τους: στα γραφεία της πολυεθνικής τα παλαιότερα στελέχη δεν έχουν ξεχάσει την απεργία του 1987, η οποία διήρκεσε 114 ημέρες και είχε ως αποτέλεσμα την επαναπρόσληψη 16 απολυμένων – η πολυεθνική είχε στρατολογήσει τότε ακόμη και μπράβους της νύχτας για να ενισχύσει τον απεργοσπαστικό μηχανισμό της, αλλά απέτυχε.
Πέρυσι οι εργαζόμενοι κατόρθωσαν να αποτρέψουν το ολοκληρωτικό κλείσιμο του εργοστασίου στην Θεσσαλονίκη με μια απεργιακή κινητοποίηση 43 ημερών: στο τέλος επέστρεψαν στην εργασία τους, αλλά η νίκη τους ήταν πύρρειος – η μεγαλύτερη μερίδα του προσωπικού της παραγωγής συμφώνησε να αποχωρήσει «οικειοθελώς» με αποτέλεσμα να αναστείλει τη λειτουργία του το συγκεκριμένο τμήμα. Τώρα η διεύθυνση της Coca Cola σκληραίνει τη στάση της και απολύει χωρίς ενδοιασμούς και περιστροφές και προσπαθεί να οργανώσει μηχανισμό απεργοσπασίας.
Η προπαγάνδα: Η Coca Cola διαθέτει άφθονα κονδύλια για να συντηρεί τη δημόσια εικόνα της αλώβητη: οι απολύσεις των δύο εργαζομένων στην Θεσσαλονίκη ήλθαν λίγες μέρες μετά από μια προσπάθεια της πολυεθνικής να παρουσιάσει κοινωνικό πρόσωπο στο καταναλωτικό κοινό της Θεσσαλονίκης και γενικότερα του βορειοελλαδικού χώρου – χορηγίες σε ιδρύματα του δήμου Θεσσαλονίκης, καταχωρήσεις σε κυριακάτικες εφημερίδες.
Στόχος της είναι η διαρκής παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού και η απόκρυψη από τη δημοσιότητα όλων των μέσων που μετέρχεται για να εξαναγκάσει τους εργαζόμενους να υποκύψουν στις εντολές της. Ενδεικτικό για το παραπλανητικό ύφος και το υποκριτικό ήθος των στελεχών της είναι το περιεχόμενο μιας ολοσέλιδης καταχώρισης της Coca Cola Τρία Έψιλον, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ της Θεσσαλονίκης την Κυριακή 3 Μαρτίου 2013.
Σταχυολογούμε κάποια σημεία από την πανάκριβη διαφημιστική καταχώρηση, η οποία έφερε τον άκρως αποπροσανατολιστικό τίτλο: «Coca Cola Τρία Έψιλον: Εξακολουθεί να στηρίζει την ελληνική αγορά».
«Στην Ελλάδα παράγεται το 98% των προϊόντων που διακινεί στην εγχώρια αγορά η Coca Cola Τρία Έψιλον. Σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, η εταιρία στηρίζει την ελληνική αγορά, όχι μόνο επειδή την τελευταία διετία πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 160 εκατ. ευρώ, διατηρώντας σταθερή και σημαντική συμμετοχή στα κρατικά έσοδα, αλλά γιατί προσφέρει δουλειά σε χιλιάδες εργαζόμενους».
Η πραγματικότητα είναι η εξής: η Coca Cola ήδη πριν από την κρίση έκλεισε μονάδες της στην Κέρκυρα, το Μεσολόγγι, την Ρόδο, την Πάτρα, την Αθήνα, ενώ στη Θεσσαλονίκη δε λειτουργεί πλέον τμήμα παραγωγής και στον Βόλο μειώνει συστηματικώς το προσωπικό. Τα περί επενδύσεων είναι φούμαρα, διότι κάποιες από αυτές τις επενδύσεις δεν είναι τίποτε άλλα από παραπλανητικές κινήσεις για να ρίξει στάχτη στα μάτια των εργαζομένων και των καταναλωτών: στην Θεσσαλονίκη «έστησε» ολόκληρη γραμμή παραγωγής για να καθησυχάσει τους εργαζόμενους και μέσα σε τρεις μήνες την ξήλωσε μαζί με τις παλαιότερες – η αλήθεια είναι ότι η Coca Cola επενδύει κονδύλια για να ξηλώσει θέσεις εργασίας. Όσο πιο μεγάλο είναι το νούμερο των δαπανών σε υποτιθέμενες επενδύσεις τόσο πιο πολλές είναι οι θέσεις εργασίας που έχουν καταστραφεί!
Ειδικότερα για την Θεσσαλονίκη: η πολυεθνική Coca Cola προσπαθεί να καταργήσει το τμήμα διανομών και να παραδώσει τα τμήματα της αποθήκης σε εργολάβους με όλες τις γνωστές συνέπειες για τους εργαζόμενους και τον εργασιακό πολιτισμό της χώρας - μέσω της αποποίησης της ιδιότητας του εργοδότη η Coca Cola στοχεύει στη δραστική μείωση του κόστους επιβάλλοντας στα εργοστάσια ασιατικές συνθήκες εργασίας.
Και για να το πετύχει αυτό δαπανά εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ στη διαφήμιση και στις «εθελούσιες εξόδους» των εργαζομένων για να μην πληγεί η δημόσια εικόνα της: φυσικώς, όταν οι εργαζόμενοι αρνούνται να αποχωρήσουν «οικειοθελώς» δε διστάζει να προχωρήσει σε απολύσεις και να «στήσει» μηχανισμούς απεργοσπασίας για να κάμψει την αντίδραση των εργαζομένων και τορπιλίσει την έμπρακτη μέσω απεργιών αλληλεγγύη τους προς τους απολυμένους.
Η ευρύτερη κοινωνία κάτι δεν πρέπει να πράξει απέναντι σε αυτόν τον εμπαιγμό της πολυεθνικής που αμείβει τα στελέχη της - αυτούς τους σύγχρονους κεφαλοκυνηγούς - ανά κεφάλι απολυμένου, χρησιμοποιώντας τον ευφημισμό bonus; Δεν πρέπει να δώσουν οι καταναλωτές κατ΄ αναλογία του bonus, που παίρνουν οι κεφαλοκυνηγοί, ένα malus στην Coca Cola και τα προϊόντα της;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.