Έντονη κριτική στη νέα κυβερνητική επιλογή να ανατεθεί η υλοποίηση των προγραμμάτων «Εξοικονομώ» στους παρόχους ενέργειας
Σε ερώτησή του προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο Βουλευτής κάνει λόγο για κίνδυνο εισοδηματικής ασφυξίας των επαγγελματιών του Κιλκίς από την σχεδιαζόμενη παράδοση των προγραμμάτων «Εξοικονομώ» στους παρόχους ενέργειας.
Παρά τις ομόφωνες αποφάσεις του ΤΕΕ που ζητούν την απόσυρση του μοντέλου, όπως αναφέρει, η κυβέρνηση επιμένει σε μια ρύθμιση που –όπως καταγγέλλεται– οδηγεί σε συγκέντρωση της αγοράς, δημιουργία ολιγοπωλίων και ουσιαστική κατάργηση του ρόλου των μηχανικών, τεχνικών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Την ίδια ώρα, οι καθυστερήσεις στις πληρωμές και στους ελέγχους, που έχουν αφήσει δεκάδες έργα στο Κιλκίς σε εκκρεμότητα, επιβαρύνουν περαιτέρω μια τοπική οικονομία που βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε μικρά επαγγελματικά σχήματα.
Ο Βουλευτής ζητά απαντήσεις για τα κριτήρια της κυβερνητικής απόφασης, τις επιπτώσεις της στο κόστος για τους πολίτες, την προστασία της ελεύθερης επιλογής μηχανικού και τις εγγυήσεις ότι δεν θα δημιουργηθεί ένα νέο ολιγοπώλιο στον χώρο της ενεργειακής αναβάθμισης.
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:
“Αγνοώντας προκλητικά τις δύο πρόσφατες και ομόφωνες αποφάσεις της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ (Μάιος και Οκτώβριος 2025), η Κυβέρνηση επιμένει στην επιλογή να παραδώσει την υλοποίηση των προγραμμάτων «Εξοικονομώ» στα χέρια των παρόχων ενέργειας.
Επιμένει στη δημιουργία ενός μηχανισμού που με μαθηματική ακρίβεια οδηγεί σε συγκέντρωση της αγοράς, δημιουργία ολιγοπωλιακών σχημάτων και εξαφάνιση του επαγγελματικού αντικειμένου των μηχανικών και των υπολοίπων επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο.
Χρησιμοποιεί ως πρόσχημα καθυστερήσεις στην υλοποίηση των στόχων. Καθυστερήσεις όμως που οφείλονται αποκλειστικά και μόνο στον μηχανισμό του Υπουργείου και στις εταιρείες που αυτό έχει αναθέσει τον έλεγχο και το κλείσιμο των εκκρεμών φακέλων των έργων. Έργων που εκτελούνται από χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μηχανικούς και τεχνικούς – ελεύθερους επαγγελματίες σε ολόκληρη την χώρα.
Το Κιλκίς αποτελεί μία περιφερειακή ενότητα που κινδυνεύει να πληγεί άμεσα και καίρια. Οι τοπικοί μηχανικοί, οι προμηθευτές υλικών, οι μικρές τεχνικές εταιρείες, οι εργολήπτες και οι ενεργειακοί επιθεωρητές βρίσκονται σε αναβρασμό.
Η επιλογή αυτή της Κυβέρνησης να δημιουργήσει ένα ακόμη ολιγοπωλιακά ελεγχόμενο πεδίο στον χώρο του «Εξοικονομώ» απειλεί να τους μετατρέψει από αυτόνομους επαγγελματίες σε εξαρτήματα ενός «φασόν» συστήματος, όπου οι πάροχοι ενέργειας θα διανέμουν έργα, προμήθειες υλικών, τεχνικά συνεργεία και υπηρεσίες μέσα από κλειστές λίστες «συνεργατών».
Πέραν τούτου, η επιλογή αυτή θα οδηγήσει και σε σημαντικές συνέπειες και για τους καταναλωτές, καθώς αφενός μεν η μετάβαση στο νέο σύστημα θα οδηγήσει σε νέες καθυστερήσεις, ενώ η απουσία ελεύθερου ανταγωνισμού θα οδηγήσει σε μία ακόμα σημαντική αύξηση τιμών δια της καρτελοποίησης, τόσο στο κόστος υλοποίησης των έργων, όσο και στο κόστος ενέργειας καθώς μέχρι την εξόφληση του κόστους των έργων θα υποχρεώνονται με δέσμιους συμβατικούς όρους να παραμένουν προσκολλημένοι σε έναν πάροχο ενέργειας πληρώνοντας ακριβότερα την ενέργεια που καταναλώνουν.
Με λίγα λόγια ενώ με απόλυτη ευθύνη του Υπουργείου υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις στην ανακοίνωση των προγραμμάτων, στην ανακοίνωση των δικαιούχων, στην εκταμίευση των δόσεων και στο κλείσιμο των φακέλων και την εξόφληση των εμπλεκόμενων μηχανικών, επαγγελματιών και επιχειρήσεων, σήμερα οι αποκλειστικά υπαίτιοι για τις καθυστερήσεις εξαγγέλλουν ότι θα επιταχύνουν την εκτέλεση «βγάζοντας από τη μέση» χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες, μηχανικούς και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που είναι οι μοναδικοί που δεν ευθύνονται για την κατάσταση αυτό, δημιουργώντας ένα ακόμα καρτέλ που θα καρπωθεί με όρους ολιγοπωλίου τους πόρους από τα επιδοτούμενα προγράμματα που πρόκειται να προκηρυχθούν.
Παρότι το ΤΕΕ υποβάλλει συνεχώς αιτήματα για επιβολή κυρώσεων, δεσμευτικές προθεσμίες, εξορθολογισμό των κριτηρίων, καλύτερη διαχείριση και απλούστευση των διαδικασιών, το Υπουργείο επιδεικτικά κωφεύει και προτιμά να δημιουργήσει συνθήκες ολιγοπωλίου.
Πρόκειται για μία επιλογή που θα λειτουργήσει ως νάρκη για μια περιφερειακή οικονομία όπως του Κιλκίς, όπου η αγορά της οικοδομής και της ενεργειακής αναβάθμισης στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Η κυβερνητική εμμονή:
• υπονομεύει το δικαίωμα των πολιτών να επιλέγουν τον μηχανικό ή τον τεχνικό της εμπιστοσύνης τους,
• οδηγεί τους τοπικούς επαγγελματίες σε εισοδηματική ασφυξία,
• πλήττει τον υγιή ανταγωνισμό και την τοπική αγορά υλικών,
• μετατρέπει ένα κοινωνικό πρόγραμμα σε εργαλείο εμπορικής κυριαρχίας λίγων εταιρειών ενέργειας.
Στο Κιλκίς, δεκάδες έργα παραμένουν απλήρωτα και εκκρεμότητες λιμνάζουν επί μήνες και η κυβέρνηση αντί να λύσει τα προβλήματα αυτά, επιλέγει να δημιουργήσει νέα, μετατρέποντας το πρόγραμμα από ευκαιρία ενεργειακής αναβάθμισης σε πηγή ταλαιπωρίας και οικονομικής ανασφάλειας.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποια είναι η τεκμηρίωση βάσει της οποίας το Υπουργείο επιμένει στην επιλογή υλοποίησης των «Εξοικονομώ» μέσω των παρόχων ενέργειας, παρά την κατηγορηματική αντίθεση του ΤΕΕ και τις προειδοποιήσεις για ολιγοπωλιακές συνθήκες;
2. Ποια μέτρα θα λάβει το Υπουργείο για την προστασία των μικρών επαγγελματιών του Κιλκίς (μηχανικών, τεχνικών, προμηθευτών) από τον κίνδυνο απώλειας αντικειμένου και εισοδήματος;
3. Έχει εκπονηθεί μελέτη επιπτώσεων στην τοπική οικονομία του Κιλκίς και άλλων περιφερειακών ενοτήτων, όσον αφορά τη μεταφορά της υλοποίησης σε μεγάλα εταιρικά σχήματα; Εάν ναι, θα δοθεί στη δημοσιότητα;
4. Πώς θα διασφαλίσετε ότι οι πολίτες του Κιλκίς θα συνεχίσουν να έχουν τη δυνατότητα επιλογής μηχανικών και συνεργείων της εμπιστοσύνης τους, και δεν θα αναγκάζονται να αποδέχονται δεσμευτικά πακέτα παρόχων ενέργειας;
5. Προτίθεται το Υπουργείο να αποσύρει το μοντέλο υλοποίησης μέσω παρόχων και να επαναφέρει τον ρόλο των μηχανικών στο κέντρο του προγράμματος, όπως προτείνει το ΤΕΕ;
6. Τι προτίθεται να πράξει το Υπουργείο για τις εκτεταμένες καθυστερήσεις στις πληρωμές και τους ελέγχους που έχουν οδηγήσει δεκάδες επαγγελματίες του Κιλκίς σε οικονομικό αδιέξοδο;
7. Θα θεσπιστούν δεσμευτικές προθεσμίες και προβλεπόμενες κυρώσεις για μη τήρηση χρονοδιαγραμμάτων, όπως απαιτεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία και προτείνει το ΤΕΕ;
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:
“Αγνοώντας προκλητικά τις δύο πρόσφατες και ομόφωνες αποφάσεις της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ (Μάιος και Οκτώβριος 2025), η Κυβέρνηση επιμένει στην επιλογή να παραδώσει την υλοποίηση των προγραμμάτων «Εξοικονομώ» στα χέρια των παρόχων ενέργειας.
Επιμένει στη δημιουργία ενός μηχανισμού που με μαθηματική ακρίβεια οδηγεί σε συγκέντρωση της αγοράς, δημιουργία ολιγοπωλιακών σχημάτων και εξαφάνιση του επαγγελματικού αντικειμένου των μηχανικών και των υπολοίπων επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο.
Χρησιμοποιεί ως πρόσχημα καθυστερήσεις στην υλοποίηση των στόχων. Καθυστερήσεις όμως που οφείλονται αποκλειστικά και μόνο στον μηχανισμό του Υπουργείου και στις εταιρείες που αυτό έχει αναθέσει τον έλεγχο και το κλείσιμο των εκκρεμών φακέλων των έργων. Έργων που εκτελούνται από χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μηχανικούς και τεχνικούς – ελεύθερους επαγγελματίες σε ολόκληρη την χώρα.
Το Κιλκίς αποτελεί μία περιφερειακή ενότητα που κινδυνεύει να πληγεί άμεσα και καίρια. Οι τοπικοί μηχανικοί, οι προμηθευτές υλικών, οι μικρές τεχνικές εταιρείες, οι εργολήπτες και οι ενεργειακοί επιθεωρητές βρίσκονται σε αναβρασμό.
Η επιλογή αυτή της Κυβέρνησης να δημιουργήσει ένα ακόμη ολιγοπωλιακά ελεγχόμενο πεδίο στον χώρο του «Εξοικονομώ» απειλεί να τους μετατρέψει από αυτόνομους επαγγελματίες σε εξαρτήματα ενός «φασόν» συστήματος, όπου οι πάροχοι ενέργειας θα διανέμουν έργα, προμήθειες υλικών, τεχνικά συνεργεία και υπηρεσίες μέσα από κλειστές λίστες «συνεργατών».
Πέραν τούτου, η επιλογή αυτή θα οδηγήσει και σε σημαντικές συνέπειες και για τους καταναλωτές, καθώς αφενός μεν η μετάβαση στο νέο σύστημα θα οδηγήσει σε νέες καθυστερήσεις, ενώ η απουσία ελεύθερου ανταγωνισμού θα οδηγήσει σε μία ακόμα σημαντική αύξηση τιμών δια της καρτελοποίησης, τόσο στο κόστος υλοποίησης των έργων, όσο και στο κόστος ενέργειας καθώς μέχρι την εξόφληση του κόστους των έργων θα υποχρεώνονται με δέσμιους συμβατικούς όρους να παραμένουν προσκολλημένοι σε έναν πάροχο ενέργειας πληρώνοντας ακριβότερα την ενέργεια που καταναλώνουν.
Με λίγα λόγια ενώ με απόλυτη ευθύνη του Υπουργείου υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις στην ανακοίνωση των προγραμμάτων, στην ανακοίνωση των δικαιούχων, στην εκταμίευση των δόσεων και στο κλείσιμο των φακέλων και την εξόφληση των εμπλεκόμενων μηχανικών, επαγγελματιών και επιχειρήσεων, σήμερα οι αποκλειστικά υπαίτιοι για τις καθυστερήσεις εξαγγέλλουν ότι θα επιταχύνουν την εκτέλεση «βγάζοντας από τη μέση» χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες, μηχανικούς και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που είναι οι μοναδικοί που δεν ευθύνονται για την κατάσταση αυτό, δημιουργώντας ένα ακόμα καρτέλ που θα καρπωθεί με όρους ολιγοπωλίου τους πόρους από τα επιδοτούμενα προγράμματα που πρόκειται να προκηρυχθούν.
Παρότι το ΤΕΕ υποβάλλει συνεχώς αιτήματα για επιβολή κυρώσεων, δεσμευτικές προθεσμίες, εξορθολογισμό των κριτηρίων, καλύτερη διαχείριση και απλούστευση των διαδικασιών, το Υπουργείο επιδεικτικά κωφεύει και προτιμά να δημιουργήσει συνθήκες ολιγοπωλίου.
Πρόκειται για μία επιλογή που θα λειτουργήσει ως νάρκη για μια περιφερειακή οικονομία όπως του Κιλκίς, όπου η αγορά της οικοδομής και της ενεργειακής αναβάθμισης στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Η κυβερνητική εμμονή:
• υπονομεύει το δικαίωμα των πολιτών να επιλέγουν τον μηχανικό ή τον τεχνικό της εμπιστοσύνης τους,
• οδηγεί τους τοπικούς επαγγελματίες σε εισοδηματική ασφυξία,
• πλήττει τον υγιή ανταγωνισμό και την τοπική αγορά υλικών,
• μετατρέπει ένα κοινωνικό πρόγραμμα σε εργαλείο εμπορικής κυριαρχίας λίγων εταιρειών ενέργειας.
Στο Κιλκίς, δεκάδες έργα παραμένουν απλήρωτα και εκκρεμότητες λιμνάζουν επί μήνες και η κυβέρνηση αντί να λύσει τα προβλήματα αυτά, επιλέγει να δημιουργήσει νέα, μετατρέποντας το πρόγραμμα από ευκαιρία ενεργειακής αναβάθμισης σε πηγή ταλαιπωρίας και οικονομικής ανασφάλειας.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποια είναι η τεκμηρίωση βάσει της οποίας το Υπουργείο επιμένει στην επιλογή υλοποίησης των «Εξοικονομώ» μέσω των παρόχων ενέργειας, παρά την κατηγορηματική αντίθεση του ΤΕΕ και τις προειδοποιήσεις για ολιγοπωλιακές συνθήκες;
2. Ποια μέτρα θα λάβει το Υπουργείο για την προστασία των μικρών επαγγελματιών του Κιλκίς (μηχανικών, τεχνικών, προμηθευτών) από τον κίνδυνο απώλειας αντικειμένου και εισοδήματος;
3. Έχει εκπονηθεί μελέτη επιπτώσεων στην τοπική οικονομία του Κιλκίς και άλλων περιφερειακών ενοτήτων, όσον αφορά τη μεταφορά της υλοποίησης σε μεγάλα εταιρικά σχήματα; Εάν ναι, θα δοθεί στη δημοσιότητα;
4. Πώς θα διασφαλίσετε ότι οι πολίτες του Κιλκίς θα συνεχίσουν να έχουν τη δυνατότητα επιλογής μηχανικών και συνεργείων της εμπιστοσύνης τους, και δεν θα αναγκάζονται να αποδέχονται δεσμευτικά πακέτα παρόχων ενέργειας;
5. Προτίθεται το Υπουργείο να αποσύρει το μοντέλο υλοποίησης μέσω παρόχων και να επαναφέρει τον ρόλο των μηχανικών στο κέντρο του προγράμματος, όπως προτείνει το ΤΕΕ;
6. Τι προτίθεται να πράξει το Υπουργείο για τις εκτεταμένες καθυστερήσεις στις πληρωμές και τους ελέγχους που έχουν οδηγήσει δεκάδες επαγγελματίες του Κιλκίς σε οικονομικό αδιέξοδο;
7. Θα θεσπιστούν δεσμευτικές προθεσμίες και προβλεπόμενες κυρώσεις για μη τήρηση χρονοδιαγραμμάτων, όπως απαιτεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία και προτείνει το ΤΕΕ;
Το νομοσχέδιο για τις Ένοπλες Δυνάμεις αποσταθεροποιεί και υπονομεύει τη συνοχή του προσωπικού
Το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, σε αντίθεση με τις επικοινωνιακές διακηρύξεις της κυβέρνησης, δεν ενισχύει ουσιαστικά την άμυνα της χώρας. Αντιθέτως, εισάγει ριζικές και προβληματικές αλλαγές που ανατρέπουν τη σταδιοδρομία των στελεχών, υπονομεύουν τη συνοχή της στρατιωτικής ιεραρχίας και πλήττουν σοβαρά το ηθικό του προσωπικού.
Η υποβάθμιση του θεσμού των ΑΣΣΥ με την κατάργηση της δυνατότητας προαγωγής σε βαθμούς αξιωματικών, πλήττει έναν θεσμό 150 ετών, καθηλώνει βαθμολογικά όσους ήδη υπηρετούν και οδηγεί σε επαγγελματικό υποβιβασμό, παρά την ακαδημαϊκή «αναβάθμιση». Η σύσταση, επίσης, δύο παράλληλων σωμάτων υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ – ΕΠΟΠ) κρίνεται προβληματική, οδηγεί σε ασύμβατες ιεραρχίες και λειτουργικές δυσκολίες στις μονάδες. Οι μειωμένες δυνατότητες προαγωγής για τους ΕΠΟΠ εντείνουν την εργασιακή αβεβαιότητα και μειώνουν τα κίνητρα παραμονής.
Το νέο μισθολόγιο ευνοεί κυρίως τους ανώτερους και ανώτατους βαθμούς, χωρίς ουσιαστική ενίσχυση των υπαξιωματικών, εκεί όπου βρίσκονται οι πραγματικές ανάγκες. Σε ορισμένες περιπτώσεις προκαλεί ακόμη και μειώσεις, ενισχύοντας την εικόνα προνομιακής μεταχείρισης της κορυφής της ιεραρχίας. Παράλληλα, δεν δίνει λύση σε πάγιες επιδιώξεις των στελεχών για αναγνώριση υπερεργασίας πέραν του 40ωρου και του πενθήμερου, της νυχτερινής εργασίας, του επιδόματος παραμεθορίου και του επιδόματος ευθύνης.
Η δημιουργία μιας υπερσυγκεντρωτικής Διοίκησης Ακαδημαϊκής Εκπαίδευσης αυξάνει τον διοικητικό έλεγχο και τη γραφειοκρατία, χωρίς πραγματική ποιοτική αναβάθμιση των σχολών.
Η αύξηση του ορίου εξαγοράς θητείας στα 40 έτη και το διπλάσιο κόστος αποθαρρύνουν τον επαναπατρισμό νέων και εξειδικευμένων επιστημόνων, πλήττοντας την εθνική προσπάθεια αναστροφής του brain drain.
Οι προβλέψεις του νομοσχεδίου αποθαρρύνουν τις νέες προσλήψεις και ενδέχεται να προκαλέσουν παραιτήσεις έμπειρου και υψηλής τεχνολογίας προσωπικού, σε μια περίοδο που οι Ένοπλες Δυνάμεις χρειάζονται εξειδίκευση και τεχνολογική ανανέωση.
Το νέο νομοσχέδιο αλλοιώνει τον πυρήνα της στρατιωτικής ιεραρχίας, υποβαθμίζει κρίσιμες κατηγορίες στελεχών. Δεν αντιμετωπίζει ουσιαστικά κρίσιμα ζητήματα στελέχωσης, τεχνολογικής αναβάθμισης και μισθολογικής δικαιοσύνης.
Το ΠΑΣΟΚ–ΚΙΝΑΛ είναι αποφασισμένο να υπερασπιστεί τη συνοχή, την αξιοκρατία και το μέλλον του προσωπικού που αποτελεί τον θεμέλιο λίθο της αποτρεπτικής ισχύος και της εθνικής ασφάλειας.
Έργο προμήθειας 177.000 κιτ ρομποτικής για τα ελληνικά σχολεία: Σοβαρά ερωτήματα για τη διαφάνεια και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών
Πρόσφατα δημοσιεύματα αναφέρουν έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας (EPPO) για τις διαδικασίες ανάθεσης και τις πιθανές υπερκοστολογήσεις στο έργο προμήθειας των 177.000 κιτ εκπαιδευτικής ρομποτικής για τα ελληνικά σχολεία.
Σοβαρά όμως ερωτήματα προκύπτουν και για το σκέλος της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών αφού τρία χρόνια μετά την προκήρυξη του έργου δεν έχει υπάρξει καμία επίσημη ενημέρωση για το:
- ποιος φορέας ανέλαβε την επιμόρφωση,
- ποιο ήταν το περιεχόμενο και η μεθοδολογία,
- πόσοι και ποιοι εκπαιδευτές συμμετείχαν,
- πόσοι εκπαιδευτικοί επιμορφώθηκαν,
- αν υπάρχει οποιαδήποτε αξιολόγηση της δράσης.
Η απουσία αυτών των στοιχείων δημιουργεί σοβαρά ζητήματα διαφάνειας, λογοδοσίας και αποτελεσματικότητας της δημόσιας δαπάνης, ιδίως όταν πρόκειται για πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Το Υπουργείο Παιδείας οφείλει άμεσα να παρουσιάσει πλήρη και επίσημα στοιχεία για την επιμόρφωση, την υλοποίηση και τη χρήση των κιτ στα σχολεία.
Η διαφάνεια δεν αποτελεί επιλογή· αποτελεί υποχρέωση προς την εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία.
Για τους παραπάνω λόγους, το ΠΑΣΟΚ–Κίνημα Αλλαγής έχει ήδη καταθέσει σχετική ερώτηση στη Βουλή, ζητώντας πλήρη ενημέρωση και επίσημες απαντήσεις από το Υπουργείο Παιδείας.
Οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν εάν τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης αξιοποιήθηκαν με παιδαγωγική και θεσμική επάρκεια, ώστε η επένδυση στη ρομποτική να μεταφράζεται σε πραγματική προστιθέμενη αξία για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και όχι σε απλή και μάλιστα με αδιαφάνεια, απορρόφηση πόρων.
25 Νοεμβρίου 2025 – Η ψηφιακή βία στο επίκεντρο της φετινής Διεθνούς Ημέρας για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών
Η φετινή Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών μας καλεί να στρέψουμε το βλέμμα σε ένα πεδίο που αναπτύσσεται ραγδαία: την ψηφιακή βία. Στην εποχή των κοινωνικών δικτύων, της αδιάκοπης ροής πληροφορίας και της ψηφιακής αλληλεπίδρασης, οι γυναίκες όλων των ηλικιών, εκτίθενται σε ποικίλες μορφές κακοποίησης — διαδικτυακή παρενόχληση, μη συναινετική δημοσίευση προσωπικού περιεχομένου, απειλές, stalking, deepfakes, ψηφιακό έλεγχο και χειραγώγηση.
Η ψηφιακή βία, όπως και η σωματική και η ψυχολογική, αφήνει βαθιά συναισθηματικά τραύματα, εκμηδενίζει την ανθρώπινη προσωπικότητα, απομονώνει και εκφοβίζει.
Η άσκηση ψηφιακής βίας σε γυναίκες μπορεί να περιλαμβάνει:
Κακοποίηση με βάση εικόνες / μη συναινετική κοινή χρήση προσωπικών εικόνων – συχνά αποκαλούμενη «πορνογραφία εκδίκησης» ή «διαρροή γυμνών φωτογραφιών».
Κυβερνοεκφοβισμό, τρολάρισμα και διαδικτυακές απειλές.
Διαδικτυακή παρενόχληση και σεξουαλική παρενόχληση.
Deepfakes που δημιουργούνται με τεχνητή νοημοσύνη, όπως σεξουαλικά άσεμνες εικόνες, deepfake πορνογραφία και ψηφιακά παραποιημένες εικόνες, βίντεο ή ήχος.
Ρητορική μίσους και παραπληροφόρηση στις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων.
Doxxing – δημοσίευση προσωπικών πληροφοριών.
Διαδικτυακή παρακολούθηση ή επιτήρηση/εντοπισμός για την παρακολούθηση των δραστηριοτήτων κάποιου.
Διαδικτυακή αποπλάνηση και σεξουαλική εκμετάλλευση.
Catfishing και πλαστοπροσωπία.
Μισογυνιστικά δίκτυα – π.χ. manosphere, φόρουμ incel.
Αυτές οι πράξεις δεν συμβαίνουν μόνο στο διαδίκτυο. Συχνά οδηγούν σε βία εκτός διαδικτύου στην πραγματική ζωή, όπως εξαναγκασμό, σωματική κακοποίηση και ακόμη και γυναικοκτονία – δολοφονία γυναικών και κοριτσιών.
Η ψηφιακή βία στοχεύει περισσότερο τις γυναίκες από τους άνδρες, σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, αλλά ειδικά εκείνες που έχουν δημόσια ή διαδικτυακή προβολή –όπως ακτιβίστριες, δημοσιογράφους, γυναίκες στην πολιτική, υπερασπίστριες των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και νεαρές γυναίκες.
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του ΟΗΕ:
Το 38% των γυναικών έχει υποστεί βία στο διαδίκτυο και το 85% έχει γίνει μάρτυρας ψηφιακής βίας κατά άλλων.
Η παραπληροφόρηση και η δυσφήμιση είναι οι πιο διαδεδομένες μορφές βίας κατά των γυναικών στο διαδίκτυο. Το 67% των γυναικών και των κοριτσιών που έχουν υποστεί ψηφιακή βία ανέφεραν αυτή την τακτική.
Το 90-95% όλων των deepfakes στο διαδίκτυο είναι πορνογραφικές εικόνες χωρίς συναίνεση, με περίπου το 90% από αυτές να απεικονίζουν γυναίκες.
Το 73% των γυναικών δημοσιογράφων ανέφεραν ότι έχουν υποστεί διαδικτυακή βία.
Λιγότερο από το 40% των χωρών διαθέτουν νόμους που προστατεύουν τις γυναίκες από την ηλεκτρονική παρενόχληση ή την ηλεκτρονική καταδίωξη. Αυτό σημαίνει ότι το 44% των γυναικών και των κοριτσιών στον κόσμο – 1,8 δισεκατομμύρια – δεν έχουν πρόσβαση σε νομική προστασία.
Όπως όλα τα στοιχεία δείχνουν, η έμφυλη κακοποίηση βρίσκει συνεχώς τρόπους να προσαρμόζεται και να εξελίσσεται. Η αντιμετώπισή της συνεπώς, απαιτεί συντονισμό και δράση από την πολιτεία και τους θεσμούς και μπορεί να επιτευχθεί μέσα από ένα επικαιροποιημένο και ισχυρότερο νομικό πλαίσιο για τα ψηφιακά εγκλήματα με χαρακτήρα έμφυλης βίας, αποτελεσματικούς μηχανισμούς καταγγελίας και άμεσης αντίδρασης, καθώς επίσης και μέσω της επένδυσης στην πρόληψη, με προγράμματα στα σχολεία και στους χώρους εργασίας για σεβασμό, συναίνεση και ασφαλή διαδικτυακή συμπεριφορά και της ενίσχυσης της λογοδοσίας των ψηφιακών πλατφορμών ώστε να μην παραμένουν αδρανείς μπροστά στην παρενόχληση και τις απειλές.
Η εξάλειψη όλων των μορφών βίας κατά των γυναικών είναι προϋπόθεση για μια δίκαιη, δημοκρατική και πραγματικά σύγχρονη κοινωνία, όπου καμία γυναίκα δεν θα φοβάται να μιλήσει και να εκφραστεί ελεύθερα.
Η απουσία αυτών των στοιχείων δημιουργεί σοβαρά ζητήματα διαφάνειας, λογοδοσίας και αποτελεσματικότητας της δημόσιας δαπάνης, ιδίως όταν πρόκειται για πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Το Υπουργείο Παιδείας οφείλει άμεσα να παρουσιάσει πλήρη και επίσημα στοιχεία για την επιμόρφωση, την υλοποίηση και τη χρήση των κιτ στα σχολεία.
Η διαφάνεια δεν αποτελεί επιλογή· αποτελεί υποχρέωση προς την εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία.
Για τους παραπάνω λόγους, το ΠΑΣΟΚ–Κίνημα Αλλαγής έχει ήδη καταθέσει σχετική ερώτηση στη Βουλή, ζητώντας πλήρη ενημέρωση και επίσημες απαντήσεις από το Υπουργείο Παιδείας.
Οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν εάν τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης αξιοποιήθηκαν με παιδαγωγική και θεσμική επάρκεια, ώστε η επένδυση στη ρομποτική να μεταφράζεται σε πραγματική προστιθέμενη αξία για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και όχι σε απλή και μάλιστα με αδιαφάνεια, απορρόφηση πόρων.
25 Νοεμβρίου 2025 – Η ψηφιακή βία στο επίκεντρο της φετινής Διεθνούς Ημέρας για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών
Η φετινή Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών μας καλεί να στρέψουμε το βλέμμα σε ένα πεδίο που αναπτύσσεται ραγδαία: την ψηφιακή βία. Στην εποχή των κοινωνικών δικτύων, της αδιάκοπης ροής πληροφορίας και της ψηφιακής αλληλεπίδρασης, οι γυναίκες όλων των ηλικιών, εκτίθενται σε ποικίλες μορφές κακοποίησης — διαδικτυακή παρενόχληση, μη συναινετική δημοσίευση προσωπικού περιεχομένου, απειλές, stalking, deepfakes, ψηφιακό έλεγχο και χειραγώγηση.
Η ψηφιακή βία, όπως και η σωματική και η ψυχολογική, αφήνει βαθιά συναισθηματικά τραύματα, εκμηδενίζει την ανθρώπινη προσωπικότητα, απομονώνει και εκφοβίζει.
Η άσκηση ψηφιακής βίας σε γυναίκες μπορεί να περιλαμβάνει:
Κακοποίηση με βάση εικόνες / μη συναινετική κοινή χρήση προσωπικών εικόνων – συχνά αποκαλούμενη «πορνογραφία εκδίκησης» ή «διαρροή γυμνών φωτογραφιών».
Κυβερνοεκφοβισμό, τρολάρισμα και διαδικτυακές απειλές.
Διαδικτυακή παρενόχληση και σεξουαλική παρενόχληση.
Deepfakes που δημιουργούνται με τεχνητή νοημοσύνη, όπως σεξουαλικά άσεμνες εικόνες, deepfake πορνογραφία και ψηφιακά παραποιημένες εικόνες, βίντεο ή ήχος.
Ρητορική μίσους και παραπληροφόρηση στις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων.
Doxxing – δημοσίευση προσωπικών πληροφοριών.
Διαδικτυακή παρακολούθηση ή επιτήρηση/εντοπισμός για την παρακολούθηση των δραστηριοτήτων κάποιου.
Διαδικτυακή αποπλάνηση και σεξουαλική εκμετάλλευση.
Catfishing και πλαστοπροσωπία.
Μισογυνιστικά δίκτυα – π.χ. manosphere, φόρουμ incel.
Αυτές οι πράξεις δεν συμβαίνουν μόνο στο διαδίκτυο. Συχνά οδηγούν σε βία εκτός διαδικτύου στην πραγματική ζωή, όπως εξαναγκασμό, σωματική κακοποίηση και ακόμη και γυναικοκτονία – δολοφονία γυναικών και κοριτσιών.
Η ψηφιακή βία στοχεύει περισσότερο τις γυναίκες από τους άνδρες, σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, αλλά ειδικά εκείνες που έχουν δημόσια ή διαδικτυακή προβολή –όπως ακτιβίστριες, δημοσιογράφους, γυναίκες στην πολιτική, υπερασπίστριες των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και νεαρές γυναίκες.
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του ΟΗΕ:
Το 38% των γυναικών έχει υποστεί βία στο διαδίκτυο και το 85% έχει γίνει μάρτυρας ψηφιακής βίας κατά άλλων.
Η παραπληροφόρηση και η δυσφήμιση είναι οι πιο διαδεδομένες μορφές βίας κατά των γυναικών στο διαδίκτυο. Το 67% των γυναικών και των κοριτσιών που έχουν υποστεί ψηφιακή βία ανέφεραν αυτή την τακτική.
Το 90-95% όλων των deepfakes στο διαδίκτυο είναι πορνογραφικές εικόνες χωρίς συναίνεση, με περίπου το 90% από αυτές να απεικονίζουν γυναίκες.
Το 73% των γυναικών δημοσιογράφων ανέφεραν ότι έχουν υποστεί διαδικτυακή βία.
Λιγότερο από το 40% των χωρών διαθέτουν νόμους που προστατεύουν τις γυναίκες από την ηλεκτρονική παρενόχληση ή την ηλεκτρονική καταδίωξη. Αυτό σημαίνει ότι το 44% των γυναικών και των κοριτσιών στον κόσμο – 1,8 δισεκατομμύρια – δεν έχουν πρόσβαση σε νομική προστασία.
Όπως όλα τα στοιχεία δείχνουν, η έμφυλη κακοποίηση βρίσκει συνεχώς τρόπους να προσαρμόζεται και να εξελίσσεται. Η αντιμετώπισή της συνεπώς, απαιτεί συντονισμό και δράση από την πολιτεία και τους θεσμούς και μπορεί να επιτευχθεί μέσα από ένα επικαιροποιημένο και ισχυρότερο νομικό πλαίσιο για τα ψηφιακά εγκλήματα με χαρακτήρα έμφυλης βίας, αποτελεσματικούς μηχανισμούς καταγγελίας και άμεσης αντίδρασης, καθώς επίσης και μέσω της επένδυσης στην πρόληψη, με προγράμματα στα σχολεία και στους χώρους εργασίας για σεβασμό, συναίνεση και ασφαλή διαδικτυακή συμπεριφορά και της ενίσχυσης της λογοδοσίας των ψηφιακών πλατφορμών ώστε να μην παραμένουν αδρανείς μπροστά στην παρενόχληση και τις απειλές.
Η εξάλειψη όλων των μορφών βίας κατά των γυναικών είναι προϋπόθεση για μια δίκαιη, δημοκρατική και πραγματικά σύγχρονη κοινωνία, όπου καμία γυναίκα δεν θα φοβάται να μιλήσει και να εκφραστεί ελεύθερα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.