Act Business Center

Act Business Center

Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου 2025

gamma arietis [σημ.1]



Του Φώτη Μισόπουλου

- prose pour une voix et des sons

- Θόρυβος σκληρός
κουτρουβαλούν οι μέρες
οι τρομαγμένες
ΚΙΑ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΟΥ, ΧΆΙΚΟΥ[1]


......αλλά κατεύθυνε και πάλι στη μνήμη του το βλέμμα των σκοτεινών γυναικείων ματιών Μέσα από αυτήν την εικόνα είδε φευγαλέα μια παράξενη σκοτεινή σπηλιά εικασιών και ενδεχομένων, ωστόσο αμέσως αποτραβήχτηκε νοιώθοντας ότι δεν ήταν ακόμη η ώρα να μπει
Ξύπνησε γάργαρο νερό από τη ρίζα του πεύκου να βρεις τα φρύδια των σπουργιτιών και να τα ζωντανέψεις ποτίζοντας το χώμα με μυρωδιά βασιλικού και με σφυρίγματα σαύρας Το ξέρω είσαι μια φλέβα γυμνή κάτω από το φοβερό βλέμμα του άνεμου είσαι μια σπίθα βουβή μέσα στο λαμπερό πλήθος των άστρων Συνήθως μιλάμε για πράγματα ασήμαντα, ενώ τα δέντρα είναι οι παλιοί ονειροπόλοι σ' έναν άλλον ύπνο κι οι ένοικοι απορούν για την πρώιμη άνοιξη- μα είναι να μην απορεί κανείς; τόσα γεγονότα, τόσες περιπέτειες, τόσα απρόοπτα- αν δεν ήταν τα βραδινά γαβγίσματα, η αιωνιότητα θα περνούσε απαρατήρητη- όπως ο αρουραίος ροκανίζει τον χρόνο στο σκοτάδι του Αλλά η απάθεια ανάδινε γύρω σαν ναρκωτικό λουλούδι μια θανάσιμη απόπνοια
Άρχισε να κοιτάζει τυχαίες λέξεις δεξιά κι αριστερά με παθητικό θαυμασμό, λέξεις που είχαν σιωπηρά αδειάσει από κάθε νόημα κι η επιγραφή κάθε μικρομάγαζου έδενε στο μυαλό μου σαν ξόρκι Συνέχιζα να περπατώ στο δρόμο ανάμεσα σε σωρούς νεκρής γλώσσας- δεν σε προσέχει κανείς κανείς δε σταματά ν' ακούσει την ανάσα σου μα εσύ με το βαρύ σου περπάτημα μες στην αγέρωχη φύση θα φτάσεις ν' ανέβεις στα λυγερά κορμιά των μικρών σπάρτων και θα κυλήσεις απ' τα μάτια της αγαπητικιάς σαν έφηβο φεγγάρι Μ' όλο το σεβασμό στις ανακρίβειες που συχνά μου έσωσαν τη ζωή, υπήρξα ένας ιδανικός ασθενής, με τις παγίδες μου ωραία στημένες κάτω απ' την καρέκλα, μόνο μια λεπτομέρεια ενοχλούσε: το καπέλο μου δεν φαινόταν στον καθρέφτη ενώ τα πουλιά με είχαν ξεχάσει στην παιδική ηλικία Και τελικά η μνήμη, μας κρατάει δεμένους στο υπήρξαμε.-

..........η γλωσσική συνείδηση υποχωρούσε και κυλούσε στάλα στάλα στις λέξεις που συμπλέκονταν και αποσυμπλέκονταν με παράδοξους ρυθμούς:
Ο κισσός σκεπάζει στον τοίχο/ Στενάζει και σκεπάζει τον τοίχο/ Ο κισσός σκεπάζει τον τοίχο/ Ο κίτρινος κισσός στον τοίχο/ Ο κισσός, ο κισσός στον τοίχο Κίτρινος κισσός Αυτό δεν είναι κακό Και το κίτρινο φίλντισι Φιλντισένιος κισσός Μήπως; Υπάρχει μια πέτρα που κάποτε ένας ανθρώπινος άγγελος έγραψε τ' όνομά του πάνω της κι ένα τραγούδι που δεν το ξέρει ακόμα κανείς ούτε τα πιο τρελά παιδιά ούτε τα πιο σοφά αηδόνια Ύστερα όταν βραδιάζει στο σταθμό είναι πιο όμορφα απ' ότι στην κάμαρα, διότι κατ' αρχήν είσαι άοπλος, ενώ περπατώντας πάνω στις ράγες συνεχίζεις το παλιό όνειρο ή θυμάσαι τα σπίτια που έζησες και που οι γυναίκες άφηναν το ράψιμο μόνο για να κλάψουν Αφύπνιση: Πεταλούδα με μνήμη Επαναφορά
Η λέξη άστραψε τώρα στο μυαλό καθαρότερη και λαμπρότερη από το φίλντισι που δίνουν οι χαυλιόδοντες του ελέφαντα- ivory, ivoire, avorio, ebur
Ένα από τα πρώτα παραδείγματα που έμαθα στα λατινικά: India mittit ebur [σημ. 2] Μεταμορφώσεις του Οβιδίου σε κομψά λεξικά συνωνύμων, μολονότι οι αναφορές σε γουρουνόπουλα, γάστρες, νεφραμιές έκαναν τη γλώσσα ιδιότυπη Λατινική ποίηση από κουρελιασμένα βιβλία Ιησουιτών κι η πέτρα κλεισμένη σε μια σπηλιά του βουνού Ντέβι μέσα στις λαγκαδιές και τα φαράγγια της πατρικής γης μα όταν ανοίξει κάποτε και τιναχτεί ανάμεσα στη φθορά και στο χρόνο θα πάψει ξαφνικά η βροχή, θα κελαηδήσει ο άνεμος τα χελιδόνια, θ' αναστηθούν οι λυγαριές, θα ριγήσουν οι άνθρωποι με τα κρύα μάτια και τα χλωμά πρόσωπα κι έτσι προσπαθώ να θυμηθώ τις ασχολίες μου ν' απαλύνω τα καταχθόνια σχέδια τις μαύρες μου στιγμές- ίσως γι' αυτό φορούσαν τόσο παράδοξα καπέλα οι πορθητές Στο σκοτάδι η μέρα ανακαλύπτει την ομορφιά της.-

........αλλά τον πλήγωνε η σκέψη ότι αυτός ποτέ δεν θα ήταν περισσότερο από ένας δειλός προσκεκλημένος στη μεγάλη γιορτή της παγκόσμιας κουλτούρας και ότι η παιδεία με την οποία προσπαθούσε να οργανώσει την αισθητική της φιλοσοφίας, δεν εθεωρείτο σπουδαιότερη από το περίπλοκο και αλλόκοτο γλωσσικό ιδίωμα της εραλδικής και κυνηγετικής τέχνης Γιατί τότε κανείς δεν θ' αστειεύεται πια το αίμα των ρυακιών θα ξεχειλίσει τα ζώα θα κόψουν τα χαλινάρια τους στα παχνιά το χόρτο θα πρασινίσει στους στάβλους στα κεραμίδια θα πεταχτούν ολόχρωμες παπαρούνες και μάηδες και σ' όλα τα σταυροδρόμια θ' ανάψουν κόκκινες φωτιές τα μεσάνυχτα
Μάρτυρές μου οι νύχτες που ξαγρύπνησα, στην αρχή ήθελα ν' αντισταθώ- μα είναι τόσο ωραίο να δίνεις στον πρώτο τυχόντα την αμοιβή του ή στον δολοφόνο τα ρούχα του ή να τακτοποιείς τη δαντελένια τραχηλιά στο παιδικό φάντασμα Πριν καθήστε για το δείπνο
Χρόνε ποιος είσαι; Φυλαγμένο μυστικό μέσα στη λήθη
Ο γκρίζος όγκος του κολεγίου αριστερά, βαρύς πάνω στην αμάθεια της πόλης σαν μεγάλο μουντό πετράδι σε κακοφτιαγμένο δαχτυλίδι, βάραινε καταθλιπτικά κι ενώ πάσχιζε να ελευθερώσει τα πόδια του από τα δεσμά της αναμορφωμένης συνείδησης, έφτασε στην προκυμαία ανέλπιστα Τότε έρχονται σιγά σιγά τα φοβισμένα κορίτσια για να πετάξουν το τελευταίο τους ρούχο στη φωτιά κι ολόγυμνα θα χορέψουν όπως ακριβώς την εποχή που είμασταν κι εμείς νέοι κι άνοιγε ένα παράθυρο για να φυτρώσει στο στήθος ένα γαρύφαλλο φλογάτο κι όπως αργότερα βαδίζεις κι αρχίζει να ψιλοβρέχει σκέφτεσαι πως γι' αυτό τα πουλιά έχουν φτερά: για να μπορούν να κρύβουν το κεφάλι τους το βράδυ όταν κοιμούνται
Στην καμινάδα η δεκαοχτούρα λέει λύπη τον θάνατο.-

ΤΕΛΟΣ/ ΑΥΛΑΙΑ

ΑΝΑΦΟΡΕΣ-ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ-ΦΩΤΟ

[1] ΚΙΑ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΟΥ, ΧΆΙΚΟΥ [περ. ΑΠΌΠΛΟΥΣ, σαμιακών γραμμάτων και τεχνών περιήγηση, τ. 79 χειμώνας 2018-19

ΑΝΑΦ.: ΚΙΑ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΟΥ, ΧΆΙΚΟΥ [περ. ΑΠΌΠΛΟΥΣ, σαμιακών γραμμάτων και τεχνών περιήγηση, τ. 79 χειμώνας 2018-19//// ΤΖΕΗΜΣ ΤΖΌΥΣ, ΤΟ ΠΟΡΤΡΕΤΟ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΣΕ ΝΕΑΡΗ ΗΛΙΚΊΑ, εισαγ.- μτφρ. Άρης Μπερλής, Πατάκης 2001//// ΝΙΚΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ, ΑΜΟΡΓΟΣ, ΙΚΑΡΟΣ 1990//// ΤΑΣΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ, ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΕΥΘΑΝΑΣΙΑΣ, ΚΕΔΡΟΣ 1980

ΣΗΜ.: [1]Gamma Arietis: Άστρο στον αστερισμό του Κριού. Απόσταση 164-166 εκατομμύρια έτη φωτός. Διπλό φως, που φαίνεται ως ένα. Ανάμεσα σε ο,τι σβήνει και ο,τι γεννιέται, το βλέμμα βρίσκει εδώ ένα ίχνος πορείας. Δεν είναι επιστήμη ούτε μύθος- είναι σημάδι στο σκοτάδι [chatGPT & Deepseek][βλ. και Διαδίκτυο]
[2] η Ινδία εξάγει ελεφαντοστούν

https://i.pinimg.com/736x/ea/ef/7c/eaef7ce310caeaab8720a1ac0e1b5fcb.jpg

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTYa8q4u_w-scVm1bRpF41D-lO6LtIA4crV1w&usqp=CAU

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.