Ερώτηση Γ. Φραγγίδη προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, κ. Ν. Παναγιωτόπουλο με θέμα: «Πρόσληψη προσωπικού κατηγορίας ΕΠΟΠ»
Κύριε Υπουργέ,
Τα δημοσιεύματα βρίθουν από παράπονα και καταγγελίες υποψηφίων για πρόσληψη προσωπικού κατηγορίας ΕΠΟΠ, οι οποίοι έχουν διαπιστώσει λάθη με αποτέλεσμα να κρίνονται ακατάλληλοι ή να μοριοδοτούνται με μικρό αριθμό μορίων.
Σημειώνεται πληθώρα προβλημάτων σχετιζόμενων με την μοριοδότηση των υποψηφίων ΕΠΟΠ, όπως προέκυψαν, μετά την ανακοίνωση των σχετικών αποτελεσμάτων, με απόρροια να έχει δημιουργηθεί εύφορο έδαφος προκειμένου να χαρακτηρισθεί έωλη η όλη διαγωνιστική διαδικασία και να επιτρέπει να εμφανίζονται περιθώρια αδιαφάνειας.
Το ουσιαστικότερο όμως είναι το γεγονός ότι οι υποψήφιοι δεν έχουν δικαίωμα να υποβάλλουν ένσταση, κάτι πρωτοφανές για προσλήψεις στο δημόσιο, αν και η όλη διαδικασία χρησιμοποιεί την πλατφόρμα του ΑΣΕΠ.
Είναι αλήθεια ότι στον πρόσφατο διαγωνισμό πλήρωσης ΕΠΟΠ σε όλους τους κλάδους των ΕΔ:
α. Δεν έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο οι πίνακες κατάλληλων, ακατάλληλων και βαθμολογίας κατά ειδικότητα (παρά μόνον δίνεται η δυνατότητα στους υποψήφιους να ενημερωθούν, μέσω της οικείας ιστοσελίδας, κάνοντας ταυτοποίηση με τους προσωπικούς κωδικούς TaxisNet, ή με τον προσωπικό αριθμό πρωτοκόλλου, αν είναι ακατάλληλοι ή κατάλληλοι και στη δεύτερη περίπτωση για τα συνολικά μόριά τους), με αποτέλεσμα να μη δύνανται οι υποψήφιοι να γνωρίζουν ποιοι κατέλαβαν τις προσλήψιμες θέσεις και με βάση ποια συγκεκριμένα κριτήρια και μόρια, ώστε σε περίπτωση διαφωνίας τους να ασκήσουν τα νόμιμα μέσα και
β. Δεν έχει προβλεφθεί δικαίωμα ένστασης κατά των πινάκων καταλλήλων, ακαταλλήλων και βαθμολογίας κατά ειδικότητα.
Δεδομένου ότι, με τις διατάξεις του άρθρου 103 παρ. 7 του Συντάγματος, κατοχυρώνονται οι αρχές της αξιοκρατίας και της διαφάνειας στις προσλήψεις των δημοσίων υπαλλήλων, στο πλαίσιο των οποίων, προβλέπεται η ανάρτηση στο διαδίκτυο των σχετικών πινάκων των υποψηφίων του εκάστοτε διαγωνισμού πρόσληψης, όπως αναφέρεται ρητά και στις σχετικές ΚΥΑ (Τεύχη Α.Σ.Ε.Π. 10-11-12-13/22.03.2021) πρόσληψης των ΕΠΟΠ, ότι «… υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης των υποψηφίων σε στοιχεία που αφορούν τους λοιπούς συνυποψήφιούς τους …».
Δεδομένου ότι, το ΑΣΕΠ ως το αρμόδιο όργανο για τη διεξαγωγή των διαδικασιών επιλογής σε θέσεις προσωπικού του δημόσιου τομέα:
α. αναρτά, στην ιστοσελίδα του, πίνακες επιλογής και κατάταξης με τα πλήρη στοιχεία των υποψηφίων (ονοματεπώνυμο, μόρια βαθμολογίας ανά κριτήριο επιλογής κλπ) ανά προκηρυχθείσα θέση, φορέα κλπ,
β. σε κάθε περίπτωση, προβλέπει το δικαίωμα άσκησης ένστασης κατά των προσωρινών πινάκων κατάταξης, ούτως ώστε να διορθώνονται τυχόν λάθη ή παραλείψεις.
Ερωτάσθε κ. Υπουργέ:
1. Ποιος είναι ο λόγος μη τήρησης:
α. Των διατάξεων του άρθρου 103 παρ. 7 του Συντάγματος μέσω των οποίων κατοχυρώνονται οι αρχές της αξιοκρατίας και της διαφάνειας στις προσλήψεις των δημοσίων υπαλλήλων;
β. Του συνόλου των διαδικασιών ΑΣΕΠ για την πρόσληψη προσωπικού στο δημόσιο, όσον αφορά στο δικαίωμα της ένστασης;
2. Έχετε προβεί σε επανέλεγχο των δικαιολογητικών και την εκ νέου μοριοδότηση ακατάλληλων υποψηφίων; Αν ναι, έχετε βρει διαφορές από τις ανακοινωθείσες; Σε θετική περίπτωση εύρεσης λαθών, πώς σχεδιάζετε να επιλύσετε αυτού του τύπου τις αδικίες στους αντίστοιχους υποψηφίους;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Γιώργος Φραγγίδης
Αχμέτ Ιλχάν
Ανδρέας Λοβέρδος
Ευαγγελία Λιακούλη
Βασίλης Κεγκέρογλου
Η απάντηση του υπουργού
Σε απάντηση της σχετικής Ερώτησης, που κατέθεσαν οι Βουλευτές της κοινοποίησης με θέμα «Πρόσληψη προσωπικού κατηγορίας ΕΠΟΠ», σας γνωρίζω τα ακόλουθα:
Με τo άρθρο 3 του ν.2936/2001 (Α΄166), καθορίζεται ότι η πρόσληψη των Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠΟΠ) στις Ένοπλες Δυνάμεις γίνεται ύστερα από προκήρυξη πλήρωσης θέσεων από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, μετά από εισήγηση του οικείου Γενικού Επιτελείου. Με την προκήρυξη καθορίζονται οι ειδικότητες, τα υποβλητέα δικαιολογητικά, ο χρόνος υποβολής τους, ο τρόπος υγειονομικής εξέτασης των υποψηφίων, η συγκρότηση και λειτουργία των εξεταστικών επιτροπών, ο τρόπος κύρωσης των πινάκων επιτυχόντων και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
Η μοριοδότηση διενεργείται με αντικειμενικά κριτήρια, χωρίς να έχουν καταγραφεί προβλήματα, ενώ τα περί «αδιαφάνειας» αποτελούν αυθαίρετες διαπιστώσεις, οι οποίες δεν στοιχειοθετούνται με οιονδήποτε τρόπο.
Οι αποφάσεις των επιτροπών που διενεργούν τις επιλογικές διαδικασίες (υγειονομικές - ψυχοτεχνικές - αθλητικές) είναι όντως μη αναθεωρήσιμες και δεν γίνονται δεκτές «ενστάσεις», όμως σε κάθε περίπτωση ισχύουν τα καθοριζόμενα από τις διατάξεις του ν.2690/1999 (Α΄45).
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 24 του ως άνω Νόμου, εάν από σχετικές διατάξεις δεν προβλέπεται η δυνατότητα άσκησης ειδικής διοικητικής ή ενδικοφανούς προσφυγής, ο υποψήφιος για την αποκατάσταση υλικής ή ηθικής βλάβης των εννόμων συμφερόντων του, που προκαλείται από ατομική διοικητική
πράξη μπορεί για οποιονδήποτε λόγο, με αίτησή του, να ζητήσει από τη διοικητική αρχή, η οποία εξέδωσε την πράξη, την ανάκληση ή την τροποποίησή της, ήτοι επί της ουσίας να καταθέσει αίτηση θεραπείας. Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 5 του ίδιου Νόμου, ο κάθε ενδιαφερόμενος έχει το δικαίωμα ύστερα από γραπτή αίτηση να λαμβάνει γνώση των διοικητικών εγγράφων.
Εν προκειμένω, για όσες αιτήσεις θεραπείας έχουν υποβληθεί προς τα Γενικά Επιτελεία, αυτές εξετάζονται αρμοδίως από τις επιτροπές και οι ενδιαφερόμενοι τυγχάνουν αντίστοιχης ενημέρωσης, εγγράφως ή μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, ενώ παράλληλα εφόσον διαπιστωθεί ότι απαιτείται πράγματι θεραπεία, αυτή λαμβάνει χώρα άμεσα.
Επίσης, με τις διατάξεις της προκήρυξης δίνεται η δυνατότητα, όπως άλλωστε σε κάθε δημόσιο διαγωνισμό, πρόσβασης των υποψηφίων σε στοιχεία που αφορούν τους λοιπούς συνυποψήφιούς τους, τηρουμένων των διατάξεων-περιορισμών που θέτει ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 2016/679 και ο ν.4624/2019 (Α΄137) που ρυθμίζουν τα θέματα των προσωπικών δεδομένων.
Τα στοιχεία των υποψηφίων που περιλαμβάνονται στους Πίνακες καταλλήλων και ακαταλλήλων αναρτώνται με μέριμνα των Γενικών Επιτελείων στις αντίστοιχες ιστοσελίδες τους, οι δε υποψήφιοι οφείλουν να εισέλθουν με δική τους ευθύνη και ύστερα από ταυτοποίησή τους με προσωπικούς κωδικούς taxisnet, προκειμένου να λάβουν προσωποποιημένη πληροφόρηση επί των ως άνω στοιχείων. Ομοίως αναρτώνται και οι βαθμολογίες των υποψηφίων κατά ειδικότητα.
Εν κατακλείδι, ευχερώς συνάγεται ότι με την προσωποποιημένη είσοδο των υποψήφιων στις επίσημες ιστοσελίδες των Γενικών Επιτελείων επιτυγχάνεται, αφενός μεν η ενημέρωσή τους επί των αναγραφόμενων στοιχείων στους πίνακες καταλλήλων, ακαταλλήλων και βαθμολογίας που τους αφορούν, αφετέρου δε η προστασία των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων στο διαγωνισμό χωρίς να διαταράσσεται η δυνατότητα πρόσβασης στα στοιχεία των συνυποψήφιων τους, υπό τους όρους και προϋποθέσεις που θέτει η κείμενη νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, με αποτέλεσμα να τηρούνται οι συνταγματικές αρχές της διαφάνειας και της αξιοκρατίας, και συγχρόνως να εξασφαλίζεται η νόμιμη διαδικασία αντιμετώπισης ενδεχόμενων παραπόνων των ενδιαφερομένων.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.