Κυριακή, 24 Φεβρουαρίου 2019

Κιλκίς: Πετυχημένη η ημερίδα με τίτλο «Από τον Σχολικό Εκφοβισμό στις Θετικές Διαπροσωπικές Σχέσεις»

Δελτίο τύπου 5ου Δημοτικού Σχολείου Κιλκίς
Το 4ο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) Κεντρικής Μακεδονίας διοργάνωσε μια πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα στο Κιλκίς, με θέμα: «Από τον Σχολικό Εκφοβισμό στις Θετικές Διαπροσωπικές Σχέσεις», την Τετάρτη 20-2-2019, στο αμφιθέατρο του 1ου ΕΠΑΛ Κιλκίς.

Το 5ο Δημοτικό Κιλκίς, λόγω της πολύχρονης ενασχόλησής του με το θέμα, αλλά και των ενεργειών και μέτρων που λαμβάνει για τη μείωση του φαινομένου στο σχολείο και την βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων, κλήθηκε να παρουσιάσει μια από τις στρατηγικές που χρησιμοποιεί.

Αυτό ήταν το πρόγραμμα των Ομοτίμων, που "τρέχει" για 6η χρονιά στο σχολείο και αποτελεί πια μέρος της σχολικής κουλτούρας για το 5ο Δημοτικό. Η εκπαίδευση των μαθητών σε θέματα συνεργασίας, επικοινωνίας, ενσυναίσθησης, αυτονομίας και γενικότερα αυτοβελτίωσης, έχει διαπιστωθεί ότι έχει αμβλύνει τις συγκρούσεις μεταξύ των παιδιών, αλλά και τα βίαια περιστατικά.

Πώς εφαρμόζεται το πρόγραμμα στο 5ο Δημοτικό Σχολείο Κιλκίς:

1- εκπαιδεύονται κάθε φορά οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' (εκτός από την πρώτη χρονιά, που εκπαιδεύτηκε και η ΣΤ')

2- αξιοποιούνται οι, ήδη εκπαιδευμένοι, μαθητές της ΣΤ' σε βιωματικά εργαστήρια, με ενδιαφέρουσες θεματικές, όπου χρειάζεται να εμπλακούν όλα τα παιδιά του σχολείου. Έτσι διενεργούνται ανάλογα εργαστήρια, ειδικά σχεδιασμένα για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου, την Ημέρα κατά του Ρατσισμού, την Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού, στο πρόγραμμα σύμπραξης Α' και ΣΤ' "Γίνε βοηθός μου, μεγάλος αδερφός μου", στο πρόγραμμα μετάβασης από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, σε περιβαλλοντικές δράσεις, σε Διαμεσολάβηση επίλυσης συγκρούσεων , την Ημέρα των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων και την Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού κ. ά.

3- γίνονται προκαταρκτικά εργαστήρια για την Δ΄ τάξη, που συντονίζουν παιδιά της ΣΤ’, ώστε να εκπαιδευτεί την επόμενη χρονιά στο πρόγραμμα.

4- γίνονται βιωματικά εργαστήρια εκπαίδευσης των μελών της εθελοντικής ομάδας του σχολείου

Από το 2013-14 έχουν επιμορφωθεί κι έχουν εφαρμόσει το πρόγραμμα των Ομοτίμων οι εκπαιδευτικοί: Ευθυμιάδου Βαρβάρα, Πραξιγά Μαρία, Ντίνου Αφροδίτη, Μπόσκου Κατερίνα, Παυλίδου Νίκη, Ευθυμιάδου Ιωάννα, ενώ έχουν εμπλακεί στο πρόγραμμα με τα τμήματά τους οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί του σχολείου.

Η παρουσίαση του 5ου Δημοτικού περιελάμβανε προβολή βίντεο, (https://www.youtube.com/watch?v=wbcoC-MNWFA&t=1s) από την εφαρμογή της μεθοδολογίας των Ομοτίμων, συνοδευόμενο από λίγα λόγια από την κα Αφροδίτη Ντίνου και στη συνέχεια, ακολούθησε μια συντομευμένη εκδοχή, ενός βιωματικού εργαστηρίου από το πρόγραμμα. Το εργαστήρι συντόνισαν και παρουσίασαν μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ' με τους μαθητές και τις μαθήτριες της Δ2.

Η Διευθύντρια του Σχολείου, κα Αφροδίτη Ντίνου, μέλος της πρώτης ομάδας εφαρμογής του προγράμματος από το 2013-14 και υποστηρίκτρια του προγράμματος κάθε χρόνο από τότε, ανέλαβε να παρουσιάσει το πρόγραμμα και ανέφερε μεταξύ άλλων:

"Η βία είναι στοιχείο της ανθρώπινης φύσης και θα ήταν ουτοπία να πιστεύουμε ότι μπορούμε να την εξαλείψουμε εντελώς. Μπορούμε όμως να μειώσουμε την ένταση των εκδηλώσεων βίας, διερευνώντας τα αίτιά της και δουλεύοντας πάνω στις ανθρώπινες αξίες, την ηθική και τις διαπροσωπικές σχέσεις στο Σχολείο.

Υλοποιώντας το πρόγραμμα των Ομοτίμων από το 2012-13, διαπιστώσαμε τη θετική επίδρασή του στη μείωση των περιστατικών βίας, αλλά και τη συμβολή του στην σταδιακή αλλαγή της σχολικής κουλτούρας προς το καλύτερο. Και αυτό γιατί λειτουργεί συνεκτικά για ολόκληρη τη σχολική κοινότητα, μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Μοναδική προϋπόθεση: να υπάρχει συνέργεια και συμμετοχή. Οι μεμονωμένες παρεμβάσεις δεν έχουν μόνιμο αποτέλεσμα.

Εφαρμόζοντας την μεθοδολογία των Ομοτίμων στη διάρκεια αυτών των χρόνων, το συνδιαμορφώσαμε με την ομάδα του ΝΗΡΕΑ Κιλκίς, που εμπνεύστηκε το πρόγραμμα, κάνοντάς το πιο λειτουργικό για εμάς, καθώς το προσαρμόζουμε κάθε φορά στις ανάγκες μας.

Η σχολική βία είναι ένα φαινόμενο που μας απασχολεί όλους. Μπορούμε να παραδεχτούμε ότι δεν αλλάζει τίποτα ή μπορούμε να δράσουμε και να το μειώσουμε. Το πρόγραμμα των Ομοτίμων είναι ένας καλός τρόπος δράσης, αλλά υπάρχουν κι άλλες προτάσεις...

Αυτό που χρειάζεται, είναι συλλογική και ολιστική προσέγγιση. Συλλογική γιατί πρέπει να δράσουμε από κοινού, με επιμονή και υπομονή και ολιστική, γιατί η αντιμετώπιση πρέπει να είναι πολυεπίπεδη, διορατική, ευέλικτη και να εστιάζει στα αίτια.

Να είστε αισιόδοξοι. Αλλάζει η κατάσταση. Είναι στο χέρι μας..." 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου