Επισημάνσεις Τμήματος Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ
Με αφορμή δημοσιεύματα σχετικά με την επικείμενη έκδοση της απόφασης του ΣτΕ για τον τρόπο επιλογής διευθυντών των σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που πραγματοποιήθηκαν το 2015 με βάση το ν.4327, το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει τα εξής:
1. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έπραξε το αυτονόητο προκειμένου να υλοποιήσει τη δομική θέση της Αριστεράς, αλλά και του εκπαιδευτικού κινήματος από την εποχή της μεταπολίτευσης, ότι η διοίκηση όλων των εκπαιδευτικών μονάδων και υπηρεσιών, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, πρέπει να είναι συλλογική υπόθεση.
2. Για τον ΣΥΡΙΖΑ η συλλογική έκφραση των διδασκόντων/-ουσών αποτελεί βασικό κύτταρο δημοκρατίας στο σχολείο. Αυτό το πνεύμα και αυτή η λογική οφείλει να διαπερνά τη συνολική λειτουργία του σχολείου.
3. O ρόλος του διευθυντή/-τριας του σχολείου δεν είναι ο ρόλος ενός διοικητικού μάνατζερ. Είναι ένας πολυσύνθετος ρόλος που έχει στόχο να συντονίσει, σε αρμονική συνεργασία με το σύλλογο, το σύνολο των εκπαιδευτικών δράσεων και να αξιοποιήσει τα μέσα που διαθέτει το σχολείο για την όσο δυνατόν καλύτερη εκπαίδευση των μαθητών/-τριών. Για να το επιτύχει αυτό όμως πρέπει να συνεργαστεί αρμονικά με τους άλλους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας (μαθητές/-τριες, γονείς).
4. Είναι γενικά παραδεκτό ότι ο σύλλογος διδασκόντων/-ουσών γνωρίζει καλύτερα από κάθε άλλον τα προτερήματα και τις ικανότητες των υποψήφιων διευθυντών/-τριών. Από την άλλη μεριά, για να γίνει σωστή επιλογή για ένα τόσο σημαντικό εκπαιδευτικό και συντονιστικό ρόλο, είναι βέβαιο ότι δεν αρκούν μόνο τα τυπικά προσόντα και μια σύντομη συνέντευξη.
5. Προφανώς, ο εκδημοκρατισμός της διοίκησης δεν σταματά στην επιλογή των στελεχών, αλλά πρέπει να διαπεράσει σταδιακά το σύνολο των αρμοδιοτήτων και να καθορίσει το νέο τους ρόλο, με επίκεντρο την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του συλλόγου διδασκόντων/-ουσών.
6. Oι ρυθμίσεις του νόμου 4327/15 για την επιλογή των διευθυντών σημαίνουν στην ουσία τους ότι την πιο έγκυρη άποψη για την αξία ενός διευθυντή σχολείου έχουν όσοι συνεργάζονται άμεσα μαζί του, δηλ. οι συνάδελφοί του στους συλλόγους διδασκόντων/-ουσών και ότι τελικά η διοίκηση των σχολικών μονάδων πρέπει να είναι συλλογική υπόθεση των μελών τους και αυτή ακριβώς είναι η άποψη του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ. Προφανώς είναι διαφορετικό το πνεύμα και το γράμμα της απόφασης του ΣτΕ.
7. Δυστυχώς η απόφαση αυτή του ΣτΕ δεν μας εκπλήσσει. Αντισυνταγματική λοιπόν η επιλογή των διευθυντών/-τριών από το σύλλογο διδασκόντων, αντισυνταγματικός ο διαγωνισμός για να μπει τέρμα επιτέλους στην αυθαιρεσία των καναλαρχών, συνταγματική όμως η διαθεσιμότητα και το κλείσιμο δημοσίων υπηρεσιών, συνταγματικές οι περικοπές στους μισθούς των δημόσιων υπαλλήλων το 2011, πλην των δικαστών βεβαίως……
8. Είναι όμως τραγελαφικό αυτοί που όλα τα προηγούμενα χρόνια είχαν επιδοθεί σε όργια παρεμβάσεων και αλλεπάλληλες νομοθετικές τροποποιήσεις, για να προωθήσουν μέσα από τα διορισμένα συμβούλια, ή ακόμα και με απευθείας διορισμούς, σε θέσεις στελεχών τους εκάστοτε αρεστούς της εξουσίας, να μας κουνούν σήμερα το δάκτυλο και να μιλούν για «αξιοκρατία που καταλύθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ».
1. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έπραξε το αυτονόητο προκειμένου να υλοποιήσει τη δομική θέση της Αριστεράς, αλλά και του εκπαιδευτικού κινήματος από την εποχή της μεταπολίτευσης, ότι η διοίκηση όλων των εκπαιδευτικών μονάδων και υπηρεσιών, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, πρέπει να είναι συλλογική υπόθεση.
2. Για τον ΣΥΡΙΖΑ η συλλογική έκφραση των διδασκόντων/-ουσών αποτελεί βασικό κύτταρο δημοκρατίας στο σχολείο. Αυτό το πνεύμα και αυτή η λογική οφείλει να διαπερνά τη συνολική λειτουργία του σχολείου.
3. O ρόλος του διευθυντή/-τριας του σχολείου δεν είναι ο ρόλος ενός διοικητικού μάνατζερ. Είναι ένας πολυσύνθετος ρόλος που έχει στόχο να συντονίσει, σε αρμονική συνεργασία με το σύλλογο, το σύνολο των εκπαιδευτικών δράσεων και να αξιοποιήσει τα μέσα που διαθέτει το σχολείο για την όσο δυνατόν καλύτερη εκπαίδευση των μαθητών/-τριών. Για να το επιτύχει αυτό όμως πρέπει να συνεργαστεί αρμονικά με τους άλλους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας (μαθητές/-τριες, γονείς).
4. Είναι γενικά παραδεκτό ότι ο σύλλογος διδασκόντων/-ουσών γνωρίζει καλύτερα από κάθε άλλον τα προτερήματα και τις ικανότητες των υποψήφιων διευθυντών/-τριών. Από την άλλη μεριά, για να γίνει σωστή επιλογή για ένα τόσο σημαντικό εκπαιδευτικό και συντονιστικό ρόλο, είναι βέβαιο ότι δεν αρκούν μόνο τα τυπικά προσόντα και μια σύντομη συνέντευξη.
5. Προφανώς, ο εκδημοκρατισμός της διοίκησης δεν σταματά στην επιλογή των στελεχών, αλλά πρέπει να διαπεράσει σταδιακά το σύνολο των αρμοδιοτήτων και να καθορίσει το νέο τους ρόλο, με επίκεντρο την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του συλλόγου διδασκόντων/-ουσών.
6. Oι ρυθμίσεις του νόμου 4327/15 για την επιλογή των διευθυντών σημαίνουν στην ουσία τους ότι την πιο έγκυρη άποψη για την αξία ενός διευθυντή σχολείου έχουν όσοι συνεργάζονται άμεσα μαζί του, δηλ. οι συνάδελφοί του στους συλλόγους διδασκόντων/-ουσών και ότι τελικά η διοίκηση των σχολικών μονάδων πρέπει να είναι συλλογική υπόθεση των μελών τους και αυτή ακριβώς είναι η άποψη του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ. Προφανώς είναι διαφορετικό το πνεύμα και το γράμμα της απόφασης του ΣτΕ.
7. Δυστυχώς η απόφαση αυτή του ΣτΕ δεν μας εκπλήσσει. Αντισυνταγματική λοιπόν η επιλογή των διευθυντών/-τριών από το σύλλογο διδασκόντων, αντισυνταγματικός ο διαγωνισμός για να μπει τέρμα επιτέλους στην αυθαιρεσία των καναλαρχών, συνταγματική όμως η διαθεσιμότητα και το κλείσιμο δημοσίων υπηρεσιών, συνταγματικές οι περικοπές στους μισθούς των δημόσιων υπαλλήλων το 2011, πλην των δικαστών βεβαίως……
8. Είναι όμως τραγελαφικό αυτοί που όλα τα προηγούμενα χρόνια είχαν επιδοθεί σε όργια παρεμβάσεων και αλλεπάλληλες νομοθετικές τροποποιήσεις, για να προωθήσουν μέσα από τα διορισμένα συμβούλια, ή ακόμα και με απευθείας διορισμούς, σε θέσεις στελεχών τους εκάστοτε αρεστούς της εξουσίας, να μας κουνούν σήμερα το δάκτυλο και να μιλούν για «αξιοκρατία που καταλύθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ».
Λίγη αυτοσυγκράτηση και αιδώ θα περίμενε κανείς από τους αρχιτέκτονες των συστημάτων επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, που θεωρούν, μαζί με το ΣτΕ, πως ένα διορισμένο στην πλειοψηφία του Υπηρεσιακό Συμβούλιο έχει τα εχέγγυα μιας δικαιότερης και αντικειμενικότερης κρίσης από τον Σύλλογο Διδασκόντων του κάθε σχολείου, που έχει τυχαία σύνθεση.
9. Το εκπαιδευτικό κίνημα οφείλει να στηρίξει έμπρακτα τον εκδημοκρατισμό της δημόσιας εκπαίδευσης χωρίς υπεκφυγές και μισόλογα, προασπίζοντας ταυτόχρονα το δικαίωμα του συλλόγου να έχει γνώμη για τον διευθυντή/τη διευθύντρια του σχολείου, καθώς αυτό είναι βασική προϋπόθεση για ένα δημοκρατικό σχολείο, με το σύλλογο διδασκόντων σε κεντρικό ρόλο και σε συνεργασία με τους υπόλοιπους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας.
9. Το εκπαιδευτικό κίνημα οφείλει να στηρίξει έμπρακτα τον εκδημοκρατισμό της δημόσιας εκπαίδευσης χωρίς υπεκφυγές και μισόλογα, προασπίζοντας ταυτόχρονα το δικαίωμα του συλλόγου να έχει γνώμη για τον διευθυντή/τη διευθύντρια του σχολείου, καθώς αυτό είναι βασική προϋπόθεση για ένα δημοκρατικό σχολείο, με το σύλλογο διδασκόντων σε κεντρικό ρόλο και σε συνεργασία με τους υπόλοιπους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Ο αγώνας για τον περαιτέρω εκδημοκρατισμό του θεσμικού και διοικητικού πλαισίου της εκπαίδευσης αλλά και όλης της δημόσιας διοίκησης της χώρας είναι διαρκής και είναι μπροστά μας. Από τη στάση μας θα κριθούμε όλοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.