Διεξήχθη με επιτυχία το 43ο Ετήσιο Συνέδριο της Πανελλήνιας ΄Ενωσης Φιλολόγων [Π.Ε.Φ.] από 10 – 12 Νοεμβρίου 2016 [Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο] στην Αίθουσα Τελετών της Ένωσης Κωνσταντινουπολιτών, Δημητρίου Σούτσου 46, Αμπελόκηποι Αθήνα.
Το θέμα του Συνεδρίου ήταν: «Ο ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΩΣ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ». Το Συνέδριο αφιερώθηκε στη μνήμη του καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Δ. Ν.Μαρωνίτη.
Στο Συνέδριο παρουσίασε εισήγηση το Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2016 και ώρα 11.00 π.μ. η φιλόλογος καθηγήτρια του 2ου Γενικού Λυκείου Κιλκίς Σοφία Γ. Μεσίγκου-Κρικώνη, με θέμα «ΕΛΛΗΝΕΣ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΑΠΟ ΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ [ΑΠΟ ΤΟΝ Φ. ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ ΚΑΙ ΤΟΝ Δ. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟ ΣΤΟΥΣ Γ. ΣΙΚΕΛΙΩΤΗ ΚΑΙ Μ. ΑΡΓΥΡΑΚΗ ].
Η παρουσίαση ενθουσίασε το ακροατήριο που αποτελούνταν από Φιλολόγους, Συμβούλους Φιλολόγων και Καθηγητές Πανεπιστημίου. Στη συζήτηση που ακολούθησε ο Πρόεδρος της Π.Ε.Φ. κ. Αναστάσιος Στέφος εκθείασε την εισήγηση της κ. Μεσίγκου-Κρικώνη τόσο για το επιστημονικό της περιεχόμενο, όσο και για τον τρόπο παρουσίασης του υλικού. ΄
Όλοι οι Σύνεδροι συνεχάρησαν την εισηγήτρια και της ζήτησαν στο εξής να συμμετέχει στα Συνέδρια με εισηγήσεις όπου κι αν αυτά γίνονται. Είναι χαρακτηριστικό πως δεν τέθηκαν ερωτήσεις επί της εισηγήσεως καθώς αυτή χαρακτηριζόταν από «ακρίβεια, επιστημοσύνη και μεστότητα» σύμφωνα με το Σύμβουλο Φιλολόγων κ. Ραγκούση και άλλους.
Περίληψη εισήγησης της κ. Μεσίγκου-Κρικώνη
Η Μικρασιατική Καταστροφή του 1922 αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της ιστορίας μας του 20ου αι. Οι επιπτώσεις της διαφαίνονται μέχρι και σήμερα σε όλους τους τομείς της κοινωνικής, οικονομικής και πολιτικής ζωής της χώρας. Με την παρούσα εισήγηση γίνεται μια προσπάθεια να αναδειχτούν θετικές επιδράσεις αυτού του γεγονότος στον τομέα του Πολιτισμού και της Τέχνης μέσα από το έργο σημαντικών καλλιτεχνών από τη Μ. Ασία.
Το έργο του Φώτη Κόντογλου, γεννημένου στο Αϊβαλί της Μ. Ασίας, με το λαϊκότροπο και βυζαντινοπρεπές ύφος του, επηρέασε όχι μόνο τη Νεοελληνική Ζωγραφική, αλλά και την τέχνη του 20ου αι. γενικότερα. Η πολυσήμαντη προσφορά του διακρίνεται στο ζωγραφικό του έργο, στο αγιογραφικό του έργο και στο διδακτικό του έργο που οδήγησε στην αναζήτηση των αξιών της ελληνικής παράδοσης. Μαθητές του υπήρξαν οι Γ. Τσαρούχης και Ν. Εγγονόπουλος στους οποίους άσκησε ευεργετική επίδραση.
Ο Διαμαντής Διαμαντόπουλος γεννήθηκε στη Μαγνησία του Σιπύλου της Μ. Ασίας το 1914. Μετά την καταστροφή τον βρίσκουμε στην Αθήνα. Το έργο του δίνει απαντήσεις στα ερωτήματα και τις ανησυχίες της Γενιάς του ΄30 και συνθέτει μια αισθητική και στάση απέναντι στη ζωγραφική. Με μια πρώιμη θητεία στον Κυβισμό μας προσφέρει τελικά ένα έργο ζωγραφικής καθαρότητας, ενώ το θεωρητικό του έργο μας βοηθά να κατανοήσουμε τον αισθητικό προβληματισμό του και τη μορφοπλαστική του αντίληψη.
Ο Γιώργος Σικελιώτης, γεννημένος στη Σμύρνη το 1917, αποτελεί ακόμη μια σημαντική προσωπικότητα της Τέχνης στην Ελλάδα του 20ου αι. Το έργο του χαρακτηρίζεται από μια ζωγραφική τέχνη γνήσια ελληνική. Επηρεασμένος από τη βυζαντινή και λαϊκή παράδοση, την έννοια του «καλού» την αρχαιοελληνική και από το προσωπικό βίωμα παραδίδει τα έργα του με αλήθεια και ζεστασιά, που αναδεικνύονται ακόμη και από τη χρήση των ζεστών χρωμάτων στα έργα του.
Ο Μίνως Αργυράκης, γεννημένος στη Σμύρνη το 1920, φτάνει στην Ελλάδα σε νηπιακή ηλικία για να επηρεάσει όσο λίγοι σύγχρονοί του την Τέχνη στη χώρα μας. Ασχολήθηκε με τη ζωγραφική και το σκίτσο. Μαθητής του Γ. Τσαρούχη και άλλων αναδείχτηκε με τις συνεργασίες του με τον Μ. Χατζιδάκι, με απαρχή την «Οδό Ονείρων» (1957). «Το ρεπερτόριό του», σύμφωνα με την Ελένη Βακαλό, «αγγίζει όλα τα σύμβολα της ελληνικότητας». Επιμελήθηκε σκηνικά και κουστούμια για παραστάσεις αρχαίου δράματος στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ασχολήθηκε και με τη σκηνογραφία και τα κουστούμια σε τηλεοπτικές σειρές της ελληνικής τηλεόρασης (Λούνα Παρκ), ασκώντας μεγάλη επίδραση στους σκηνογράφους των επόμενων γενεών.
Περίληψη εισήγησης της κ. Μεσίγκου-Κρικώνη
Η Μικρασιατική Καταστροφή του 1922 αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της ιστορίας μας του 20ου αι. Οι επιπτώσεις της διαφαίνονται μέχρι και σήμερα σε όλους τους τομείς της κοινωνικής, οικονομικής και πολιτικής ζωής της χώρας. Με την παρούσα εισήγηση γίνεται μια προσπάθεια να αναδειχτούν θετικές επιδράσεις αυτού του γεγονότος στον τομέα του Πολιτισμού και της Τέχνης μέσα από το έργο σημαντικών καλλιτεχνών από τη Μ. Ασία.
Το έργο του Φώτη Κόντογλου, γεννημένου στο Αϊβαλί της Μ. Ασίας, με το λαϊκότροπο και βυζαντινοπρεπές ύφος του, επηρέασε όχι μόνο τη Νεοελληνική Ζωγραφική, αλλά και την τέχνη του 20ου αι. γενικότερα. Η πολυσήμαντη προσφορά του διακρίνεται στο ζωγραφικό του έργο, στο αγιογραφικό του έργο και στο διδακτικό του έργο που οδήγησε στην αναζήτηση των αξιών της ελληνικής παράδοσης. Μαθητές του υπήρξαν οι Γ. Τσαρούχης και Ν. Εγγονόπουλος στους οποίους άσκησε ευεργετική επίδραση.
Ο Διαμαντής Διαμαντόπουλος γεννήθηκε στη Μαγνησία του Σιπύλου της Μ. Ασίας το 1914. Μετά την καταστροφή τον βρίσκουμε στην Αθήνα. Το έργο του δίνει απαντήσεις στα ερωτήματα και τις ανησυχίες της Γενιάς του ΄30 και συνθέτει μια αισθητική και στάση απέναντι στη ζωγραφική. Με μια πρώιμη θητεία στον Κυβισμό μας προσφέρει τελικά ένα έργο ζωγραφικής καθαρότητας, ενώ το θεωρητικό του έργο μας βοηθά να κατανοήσουμε τον αισθητικό προβληματισμό του και τη μορφοπλαστική του αντίληψη.
Ο Γιώργος Σικελιώτης, γεννημένος στη Σμύρνη το 1917, αποτελεί ακόμη μια σημαντική προσωπικότητα της Τέχνης στην Ελλάδα του 20ου αι. Το έργο του χαρακτηρίζεται από μια ζωγραφική τέχνη γνήσια ελληνική. Επηρεασμένος από τη βυζαντινή και λαϊκή παράδοση, την έννοια του «καλού» την αρχαιοελληνική και από το προσωπικό βίωμα παραδίδει τα έργα του με αλήθεια και ζεστασιά, που αναδεικνύονται ακόμη και από τη χρήση των ζεστών χρωμάτων στα έργα του.
Ο Μίνως Αργυράκης, γεννημένος στη Σμύρνη το 1920, φτάνει στην Ελλάδα σε νηπιακή ηλικία για να επηρεάσει όσο λίγοι σύγχρονοί του την Τέχνη στη χώρα μας. Ασχολήθηκε με τη ζωγραφική και το σκίτσο. Μαθητής του Γ. Τσαρούχη και άλλων αναδείχτηκε με τις συνεργασίες του με τον Μ. Χατζιδάκι, με απαρχή την «Οδό Ονείρων» (1957). «Το ρεπερτόριό του», σύμφωνα με την Ελένη Βακαλό, «αγγίζει όλα τα σύμβολα της ελληνικότητας». Επιμελήθηκε σκηνικά και κουστούμια για παραστάσεις αρχαίου δράματος στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ασχολήθηκε και με τη σκηνογραφία και τα κουστούμια σε τηλεοπτικές σειρές της ελληνικής τηλεόρασης (Λούνα Παρκ), ασκώντας μεγάλη επίδραση στους σκηνογράφους των επόμενων γενεών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.