"Η διαπαιδαγώγηση των παιδιών και η παροχή γνώσεων αποτελεί μια πανάρχαια διαδικασία με στόχο την ομαλή ένταξή τους στο κοινωνικό σύστημα. Η κοινωνικοποίηση, ο εκπολιτισμός και η εκπαίδευση του ατόμου αρχίζει άτυπα και παραδοσιακά στην οικογένεια. Αναμφίβολα, η εκπαίδευση στο σχολείο διαφέρει από την άτυπη διδασκαλία της οικογένειας.
τη γραμμή έκφρασης γνώμης (opinion line) για τη δημιουργία βασικών ομάδων,
τις συνεντεύξεις σε ζεύγη (interview in pairs),
την τυχαία ανάληψη ρόλου εντός των βασικών ομάδων
την τεχνική της συλλογικής συρραφής της γνώσης (jiigsaw),
την περιστροφική γραφή (written group rotation) και
την εργασία στρόγγυλης τραπέζης (round table).
Τονίστηκε ιδιαίτερα η δραστηριοποίηση των κινήτρων μάθησης και η επιμονή στη μεθοδική εκτέλεση των καθηκόντων, η στήριξη της πολλαπλής νοημοσύνης και της δημιουργικότητας, η προώθηση του κοινωνικοποιητικού ρόλου της διδασκαλίας, η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, της αυτοεκτίμησης και της ψυχικής υγείας, καθώς και η ανάπτυξη μεταγνωστικής ικανότητας και αυτο-ρύθμισης.
Οργανώνεται σκόπιμα για να εκπληρώσει το συγκεκριμένο σκοπό της μεταβίβασης γνώσεων μέσα από ένα σύνολο γενικών ιδιοτήτων, βασικές της οργανωμένης εκπαίδευσης, όπως: αναλυτικό πρόγραμμα, περιεχόμενο, ακριβής καθορισμός στόχων, ωρών, ρόλος παιδαγωγού, χρησιμοποίηση επιστημονικών μεθόδων διδασκαλίας. Σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη εποχή τονίζεται η ανάγκη για ανταπόκριση και προσαρμογή του σχολείου σε ένα κόσμο που συνεχώς μεταβάλλεται.
Στο πλαίσιο αυτό τονίζεται η ανάγκη ανάπτυξης μεθοδολογικών ικανοτήτων, αξιών, στάσεων, δεξιοτήτων μάθησης και σκέψης των μαθητών προκειμένου να αντιμετωπίσουν την κοινωνία της γνώσης και της πληροφορίας, όπως δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας με άλλα άτομα, χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας, επίλυσης προβλημάτων. Στο πλαίσιο μιας τέτοιας φιλοσοφίας και έμπρακτης προσέγγισης αυτών των δεδομένων, υλοποιήθηκε με επιτυχία την Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2015 στο 1ο Γυμνάσιο Κιλκίς το βιωματικό εργαστήριο με τίτλο: «Τεχνικές Εφαρμογής για μια Δημοκρατική Τάξη».
Στο πλαίσιο αυτό τονίζεται η ανάγκη ανάπτυξης μεθοδολογικών ικανοτήτων, αξιών, στάσεων, δεξιοτήτων μάθησης και σκέψης των μαθητών προκειμένου να αντιμετωπίσουν την κοινωνία της γνώσης και της πληροφορίας, όπως δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας με άλλα άτομα, χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας, επίλυσης προβλημάτων. Στο πλαίσιο μιας τέτοιας φιλοσοφίας και έμπρακτης προσέγγισης αυτών των δεδομένων, υλοποιήθηκε με επιτυχία την Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2015 στο 1ο Γυμνάσιο Κιλκίς το βιωματικό εργαστήριο με τίτλο: «Τεχνικές Εφαρμογής για μια Δημοκρατική Τάξη».
Την πρωτοβουλία της δράσης ανέλαβαν η Υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς κα Σ. Καρολίδου, η Διευθύντρια του 1ου Γυμνασίου Κιλκίς κα Αικ. Ρώσσιου και η Εισηγήτρια κα Άννα-Μαρία Παναγιωτίδου, εκπαιδευτικός του σχολείου και επιμορφώτρια του προγράμματος Pestalozzi του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, παραβλέποντας την κούραση της ημέρας, καθώς το εργαστήριο διεξήχθη μεσημεριανές ώρες μετά τη λήξη του διδακτικού προγράμματος των σχολικών μονάδων, γνώρισαν τις βασικές αρχές της ομαδοσυνεργατικής μάθησης, βιώνοντας οι ίδιοι από τη θέση του μαθητευόμενου, οργανωμένοι σε ομάδες και μέσα από τη συμμετοχή τους σε βασικές ομαδοσυνεργατικές τεχνικές:
Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, παραβλέποντας την κούραση της ημέρας, καθώς το εργαστήριο διεξήχθη μεσημεριανές ώρες μετά τη λήξη του διδακτικού προγράμματος των σχολικών μονάδων, γνώρισαν τις βασικές αρχές της ομαδοσυνεργατικής μάθησης, βιώνοντας οι ίδιοι από τη θέση του μαθητευόμενου, οργανωμένοι σε ομάδες και μέσα από τη συμμετοχή τους σε βασικές ομαδοσυνεργατικές τεχνικές:
τη γραμμή έκφρασης γνώμης (opinion line) για τη δημιουργία βασικών ομάδων,
τις συνεντεύξεις σε ζεύγη (interview in pairs),
την τυχαία ανάληψη ρόλου εντός των βασικών ομάδων
την τεχνική της συλλογικής συρραφής της γνώσης (jiigsaw),
την περιστροφική γραφή (written group rotation) και
την εργασία στρόγγυλης τραπέζης (round table).
Τονίστηκε ιδιαίτερα η δραστηριοποίηση των κινήτρων μάθησης και η επιμονή στη μεθοδική εκτέλεση των καθηκόντων, η στήριξη της πολλαπλής νοημοσύνης και της δημιουργικότητας, η προώθηση του κοινωνικοποιητικού ρόλου της διδασκαλίας, η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, της αυτοεκτίμησης και της ψυχικής υγείας, καθώς και η ανάπτυξη μεταγνωστικής ικανότητας και αυτο-ρύθμισης.
Έτσι το παιδί σταδιακά απομακρύνεται από την εγωκεντρική σκέψη και υιοθετεί πολυπλοκότερα σχήματα που ανταποκρίνονται αποτελεσματικότερα στη φυσικοκοινωνική πραγματικότητα. Η συνεργασία προετοιμάζει το έδαφος και δημιουργεί τις συνθήκες να μετακινηθούν οι μαθητές στο επόμενο στάδιο ανάπτυξης.
Ευχαριστούμε θερμά τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς για την εμπιστοσύνη τους που στάθηκαν αρωγοί, ξεπερνώντας τις δυσκολίες τους, στην πραγματοποίηση του εργαστηρίου. Ευελπιστούμε τη συνέχεια της αγαστής μας συνεργασίας με μεράκι και αλληλοεκτίμηση."
Η Υπεύθυνη
Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς
Σωτηρία Α. Καρολίδου
MSc., Μ.Α. Φιλόλογος -Θεολόγος
Ευχαριστούμε θερμά τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς για την εμπιστοσύνη τους που στάθηκαν αρωγοί, ξεπερνώντας τις δυσκολίες τους, στην πραγματοποίηση του εργαστηρίου. Ευελπιστούμε τη συνέχεια της αγαστής μας συνεργασίας με μεράκι και αλληλοεκτίμηση."
Η Υπεύθυνη
Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς
Σωτηρία Α. Καρολίδου
MSc., Μ.Α. Φιλόλογος -Θεολόγος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.