Δελτίο τύπου ΕΛΜΕ Κιλκίς
Οι εκδρομές αποτελούν κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, «Οι εκπαιδευτικές εκδρομές αποτελούν αναγκαίο συμπλήρωμα της αγωγής των μαθητών, γιατί τους δίνουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τόπους που έχουν ιδιαίτερη μορφωτική αξία, να γνωρίσουν τα επιτεύγματα του ανθρώπου μέσα στη μακροχρόνια πορεία του πολιτισμού και να καλλιεργήσουν την κοινωνικότητά τους. Για το σκοπό αυτό επιλέγονται περιοχές με ιδιαίτερη εκπαιδευτική αξία (πολιτιστική, αρχαιολογική, ιστορική, οικολογική), ενώ κρίνεται απαραίτητη η προηγούμενη ενημέρωση και παροχή πληροφοριών στους μαθητές σχετικά με τον τόπο τον οποίο πρόκειται να επισκεφθούν, ώστε να εξασφαλίζεται η απόκτηση όσο το δυνατόν πιο πλούσιων εμπειριών. Τις εκδρομές επιβάλλουν εκπαιδευτικοί λόγοι, οι οποίοι απορρέουν από τον παιδαγωγικό−μορφωτικό χαρακτήρα του σχολείου και επομένως, κρίνεται σκόπιμο να καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την πραγματοποίησή τους.»
Άρα, μέσα από τις εκδρομές οι μαθητές μπορούν να διαπαιδαγωγηθούν όσον αφορά τη στάση τους απέναντι στην παράδοση, τους αρχαιολογικούς θησαυρούς , το φυσικό περιβάλλον και να διαμορφώσουν μια σωστή στάση στο θέμα της ψυχαγωγίας. Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα σε μαθητές από χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα να αποκτήσουν γνώσεις και εμπειρίες που δεν μπορεί να τις παρέχει η οικογένειά τους.
Όμως τα τελευταία χρόνια η διαδικασία των εκδρομών έχει εμπορευματοποιηθεί, με αποτέλεσμα να έχει μετατραπεί σε μια καταναλωτική διαδικασία απ’ όπου προκύπτουν πολλοί κίνδυνοι. Από την άλλη πλευρά, η δύσκολη καθημερινότητα των μαθητών καθιστά τις εκδρομές μια λύση εκτόνωσης.
Το τελευταίο τραγικό περιστατικό που συνέβη στην Ιταλία και είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο μιας μαθήτριας μας αναγκάζει να συζητήσουμε σοβαρά το θέμα των σχολικών εκδρομών.
Προτείνουμε:
-Ν’ αλλάξει ο σχεδιασμός των εκδρομών. Οι εκδρομές των τάξεων Γυμνασίου – Λυκείου εκτός από τις μονοήμερες, να αφορούν μικρές ομάδες μαθητών και στοχευμένες επισκέψεις.
-Η αποχαιρετιστήρια εκδρομή της Γ’ Λυκείου να μην ξεπερνά τις 5 ημέρες, να σχεδιάζεται από το σχολείο (καθηγητές-μαθητές) βάσει κάποιου σχολικού στόχου.
-Πρέπει να προηγείται συζήτηση με τους μαθητές για τον στόχο της εκδρομής και προετοιμασία από κοινού μαθητών – καθηγητών του περιεχομένου και του προγράμματος της κάθε εκδρομής, καθώς και των κανόνων που πρέπει να τηρούνται από όλους. Σε περίπτωση παραβίασής τους θα πρέπει να έχουν συζητηθεί εκ των προτέρων οι κυρώσεις.
-Να δεσμεύονται οι γονείς για συγκεκριμένα ζητήματα με υπεύθυνες δηλώσεις και να ενημερώνουν το σχολείο για κάποιες ιδιαιτερότητες των παιδιών τους. (π.χ. προβλήματα υγείας)
-Να αυξηθεί ο αριθμός των συνοδών καθηγητών αλλά να συνοδεύουν τους μαθητές στις εκδρομές και εκπρόσωποι των συλλόγων γονέων υποχρεωτικά.
-Να ζητούνται ευθύνες και από τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια και τους μεταφορείς για την πλημμελή παροχή υπηρεσιών.
- Το υπουργείο οφείλει να πάρει θέση απέναντι στο θέμα των ευθυνών των εκπαιδευτικών καθώς σύμφωνα με το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο ευθύνονται για τα πάντα. Είναι απαραίτητο, λοιπόν, να προβεί στην αλλαγή της νομοθεσίας και να συγκεκριμενοποιήσει τις αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών ώστε οι συνοδοί καθηγητές να γνωρίζουν για ποια συγκεκριμένα πράγματα είναι υπεύθυνοι.
Άρα, μέσα από τις εκδρομές οι μαθητές μπορούν να διαπαιδαγωγηθούν όσον αφορά τη στάση τους απέναντι στην παράδοση, τους αρχαιολογικούς θησαυρούς , το φυσικό περιβάλλον και να διαμορφώσουν μια σωστή στάση στο θέμα της ψυχαγωγίας. Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα σε μαθητές από χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα να αποκτήσουν γνώσεις και εμπειρίες που δεν μπορεί να τις παρέχει η οικογένειά τους.
Όμως τα τελευταία χρόνια η διαδικασία των εκδρομών έχει εμπορευματοποιηθεί, με αποτέλεσμα να έχει μετατραπεί σε μια καταναλωτική διαδικασία απ’ όπου προκύπτουν πολλοί κίνδυνοι. Από την άλλη πλευρά, η δύσκολη καθημερινότητα των μαθητών καθιστά τις εκδρομές μια λύση εκτόνωσης.
Το τελευταίο τραγικό περιστατικό που συνέβη στην Ιταλία και είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο μιας μαθήτριας μας αναγκάζει να συζητήσουμε σοβαρά το θέμα των σχολικών εκδρομών.
Προτείνουμε:
-Ν’ αλλάξει ο σχεδιασμός των εκδρομών. Οι εκδρομές των τάξεων Γυμνασίου – Λυκείου εκτός από τις μονοήμερες, να αφορούν μικρές ομάδες μαθητών και στοχευμένες επισκέψεις.
-Η αποχαιρετιστήρια εκδρομή της Γ’ Λυκείου να μην ξεπερνά τις 5 ημέρες, να σχεδιάζεται από το σχολείο (καθηγητές-μαθητές) βάσει κάποιου σχολικού στόχου.
-Πρέπει να προηγείται συζήτηση με τους μαθητές για τον στόχο της εκδρομής και προετοιμασία από κοινού μαθητών – καθηγητών του περιεχομένου και του προγράμματος της κάθε εκδρομής, καθώς και των κανόνων που πρέπει να τηρούνται από όλους. Σε περίπτωση παραβίασής τους θα πρέπει να έχουν συζητηθεί εκ των προτέρων οι κυρώσεις.
-Να δεσμεύονται οι γονείς για συγκεκριμένα ζητήματα με υπεύθυνες δηλώσεις και να ενημερώνουν το σχολείο για κάποιες ιδιαιτερότητες των παιδιών τους. (π.χ. προβλήματα υγείας)
-Να αυξηθεί ο αριθμός των συνοδών καθηγητών αλλά να συνοδεύουν τους μαθητές στις εκδρομές και εκπρόσωποι των συλλόγων γονέων υποχρεωτικά.
-Να ζητούνται ευθύνες και από τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια και τους μεταφορείς για την πλημμελή παροχή υπηρεσιών.
- Το υπουργείο οφείλει να πάρει θέση απέναντι στο θέμα των ευθυνών των εκπαιδευτικών καθώς σύμφωνα με το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο ευθύνονται για τα πάντα. Είναι απαραίτητο, λοιπόν, να προβεί στην αλλαγή της νομοθεσίας και να συγκεκριμενοποιήσει τις αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών ώστε οι συνοδοί καθηγητές να γνωρίζουν για ποια συγκεκριμένα πράγματα είναι υπεύθυνοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.