Το 2000 η Ελλάδα ήταν στη 2η θέση με 180 νεκρούς ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων, το 2005 πέρασε στην 3η θέση με 150 νεκρούς, ενώ το 2010 βρέθηκε, δυστυχώς, στην πρώτη θέση με 110 νεκρούς, ανά εκατομμύριο κατοίκων. Κατά τη διάρκεια ημερίδας με τίτλο «Ασφάλεια στον δρόμο, ασφάλεια στη ζωή», που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων επισημάνθηκε η ανάγκη συστηματικής και σφαιρικής προσέγγισης του θέματος της οδικής ασφάλειας, με την ουσιαστική μελέτη και αντιμετώπιση των προβλημάτων, που υπάρχουν σήμερα, ώστε να μειωθεί δραστικά ο αριθμός των συνανθρώπων, που αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο.
Στη διάρκεια της ημερίδας παρουσιάστηκαν στοιχεία από τα οποία προκύπτει ότι η Ελλάδα, παρά τη σημαντική βελτίωση που έχει καταγραφεί την τελευταία δεκαετία, κατέχει το θλιβερό προνόμιο να είναι στην κορυφή μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τους περισσότερους νεκρούς από τροχαία.
Ο βασικός στόχος που έχει τεθεί από την πολιτεία στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, είναι το 2020 ο συνολικός αριθμός των νεκρών στα οδικά ατυχήματα να πέσει κάτω από τους 640, ενώ ενδιάμεσα, το 2015, να έχει μειωθεί στους 880 σε σύγκριση με τους περίπου 1.200 που ήταν το 2010.
Σύμφωνα με τους ομιλητές στην ημερίδα, οι κυριότερες αδυναμίες στην αντιμετώπιση του προβλήματος των οδικών ατυχημάτων στην Ελλάδα είναι οι εξής:
* Δεν έχει γίνει κατανοητό / αποδεκτό ότι η Οδική Ασφάλεια είναι επιστήμη.
* Χαμηλό επίπεδο Παιδείας Οδικής Ασφάλειας.
* Δεν εφαρμόζεται, ουσιαστικά, ο Στρατηγικός Σχεδιασμός για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
* Δεν έχει δοθεί προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των οδικών ατυχημάτων από την πολιτεία και την κοινωνία, ανάλογη με τις σοβαρές απώλειες σε νεκρούς και τραυματίες.
* Αποτυχία στην ουσιαστική ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών και στην επίτευξη συναίνεσής τους. Κρίσιμος ο ρόλος των ΜΜΕ.
Στη διάρκεια της ημερίδας τονίστηκε, επίσης, η ανάγκη περαιτέρω δραστηριοποίησης της Διυπουργικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας που ήδη έχει συσταθεί, στις αρμοδιότητες της οποίας θα είναι:
* Η διαμόρφωση εθνικής πολιτικής.
* Η κατάρτιση Προγραμμάτων και η παρακολούθηση της εφαρμογής τους.
* Ο συντονισμός όλων των συναρμόδιων Υπηρεσιών.
* Η διασφάλιση των απαιτούμενων πόρων για την υλοποίηση Προγραμμάτων οδικής ασφάλειας.
Ένα στοιχείο που επίσης εκτιμήθηκε ως σημαντικό είναι το θέμα της παιδείας των πολιτών σε θέματα οδικής ασφάλειας. Για τον λόγο αυτό προτάθηκε, εκ νέου, το ζήτημα της συστηματικής διδασκαλίας του ζητήματος της οδικής ασφάλειας στα σχολεία και η ενημερωτική καμπάνια μέσα από τα Μέσα Ενημέρωσης.
Τονίστηκε, εξάλλου, η ανάγκη παρεμβάσεων και βελτίωσης του οδικού δικτύου, η δημιουργία Μητρώου Οδών, νέο σύστημα εκπαίδευσης και εξετάσεων για την άδεια οδήγησης νέων-αρχάριων οδηγών, εκπαίδευσης των εκπαιδευτών, έρευνας αιτιών ατυχημάτων, αναβάθμιση του τεχνικού ελέγχου των οχημάτων, ειδικές ρυθμίσεις για βαρέα οχήματα και sχολικά λεωφορεία.
Ειδική αναφορά έγινε επίσης σε άλλα δύο βασικά στοιχεία που έχουν άμεση σχέση με την οδική ασφάλεια. Το πρώτο είναι η οργάνωση της επιτήρησης της κυκλοφορίας και η συμμόρφωση με τους Κανόνες Οδικής Κυκλοφορίας, στο οποίο περιλαμβάνονται η συμμόρφωση με τα όρια ταχύτητας, οδήγηση χωρίς την επήρεια αλκοόλ, χρήση ζώνης ασφαλείας, κράνους και μέσων συγκράτησης των παιδιών, μη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, αναβάθμιση των υπηρεσιών της Πυροσβεστικής, συστηματική καταγραφή παραβατικότητας και βελτίωση καταγραφής των οδικών ατυχημάτων.
Το δεύτερο θέμα αφορά το Πρόγραμμα «Άμεση Βοήθεια στους Παθόντες» στο οποίο περιλαμβάνονται μονάδες επέμβασης του ΕΚΑΒ, Ειδικές Μονάδες Κέντρων Τραύματος, εκπαίδευση στις πρώτες βοήθειες, αποτελεσματική απόκριση εκτάκτου ανάγκης, ψυχολογική υποστήριξη για τα θύματα οδικών ατυχημάτων και συστηματική καταγραφή στατιστικών στοιχείων.
Στη διάρκεια της ημερίδας παρουσιάστηκαν στοιχεία από τα οποία προκύπτει ότι η Ελλάδα, παρά τη σημαντική βελτίωση που έχει καταγραφεί την τελευταία δεκαετία, κατέχει το θλιβερό προνόμιο να είναι στην κορυφή μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τους περισσότερους νεκρούς από τροχαία.
Ο βασικός στόχος που έχει τεθεί από την πολιτεία στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, είναι το 2020 ο συνολικός αριθμός των νεκρών στα οδικά ατυχήματα να πέσει κάτω από τους 640, ενώ ενδιάμεσα, το 2015, να έχει μειωθεί στους 880 σε σύγκριση με τους περίπου 1.200 που ήταν το 2010.
Σύμφωνα με τους ομιλητές στην ημερίδα, οι κυριότερες αδυναμίες στην αντιμετώπιση του προβλήματος των οδικών ατυχημάτων στην Ελλάδα είναι οι εξής:
* Δεν έχει γίνει κατανοητό / αποδεκτό ότι η Οδική Ασφάλεια είναι επιστήμη.
* Χαμηλό επίπεδο Παιδείας Οδικής Ασφάλειας.
* Δεν εφαρμόζεται, ουσιαστικά, ο Στρατηγικός Σχεδιασμός για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
* Δεν έχει δοθεί προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των οδικών ατυχημάτων από την πολιτεία και την κοινωνία, ανάλογη με τις σοβαρές απώλειες σε νεκρούς και τραυματίες.
* Αποτυχία στην ουσιαστική ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών και στην επίτευξη συναίνεσής τους. Κρίσιμος ο ρόλος των ΜΜΕ.
Στη διάρκεια της ημερίδας τονίστηκε, επίσης, η ανάγκη περαιτέρω δραστηριοποίησης της Διυπουργικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας που ήδη έχει συσταθεί, στις αρμοδιότητες της οποίας θα είναι:
* Η διαμόρφωση εθνικής πολιτικής.
* Η κατάρτιση Προγραμμάτων και η παρακολούθηση της εφαρμογής τους.
* Ο συντονισμός όλων των συναρμόδιων Υπηρεσιών.
* Η διασφάλιση των απαιτούμενων πόρων για την υλοποίηση Προγραμμάτων οδικής ασφάλειας.
Ένα στοιχείο που επίσης εκτιμήθηκε ως σημαντικό είναι το θέμα της παιδείας των πολιτών σε θέματα οδικής ασφάλειας. Για τον λόγο αυτό προτάθηκε, εκ νέου, το ζήτημα της συστηματικής διδασκαλίας του ζητήματος της οδικής ασφάλειας στα σχολεία και η ενημερωτική καμπάνια μέσα από τα Μέσα Ενημέρωσης.
Τονίστηκε, εξάλλου, η ανάγκη παρεμβάσεων και βελτίωσης του οδικού δικτύου, η δημιουργία Μητρώου Οδών, νέο σύστημα εκπαίδευσης και εξετάσεων για την άδεια οδήγησης νέων-αρχάριων οδηγών, εκπαίδευσης των εκπαιδευτών, έρευνας αιτιών ατυχημάτων, αναβάθμιση του τεχνικού ελέγχου των οχημάτων, ειδικές ρυθμίσεις για βαρέα οχήματα και sχολικά λεωφορεία.
Ειδική αναφορά έγινε επίσης σε άλλα δύο βασικά στοιχεία που έχουν άμεση σχέση με την οδική ασφάλεια. Το πρώτο είναι η οργάνωση της επιτήρησης της κυκλοφορίας και η συμμόρφωση με τους Κανόνες Οδικής Κυκλοφορίας, στο οποίο περιλαμβάνονται η συμμόρφωση με τα όρια ταχύτητας, οδήγηση χωρίς την επήρεια αλκοόλ, χρήση ζώνης ασφαλείας, κράνους και μέσων συγκράτησης των παιδιών, μη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, αναβάθμιση των υπηρεσιών της Πυροσβεστικής, συστηματική καταγραφή παραβατικότητας και βελτίωση καταγραφής των οδικών ατυχημάτων.
Το δεύτερο θέμα αφορά το Πρόγραμμα «Άμεση Βοήθεια στους Παθόντες» στο οποίο περιλαμβάνονται μονάδες επέμβασης του ΕΚΑΒ, Ειδικές Μονάδες Κέντρων Τραύματος, εκπαίδευση στις πρώτες βοήθειες, αποτελεσματική απόκριση εκτάκτου ανάγκης, ψυχολογική υποστήριξη για τα θύματα οδικών ατυχημάτων και συστηματική καταγραφή στατιστικών στοιχείων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.