Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, όπως κάθε χρόνο, προέβη σε διερεύνηση της κίνησης της πασχαλινής αγοράς κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδος και όπως προκύπτει από τα στοιχεία μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι οι Έλληνες αναγκαζόμαστε να περάσουμε τα φτωχότερο Πάσχα της τελευταίας δεκαετίας, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και κυρίως της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των ελληνικών νοικοκυριών.
Η μεγάλη έλλειψη ρευστότητας αποτυπώνεται ξεκάθαρα με την πτώση του συνολικού Κύκλου Εργασιών του Λιανικού Εμπορίου κατά 15%, αλλά και του τζίρου του Λιανικού Εμπορίου των Τροφίμων και των Ποτών κατά περίπου 10% τις δυο πρώτες εβδομάδες του Απριλίου. Η συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος οδήγησε -όπως άλλωστε αναμενόταν- στη δραματική μείωση της κατανάλωσης της φετινής πασχαλινής αγοράς σε σύγκριση με την περυσινή, ενισχύοντας τον ανατροφοδοτούμενο βρόγχο ύφεσης, ανεργίας και φτώχειας.
Αναλυτικότερα, από τον Απρίλιο του 2009, οπότε και οι πρώτες επιπτώσεις της παγκόσμιας ύφεσης είχαν μόλις αρχίσει να γίνονται αντιληπτές στην Ελλάδα, ο κύκλος εργασιών του Λιανικού Εμπορίου υποχώρησε κατά 4,48% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2008, ενώ η πτώση συνεχίστηκε και τον Απρίλιο των δύο επόμενων ετών, με ρυθμό της τάξης του 10,64% και 4,48% αντίστοιχα. Η συγκρατημένη, σε σχέση με το 2010, υποχώρηση του τζίρου το 2011, αν και καθόλου αμελητέα για πασχαλινή περίοδο φανερώνει και την αδυναμία και κόπωση των καταναλωτών να περικόψουν δραστικότερα τη ζήτησή τους.
Η κατάσταση στον τομέα των τροφίμων, ποτών και ειδών πρώτης ανάγκης, αρχικά φαινόταν κάπως καλύτερη, αφού ο Κύκλος Εργασιών για τον Απρίλιο του 2009 εμφανίζεται αυξημένος κατά 1,38% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2008, ενώ τα δύο επόμενα έτη κινείται μεν πτωτικά κατά 4,55% και 2,39%, αλλά σε μικρότερο βαθμό συγκριτικά με το σύνολο του Λιανικού Εμπορίου. Ο λόγος γι’ αυτήν τη διαφορετική συμπεριφορά οφείλεται στο γεγονός ότι τα τρόφιμα, τα ποτά και τα είδη πρώτης ανάγκης χαρακτηρίζονται από χαμηλή ελαστικότητα ζήτησης ως προς το εισόδημα. Αυτό σημαίνει ότι η κατανάλωση αυτής της κατηγορίας αγαθών παρουσιάζει μικρή σχετικά ευαισθησία σε μεταβολές του εισοδήματος και έτσι, μία μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος θα επιφέρει μεν πτώση της ζήτησης αλλά σε μικρότερη έκταση.
Οι πρώτες εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ ακολουθώντας την πορεία της φετινής πασχαλινής αγοράς σε όλη την Ελλάδα δείχνουν, ότι τόσο ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών, όσο και ο Δείκτης Όγκου στο λιανικό εμπόριο, σημείωσε μείωση σε σύγκριση με πέρυσι κατά περίπου 15%. Αναλυτικότερα, ανά κλάδο έχουμε μείωση στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων κατά 4-7%, στα μικρά καταστήματα τροφίμων και ποτών 9-12%, στα πολυκαταστήματα 11-13%, στα καταστήματα καλλυντικών 15-17%, στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης 18-21%, στα καταστήματα εποχιακών δώρων 12-15%.
Ο συνολικός τζίρος της πασχαλινής αγοράς κυμαίνεται ετησίως στα περίπου 5 δις, εκ των οποίων τα 600 εκατ. ευρώ αφορούν στο λιανικό εμπόριο τροφίμων. Ο φετινός τζίρος της πασχαλινής αγοράς υπολογίζεται ότι περιορίστηκε στα 4,5 δις και ο τζίρος των τροφίμων μειώθηκε σε λιγότερο από 570 εκατ. ευρώ.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να υπογραμμιστεί η σημασία της συγκράτησης και πτώσης των τιμών κατά μ.ο. 10% στη διαμόρφωση του Κύκλου Εργασιών, ιδιαίτερα στα προϊόντα που σχετίζονται με τις πασχαλινές αγορές. Η προσπάθεια μείωσης του κόστους του πασχαλινού τραπεζιού κατά -12% συνέβαλε στο μετριασμό της υποχώρησης του συνολικού τζίρου.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης αναφορικά με την πασχαλινή αγορά δήλωσε:
«Η προσεκτική τιμολόγηση αγαθών από την πλευρά του εμπορίου είναι απαραίτητη και η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί εντονότερα μετά την πασχαλινή αγορά, ώστε να καταστήσει τις επιπτώσεις από τη δραστική μείωση των μισθών και εισοδημάτων, όσο το δυνατόν λιγότερο επώδυνες για να ξεπεράσουμε όλοι μαζί τον Γολγοθά του 2012.
Η ΕΣΕΕ εκ μέρους όλων των εμπόρων, οφείλει να ευχαριστήσει όλους τους Έλληνες καταναλωτές για την στήριξη και τη βοήθειά τους στην τοπική μικρομεσαία εμπορική επιχείρηση και υπόσχεται να συνεχίσει την προσπάθεια εξορθολογισμού των τιμών στην αγορά τροφίμων, ώστε να εξισορροπήσει τα χαμηλά εισοδήματα και την εσωτερική υποτίμηση της ζωής μας.
Οι μικρομεσαίοι, τόσο ως έμποροι αλλά και ως καταναλωτές, γνωρίζουμε πολύ καλά, ότι δεν επιλέγουμε πλέον, μεταξύ ακριβού και φθηνού, αλλά μεταξύ φθηνού και φθηνότερου και αυτό οφείλουμε να προσφέρουμε για να αναστήσουμε την ελληνική αγορά».
Η μεγάλη έλλειψη ρευστότητας αποτυπώνεται ξεκάθαρα με την πτώση του συνολικού Κύκλου Εργασιών του Λιανικού Εμπορίου κατά 15%, αλλά και του τζίρου του Λιανικού Εμπορίου των Τροφίμων και των Ποτών κατά περίπου 10% τις δυο πρώτες εβδομάδες του Απριλίου. Η συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος οδήγησε -όπως άλλωστε αναμενόταν- στη δραματική μείωση της κατανάλωσης της φετινής πασχαλινής αγοράς σε σύγκριση με την περυσινή, ενισχύοντας τον ανατροφοδοτούμενο βρόγχο ύφεσης, ανεργίας και φτώχειας.
Αναλυτικότερα, από τον Απρίλιο του 2009, οπότε και οι πρώτες επιπτώσεις της παγκόσμιας ύφεσης είχαν μόλις αρχίσει να γίνονται αντιληπτές στην Ελλάδα, ο κύκλος εργασιών του Λιανικού Εμπορίου υποχώρησε κατά 4,48% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2008, ενώ η πτώση συνεχίστηκε και τον Απρίλιο των δύο επόμενων ετών, με ρυθμό της τάξης του 10,64% και 4,48% αντίστοιχα. Η συγκρατημένη, σε σχέση με το 2010, υποχώρηση του τζίρου το 2011, αν και καθόλου αμελητέα για πασχαλινή περίοδο φανερώνει και την αδυναμία και κόπωση των καταναλωτών να περικόψουν δραστικότερα τη ζήτησή τους.
Η κατάσταση στον τομέα των τροφίμων, ποτών και ειδών πρώτης ανάγκης, αρχικά φαινόταν κάπως καλύτερη, αφού ο Κύκλος Εργασιών για τον Απρίλιο του 2009 εμφανίζεται αυξημένος κατά 1,38% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2008, ενώ τα δύο επόμενα έτη κινείται μεν πτωτικά κατά 4,55% και 2,39%, αλλά σε μικρότερο βαθμό συγκριτικά με το σύνολο του Λιανικού Εμπορίου. Ο λόγος γι’ αυτήν τη διαφορετική συμπεριφορά οφείλεται στο γεγονός ότι τα τρόφιμα, τα ποτά και τα είδη πρώτης ανάγκης χαρακτηρίζονται από χαμηλή ελαστικότητα ζήτησης ως προς το εισόδημα. Αυτό σημαίνει ότι η κατανάλωση αυτής της κατηγορίας αγαθών παρουσιάζει μικρή σχετικά ευαισθησία σε μεταβολές του εισοδήματος και έτσι, μία μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος θα επιφέρει μεν πτώση της ζήτησης αλλά σε μικρότερη έκταση.
Οι πρώτες εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ ακολουθώντας την πορεία της φετινής πασχαλινής αγοράς σε όλη την Ελλάδα δείχνουν, ότι τόσο ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών, όσο και ο Δείκτης Όγκου στο λιανικό εμπόριο, σημείωσε μείωση σε σύγκριση με πέρυσι κατά περίπου 15%. Αναλυτικότερα, ανά κλάδο έχουμε μείωση στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων κατά 4-7%, στα μικρά καταστήματα τροφίμων και ποτών 9-12%, στα πολυκαταστήματα 11-13%, στα καταστήματα καλλυντικών 15-17%, στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης 18-21%, στα καταστήματα εποχιακών δώρων 12-15%.
Ο συνολικός τζίρος της πασχαλινής αγοράς κυμαίνεται ετησίως στα περίπου 5 δις, εκ των οποίων τα 600 εκατ. ευρώ αφορούν στο λιανικό εμπόριο τροφίμων. Ο φετινός τζίρος της πασχαλινής αγοράς υπολογίζεται ότι περιορίστηκε στα 4,5 δις και ο τζίρος των τροφίμων μειώθηκε σε λιγότερο από 570 εκατ. ευρώ.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να υπογραμμιστεί η σημασία της συγκράτησης και πτώσης των τιμών κατά μ.ο. 10% στη διαμόρφωση του Κύκλου Εργασιών, ιδιαίτερα στα προϊόντα που σχετίζονται με τις πασχαλινές αγορές. Η προσπάθεια μείωσης του κόστους του πασχαλινού τραπεζιού κατά -12% συνέβαλε στο μετριασμό της υποχώρησης του συνολικού τζίρου.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης αναφορικά με την πασχαλινή αγορά δήλωσε:
«Η προσεκτική τιμολόγηση αγαθών από την πλευρά του εμπορίου είναι απαραίτητη και η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί εντονότερα μετά την πασχαλινή αγορά, ώστε να καταστήσει τις επιπτώσεις από τη δραστική μείωση των μισθών και εισοδημάτων, όσο το δυνατόν λιγότερο επώδυνες για να ξεπεράσουμε όλοι μαζί τον Γολγοθά του 2012.
Η ΕΣΕΕ εκ μέρους όλων των εμπόρων, οφείλει να ευχαριστήσει όλους τους Έλληνες καταναλωτές για την στήριξη και τη βοήθειά τους στην τοπική μικρομεσαία εμπορική επιχείρηση και υπόσχεται να συνεχίσει την προσπάθεια εξορθολογισμού των τιμών στην αγορά τροφίμων, ώστε να εξισορροπήσει τα χαμηλά εισοδήματα και την εσωτερική υποτίμηση της ζωής μας.
Οι μικρομεσαίοι, τόσο ως έμποροι αλλά και ως καταναλωτές, γνωρίζουμε πολύ καλά, ότι δεν επιλέγουμε πλέον, μεταξύ ακριβού και φθηνού, αλλά μεταξύ φθηνού και φθηνότερου και αυτό οφείλουμε να προσφέρουμε για να αναστήσουμε την ελληνική αγορά».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.