Στις 10.7.2025 καταθέσαμε ερώτηση στη Βουλή με Αίτημα Κατάθεσης Εγγράφων, με την οποία ζητήσαμε να μας κοινοποιηθούν κρίσιμα έγγραφα που αφορούν την τήρηση της νομιμότητας κατά την διαδικασία της αδειοδότησης των Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης ( Ν.Π.Π.Ε).
Επειδή δύο μήνες μετά η ερώτηση παρέμενε αναπάντητη, καταθέσαμε νέα -επίκαιρη αυτή τη φορά- κοινοβουλευτική ερώτηση, θέτοντας το θέμα άρνησης του υπουργείου Παιδείας να ανταποκριθεί στο αίτημα κατάθεσης στη Βουλή των συγκεκριμένων εγγράφων.
Κατά την συζήτηση της επίκαιρης αυτής ερώτησης στην ολομέλεια της Βουλής στις 17/9/2025, ο αρμόδιος Υφυπουργός Παιδείας απάντησε ότι «πρέπει να σας πω ότι ήδη αυτή η ερώτηση είχε απαντηθεί, είχε υπογραφεί και από την Υπουργό, αλλά για τεχνικούς λόγους δεν έφτασε ακόμα στα χέρια σας». Ισχυρίζεται δηλαδή ο υφυπουργός ότι η απάντηση στην ερώτησή μας υπογράφηκε και εστάλη μεν αλλά…. χάθηκε στον δρόμο!
Σήμερα, 5 ολόκληρους μήνες μετά την αρχικό μας αίτημα και 2 μήνες μετά την διαβεβαίωση του υφυπουργού Παιδείας από το βήμα της Βουλής ότι τα έγγραφα είναι …καθ’ οδόν, τα έγγραφα παραμένουν άφαντα και κανείς πια δεν απορεί γιατί τα κρατάει στα συρτάρια της η Υπουργός Παιδείας ως επτασφράγιστο μυστικό.
Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας κρύβει τις απαντήσεις γιατί η διαδικασία ελέγχου και αδειοδότησης παραμένει διάτρητη, παρά τις εκ των υστέρων εκπτώσεις και διευκολύνσεις με σειρά τροπολογιών επί των διατάξεων του αρχικού νόμου.
Με δικές μας αλλεπάλληλες πρωτοβουλίες κοινοβουλευτικού ελέγχου και πληθώρα ανακοινώσεων, αναδείξαμε τα σοβαρά προβλήματα ποιότητας και ακαδημαϊκής αξιοπιστίας των νεοσύστατων Ν.Π.Π.Ε.. Την ίδια στιγμή βρίσκονται σε ομηρία εκατοντάδες εγγεγραμμένοι σε αυτά, συμπεριλαμβανομένων των τριών Νομικών που μέχρι και σήμερα, παρότι βρισκόμαστε στο μέσο του χειμερινού εξαμήνου, δεν έχουν πιστοποιηθεί τα προγράμματα σπουδών τους.
Αποκλειστικά υπεύθυνο για αυτήν την απαράδεκτη κατάσταση είναι το Υπουργείο Παιδείας και η Κυβέρνηση.
Επέτρεψαν τις εγγραφές φοιτητών στα ΝΠΠΕ πριν την ολοκλήρωση πιστοποίησης των προγραμμάτων σπουδών τους.
Επέτρεψαν την καταβολή προκαταβολών.
Τώρα οφείλουν απαντήσεις που δεν μπορούν να αποφύγουν.
Σε ποιο στάδιο βρίσκονται και πότε επιτέλους θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία έγκρισης των προγραμμάτων σπουδών που εκκρεμούν;
Τι θα γίνει αν μετά τον έλεγχο των προγραμμάτων σπουδών δεν εκπληρούται η ρητή διάταξη του νόμου που θέτει ως προϋπόθεση την λειτουργία 3 τουλάχιστον σχολών ανά Ν.Π.Π.Ε;
Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη και πώς θα προστατευθούν χιλιάδες οικογένειες που αφέθηκαν απροστάτευτες στις κερδοσκοπικές ορέξεις των «μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων» τους;
Ο τραγέλαφος αυτός αποτελεί αμάχητο τεκμήριο ενός φιάσκου.
Ενός φιάσκου που από την ημέρα της ψήφισης του Ν.5094/2024 το προαναγγείλαμε.
Ενός φιάσκου που με τις διαρκείς παρεμβάσεις μας αναδείξαμε και καταγγείλαμε.
Ενός φιάσκου που εξελίσσεται σε σκάνδαλο.
Που δεν εκθέτει μόνο την κυβέρνηση. Εκθέτει την χώρα.
Κοινή ανακοίνωση Στέφανου Παραστατίδη Βουλευτή Κιλκίς και υπεύθυνου Κ.Τ.Ε. Παιδείας & Σωκ. Κάτσικα, Γραμματέα του Τομέα Παιδείας ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής
Η φετινή Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση αποτυπώνει με αδιάψευστα στοιχεία ότι η Ελλάδα, μετά από έξι χρόνια διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, βρίσκεται σε εκπαιδευτικό αδιέξοδο. Η έκθεση καταγράφει «μεγάλες αδυναμίες», «πολύ χαμηλές επιδόσεις», «διοικητική ανεπάρκεια», «μη υλοποίηση μεταρρυθμίσεων» και βαθιές ανισότητες.
Τα στοιχεία στους βασικούς δείκτες μάθησης των 15χρονων μαθητών, όπως προκύπτουν από την πρόσφατη διεθνή έρευνα PISA, είναι συντριπτικά: 47% των
μαθητών αποτυγχάνουν στα μαθηματικά, 30% στην ανάγνωση και 28% στις φυσικές επιστήμες, όταν οι μέσοι όροι στην Ευρώπη των 27 είναι 29,5%, 26,5% και 24,4% αντίστοιχα.
Τα ποσοστά αριστείας είναι εξίσου ανησυχητικά: στα μαθηματικά μόλις 2% (έναντι 9% στην ΕΕ των 27), στην ανάγνωση 2% (ΕΕ: 6,5%) και στις φυσικές επιστήμες 1,5% (ΕΕ: 6,9%).
Η Έκθεση αναφέρει ότι η υποεπίδοση στα μαθηματικά αυξήθηκε για όλες τις κοινωνικές ομάδες σε σχέση με το 2018.
Η πτώση δεν είναι συγκυριακή· είναι προϊόν πολιτικών που αποδιάρθρωσαν τη
μαθησιακή διαδικασία, όπως η υποβάθμιση της παιδαγωγικής λειτουργίας του σχολείου, η επιβάρυνση των εκπαιδευτικών με ατελείωτες διοικητικές εργασίες, η προώθηση των ψηφιακών «μετασχηματισμών» χωρίς σχέδιο και παιδαγωγική συνοχή, οι αποσπασματικές παρεμβάσεις που διατάραξαν τη σταθερότητα των σχολείων.
Η πιο ανησυχητική διαπίστωση αφορά τις κοινωνικές ανισότητες που αναπαράγονται και πολλαπλασιάζονται στην εκπαίδευση. Τα στοιχεία δείχνουν ότι στην Ελλάδα το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο επηρεάζει τις μαθησιακές επιδόσεις πολύ εντονότερα απ’ ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη: μόνο το 7,1% των μαθητών από μη προνομιούχα περιβάλλοντα επιτυγχάνει υψηλές επιδόσεις (έναντι 16,3% στην ΕΕ), ενώ ακόμη και στους προνομιούχους η επίδοση υπολείπεται σημαντικά (35% έναντι 59%).
Αυτό αποδεικνύει ότι οι εκπαιδευτικές ανισότητες στη χώρα μας είναι βαθύτερες και πιο επίμονες από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αντί η εκπαίδευση να λειτουργεί ως μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας, στην Ελλάδα λειτουργεί ως γεννήτρια ανισοτήτων.
Επαγγελματική Εκπαίδευση – νομοσχέδια που αλληλοαναιρούνται, έλλειμμα στρατηγικής
Η κυβέρνηση έχει φέρει μέσα σε έξι χρόνια τρία διαφορετικά νομοθετήματα για την επαγγελματική εκπαίδευση, αλλαγές σε ονομασίες που δεν συνοδεύονται από ουσιαστικά και αναγκαία μέτρα, «μεταρρυθμίσεις» που μεταρρυθμίστηκαν ξανά λίγους μήνες μετά και συνεχείς παρεμβάσεις χωρίς αξιολόγηση και χωρίς σταθερό πλαίσιο.
Αποτέλεσμα: Η απασχόληση των αποφοίτων επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι 69,5% με μέσο όρο ΕΕ: 80%. Τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα στην πρακτική άσκηση στον χώρο εργασίας: Ελλάδα 15% - ΕΕ: 65%.
Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Η Ελλάδα έχει τη χειρότερη επίδοση σε όλη την ΕΕ στον πιο κρίσιμο δείκτη την ολοκλήρωση σπουδών στον προβλεπόμενο χρόνο: Στην Ελλάδα μόνον το 9,6% των φοιτητών ολοκληρώνει τις σπουδές του στον προβλεπόμενο χρόνο. Το αντίστοιχο ποσοστό για την Ευρώπη είναι 23,8%. Και όλα αυτά συμβαίνουν ενώ τα ΑΕΙ υποχρηματοδοτούνται, η φοιτητική μέριμνα υποχωρεί, το προσωπικό μειώνεται, και η κυβέρνηση επιβάλλει παρεμβάσεις που δεν αγγίζουν το πραγματικό πρόβλημα.
Εκπαίδευση ενηλίκων
Συμμετοχή ενηλίκων σε εκπαίδευση/κατάρτιση:
* Ελλάδα 15,1%
* Ευρώπη 39,5%
Η Επιτροπή καταγράφει «διοικητική ανεπάρκεια», «μη υλοποίηση μεταρρυθμίσεων», «εμπόδια στην εφαρμογή».
Μετά από έξι χρόνια διακυβέρνησης, η χώρα παραμένει χωρίς λειτουργικό σύστημα δια βίου μάθησης.
Η χώρα δεν αντέχει άλλη χαμένη εξαετία. Η Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2025 αποδεικνύει ότι οι δείκτες επιδεινώθηκαν, η χώρα βρίσκεται στην τελευταία θέση της Ευρώπης στους κρίσιμους τομείς, οι μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης είναι επιφανειακές, ασύνδετες και αντιφατικές, η εκπαίδευση λειτουργεί πλέον με όρους ανισότητας και υποβάθμισης.
Η παιδεία της χώρας δεν χρειάζεται άλλες πρόχειρες εξαγγελίες ούτε
πειραματισμούς. Χρειάζεται μακρόπνοο εθνικό σχέδιο, σταθερότητα, στήριξη των εκπαιδευτικών και πραγματικές μεταρρυθμίσεις που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα της μάθησης.
Όσο η κυβέρνηση επιμένει στη λογική της επικοινωνίας, η Ελλάδα θα παραμένει
ουραγός της Ευρώπης. Η επόμενη μέρα στην Παιδεία χρειάζεται σοβαρότητα, συνέχεια και πολιτική βούληση. Χαρακτηριστικά δηλαδή που η σημερινή κυβέρνηση δεν διαθέτει.
Τα στοιχεία στους βασικούς δείκτες μάθησης των 15χρονων μαθητών, όπως προκύπτουν από την πρόσφατη διεθνή έρευνα PISA, είναι συντριπτικά: 47% των
μαθητών αποτυγχάνουν στα μαθηματικά, 30% στην ανάγνωση και 28% στις φυσικές επιστήμες, όταν οι μέσοι όροι στην Ευρώπη των 27 είναι 29,5%, 26,5% και 24,4% αντίστοιχα.
Τα ποσοστά αριστείας είναι εξίσου ανησυχητικά: στα μαθηματικά μόλις 2% (έναντι 9% στην ΕΕ των 27), στην ανάγνωση 2% (ΕΕ: 6,5%) και στις φυσικές επιστήμες 1,5% (ΕΕ: 6,9%).
Η Έκθεση αναφέρει ότι η υποεπίδοση στα μαθηματικά αυξήθηκε για όλες τις κοινωνικές ομάδες σε σχέση με το 2018.
Η πτώση δεν είναι συγκυριακή· είναι προϊόν πολιτικών που αποδιάρθρωσαν τη
μαθησιακή διαδικασία, όπως η υποβάθμιση της παιδαγωγικής λειτουργίας του σχολείου, η επιβάρυνση των εκπαιδευτικών με ατελείωτες διοικητικές εργασίες, η προώθηση των ψηφιακών «μετασχηματισμών» χωρίς σχέδιο και παιδαγωγική συνοχή, οι αποσπασματικές παρεμβάσεις που διατάραξαν τη σταθερότητα των σχολείων.
Η πιο ανησυχητική διαπίστωση αφορά τις κοινωνικές ανισότητες που αναπαράγονται και πολλαπλασιάζονται στην εκπαίδευση. Τα στοιχεία δείχνουν ότι στην Ελλάδα το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο επηρεάζει τις μαθησιακές επιδόσεις πολύ εντονότερα απ’ ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη: μόνο το 7,1% των μαθητών από μη προνομιούχα περιβάλλοντα επιτυγχάνει υψηλές επιδόσεις (έναντι 16,3% στην ΕΕ), ενώ ακόμη και στους προνομιούχους η επίδοση υπολείπεται σημαντικά (35% έναντι 59%).
Αυτό αποδεικνύει ότι οι εκπαιδευτικές ανισότητες στη χώρα μας είναι βαθύτερες και πιο επίμονες από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αντί η εκπαίδευση να λειτουργεί ως μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας, στην Ελλάδα λειτουργεί ως γεννήτρια ανισοτήτων.
Επαγγελματική Εκπαίδευση – νομοσχέδια που αλληλοαναιρούνται, έλλειμμα στρατηγικής
Η κυβέρνηση έχει φέρει μέσα σε έξι χρόνια τρία διαφορετικά νομοθετήματα για την επαγγελματική εκπαίδευση, αλλαγές σε ονομασίες που δεν συνοδεύονται από ουσιαστικά και αναγκαία μέτρα, «μεταρρυθμίσεις» που μεταρρυθμίστηκαν ξανά λίγους μήνες μετά και συνεχείς παρεμβάσεις χωρίς αξιολόγηση και χωρίς σταθερό πλαίσιο.
Αποτέλεσμα: Η απασχόληση των αποφοίτων επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι 69,5% με μέσο όρο ΕΕ: 80%. Τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα στην πρακτική άσκηση στον χώρο εργασίας: Ελλάδα 15% - ΕΕ: 65%.
Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Η Ελλάδα έχει τη χειρότερη επίδοση σε όλη την ΕΕ στον πιο κρίσιμο δείκτη την ολοκλήρωση σπουδών στον προβλεπόμενο χρόνο: Στην Ελλάδα μόνον το 9,6% των φοιτητών ολοκληρώνει τις σπουδές του στον προβλεπόμενο χρόνο. Το αντίστοιχο ποσοστό για την Ευρώπη είναι 23,8%. Και όλα αυτά συμβαίνουν ενώ τα ΑΕΙ υποχρηματοδοτούνται, η φοιτητική μέριμνα υποχωρεί, το προσωπικό μειώνεται, και η κυβέρνηση επιβάλλει παρεμβάσεις που δεν αγγίζουν το πραγματικό πρόβλημα.
Εκπαίδευση ενηλίκων
Συμμετοχή ενηλίκων σε εκπαίδευση/κατάρτιση:
* Ελλάδα 15,1%
* Ευρώπη 39,5%
Η Επιτροπή καταγράφει «διοικητική ανεπάρκεια», «μη υλοποίηση μεταρρυθμίσεων», «εμπόδια στην εφαρμογή».
Μετά από έξι χρόνια διακυβέρνησης, η χώρα παραμένει χωρίς λειτουργικό σύστημα δια βίου μάθησης.
Η χώρα δεν αντέχει άλλη χαμένη εξαετία. Η Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2025 αποδεικνύει ότι οι δείκτες επιδεινώθηκαν, η χώρα βρίσκεται στην τελευταία θέση της Ευρώπης στους κρίσιμους τομείς, οι μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης είναι επιφανειακές, ασύνδετες και αντιφατικές, η εκπαίδευση λειτουργεί πλέον με όρους ανισότητας και υποβάθμισης.
Η παιδεία της χώρας δεν χρειάζεται άλλες πρόχειρες εξαγγελίες ούτε
πειραματισμούς. Χρειάζεται μακρόπνοο εθνικό σχέδιο, σταθερότητα, στήριξη των εκπαιδευτικών και πραγματικές μεταρρυθμίσεις που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα της μάθησης.
Όσο η κυβέρνηση επιμένει στη λογική της επικοινωνίας, η Ελλάδα θα παραμένει
ουραγός της Ευρώπης. Η επόμενη μέρα στην Παιδεία χρειάζεται σοβαρότητα, συνέχεια και πολιτική βούληση. Χαρακτηριστικά δηλαδή που η σημερινή κυβέρνηση δεν διαθέτει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.