Του Δημήτρη Αγαθόπουλου
Μετά από ενάμιση χρόνο αφότου εξελέγη αυτή η Κυβέρνηση και αφού έχει καταργήσει όλες εκείνες τις διατάξεις του νόμου Κλεισθένη, που κατοχύρωναν για πρώτη φορά την απλή αναλογική σε όλα τα επίπεδα στην Τ.Α, ακυρώνοντας στην πράξη κατακτήσεις 40 χρόνων, και μη δίνοντας την δυνατότητα να εφαρμοστεί ο νόμος ούτε μία ημέρα, στο όνομα της κυβερνησιμότητας καταθέτει έναν εκλογικό νόμο που αποκαλύπτει τις πραγματικές στοχεύσεις της για τη λειτουργία των θεσμών.
Η εγκαθίδρυση μιας κατ’ οικονομία Δημοκρατίας παντού, ενός νεοαυτοκρατορικού μοντέλου διακυβέρνησης σε κάθε επίπεδο, χωρίς τη λαϊκή δεδηλωμένη, αλλά με σχετική πλειοψηφία, παρέχει απεριόριστες νομοθετικές και εκτελεστικές εξουσίες σε μονοπρόσωπα όργανα.
Το υπερπλειοψηφικό μοντέλο που προτείνεται αποτελεί μια ευρωπαϊκή πρωτοτυπία -και δεν είναι η μόνη στο νομοσχέδιο-, που ακυρώνει στην πράξη κάθε δημοκρατική κατάκτηση της Μεταπολίτευσης. Το ζήτημα σήμερα δεν είναι μόνο η υπεράσπιση των συστημάτων απλής αναλογικής -άλλωστε έτσι λειτουργεί η μεγάλη πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών-, αλλά η αποτροπή της απαξίωσης της λαϊκής ψήφου και του νεοσυγκεντρωτισμού που αποπνέει.
Η οπισθοδρομική του αντίληψη κορυφώνεται στην επαναφορά του ποσοστού συμμετοχής των γυναικών στα ψηφοδέλτια στο 33%, από 40% - θυμίζουμε ότι ο προηγούμενος υπουργός της κυβέρνησης μιλούσε ακόμα και για 50%, σε συμφωνία με την ευρωπαϊκή τάση.
Επιχειρείται μία αντιμεταρρύθμιση που σκιαγραφεί τις αρχικές εξαγγελίες της Κυβερνητικής πολιτικής (απαξίωση του δημόσιου τομέα, σκληρά νεοφιλελεύθερες πολιτικές, επίθεση στον δημόσιο και δημοτικό χώρο, ιδιωτικοποιήσεις, θεσμοθέτηση περιοριστικών μέτρων και υπερενίσχυση των κατασταλτικών μηχανισμών).
Σημαντικά σημεία της πρότασης
* Η εκλογή δημάρχου ή περιφερειάρχη με το 43% και με μπόνους το 60% των εδρών χωρίς τη λαϊκή νομιμοποίηση του 50%+1.
* Το 60% των εδρών στον νικητή αποτελεί απίθανη στρέβλωση της λαϊκής ετυμηγορίας. Αν συνδυαστεί με τη μείωση των εδρών του δημοτικού συμβουλίου, την υποχρεωτική κάλυψη στα ψηφοδέλτια όλων των θέσεων του δημοτικού συμβουλίου και των τοπικών συμβουλίων, προκειμένου να κατέλθει συνδυασμός, και μάλιστα με καταληκτική ημερομηνία υποβολής τρεις μήνες πριν από τις εκλογές και με δυνατότητα υποψηφιοτήτων 120%(!) επιπλέον, είναι φανερό ότι περιορίζεται δραστικά, ιδιαίτερα στην περιφέρεια, η κάθοδος στις εκλογές συνδυασμών από πρωτοβουλίες εκτός κομματικών σχηματισμών και ακυρώνονται σχεδόν τα κίνητρα ενεργοποίησης πολιτών στο επίπεδο που τους αφορά. Δηλ. ο πιο άμεσος θεσμός της λαϊκής συμμετοχής στην Τ.Α, συρρικνώνεται σε υπερβολικό βαθμό.
Θα ξαναζήσουμε πάλι ψηφοδέλτια «με το σόι και υπερήλικες» προκειμένου να καλυφθούν οι θέσεις, αλλά, δυστυχώς, κυρίως την αναντιστοιχία γνήσιας εκπροσώπησης στα τοπικά συμβούλια της εντολής των τοπικών κοινωνιών - ακόμα και με 80% θα παίρνεις το 1/3 των εδρών. Η διάθεση δε του συνόλου των εδρών της αντιπολίτευσης στον δεύτερο γύρο και ο «κόφτης» του 3% θα οδηγήσουν στην περαιτέρω συρρίκνωση των μικρών παρατάξεων στις μεγάλες πόλεις, μειώνοντας ακόμα περισσότερο τη διάθεση συμμετοχής.
Το σχήμα είναι σαφές: περιορισμός συμμετοχής εκτός κομματικών τειχών, ισχνή εκλογή εκτός πλειοψηφίας, αναπαραγωγή των «ειδικών» της εξουσίας και της τεχνοδομής, υπερβολικό κόστος προβολής, υπερσυγκεντρωτισμός και υπερεξουσίες στον επικεφαλής και στα ολιγομελή εκτελεστικά όργανα που διορίζει ο ίδιος.
Ιστορική πρόκληση
Η Τ.Α είναι μπροστά σε μια ιστορική πρόκληση. Θα συναινέσει στο έκτρωμα πιστεύοντας ότι ενισχύει κυρίως την εκλογιμότητα, και όχι βέβαια την κυβερνησιμότητα, των εν ενεργεία δημάρχων που πλειοψηφούν στα όργανά της ή θα θυμηθεί τις δημοκρατικές διεκδικητικές παραδόσεις της και θα λειτουργήσει με γνώμονα την υπεράσπιση του θεσμού και τη διατήρηση του δημοκρατικού και κοινωνικού χαρακτήρα της;
Επιχειρείται μία αντιμεταρρύθμιση που σκιαγραφεί τις αρχικές εξαγγελίες της Κυβερνητικής πολιτικής (απαξίωση του δημόσιου τομέα, σκληρά νεοφιλελεύθερες πολιτικές, επίθεση στον δημόσιο και δημοτικό χώρο, ιδιωτικοποιήσεις, θεσμοθέτηση περιοριστικών μέτρων και υπερενίσχυση των κατασταλτικών μηχανισμών).
Σημαντικά σημεία της πρότασης
* Η εκλογή δημάρχου ή περιφερειάρχη με το 43% και με μπόνους το 60% των εδρών χωρίς τη λαϊκή νομιμοποίηση του 50%+1.
* Το 60% των εδρών στον νικητή αποτελεί απίθανη στρέβλωση της λαϊκής ετυμηγορίας. Αν συνδυαστεί με τη μείωση των εδρών του δημοτικού συμβουλίου, την υποχρεωτική κάλυψη στα ψηφοδέλτια όλων των θέσεων του δημοτικού συμβουλίου και των τοπικών συμβουλίων, προκειμένου να κατέλθει συνδυασμός, και μάλιστα με καταληκτική ημερομηνία υποβολής τρεις μήνες πριν από τις εκλογές και με δυνατότητα υποψηφιοτήτων 120%(!) επιπλέον, είναι φανερό ότι περιορίζεται δραστικά, ιδιαίτερα στην περιφέρεια, η κάθοδος στις εκλογές συνδυασμών από πρωτοβουλίες εκτός κομματικών σχηματισμών και ακυρώνονται σχεδόν τα κίνητρα ενεργοποίησης πολιτών στο επίπεδο που τους αφορά. Δηλ. ο πιο άμεσος θεσμός της λαϊκής συμμετοχής στην Τ.Α, συρρικνώνεται σε υπερβολικό βαθμό.
Θα ξαναζήσουμε πάλι ψηφοδέλτια «με το σόι και υπερήλικες» προκειμένου να καλυφθούν οι θέσεις, αλλά, δυστυχώς, κυρίως την αναντιστοιχία γνήσιας εκπροσώπησης στα τοπικά συμβούλια της εντολής των τοπικών κοινωνιών - ακόμα και με 80% θα παίρνεις το 1/3 των εδρών. Η διάθεση δε του συνόλου των εδρών της αντιπολίτευσης στον δεύτερο γύρο και ο «κόφτης» του 3% θα οδηγήσουν στην περαιτέρω συρρίκνωση των μικρών παρατάξεων στις μεγάλες πόλεις, μειώνοντας ακόμα περισσότερο τη διάθεση συμμετοχής.
Το σχήμα είναι σαφές: περιορισμός συμμετοχής εκτός κομματικών τειχών, ισχνή εκλογή εκτός πλειοψηφίας, αναπαραγωγή των «ειδικών» της εξουσίας και της τεχνοδομής, υπερβολικό κόστος προβολής, υπερσυγκεντρωτισμός και υπερεξουσίες στον επικεφαλής και στα ολιγομελή εκτελεστικά όργανα που διορίζει ο ίδιος.
Ιστορική πρόκληση
Η Τ.Α είναι μπροστά σε μια ιστορική πρόκληση. Θα συναινέσει στο έκτρωμα πιστεύοντας ότι ενισχύει κυρίως την εκλογιμότητα, και όχι βέβαια την κυβερνησιμότητα, των εν ενεργεία δημάρχων που πλειοψηφούν στα όργανά της ή θα θυμηθεί τις δημοκρατικές διεκδικητικές παραδόσεις της και θα λειτουργήσει με γνώμονα την υπεράσπιση του θεσμού και τη διατήρηση του δημοκρατικού και κοινωνικού χαρακτήρα της;
Όταν ζητάς αποκέντρωση, δεν πριμοδοτείς τον υπερσυγκεντρωτισμό όπου σε αφορά. Εμείς θα είμαστε όπως πάντα εδώ, διεκδικώντας τη δημοκρατική λειτουργία των δήμων και την ενίσχυση της αυθεντικής εκλογικής εκπροσώπησης και συμμετοχής των τοπικών κοινωνιών. Δεν συναινούμε στην ακύρωση του ρόλου των Δημοτικών Συμβούλων και την υποβάθμιση των Δημοτικών Συμβουλίων.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΝΟΘΕΥΣΗ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΒΟΥΛΗΣΗΣ ΜΕ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΚΟ
ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ ΕΚΠΡΟΣΩΠΙΣΗ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ 50% +1
ΟΧΙ ΣΤΟ ΠΛΑΦΟΝ ΤΟΥ 3% ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΗ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ
ΝΑΙ ΣΤΗΝ 5 ΕΤΗ ΘΗΤΕΙΑ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΤΑΞΙΚΟΠΟΙΗΣΗ- ΚΟΜΜΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΟΠ. ΣΥΜΒ.
ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΔΥΝΗΤΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΟΠ. ΣΥΜΒ.
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΣΟΣΤΟΣΗΣ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΝΟΘΕΥΣΗ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΒΟΥΛΗΣΗΣ ΜΕ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΚΟ
ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ ΕΚΠΡΟΣΩΠΙΣΗ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ 50% +1
ΟΧΙ ΣΤΟ ΠΛΑΦΟΝ ΤΟΥ 3% ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΗ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ
ΝΑΙ ΣΤΗΝ 5 ΕΤΗ ΘΗΤΕΙΑ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΤΑΞΙΚΟΠΟΙΗΣΗ- ΚΟΜΜΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΟΠ. ΣΥΜΒ.
ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΔΥΝΗΤΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΟΠ. ΣΥΜΒ.
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΣΟΣΤΟΣΗΣ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.