Γράφει ο Χαράλαμπος Καραγεωργίου*
Διανύουμε μια δύσκολη περίοδο με την μάχη κατά της πανδημίας να είναι συνεχής και αδιάκοπη, αλλά και την ανακάλυψη του εμβολίου να μας δείχνει μία χαραμάδα ελπίδας. Οι τομείς που επλήγησαν από τα αναγκαία μέτρα κατά του ιού είναι πολλοί και ένας από αυτούς είναι ο πολιτισμός. Ο πολιτισμός όμως δεν είναι όπως τους άλλους τομείς, δεν είναι μονόπλευρος και σίγουρα δεν αφορά λίγους ανθρώπους αλλά όλους μας. Ο πολιτισμός δεν σταματά, αλλά προσαρμόζεται.
Ο πολιτισμός δημιουργεί παρά τον εγκλεισμό δεν παύει να είναι παραγωγικός. Από την μία βλέπουμε τους πολιτιστικούς συλλόγους της χώρας μας οι οποίοι παρά την αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας τους δεν σταματούν να πρωτοπορούν με την βοήθεια της τεχνολογίας (εκδηλώσεις μέσω Zoom και Skype).
Ο πολιτισμός δημιουργεί παρά τον εγκλεισμό δεν παύει να είναι παραγωγικός. Από την μία βλέπουμε τους πολιτιστικούς συλλόγους της χώρας μας οι οποίοι παρά την αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας τους δεν σταματούν να πρωτοπορούν με την βοήθεια της τεχνολογίας (εκδηλώσεις μέσω Zoom και Skype).
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Σαρακατσαναίων κ. Γιώργος Μουτσιάνας: «Εμείς οι Σαρακατσάνοι και όλοι οι άνθρωποι της παράδοσης πιστεύουμε ό,τι ο παράγοντας άνθρωπος είναι αυτός που πρέπει να υποστηρίζεται σε αυτή την διαδικασία.
Οι άυλες αρχές και αξίες και ο άνθρωπος είναι τα πρωτεύοντα. Οι σύλλογοι υπηρετούν διαχρονικές αξίες, αξίες που δεν μπορεί να επηρεάσει ο κορωνοϊός» παρά τα προβλήματα που υπάρχουν καθώς επισημαίνει: «Η ομοσπονδία όπως και όλα τα πολιτιστικά σωματεία διάγουν μία δύσκολη περίοδο, όσο αφορά την συνέχεια των συλλόγων. Υπάρχουν τα πάγια έξοδα των συλλόγων τα οποία επιβαρύνονται επιπλέον καθώς πολλοί σύλλογοι έχουν ιδιόκτητα κτήρια».
Βέβαια ο πολιτισμός δεν αφορά μόνο τους πολιτιστικούς συλλόγους. Υπάρχει ένα τεράστιο πολιτιστικό μοτίβο που περιλαμβάνει θέατρα, γκαλερί κ.λπ. τα οποία έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Φυσικά και αυτά οφείλουν να προσαρμοστούν. Όπως αναφέρει η κ. Γεωργία Παράσχου, Διευθύντρια Πολιτισμού του ομίλου UNESCO Πειραιώς και Νήσων:
«Η κοινωνική αποστασιοποίηση των ανθρώπων, των οποίων η ζωή έχει αλλάξει ριζικά λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, έχει επηρεάσει καθοριστικά και τον τομέα του Πολιτισμού. Έχουμε κληθεί να αφομοιώσουμε μια νέα πραγματικότητα και να προσαρμοστούμε σε νέα δεδομένα.
Βέβαια ο πολιτισμός δεν αφορά μόνο τους πολιτιστικούς συλλόγους. Υπάρχει ένα τεράστιο πολιτιστικό μοτίβο που περιλαμβάνει θέατρα, γκαλερί κ.λπ. τα οποία έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Φυσικά και αυτά οφείλουν να προσαρμοστούν. Όπως αναφέρει η κ. Γεωργία Παράσχου, Διευθύντρια Πολιτισμού του ομίλου UNESCO Πειραιώς και Νήσων:
«Η κοινωνική αποστασιοποίηση των ανθρώπων, των οποίων η ζωή έχει αλλάξει ριζικά λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, έχει επηρεάσει καθοριστικά και τον τομέα του Πολιτισμού. Έχουμε κληθεί να αφομοιώσουμε μια νέα πραγματικότητα και να προσαρμοστούμε σε νέα δεδομένα.
Ένα από αυτά είναι η δυναμική έλευση της τεχνολογίας στη καθημερινότητά μας αφού βρήκε τον τρόπο να φέρει τον πολιτισμό γρήγορα και με ασφάλεια στο σπίτι μας. Τα νέα ψηφιακά μέσα δίνουν τη δυνατότητα στα μουσεία να λειτουργούν μέσω ψηφιακών εκθέσεων, τη δημιουργία virtual galleries, online θεατρικών παραστάσεων, την ψηφιοποίηση εκπαιδευτικού υλικού προωθώντας και ενδυναμώνοντας την πολιτιστική μας κληρονομιά σε όλο τον κόσμο.
H τεχνολογία διευρύνει τις πολιτιστικές πτυχές ενός λαού δίνοντας την ευκαιρία για άμεση ψηφιακή πρόσβαση σε όλα τα του τα στοιχεία.»
Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα του πολιτισμού στην εποχή του Covid-19,η ψηφιακή μετάβαση. Μία μετάβαση που για κάποιους σίγουρα δεν είναι εύκολη, αλλά είναι αναγκαία. Ο πολιτισμός είναι τα πάντα.
H τεχνολογία διευρύνει τις πολιτιστικές πτυχές ενός λαού δίνοντας την ευκαιρία για άμεση ψηφιακή πρόσβαση σε όλα τα του τα στοιχεία.»
Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα του πολιτισμού στην εποχή του Covid-19,η ψηφιακή μετάβαση. Μία μετάβαση που για κάποιους σίγουρα δεν είναι εύκολη, αλλά είναι αναγκαία. Ο πολιτισμός είναι τα πάντα.
Πηγάζει από την έμφυτη ανάγκη του ανθρώπου για επικοινωνία, απ’ την ανάγκη του ανθρώπου να δημιουργήσει αληθινές σχέσεις. Είναι η ΠΑΙΔΕΙΑ που πρέπει να διακατέχεται κάθε άνθρωπος για αντιληφθεί την σοβαρότητα καταστάσεων όπως την τωρινή.
Τα τελευταία χρόνια και πόσο μάλλον σε αυτή την περίοδο που διανύουμε αν και κάποιες αρχές και αξίες αμφισβητήθηκαν ήταν αυτές που ήταν ο συνδετικός κρίκος μεταξύ των ανθρώπων αυτού του τόπου και σε αυτό τόσο όλοι εμείς που ασχολούμαστε ενεργά με την παράδοση όσο και το ίδιο το κράτος πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση.
Τα τελευταία χρόνια και πόσο μάλλον σε αυτή την περίοδο που διανύουμε αν και κάποιες αρχές και αξίες αμφισβητήθηκαν ήταν αυτές που ήταν ο συνδετικός κρίκος μεταξύ των ανθρώπων αυτού του τόπου και σε αυτό τόσο όλοι εμείς που ασχολούμαστε ενεργά με την παράδοση όσο και το ίδιο το κράτος πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση.
Γιατί αν κάτι έχει να προσφέρει ο πολιτισμός είναι ενότητα ,καθώς αναδεικνύει τα κοινά στοιχεία των ανθρώπων του τόπου. Γιατί σίγουρα αυτά που μας ενώνουν είναι πολλά και το δείξαμε σε πολύ δυσκολότερες καταστάσεις στην ιστορίας μας. Μπορούμε και τώρα.
* Καραγεωργίου Χαράλαμπος
- Γενικός Γραμματέας Συλλόγου Σαρακατσαναίων ν. Κιλκίς "O Φλάμπουρας"
-Φοιτητής τμήματος Ιστορίας και εθνολογίας του Δ.Π.Θ
- υπεύθυνος ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ειδικών πληθυσμιακών ομάδων Ο.Ν.ΝΕ.Δ νομού Κιλκίς
* Καραγεωργίου Χαράλαμπος
- Γενικός Γραμματέας Συλλόγου Σαρακατσαναίων ν. Κιλκίς "O Φλάμπουρας"
-Φοιτητής τμήματος Ιστορίας και εθνολογίας του Δ.Π.Θ
- υπεύθυνος ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ειδικών πληθυσμιακών ομάδων Ο.Ν.ΝΕ.Δ νομού Κιλκίς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.