Act Business Center

Act Business Center

Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2020

Πρόζα για ένα λείψανο


Του Φώτη Μισόπουλου
... το λείψανο προέρχεται απ' το πτώμα
WALTER BENJAMIN
Η ΣΧΕΣΗ ΜΟΥ ΜΕ ΤΟΝ WALTER BENJAMIΝ [1]: ......η απέραντη απογοήτευση περιέχει απέραντη νοημοσύνη - ένα βράδυ, ήταν όλα τόσο αθώα, σα να ζούσε η ανθρωπότητα από μόνη της - ή εκείνες οι παλιές βιογραφίες τα δειλά δάχτυλα όταν κινούνται πάνω στο άγνωστο σώμα, - έργα νηπτικά και συναξάρια αγίων, -κλεμμένα-, την ώρα που βήχει ο νεκρός - ''εσείς'', - μου λέει, τότε, ο κατάδικος, που μύριζε το στόμα του, - ''ποιον ψάχνετε, καθώς εμείς εδώ και πολλά χρόνια έχουμε αναληφθεί στους ουρανούς μετά το μέγα αμάρτημα'', - ''εγώ'', του λέω, ''δεν ψάχνω κανένα, ζωγραφίζω χάρτινα κουμπιά να έχω κάτι να χαρίζω στα ταξίδια μου, - αλλά το πλήρωσα ακριβά, σαν εκείνον με την μοναχική γυναίκα - που τον συλλάβανε, - και τι δουλειά είχε ο ανόητος να στέκει δίπλα της, αφού κι ο ιεροκήρυκας κρύφτηκε να πιει ο,τι απέμεινε απ' το μνημόσυνο - τουλάχιστο με τον πρέποντα σεβασμό'' - κι όταν μιλούσαμε κάποιος πηδούσε απ' τα κάγκελα χωρίς καθυστέρηση, αλλιώς θα ήταν σα ν' αρνιόταν τα φαινόμενα στη μέση του δρόμου, γι' αυτό ερωτεύτηκα τόσο αργά μετά τα όσα συμφωνήθηκαν, - κι άπλωνα την εφημερίδα στο τραπέζι μήπως τους βρίσκαμε την άλλη μέρα - ποιους;;- και γιατί;;; - δηλητηριασμένες εξεγέρσεις, τρένα που χάθηκαν σε υπόγειες στοές κι ο τυφλός εραστής άργησε αν και πλήρωνε καλά κι ο χρόνος του ήταν ασήμαντος σαν κρυφό γέλιο ή όπως χαρίζεις τα ψιλά απ' το παγκάρι για το καλό της ενορίας και δε σε βλέπει κανείς και τα βράδια επέστρεφε ο μέθυσος πατέρας μας - από κείνο το μακελειό, πεθαμένος κι αυτός από αιώνες μ' ένα σκυλί στον κόρφο του ψάχνοντας την είσοδο του λεωφορείου, - καθώς χανόταν μυστηριωδώς τα μεσάνυχτα - και ποιος θυμάται πια τους δρόμους πού οδηγούνε ή εκείνο τα βαρετό μέρος στη θάλασσα που κάναν έρωτα οι φτωχοί ή ένας γάμος που έγινε ο ίδιος δυο φορές για να μαζέψουμε τη ματαιότητα που δε χωρούσε απ' τον ακάλυπτο και πάντα ένας θα είναι η αιτία και για την αδικία των άλλων κι όλοι μαζί ψάλλαμε στη διαπασών το ''Δόξα εν υψίστοις'' - εγώ μάλιστα κρατούσα το ''ίσον'' όπως εκείνη η μυστική εσωτερική κλωστή που φανερώνεται τις νύχτες για να ενώσει τα όνειρα των τρελών που έζησαν στερημένα και σε πλήρη αφάνεια. //

Ο ΥΠΑΙΝΙΓΜΟΣ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ [2] : .......στη θλιβερή αγνότητα του παραμορφωτικού καθρέφτη - η αχλή που αρχίζει να σκεπάζει τα πάντα ή ο Οιδίποδας που ακόμα αγνοεί πώς πέθανε ο Λάιος ή εκείνη η κουβέντα στον Κήπο του Επίκουρου : το αίνιγμα : η απερίληπτη σάρκα, ο ώμος της γυναίκας που έχει γυμνωθεί σε καθαρτήρια όψη - νωπό βράδυ που κρίνει την έκβαση / και νύχτες, πολλές νύχτες - /μέσα σε δυο νύχτες, - σε μια μόνο νύχτα - ''δεν με νοιάζει η υστεροφημία σας, ακόμα και τα δέντρα το ένα δίπλα στο άλλο είναι ανύπαρκτα με ίδια μυστικά'', επαναλάμβανε σαν ηχώ - ''υπάρχει μια ακόλαστη λογική'' - αυτή η στέγη μάς ακολουθεί όπως μια τυφλή παρεξήγηση, η εντύπωση της αξέχαστης νεκρής που είναι έτοιμη ν' αφεθεί σε στιγμιαίες ερωτικές ακηδίες, - δίχως αυτό να σημαίνει - εξομολογούμαι - πως είμαι ντετερμινιστής, [μεγάλη παύση]-

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ : .......σάς αγάπησα από τότε που ήμουν αντικείμενο μιας λευκής μυθολογίας, - [ο Προμηθέας φαίνεται κουρασμένος - μεταξύ μας]-

ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ : ......προσωπική μου ευχαρίστηση να δημιουργώ σχέσεις, να μπλέκομαι στα αλγεινά παιχνίδια του έρωτα ή του πολέμου,

- όπως το έχει καταδείξει μ' ευγλωττία ο κ. Ζιντ [γελάει][3]

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ : ......συνήθως καταλήγουν σε μια υπερφυσική μοναξιά [παύση] - ή στην Αποκάλυψη

ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ : .......εννοείτε τα ψέματα ή την αλήθεια μιας ανυποχώρητης ιερότητας [παύση].

Η ερωμένη του Εγκούτσι, για παράδειγμα, ξαναβρίσκεται στο Σπίτι....[4]

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ : .......στο Σπίτι ;;

ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ : ....ναι

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ : .....λέγατε ότι θα με συστήνατε

ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ : ......και τώρα αν θέλετε /

......έφυγαν αμέσως για το πιο σκιερό δωμάτιο στο βάθος του Λαβυρίνθου[σκοτάδι].//  



ΟΠΟΥ Ο ΑΜΛΕΤ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟΝ BENJAMIN : ......μια μέρα εξαφανίζονται αρκετά από τα συνηθισμένα ονόματα που γνωρίσαμε, ανάμεσα στη λησμοσύνη και την τοπογραφία των αναμνήσεων ή τις εφήμερες εξεγέρσεις - διηγείσαι τη ζωή ενός άλλου - ο χτύπος στην πόρτα, ντυμένος σαν επώδυνη καταδίωξη, κοιτάζοντας ανήσυχα το είδωλο - και τελικά είσαι συ - νύχτες που μάταια περίμενα ή μια φωνή στο σκοτάδι, σαν το μυστικό ενός αξιομνημόνευτου πάπυρου, - ο χρόνος περνάει με νύχια αρπαχτικού, - προ πολλού έχεις φύγει ή ο Άμλετ σκυθρωπός ανάμεσα στις καταχνιές του πιο ανώφελου χειρόγραφου καθώς θα πέφτει διαθλασμένο φως, - με παραμονεύει η λυρικότητα του Μπωντλαίρ -δεν υποψιάζεται κανείς τίποτα - και, ω, ανείπωτη ιστορία της κάθε μέρας, αφού δεν μοιραζόμαστε το ίδιο μυστικό σε τι χρησιμεύει να ζούμε κρυμμένοι.....[παύση]

ΑΜΛΕΤ : ........άγνοια σαν αγιοσύνη, η μεταφυσική σοφιστεία θα προδώσει την τύχη μου.....
ΗΘΟΠΟΙΟΣ : .....ή εκείνοι οι φαύνοι που περιπολούν στις καταιγίδες με τα κοπάδια τους [μικρή παύση]
ΑΜΛΕΤ : .....ή τα φτηνά ξενοδοχεία σαν άβυσσοι ενώ κυκλώνουν τον κυνισμό που επινόησα.....
ΗΘΟΠΟΙΟΣ : .....αθλιότητα
ΑΜΛΕΤ : το χέρι στην τσέπη - ακρωτηριασμένο [παύση]
ΗΘΟΠΟΙΟΣ : ......πόσο μένει ακόμα για το στοίχημα......
ΑΜΛΕΤ : ........το χέρι όπως σάς είπα- ακρωτηριασμένο [μικρή παύση]
ΗΘΟΠΟΙΟΣ [φορώντας το προσωπείο του Walter Benjamin]: .....ο Άμλετ θα προσχωρήσει στους κυνηγημένους μποέμ - με το πλήρωμα του χρόνου, όπως εγώ.//

ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΝΑΧΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΣΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ : [σκηνικό : ....τα καλοκαίρια έχουν μια επιτηδευμένη ομίχλη, εκείνη που θυμίζει τον Auden, τις ενοχλητικές απαιτήσεις του εκδότη μου, παρατηρώ τη λογοκρισία,- κανείς δεν πιστεύει ότι η στοργή είναι οι λέξεις, η επιλογή του κοινού είναι κάποτε χυδαία - πηγαίνω με τους πολλούς, το θεωρώ έναν κρυμμένο ερωτισμό, το κοινό είναι η μη-αλήθεια, - είναι μια γυναίκα νιτσεϊκού τύπου[5]-, σημαίνει πως δε λέει ποτέ ψέματα, εγώ διαφωνώ βαθιά μαζί τους, με το κοινό και τον εκδότη μου, - με συναρπάζει ότι κατασκευάζω αντικείμενα, - επίσης ζωγραφίζω παράξενα πράγματα] :

ΠΕΣΣΟΑ : .....το βιβλίο σας είναι όπως μιλάτε [ακούγεται βαθιά να το λέει η φωνή του Χένρι Μίλλερ σ' επανάληψη]

ΜΠΕΝΓΙΑΜΙΝ : .....μια μικρού μήκους ταινία είναι ένας πίνακας στον διάδρομο

ΠΕΣΣΟΑ : ......φωνάξτε με ή καλύτερα κρύψτε με

ΜΠΕΝΓΙΑΜΙΝ : ......καταλαβαίνω, είστε πάντα κάποιος άλλος, ποτέ δεν είστε ο ίδιος, -ανήκετε σε μια φεουδαρχία του μέλλοντος

ΠΕΣΣΟΑ : .......Όχι. Προσεύχομαι

ΜΠΕΝΓΙΑΜΙΝ : ........αθέμιτος ανταγωνισμός - σιχαίνομαι να δίνω αναφορά για τις μετακινήσεις μου

ΠΕΣΣΟΑ : ......τα χείλη της Μαίρης ανοιγοκλείνουν ψιθυριστά, όπως της Οφηλίας στο πάρκο Εστρέλλα [μικρή παύση]

ΜΠΕΝΓΙΑΜΙΝ : .......ζω το δράμα ενός ανθρώπου που δεν κατόρθωσε....
ΠΕΣΣΟΑ : .....η απόγνωση μάς κάνει προκλητικούς, βαθιά ικετευτικούς ή σαρκαστικούς : Τα μόνα εφόδια [παύση]. Χιονίζει [σκοτάδι. λίγο φως]-[φωτο 3]



ΑΥΛΑΙΑ

τα πρόσωπα
ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ
ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ
ΑΜΛΕΤ
ΗΘΟΠΟΙΟΣ
ΜΠΕΝΓΙΑΜΙΝ
ΠΕΣΣΟΑ

ΑΝΑΦΟΡΕΣ - ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ - ΦΩΤΟ

[1] WALTER BENJAMIN, - Charles Baudelaire, ένας λυρικός στην ακμή του καπιταλισμού, μτφρ. Γ. Γκουζούλης, επιμ. Κ. Λιβιεράτος, Αλεξάνδρεια, 2002

[2] FERNANDO PESSOA, Tο βιβλίο της ανησυχίας, μτφρ. Άννυ Σπυράκου, Αλεξάνδρεια, 1997

[3] ΑΝΤΡΕ ΖΙΝΤ, Ο Προμηθέας λυόμενος δεσμώτης, Καστανιώτης, μτφρ. Γεωργία Ζακοπούλου, 2010

[4] ΓΙΑΣΟΥΝΑΡΙ ΚΑΟΥΑΜΠΑΤΑ, Το Σπίτι των κοιμισμένων κοριτσιών, Καστανιώτης, μτφρ. Έφη Πολυτίμου, 2010 [ο Εγκούτσι αποτελεί ήρωα του βιβλίου].

[5] ΖΑΚ ΝΤΕΡΡΙΝΤΑ', [Eperons], Έμβολα - Τα ύφη του Νίτσε, Εστία, μτφρ. Γ. Φαράκλας, 2002

https://miro.medium.com/max/1200/1*gTM8p6HK-0AWGAfsEuGM7A.jpeg
https://live.staticflickr.com/3680/32600411130_902332a795_b.jpg

https://www.fundacionitau.com.uy/wp-content/uploads/Fin-de-Partida-10.jpg

[δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2018 στο neinnewsgr.blogspot.com]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.