Δελτίο τύπου "Προοδευτικοί πολίτες για την ανάπτυξη της κεντρικής Μακεδονίας
Ο συντονιστής της Κίνησης ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ για την ανάπτυξη της ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, με φίλους της Κίνησης, συναντήθηκε διαδοχικά με τον δήμαρχο Παιονίας Χρήστο Γκουντενούδη, τον διευθυντή του Κέντρου Υγείας Πολυκάστρου Γιώργο Περπερίδη και τη Νομαρχιακή Επιτροπή του Κινήματος Αλλαγής Κιλκίς.
Στις συναντήσεις, τόσο ο συντονιστής της Κίνησης όσο και οι εκπρόσωποι των φορέων του Κιλκίς, συζήτησαν για τις δημόσιες αναπτυξιακές υποδομές που έχει ανάγκη η Περιφερειακή Ενότητα του Κιλκίς για να περιορίσει τις οδυνηρές οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της κρίσης, για το μεταναστευτικό, την αποτελεσματική διαχείριση των οικιακών λυμάτων και των σκουπιδιών, όπως και τις αναγκαίες υποδομές για την αξιοποίηση των υδάτινων πόρων της περιοχής τόσο για την ύδρευση όσο και για την άρδευση των αγροτικών καλλιεργειών.
Ο Γιάννης Μαγκριώτης ανέφερε χαρακτηριστικά:
• Τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα στον πρωτογενή τομέα, στη μεταποίηση, στον ειδικό τουρισμό, στην εκπαίδευση, στις ΑΠΕ και ιδιαίτερα στην αξιοποίηση του ισχυρού αιολικού δυναμικού της δεν έχουν αξιοποιηθεί. Ένας από τους βασικούς λόγους είναι και η μη ολοκλήρωση της κατασκευής των έργων για την οδική σύνδεση του Κιλκίς με τη Θεσσαλονίκη και τα μεγάλα οδικά δίκτυα της χώρας και της Ευρώπης.
Μάλιστα, τα δύο τμήματα Α/Κ ΑΣΥΡΟΥ-ΝΕΑ ΣΑΝΤΑ και Είσοδος Κιλκίς ‒που δημοπρατήθηκαν το 2010 και το 2012 αντίστοιχα από την κρατική διοίκηση της Περιφέρειας και έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί αμφότερα μέχρι το 2015, έχουν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και προβλέπεται να ολοκληρωθούν σε διπλάσιο τουλάχιστον χρόνο από αυτόν που προέβλεπαν οι αρχικές συμβάσεις.
Ειδικά το τμήμα Α/Κ ΑΣΥΡΟΥ-ΝΕΑ ΣΑΝΤΑ, που δημοπρατήθηκε από την κρατική Περιφέρεια το 2011 και έπρεπε να τελειώσει το 2015, όχι μόνο δεν θα τελειώσει το 2019, όπως ανακοίνωσε πέρυσι η ηγεσία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά θα πάρει και νέα παράταση, με άγνωστο μέχρι στιγμής χρόνο ολοκλήρωσης.
• Επίσης, δεν έχουν προχωρήσει οι εργασίες αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής και ειδικότερα η σύνδεση της βιομηχανικής ζώνης με το σιδηροδρομικό δίκτυο, για να ενισχυθεί η εξαγωγική δραστηριότητα των σημαντικών βιομηχανικών μονάδων που δραστηριοποιούνται, παρά την κρίση στο Κιλκίς, και απασχολούν περισσότερες από τρεις χιλιάδες εργαζομένους.
• Το επαρχιακό δίκτυο του Κιλκίς είναι ιδιαίτερα καταπονημένο, αφού για πολλά χρόνια δεν έχουν γίνει εργασίες βελτίωσής του. Δυστυχώς η Περιφέρεια δεν αξιοποίησε τις μελέτες που της πρόσφερε η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ και αφορούσε συνολικά 190 χιλιόμετρα.
Ακόμη χειρότερα, δεν αξιοποιήθηκε η προκαταρκτική μελέτη που είχε εκπονηθεί το 2011 από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και αφορούσε τον ιδιαίτερα επιβαρημένο οδικό άξονα Δοϊράνη-Όρια με Περιφερειακή Ενότητα Σερρών-Γέφυρα Στρυμόνα. Έναν επικίνδυνο οδικό άξονα, που θα γίνει ακόμη πιο επικίνδυνος όταν τοποθετηθούν τα δύο πρόσθετα διόδια στον αυτοκινητόδρομο Προμαχώνας-Θεσσαλονίκη.
Τα προβλήματα θα ενταθούν με την τοποθέτηση μεγάλου αριθμού διοδίων στην Εγνατία Οδό και ειδικότερα στο Κιλκίς, στις Σέρρες και στη Θεσσαλονίκη, τα οποία θα επιβαρύνουν σοβαρά το μεταφορικό κόστος, αλλά θα επιβαρύνουν και το επαρχιακό οδικό δίκτυο, το οποίο θα επιλέγουν φορτηγά και ΙΧ για να αποφεύγουν το κόστος από τα πολλά και ακριβά διόδια.
Μετά την τοποθέτηση των μετωπικών διοδίων στον οδικό άξονα (ΠΑΘΕ-ΕΥΖΩΝΟΙ) η κυβέρνηση προγραμματίζει δύο ακόμη πλευρικά διόδια μεταξύ Πολυκάστρου και τελωνείου Ευζώνων.
Η τοποθέτηση των διοδίων είναι ουσιαστικά εκτός κοινοτικού δικαίου γιατί ο οδικός άξονας δεν έχει χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου, ενώ η υπόσχεση της κυβέρνησης ότι ο οδικός άξονας θα ανακατασκευαστεί από τον ιδιώτη Παραχωρησιούχο, που θα κερδίσει τον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας, είναι άνευ αντικρίσματος, δεδομένου ότι το κόστος κατασκευής είναι υψηλό και θα ακυρώσει τον διαγωνισμό.
Θυμίζω ότι η μελέτη του έργου είναι έτοιμη από το 2011 και είχε προγραμματιστεί να δημοπρατηθεί το 2012 με προϋπολογισμό έργου 255 εκατ. ευρώ.
Η αγροτική παραγωγή έχει μεγάλες δυνατότητες, αλλά τα έργα στο δίκτυο άρδευσης της περιοχής Πολυκάστρου δεν έχουν ολοκληρωθεί και δεν αξιοποιείται ο ταμιευτήρας που από χρόνια έχει κατασκευαστεί.
Δυστυχώς, με μεγάλη καθυστέρηση θα δημοπρατηθεί τον επόμενο μήνα, όπως σημείωσε ο δήμαρχος Παιονίας, το έργο για την επεξεργασία των οικιακών λυμάτων της Γουμένισσας, ύψους 4 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται από πόρους του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας, με κίνδυνο να μην ολοκληρωθεί στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο.
Τέλος, ο δήμαρχος τόνισε ότι το πρόβλημα των προσφύγων εξελίσσεται ανησυχητικά, αφού παρατηρούνται και νέες αφίξεις που ξεπερνούν κατά πολύ τις δυνατότητες των υποδομών που έχουν κατασκευαστεί.
• Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είχε στη διάθεσή της περίπου 1,5 δισ. ευρώ από το 4ο ΚΠΣ (ΕΣΠΑ) την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, ενώ στην τρέχουσα περισσότερα από 1 δισ. ευρώ και τα αποτελέσματα είναι περιορισμένα.
• Τα αναπτυξιακά αποτελέσματα είναι δυσανάλογα των πόρων που διατίθενται και των δυνατοτήτων της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην υλοποίηση των έργων και οι υπερβάσεις των προϋπολογισμών τους, σε πολλές περιπτώσεις, έχουν προκαλέσει την εισαγγελική παρέμβαση.
• Μέχρι σήμερα έχει εκπνεύσει περίπου το 70% του χρόνου υλοποίησης του Ε΄ ΕΣΠΑ και δεν έχει εκταμιευθεί ούτε ένα ευρώ για οποιοδήποτε νέο αναπτυξιακό έργο ή πρόγραμμα.
• Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων του προηγούμενου ΕΣΠΑ, πέραν της χαμένης ανάπτυξης, θα απαιτήσουν την εκταμίευση όλων των αντίστοιχων πόρων για αναπτυξιακά έργα του νέου προγράμματος προκειμένου να ολοκληρωθούν τα ημιτελή έργα, με αποτέλεσμα να μη μείνει ούτε ένα ευρώ για νέα αναπτυξιακά έργα που έχει ανάγκη η Περιφέρεια.
• Η Περιφερειακή Ενότητα Κιλκίς έχει πληγεί από την κρίση περισσότερο από άλλες περιοχές, όμως με ευθύνη της Περιφέρειας δεν έχει προγραμματιστεί, έστω και καθυστερημένα, ούτε ένα πρόγραμμα για τον άξονα της βιώσιμης ανάπτυξης.
• Το ίδιο ισχύει και για τον άξονα της επιχειρηματικότητας, όπου με ευθύνη κυβέρνησης και Περιφέρειας ούτε καν η πρόσκληση για την κατάθεση προτάσεων έχει σταλεί.
Στη συνάντηση με τον διευθυντή του Κέντρου Υγείας και του εργαζομένους τονίστηκε η σημαντική προσφορά του στους κατοίκους της περιοχής ευθύνης του, αλλά και προς τους πρόσφυγες, παρότι οι ελλείψεις του κυρίως σε προσωπικό είναι μεγάλες.
Τονίστηκε επίσης η αναγκαιότητα θεσμικών αλλαγών με μεγαλύτερη συμμετοχή της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.
Ο Γιάννης Μαγκριώτης, εκ μέρους της Κίνησης, παρουσίασε επίσης τους στόχους της Κίνησης ΠΡΟOΔΕΥΤΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ:
• Τις βασικές πρωτοβουλίες και προτάσεις της για την ανάπτυξη της ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
• Τις ειδικότερες προτάσεις για την ανάπτυξη της Περιφερειακής Ενότητας ΚΙΛΚΙΣ.
• Τις βασικές αδυναμίες και τα λάθη της σημερινής διοίκησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
• Την αναγκαιότητα διαμόρφωσης ενός ολοκληρωμένου και ιεραρχημένου προγραμματικού σχεδίου για την ανάπτυξη της ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, όπως και της Περιφερειακής Ενότητας ΚΙΛΚΙΣ.
• Την πρόταση για μια ευρύτερη συμπαράταξη παραγωγικών και κοινωνικών δυνάμεων, που θα συγκροτήσουν το προοδευτικό αναπτυξιακό σχέδιο για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και την Περιφερειακή Κιλκίς.
Στις συναντήσεις, τόσο ο συντονιστής της Κίνησης όσο και οι εκπρόσωποι των φορέων του Κιλκίς, συζήτησαν για τις δημόσιες αναπτυξιακές υποδομές που έχει ανάγκη η Περιφερειακή Ενότητα του Κιλκίς για να περιορίσει τις οδυνηρές οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της κρίσης, για το μεταναστευτικό, την αποτελεσματική διαχείριση των οικιακών λυμάτων και των σκουπιδιών, όπως και τις αναγκαίες υποδομές για την αξιοποίηση των υδάτινων πόρων της περιοχής τόσο για την ύδρευση όσο και για την άρδευση των αγροτικών καλλιεργειών.
Ο Γιάννης Μαγκριώτης ανέφερε χαρακτηριστικά:
• Τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα στον πρωτογενή τομέα, στη μεταποίηση, στον ειδικό τουρισμό, στην εκπαίδευση, στις ΑΠΕ και ιδιαίτερα στην αξιοποίηση του ισχυρού αιολικού δυναμικού της δεν έχουν αξιοποιηθεί. Ένας από τους βασικούς λόγους είναι και η μη ολοκλήρωση της κατασκευής των έργων για την οδική σύνδεση του Κιλκίς με τη Θεσσαλονίκη και τα μεγάλα οδικά δίκτυα της χώρας και της Ευρώπης.
Μάλιστα, τα δύο τμήματα Α/Κ ΑΣΥΡΟΥ-ΝΕΑ ΣΑΝΤΑ και Είσοδος Κιλκίς ‒που δημοπρατήθηκαν το 2010 και το 2012 αντίστοιχα από την κρατική διοίκηση της Περιφέρειας και έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί αμφότερα μέχρι το 2015, έχουν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και προβλέπεται να ολοκληρωθούν σε διπλάσιο τουλάχιστον χρόνο από αυτόν που προέβλεπαν οι αρχικές συμβάσεις.
Ειδικά το τμήμα Α/Κ ΑΣΥΡΟΥ-ΝΕΑ ΣΑΝΤΑ, που δημοπρατήθηκε από την κρατική Περιφέρεια το 2011 και έπρεπε να τελειώσει το 2015, όχι μόνο δεν θα τελειώσει το 2019, όπως ανακοίνωσε πέρυσι η ηγεσία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά θα πάρει και νέα παράταση, με άγνωστο μέχρι στιγμής χρόνο ολοκλήρωσης.
• Επίσης, δεν έχουν προχωρήσει οι εργασίες αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής και ειδικότερα η σύνδεση της βιομηχανικής ζώνης με το σιδηροδρομικό δίκτυο, για να ενισχυθεί η εξαγωγική δραστηριότητα των σημαντικών βιομηχανικών μονάδων που δραστηριοποιούνται, παρά την κρίση στο Κιλκίς, και απασχολούν περισσότερες από τρεις χιλιάδες εργαζομένους.
• Το επαρχιακό δίκτυο του Κιλκίς είναι ιδιαίτερα καταπονημένο, αφού για πολλά χρόνια δεν έχουν γίνει εργασίες βελτίωσής του. Δυστυχώς η Περιφέρεια δεν αξιοποίησε τις μελέτες που της πρόσφερε η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ και αφορούσε συνολικά 190 χιλιόμετρα.
Ακόμη χειρότερα, δεν αξιοποιήθηκε η προκαταρκτική μελέτη που είχε εκπονηθεί το 2011 από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και αφορούσε τον ιδιαίτερα επιβαρημένο οδικό άξονα Δοϊράνη-Όρια με Περιφερειακή Ενότητα Σερρών-Γέφυρα Στρυμόνα. Έναν επικίνδυνο οδικό άξονα, που θα γίνει ακόμη πιο επικίνδυνος όταν τοποθετηθούν τα δύο πρόσθετα διόδια στον αυτοκινητόδρομο Προμαχώνας-Θεσσαλονίκη.
Τα προβλήματα θα ενταθούν με την τοποθέτηση μεγάλου αριθμού διοδίων στην Εγνατία Οδό και ειδικότερα στο Κιλκίς, στις Σέρρες και στη Θεσσαλονίκη, τα οποία θα επιβαρύνουν σοβαρά το μεταφορικό κόστος, αλλά θα επιβαρύνουν και το επαρχιακό οδικό δίκτυο, το οποίο θα επιλέγουν φορτηγά και ΙΧ για να αποφεύγουν το κόστος από τα πολλά και ακριβά διόδια.
Μετά την τοποθέτηση των μετωπικών διοδίων στον οδικό άξονα (ΠΑΘΕ-ΕΥΖΩΝΟΙ) η κυβέρνηση προγραμματίζει δύο ακόμη πλευρικά διόδια μεταξύ Πολυκάστρου και τελωνείου Ευζώνων.
Η τοποθέτηση των διοδίων είναι ουσιαστικά εκτός κοινοτικού δικαίου γιατί ο οδικός άξονας δεν έχει χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου, ενώ η υπόσχεση της κυβέρνησης ότι ο οδικός άξονας θα ανακατασκευαστεί από τον ιδιώτη Παραχωρησιούχο, που θα κερδίσει τον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας, είναι άνευ αντικρίσματος, δεδομένου ότι το κόστος κατασκευής είναι υψηλό και θα ακυρώσει τον διαγωνισμό.
Θυμίζω ότι η μελέτη του έργου είναι έτοιμη από το 2011 και είχε προγραμματιστεί να δημοπρατηθεί το 2012 με προϋπολογισμό έργου 255 εκατ. ευρώ.
Η αγροτική παραγωγή έχει μεγάλες δυνατότητες, αλλά τα έργα στο δίκτυο άρδευσης της περιοχής Πολυκάστρου δεν έχουν ολοκληρωθεί και δεν αξιοποιείται ο ταμιευτήρας που από χρόνια έχει κατασκευαστεί.
Δυστυχώς, με μεγάλη καθυστέρηση θα δημοπρατηθεί τον επόμενο μήνα, όπως σημείωσε ο δήμαρχος Παιονίας, το έργο για την επεξεργασία των οικιακών λυμάτων της Γουμένισσας, ύψους 4 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται από πόρους του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας, με κίνδυνο να μην ολοκληρωθεί στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο.
Τέλος, ο δήμαρχος τόνισε ότι το πρόβλημα των προσφύγων εξελίσσεται ανησυχητικά, αφού παρατηρούνται και νέες αφίξεις που ξεπερνούν κατά πολύ τις δυνατότητες των υποδομών που έχουν κατασκευαστεί.
• Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είχε στη διάθεσή της περίπου 1,5 δισ. ευρώ από το 4ο ΚΠΣ (ΕΣΠΑ) την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, ενώ στην τρέχουσα περισσότερα από 1 δισ. ευρώ και τα αποτελέσματα είναι περιορισμένα.
• Τα αναπτυξιακά αποτελέσματα είναι δυσανάλογα των πόρων που διατίθενται και των δυνατοτήτων της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην υλοποίηση των έργων και οι υπερβάσεις των προϋπολογισμών τους, σε πολλές περιπτώσεις, έχουν προκαλέσει την εισαγγελική παρέμβαση.
• Μέχρι σήμερα έχει εκπνεύσει περίπου το 70% του χρόνου υλοποίησης του Ε΄ ΕΣΠΑ και δεν έχει εκταμιευθεί ούτε ένα ευρώ για οποιοδήποτε νέο αναπτυξιακό έργο ή πρόγραμμα.
• Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων του προηγούμενου ΕΣΠΑ, πέραν της χαμένης ανάπτυξης, θα απαιτήσουν την εκταμίευση όλων των αντίστοιχων πόρων για αναπτυξιακά έργα του νέου προγράμματος προκειμένου να ολοκληρωθούν τα ημιτελή έργα, με αποτέλεσμα να μη μείνει ούτε ένα ευρώ για νέα αναπτυξιακά έργα που έχει ανάγκη η Περιφέρεια.
• Η Περιφερειακή Ενότητα Κιλκίς έχει πληγεί από την κρίση περισσότερο από άλλες περιοχές, όμως με ευθύνη της Περιφέρειας δεν έχει προγραμματιστεί, έστω και καθυστερημένα, ούτε ένα πρόγραμμα για τον άξονα της βιώσιμης ανάπτυξης.
• Το ίδιο ισχύει και για τον άξονα της επιχειρηματικότητας, όπου με ευθύνη κυβέρνησης και Περιφέρειας ούτε καν η πρόσκληση για την κατάθεση προτάσεων έχει σταλεί.
Στη συνάντηση με τον διευθυντή του Κέντρου Υγείας και του εργαζομένους τονίστηκε η σημαντική προσφορά του στους κατοίκους της περιοχής ευθύνης του, αλλά και προς τους πρόσφυγες, παρότι οι ελλείψεις του κυρίως σε προσωπικό είναι μεγάλες.
Τονίστηκε επίσης η αναγκαιότητα θεσμικών αλλαγών με μεγαλύτερη συμμετοχή της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.
Ο Γιάννης Μαγκριώτης, εκ μέρους της Κίνησης, παρουσίασε επίσης τους στόχους της Κίνησης ΠΡΟOΔΕΥΤΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ:
• Τις βασικές πρωτοβουλίες και προτάσεις της για την ανάπτυξη της ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
• Τις ειδικότερες προτάσεις για την ανάπτυξη της Περιφερειακής Ενότητας ΚΙΛΚΙΣ.
• Τις βασικές αδυναμίες και τα λάθη της σημερινής διοίκησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
• Την αναγκαιότητα διαμόρφωσης ενός ολοκληρωμένου και ιεραρχημένου προγραμματικού σχεδίου για την ανάπτυξη της ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, όπως και της Περιφερειακής Ενότητας ΚΙΛΚΙΣ.
• Την πρόταση για μια ευρύτερη συμπαράταξη παραγωγικών και κοινωνικών δυνάμεων, που θα συγκροτήσουν το προοδευτικό αναπτυξιακό σχέδιο για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και την Περιφερειακή Κιλκίς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.