Μέσα σε κλίμα κατάνυξης τελέσθηκε στον κατάμεστο από ευλαβείς πιστούς Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Κιλκίς το εσπέρας της Ε' Κυριακής των Νηστείων, Κυριακή 2 Απριλίου ε.ε., ο τελευταίος Κατανυκτικός Εσπερινός της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πολυανής και Κιλκισίου κ. Εμμανουήλ.
Προσκεκλημένος ομιλητής ήταν ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης της Ιεράς Μητροπόλεως Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς π. Καλλίνικος Παπαδόπουλος, ο οποίος είναι γνώριμος στους ενορίτες του ως άνω Ιερού Ναού τον οποίο διακόνησε προ δεκαετίας με ιδιαίτερο ζήλο και αγάπη.
Ο ομιλητής ανέπτυξε περιεκτικά και ουσιαστικά την αρετή της σιωπής, ενισχύοντας τους πιστούς στην πορεία τους προς την Μ. Εβδομάδα με αποκορύφωση την Ανάσταση του Κυρίου.
Απευθυνόμενος στους ευσεβείς πιστούς ο Ποιμενάρχης του Κιλκίς κ. Εμμανουήλ τόνισε ότι τις ημέρες αυτές όλοι μας προσπαθούμε να έχουμε μια εσωτερική πληρότητα, που έχει άμεση σχέση με το περιεχόμενο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής και δη της Μ. Εβδομάδας.
Μέσα σ' αυτήν την πορεία και σ' αυτήν την πληρότητα που θέλουμε να βιώσουμε όλοι μας υπάρχουν γεγονότα και καταστάσεις που μας ενισχύουν και μας ενδυναμώνουν είπε όπως ο πόθος της αρετής για την Βασιλεία του Θεού.
"Σήμερα αδελφοί μου η Αγία μας Εκκλησία τιμά τη μνήμη της Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας και είδαμε για άλλη μια φορά πως η δύναμη της μετανοίας συγκλονίζει, μετακινεί "όρη" και κάνει αλλαγές τεράστιες στην καρδιά μας και αυτές εκφράζονται στη ζωή μας" είπε και ευχαρίστησε θερμά τον Αρχιμανδρίτη π. Καλλίνικο Παπαδόπουλο για την αποδοχή της πρόσκλησης να οικοδομήσει με το λόγο του τους πιστούς του Κιλκίς.
Προ της απολύσεως εκ μέρους του Ιερού Κλήρου και του Λαού ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Επιφάνιος Θεοδωρίδης ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη κ. Εμμανουήλ για τον κόπο και το ενδιαφέρον του να καταρτιστεί και να πραγματοποιηθεί και εφέτος το πρόγραμμα Κατανυκτικών Εσπερινών με θεολογικές ομιλίες από καλούς ομιλητές ώστε να ενισχυθούν πνευματικά άπαντας στην πορεία της Αγ. και Μ. Τεσσαρακοστής.
Ομιλία του Αρχιμ. π. Καλλινίκου
Σεβασμιώτατε πάτερ και δέσποτα, σεβαστοί πατέρες, αγαπητοί αδελφοί.
Πορευόμεθα ήδη και φθάνουμε προς το τέλος, συν Θεώ, για μια ακόμα φορά στη ζωή μας της περιόδου της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Η ευλογία και το έλεος του Θεού μας, άνοιξε ένα σταδιο πνευματικών αγώνων και μας κάλεσε να συμμετάσχουμε σε μια προσπάθεια πνευματικής προόδου, δηλαδή αγώνος κατά των παθών μας.
Μια σύντομη αλλά πολύ περιεκτική ευχή, που αναπέμπεται τακτικά σε όλη αυτήν την περίοδο, είναι η ευχή του οσίου Εφραίμ του Σύρου: «Κύριε καὶ Δέσποτα τῆς ζωῆς μου, πνεῦμα ἀργίας, περιεργείας, φιλαρχίας καὶ ἀργολογίας μὴ μοι δῷς. Πνεῦμα δὲ σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης, ὑπομονῆς καὶ ἀγάπης, χάρισαί μοι, τῷ σῷ δούλῳ. Ναί, Κύριε Βασιλεῦ, δώρησαί μοι τοῦ ὁρᾶν τὰ ἐμὰ πταίσματα καὶ μὴ κατακρίνειν τὸν ἀδελφόν μου, ὅτι εὐλογητὸς εἶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.» Μέσα σε τρεις προτάσεις περιγράφεται όλο το πλαίσιο των πνευματικών αγώνων, που πρέπει να πραγματοποιήσουμε για την κατά Θεόν τελείωση μας, για την απόκτηση των αρετών.
Απόψε θα ασχοληθούμε με την αρετή, που οι πατερες ονομάζουν «το χάρισμα των ολίγων». Πρόκειται για την αρετή της σιωπής, η οποία είναι το αντίθετον της αργολογίας, από την οποία, διά της ευχής του οσίου Εφραίμ, ζητούμε από τον Θεό να απαλλαχθούμε.
Τι είναι η σιωπή; Είναι το αντίθετον της εκφοράς του λόγου. Η σιωπή δεν οφείλεται κατανάγκη σε αφωνία, δηλαδή σε φυσική αδυναμία να ομιλεί κάποιος. Είναι η εκούσια διακοπή του λόγου και η συνειδητή αποφυγή της ομιλίας για πολλούς και διαφόρους λόγους. Ενδέχεται, για παράδειγμα, να σιωπά κάποιος λόγω ιδιοσυγκασίας. Υπάρχουν άνθρωποι λιγομίλητοι και εκ φύσεως σιωπηλοί. Ωστόσο, η σιωπή μας ίσως να οφείλεται σε μια εμπαθή, νοσηρή κατάσταση. Και ενώ εξωτερικά σιωπούμε, εσωτερικά φλυαρούμε κατακρίνοντας ή υβρίζοντας τους άλλους. Μπορεί, επίσης, να σιωπούμε περιφρονητικά απαξιώνοντας να συζητήσουμε με κάποιον ή να σιωπούμε από αμηχανία μη έχοντας τι να πούμε ή από φόβο μήπως παρεξηγηθούμε.
Παραταύτα, οι πατέρες μας ομιλούν για μια άλλη ανώτερη σιωπή, τη «σιωπή εν γνώσει» (αγ. Ισαάκ ο Σύρος). Τι σημαίνει, όμως, «σιωπή εν γνώσει»; Σημαίνει, ότι σιωπούμε έχοντας συνειδητοποιήσει τη μεγάλη πνευματική και ηθική αξία της σιωπής και τα σπουδαία αποτελέσματα, που δημιουργεί στη ζωή μας. Πρακτικότερα, σημαίνει το να γνωρίζω πότε, πως και πόσο να σιωπώ ή να ομιλώ. Να γνωρίζω, ότι υπάρχει «καιρός του σιγάν και καιρός του λαλείν», όπως λέγει η αγία Γραφή (Εκκλησιαστής 3, 7).
Προ της απολύσεως εκ μέρους του Ιερού Κλήρου και του Λαού ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Επιφάνιος Θεοδωρίδης ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη κ. Εμμανουήλ για τον κόπο και το ενδιαφέρον του να καταρτιστεί και να πραγματοποιηθεί και εφέτος το πρόγραμμα Κατανυκτικών Εσπερινών με θεολογικές ομιλίες από καλούς ομιλητές ώστε να ενισχυθούν πνευματικά άπαντας στην πορεία της Αγ. και Μ. Τεσσαρακοστής.
Ομιλία του Αρχιμ. π. Καλλινίκου
Σεβασμιώτατε πάτερ και δέσποτα, σεβαστοί πατέρες, αγαπητοί αδελφοί.
Πορευόμεθα ήδη και φθάνουμε προς το τέλος, συν Θεώ, για μια ακόμα φορά στη ζωή μας της περιόδου της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Η ευλογία και το έλεος του Θεού μας, άνοιξε ένα σταδιο πνευματικών αγώνων και μας κάλεσε να συμμετάσχουμε σε μια προσπάθεια πνευματικής προόδου, δηλαδή αγώνος κατά των παθών μας.
Μια σύντομη αλλά πολύ περιεκτική ευχή, που αναπέμπεται τακτικά σε όλη αυτήν την περίοδο, είναι η ευχή του οσίου Εφραίμ του Σύρου: «Κύριε καὶ Δέσποτα τῆς ζωῆς μου, πνεῦμα ἀργίας, περιεργείας, φιλαρχίας καὶ ἀργολογίας μὴ μοι δῷς. Πνεῦμα δὲ σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης, ὑπομονῆς καὶ ἀγάπης, χάρισαί μοι, τῷ σῷ δούλῳ. Ναί, Κύριε Βασιλεῦ, δώρησαί μοι τοῦ ὁρᾶν τὰ ἐμὰ πταίσματα καὶ μὴ κατακρίνειν τὸν ἀδελφόν μου, ὅτι εὐλογητὸς εἶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.» Μέσα σε τρεις προτάσεις περιγράφεται όλο το πλαίσιο των πνευματικών αγώνων, που πρέπει να πραγματοποιήσουμε για την κατά Θεόν τελείωση μας, για την απόκτηση των αρετών.
Απόψε θα ασχοληθούμε με την αρετή, που οι πατερες ονομάζουν «το χάρισμα των ολίγων». Πρόκειται για την αρετή της σιωπής, η οποία είναι το αντίθετον της αργολογίας, από την οποία, διά της ευχής του οσίου Εφραίμ, ζητούμε από τον Θεό να απαλλαχθούμε.
Τι είναι η σιωπή; Είναι το αντίθετον της εκφοράς του λόγου. Η σιωπή δεν οφείλεται κατανάγκη σε αφωνία, δηλαδή σε φυσική αδυναμία να ομιλεί κάποιος. Είναι η εκούσια διακοπή του λόγου και η συνειδητή αποφυγή της ομιλίας για πολλούς και διαφόρους λόγους. Ενδέχεται, για παράδειγμα, να σιωπά κάποιος λόγω ιδιοσυγκασίας. Υπάρχουν άνθρωποι λιγομίλητοι και εκ φύσεως σιωπηλοί. Ωστόσο, η σιωπή μας ίσως να οφείλεται σε μια εμπαθή, νοσηρή κατάσταση. Και ενώ εξωτερικά σιωπούμε, εσωτερικά φλυαρούμε κατακρίνοντας ή υβρίζοντας τους άλλους. Μπορεί, επίσης, να σιωπούμε περιφρονητικά απαξιώνοντας να συζητήσουμε με κάποιον ή να σιωπούμε από αμηχανία μη έχοντας τι να πούμε ή από φόβο μήπως παρεξηγηθούμε.
Παραταύτα, οι πατέρες μας ομιλούν για μια άλλη ανώτερη σιωπή, τη «σιωπή εν γνώσει» (αγ. Ισαάκ ο Σύρος). Τι σημαίνει, όμως, «σιωπή εν γνώσει»; Σημαίνει, ότι σιωπούμε έχοντας συνειδητοποιήσει τη μεγάλη πνευματική και ηθική αξία της σιωπής και τα σπουδαία αποτελέσματα, που δημιουργεί στη ζωή μας. Πρακτικότερα, σημαίνει το να γνωρίζω πότε, πως και πόσο να σιωπώ ή να ομιλώ. Να γνωρίζω, ότι υπάρχει «καιρός του σιγάν και καιρός του λαλείν», όπως λέγει η αγία Γραφή (Εκκλησιαστής 3, 7).
Αυτό οι πατέρες το ονομάζουν «εύκαιρον σιωπήν», δηλαδή ότι δεν σιωπούμε πάντοτε αλλά όταν πρέπει. Όταν ρώτησαν τον αββά Ποιμένα, τι είναι προτιμότερο, να μιλάει κανείς ή να σιωπά, αυτός απάντησε: «Εκείνος που μιλάει, επειδή το θέλει ο Θεός, καλά κάνει. Και εκείνος που σιωπά, επειδή το θέλει ο Θεός, επίσης καλά κάνει.». Κατ’ αυτόν τον τρόπο συνειδητοποιούμε, ότι υπάρχει και μια άλλη γλώσσα του ανθρώπου, με την οποία ομιλεί, χωρίς να λαλεί.
Ο σιωπών διδάσκει, παιδαγωγεί, νουθετεί και ελέγχει, πολλές φορές μάλιστα χωρίς να το επιδιώκει. Η σιωπή του Κυρίου μας ενώπιον του Πιλάτου υπήρξε μεγαλειώδης, εύγλωττη και ελεγκτική, ώστε να τον ντροπιάσει: «Ιησού σιωπή ενέτρεψε Πιλάτον.», αναφέρει στην Κλίμακα ο όσιος Ιωάννης. Επίσης, η παρουσία της Παναγίας μας στον κόσμο αυτό υπήρξε κατεξοχήν σιωπηλή. Σε όλη τη ζωή της ελάχιστες φορές μίλησε. Έγινε, όμως, με την πανάμωμη ζωή της ένα άλλο έμψυχο ευαγγέλιο, που κηρύττει ανά τους αιώνας.
Ας δούμε τώρα, ποιές είναι οι ωφέλειες, όταν συγκρατούμε τη γλώσσα μας και εν επιγνώσει σιωπούμε.
Πρώτον: Αποφεύγουμε τις αμαρτωλές παρεκτροπές του προφορικού λόγου (πολυλογία, κατάκριση, αργολογία, συκοφαντία, ευτραπελία, αισχρολογία και πολλά άλλα κακά). Ο μέγας Αρσένιος έλεγε στον εαυτο του: «Αρσένιε, φεύγε, σιώπα, ησύχαζε, αύται γαρ εισί αι ρίζαι της αναμαρτησίας.». Ο αββάς Ισαάκ, όταν κοινωνούσε, έτρεχε στο κελλί του και, όταν τον ρωτούσαν, γιατί το κάνει αυτό, απαντούσε: «Όταν κρατάει κανείς αναμμένη λαμπάδα και παραμένει στον άνεμο, θα του σβήσει.». Προφανώς, εννοούσε τον άνεμο των πολλών λογων. Και κάποιος άλλος είπε: «Πολλές φορές μετανόησα, όταν μίλησα, ποτέ όμως όταν εσιώπησα.».
Δεύτερον: Όταν σιωπούμε, έχουμε την ευκαιρία να ακούμε τους άλλους. Το να ακούει κάποιος τους άλλους, είναι μια τέχνη ανώτερη από την τέχνη του ομιλείν. Οφείλουμε να ακούμε σιωπώντας κριτικά και να σιωπούμε ακούοντας προσεκτικά.
Τρίτον: Με την «εν γνώσει σιωπήν» καλλιεργούμε την καλώς νοουμένη εσωστρέφεια. Η μυστική και πνευματική ζωή μας αρχίζει από τη σιωπή των χειλέων. Τα πολλά λόγια προδίδουν απουσία εσωτερικής ζωής, ανωριμότητα και ελαφρότητα.
Τέταρτον: «Σιωπή εν γνώσει, μήτηρ προσευχής» λέγει ο άγιος Ισαάκ ο Σύρος. Όταν κανείς ασκεί την κατά Θεόν σιωπή, ανεμπόδιστα μέσα του αναδύεται η προσευχή. Με την προσευχή «εν γνώσει» ομιλούμε προς τον Θεό. Συγχρόνως δε ακούμε και εκείνον να ομιλεί εντός μας, καθώς σιγούν μέσα μας οι εμπαθείς φωνές. Ο Μωϋσής προσευχόταν προς τον Θεό χωρίς να μιλάει καθόλου και ο Θεός του είπε: «Τι βοάς πρός με;» (Έξοδος 14, 15).
Πέμπτον: Ο άγιος Ιωάννης ο χρυσόστομος υποδεικνύει και ένα άλλο, ανώτερο τρόπο σιωπής. Είναι η κατάπαυση των εμπαθών λογισμών και των ψεκτών παθών της καρδίας, στην απόκτηση της οποίας βεβαίως βοηθάει η σιωπή των λόγων. «Ποιο θα ήταν το κέρδος» φωναζει ο άγιος «να σιωπά μόνο το στόμα, όταν η ψυχή θορυβείται και έχει πολλή ζάλη; Εκείνη την ησυχία ζητώ εγώ, την από μέσα, από τη διάνοια, τη μέσα από την ψυχή.».
Αδελφοί μου, πρέπει να τονισθεί, ότι για να βιώσει κάποιος καρποφόρως αυτήν την κατά Θεόν σιωπή, χρειαζεται δύναμις και αγώνας μεγαλος. Και η δύναμις της ανθρωπίνης θελήσεως πολλές φορές δεν επαρκεί, διότι κατά τον θείον Ιάκωβον «την γλώσσαν ουδείς δύναται ανθρώπων δαμάσαι.» (Ιακώβου 3, 8).
Απαιτείται, λοιπόν, δύναμις εξ ύψους και χάρις πολλή, για να το πετύχουμε αυτό. Εμείς, ωστόσο, κι αν δεν μπορούμε να φτάσουμε ακόμα στις χαρισματικές αυτές καταστάσεις, ας ασκούμε την αγία σιωπή κατά τις ώρες που αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις των ανθρώπων και των περιστάσεων. Ας μάθουμε στη ζωή μας να σιωπούμε όσο ζούμε, διότι θα έλθει εξάπαντος η στιγμή, που θα μας επιβληθεί η «άκρα του τάφου σιωπή».
Με αυτές τις σκέψεις, Σεβασμιώτατε Δέσποτα, ολοκληρώνω τον λόγο μου επικαλούμενος τας αρχιερατικάς ευχάς και ευλογίας σας. Σας ευχαριστώ που μου δώσατε την ευλογία απόψε να έρθω κοντά σας κατ᾿ αυτήν την ημέραν και να συνπροσευχηθώ μαζί σας στον τελευταίο κατανυκτικό εσπερινό και όχι μόνον αλλά και να εκφωνήσω λόγον πνευματικόν προς ψυχικήν ωφελείαν όλων μας και κυρίως στο ευσεβές ποίμνιο σας το οποίον δεν μου είναι άγνωστον διότι αξιώθηκα να υπηρετήσω και εγώ εις αυτήν την ευλογημένη ενορία των απλών και καλοκάγαθων ανθρώπων, και να γνωρίσω πολλούς εκ των ευσεβών και εκλεκτών οι οποίοι σήμερα βρίσκονται αυτήν την στιγμή εδώ.
Ας δούμε τώρα, ποιές είναι οι ωφέλειες, όταν συγκρατούμε τη γλώσσα μας και εν επιγνώσει σιωπούμε.
Πρώτον: Αποφεύγουμε τις αμαρτωλές παρεκτροπές του προφορικού λόγου (πολυλογία, κατάκριση, αργολογία, συκοφαντία, ευτραπελία, αισχρολογία και πολλά άλλα κακά). Ο μέγας Αρσένιος έλεγε στον εαυτο του: «Αρσένιε, φεύγε, σιώπα, ησύχαζε, αύται γαρ εισί αι ρίζαι της αναμαρτησίας.». Ο αββάς Ισαάκ, όταν κοινωνούσε, έτρεχε στο κελλί του και, όταν τον ρωτούσαν, γιατί το κάνει αυτό, απαντούσε: «Όταν κρατάει κανείς αναμμένη λαμπάδα και παραμένει στον άνεμο, θα του σβήσει.». Προφανώς, εννοούσε τον άνεμο των πολλών λογων. Και κάποιος άλλος είπε: «Πολλές φορές μετανόησα, όταν μίλησα, ποτέ όμως όταν εσιώπησα.».
Δεύτερον: Όταν σιωπούμε, έχουμε την ευκαιρία να ακούμε τους άλλους. Το να ακούει κάποιος τους άλλους, είναι μια τέχνη ανώτερη από την τέχνη του ομιλείν. Οφείλουμε να ακούμε σιωπώντας κριτικά και να σιωπούμε ακούοντας προσεκτικά.
Τρίτον: Με την «εν γνώσει σιωπήν» καλλιεργούμε την καλώς νοουμένη εσωστρέφεια. Η μυστική και πνευματική ζωή μας αρχίζει από τη σιωπή των χειλέων. Τα πολλά λόγια προδίδουν απουσία εσωτερικής ζωής, ανωριμότητα και ελαφρότητα.
Τέταρτον: «Σιωπή εν γνώσει, μήτηρ προσευχής» λέγει ο άγιος Ισαάκ ο Σύρος. Όταν κανείς ασκεί την κατά Θεόν σιωπή, ανεμπόδιστα μέσα του αναδύεται η προσευχή. Με την προσευχή «εν γνώσει» ομιλούμε προς τον Θεό. Συγχρόνως δε ακούμε και εκείνον να ομιλεί εντός μας, καθώς σιγούν μέσα μας οι εμπαθείς φωνές. Ο Μωϋσής προσευχόταν προς τον Θεό χωρίς να μιλάει καθόλου και ο Θεός του είπε: «Τι βοάς πρός με;» (Έξοδος 14, 15).
Πέμπτον: Ο άγιος Ιωάννης ο χρυσόστομος υποδεικνύει και ένα άλλο, ανώτερο τρόπο σιωπής. Είναι η κατάπαυση των εμπαθών λογισμών και των ψεκτών παθών της καρδίας, στην απόκτηση της οποίας βεβαίως βοηθάει η σιωπή των λόγων. «Ποιο θα ήταν το κέρδος» φωναζει ο άγιος «να σιωπά μόνο το στόμα, όταν η ψυχή θορυβείται και έχει πολλή ζάλη; Εκείνη την ησυχία ζητώ εγώ, την από μέσα, από τη διάνοια, τη μέσα από την ψυχή.».
Αδελφοί μου, πρέπει να τονισθεί, ότι για να βιώσει κάποιος καρποφόρως αυτήν την κατά Θεόν σιωπή, χρειαζεται δύναμις και αγώνας μεγαλος. Και η δύναμις της ανθρωπίνης θελήσεως πολλές φορές δεν επαρκεί, διότι κατά τον θείον Ιάκωβον «την γλώσσαν ουδείς δύναται ανθρώπων δαμάσαι.» (Ιακώβου 3, 8).
Απαιτείται, λοιπόν, δύναμις εξ ύψους και χάρις πολλή, για να το πετύχουμε αυτό. Εμείς, ωστόσο, κι αν δεν μπορούμε να φτάσουμε ακόμα στις χαρισματικές αυτές καταστάσεις, ας ασκούμε την αγία σιωπή κατά τις ώρες που αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις των ανθρώπων και των περιστάσεων. Ας μάθουμε στη ζωή μας να σιωπούμε όσο ζούμε, διότι θα έλθει εξάπαντος η στιγμή, που θα μας επιβληθεί η «άκρα του τάφου σιωπή».
Με αυτές τις σκέψεις, Σεβασμιώτατε Δέσποτα, ολοκληρώνω τον λόγο μου επικαλούμενος τας αρχιερατικάς ευχάς και ευλογίας σας. Σας ευχαριστώ που μου δώσατε την ευλογία απόψε να έρθω κοντά σας κατ᾿ αυτήν την ημέραν και να συνπροσευχηθώ μαζί σας στον τελευταίο κατανυκτικό εσπερινό και όχι μόνον αλλά και να εκφωνήσω λόγον πνευματικόν προς ψυχικήν ωφελείαν όλων μας και κυρίως στο ευσεβές ποίμνιο σας το οποίον δεν μου είναι άγνωστον διότι αξιώθηκα να υπηρετήσω και εγώ εις αυτήν την ευλογημένη ενορία των απλών και καλοκάγαθων ανθρώπων, και να γνωρίσω πολλούς εκ των ευσεβών και εκλεκτών οι οποίοι σήμερα βρίσκονται αυτήν την στιγμή εδώ.
Δεηθείτε προς τον Κύριο μας, ώστε να μας αξιώσει πραγματικά «τον αγώνα τον καλόν αγωνίσασθαι, τον δρόμον της νηστείας τελέσαι, την πίστιν αδιαίρετον τηρήσαι, τας κεφαλάς των αοράτων δρακόντων συνθλάσαι, νικητάς τε της αμαρτίας αναφανήναι και ακατακρίτως φθάσαι προσκυνήσαι και την Αγίαν Ανάστασιν.». Αμήν.
† Ἀρχιμ. Καλλίνικος Παπαδόπουλος
† Ἀρχιμ. Καλλίνικος Παπαδόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.