Του Δημήτρη Μάρδα
Καθηγητή Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ
Το 2010 οι ανείσπρακτες οφειλές του κράτους ανέρχονταν σε 36 δις ευρώ. Το 2013 το ποσό αυτό αυξήθηκε στα 61 δις ευρώ, σύμφωνα πρόσφατα δημοσιεύματα. Το μεγαλύτερο μέρος της διαφοράς ανάμεσα στα δυο προαναφερθέντα ποσά είναι προσαυξήσεις λόγω καθυστερημένων ανεξόφλητων οφειλών.
…και η λογική των δυσβάστακτων προστίμων συνεχίζει ακάθεκτη. Σύμφωνα με το νόμο 4174 του Ιουλίου του 2013 (Βλ. άρθρα 54-57), καθυστερήσεις καταβολής φόρων εκ μέρους των επιχειρήσεων (ΦΠΑ ή φόρου μισθωτών υπηρεσιών εκ μέρους των επιχειρήσεων κ.ά), προκαλούν βαρύτατες ποινές. Έτσι, σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 2, του Άρθρου 54 του εν λόγω νόμου, η αμέλεια, λόγου χάρη καταβολής ΦΠΑ της τάξης των 100 ευρώ, έστω και για μια ημέρα, οδηγεί σε πρόστιμο 1000 ευρώ σε εταιρίες, που τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα και σε όσες τηρούν διπλογραφικό 2500 ευρώ(!!!).
Τα προαναφερθέντα πρόστιμα είναι λοιπόν δεδομένα και επιβάλλονται ανεξάρτητα του ποσού οφειλής!.
Σε περίπτωση υποτροπής της ίδιας παράβασης (Βλ. παράγραφο 3 του Άρθρου 54) εντός πέντε ετών, το παραπάνω πρόστιμο ανέρχεται στο διπλάσιο του αρχικού προστίμου. Σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής εντός πέντε ετών, το πρόστιμο ανέρχεται στο τετραπλάσιο του αρχικού προστίμου!!!.
Εκτός από το πρόστιμο αυτό (δηλ. τα 1000 ή 2500 ευρώ) εννοείται ότι πρέπει να συνυπολογίζονται και οι όποιες προβλεπόμενες προσαυξήσεις, λόγω καθυστερήσεων με επιτόκιο που θα αποφασίζει ο… υπερυπουργός ο κος Θεοχάρης. Σήμερα το επιτόκιο αυτό είναι 1,5% το μήνα (καθόλου τοκογλυφικό!!!).
Ως προς τα φυσικά πρόσωπα, συμπληρωματικές διατάξεις… ως Δώρο Χριστουγέννων (της 27/12/13, στο άρθρο 57), του νόμου 4174, αναφέρουν τα εξής κατά λέξη: «Αν οποιοδήποτε ποσό φόρου δεν καταβληθεί το αργότερο εντός δύο μηνών από την παρέλευση της νόμιμης προθεσμίας καταβολής, υπολογίζεται πρόστιμο ίσο µε ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) του φόρου που δεν καταβλήθηκε εμπρόθεσμα. Μετά την πάροδο ενός έτους από τη λήξη της νόμιμης προθεσμίας καταβολής το παραπάνω πρόστιμο ανέρχεται σε είκοσι τοις εκατό (20%) του φόρου. Μετά την πάροδο δύο ετών ανέρχεται σε τριάντα τοις εκατό (30%) του φόρου...»
Περιττό να τονιστεί βέβαια, ότι και εδώ ισχύουν τα όσα προαναφέρθηκαν για τις προσαυξήσεις λόγω καθυστερήσεων.
Κλείνοντας σημειώνεται ότι ως προς τον ελεγκτικό μηχανισμό, αυτός είναι σε πλήρη διάλυση καθώς ανακοινώθηκε προφορικά (Βλ. καταγγελία Ομοσπονδίας Εφοριακών) από την ηγεσία του Υπουργείου ότι τα ΔΕΚ (Ανώτατα Ελεγκτικά Κέντρα των μεγάλων επιχειρήσεων) θα διαλυθούν και θα αντικατασταθούν από κάτι άγνωστο, στο πλαίσιο της πολιτικής «ανακαλύπτοντας τον τροχό».
Όλα τα ανωτέρω, δηλαδή τη βροχή των παραπάνω προστίμων ιδίως για τις επιχειρήσεις, τα αποδέχθηκαν, αφού τα διάβασαν (!!!), όσοι βουλευτές τα ψήφισαν; Ή μήπως τα υιοθέτησαν όπως ο κος Χρυσοχοΐδης ψήφισε τα διάφορα Μνημόνια, χωρίς καν τα να διαβάσουν;
Καθηγητή Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ
Το 2010 οι ανείσπρακτες οφειλές του κράτους ανέρχονταν σε 36 δις ευρώ. Το 2013 το ποσό αυτό αυξήθηκε στα 61 δις ευρώ, σύμφωνα πρόσφατα δημοσιεύματα. Το μεγαλύτερο μέρος της διαφοράς ανάμεσα στα δυο προαναφερθέντα ποσά είναι προσαυξήσεις λόγω καθυστερημένων ανεξόφλητων οφειλών.
…και η λογική των δυσβάστακτων προστίμων συνεχίζει ακάθεκτη. Σύμφωνα με το νόμο 4174 του Ιουλίου του 2013 (Βλ. άρθρα 54-57), καθυστερήσεις καταβολής φόρων εκ μέρους των επιχειρήσεων (ΦΠΑ ή φόρου μισθωτών υπηρεσιών εκ μέρους των επιχειρήσεων κ.ά), προκαλούν βαρύτατες ποινές. Έτσι, σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 2, του Άρθρου 54 του εν λόγω νόμου, η αμέλεια, λόγου χάρη καταβολής ΦΠΑ της τάξης των 100 ευρώ, έστω και για μια ημέρα, οδηγεί σε πρόστιμο 1000 ευρώ σε εταιρίες, που τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα και σε όσες τηρούν διπλογραφικό 2500 ευρώ(!!!).
Τα προαναφερθέντα πρόστιμα είναι λοιπόν δεδομένα και επιβάλλονται ανεξάρτητα του ποσού οφειλής!.
Σε περίπτωση υποτροπής της ίδιας παράβασης (Βλ. παράγραφο 3 του Άρθρου 54) εντός πέντε ετών, το παραπάνω πρόστιμο ανέρχεται στο διπλάσιο του αρχικού προστίμου. Σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής εντός πέντε ετών, το πρόστιμο ανέρχεται στο τετραπλάσιο του αρχικού προστίμου!!!.
Εκτός από το πρόστιμο αυτό (δηλ. τα 1000 ή 2500 ευρώ) εννοείται ότι πρέπει να συνυπολογίζονται και οι όποιες προβλεπόμενες προσαυξήσεις, λόγω καθυστερήσεων με επιτόκιο που θα αποφασίζει ο… υπερυπουργός ο κος Θεοχάρης. Σήμερα το επιτόκιο αυτό είναι 1,5% το μήνα (καθόλου τοκογλυφικό!!!).
Ως προς τα φυσικά πρόσωπα, συμπληρωματικές διατάξεις… ως Δώρο Χριστουγέννων (της 27/12/13, στο άρθρο 57), του νόμου 4174, αναφέρουν τα εξής κατά λέξη: «Αν οποιοδήποτε ποσό φόρου δεν καταβληθεί το αργότερο εντός δύο μηνών από την παρέλευση της νόμιμης προθεσμίας καταβολής, υπολογίζεται πρόστιμο ίσο µε ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) του φόρου που δεν καταβλήθηκε εμπρόθεσμα. Μετά την πάροδο ενός έτους από τη λήξη της νόμιμης προθεσμίας καταβολής το παραπάνω πρόστιμο ανέρχεται σε είκοσι τοις εκατό (20%) του φόρου. Μετά την πάροδο δύο ετών ανέρχεται σε τριάντα τοις εκατό (30%) του φόρου...»
Περιττό να τονιστεί βέβαια, ότι και εδώ ισχύουν τα όσα προαναφέρθηκαν για τις προσαυξήσεις λόγω καθυστερήσεων.
Κλείνοντας σημειώνεται ότι ως προς τον ελεγκτικό μηχανισμό, αυτός είναι σε πλήρη διάλυση καθώς ανακοινώθηκε προφορικά (Βλ. καταγγελία Ομοσπονδίας Εφοριακών) από την ηγεσία του Υπουργείου ότι τα ΔΕΚ (Ανώτατα Ελεγκτικά Κέντρα των μεγάλων επιχειρήσεων) θα διαλυθούν και θα αντικατασταθούν από κάτι άγνωστο, στο πλαίσιο της πολιτικής «ανακαλύπτοντας τον τροχό».
Όλα τα ανωτέρω, δηλαδή τη βροχή των παραπάνω προστίμων ιδίως για τις επιχειρήσεις, τα αποδέχθηκαν, αφού τα διάβασαν (!!!), όσοι βουλευτές τα ψήφισαν; Ή μήπως τα υιοθέτησαν όπως ο κος Χρυσοχοΐδης ψήφισε τα διάφορα Μνημόνια, χωρίς καν τα να διαβάσουν;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.