Act Business Center

Act Business Center

Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου 2013

Η καλύτερη Coca Cola παράγεται στην… Μακεδονία!

Κείμενο: Όμηρος Ταχμαζίδης
Η σύγκρουση: Από την 1η Οκτωβρίου έχει ξεκινήσει η απεργία των εργαζομένων στο εργοστάσιο της Coca Cola Τρία Έψιλον της Θεσσαλονίκης: στο μεσοδιάστημα το Εργατικό Κέντρο, το δεύτερο μεγαλύτερο στην Ελλάδα, και η Ομοσπονδία του κλάδου των Εμφιαλωμένων Ποτών ανακοίνωσαν ότι θα μποϊκοτάρουν τα προϊόντα της θυγατρικής του αμερικανικού επιχειρηματικού κολοσσού – το μποϊκοτάζ των προϊόντων της Coca Cola φαίνεται ότι έφερε μεγαλύτερα αποτελέσματα από αυτά που φαντάζονταν οι απεργοί.

Οι ενδείξεις: Καθ΄ όλη τη διάρκεια της προ-εορταστικής περιόδου οι διαφημίσεις της Coca Cola στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, συγκρινόμενες με άλλες χρονιές, ήταν υποτονικές έως ανύπαρκτες: αυτό δεν οφείλεται σε περιστολή δαπανών στο χώρο της διαφήμισης, αλλά στο φόβο πως η έντονη διαφημιστική προβολή μπορεί να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερες αντιπάθειες – οι σχεδιαστές της προπαγανδιστικής πολιτικής της πολυεθνικής εταιρίας θεώρησαν ότι με αυτό τον τρόπο θα κατορθώσουν να φτάσουν «αλώβητοι» στις μέρες των εορτών και να υπερβούν τις προσπάθειες των απεργών να διαδώσουν το μήνυμα του μποϊκοτάζ των προϊόντων της Coca Cola. 


Αλλά το μήνυμα έφθασε, παρά το γεγονός ότι στον τύπο και τα μεγάλα ραδιοτηλεοπτικά μέσα επικρατούσε άκρα του τάφου σιωπή για τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων: οι τελευταίοι κατόρθωσαν να υπερβούν το εμπόδιο αυτό επιλέγοντας εναλλακτικές μορφές επικοινωνίας με το καταναλωτικό κοινό της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας. [Βλ. τα άρθρα στο Διαδίκτυο: Όμηρος Ταχμαζίδης, Η Coca Cola και η αποσιώπηση των ειδήσεων, Όμηρος Ταχμαζίδης, Εν-οχλείται η Coca Cola από τη φωνή του τηλεβόα]

Η πρώτη ένδειξη για την επιτυχία του μποϊκοτάζ ήλθε τον προηγούμενο μήνα, όταν η πολυεθνική με προσφυγή στα δικαστήρια και με «Αγωγή» προσπάθησε να εκφοβίσει τους απεργούς και να τους εξαναγκάσει να δεχθούν τους όρους της απόλυσής τους: η πολυεθνική απαιτεί με την «Αγωγή» αποζημίωση διακοσίων πενήντα (250) χιλιάδων ευρώ – η υπόθεση θα εκδικαστεί στο αρμόδιο δικαστήριο το ερχόμενο Φθινόπωρο.

Οι απεργοί δεν υποχώρησαν, αλλά ενέτειναν την προσπάθειά τους για να ενημερώσουν το καταναλωτικό κοινό: ο αγώνας ενημέρωσης στους δρόμους της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας φαίνεται ότι έφερνε αποτελέσματα και για αυτό προκάλεσε νέα αντίδραση της εργοδοσίας – η Coca Cola επανήλθε με νέα προσφυγή στα δικαστήρια με πρόθεση να φιμώσει τη φωνή του… τηλεβόα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Όλα αυτά λίγες μέρες πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων και του Νέου Έτους: ο μποναμάς του Άι Βασίλη της Coca Cola προς τους απεργούς ήταν η απαίτηση, για μια ακόμη φορά, να συμμορφωθούν προς τις υποδείξεις της με την δικαστική απειλή νέων χρηματικών αποζημιώσεων – οι απεργοί συνέχισαν μέχρι και το απόγευμα της παραμονής των Χριστουγέννων να μοιράζουν ενημερωτικά φυλλάδια μπροστά από τα πολυκαταστήματα της Θεσσαλονίκης. Έτσι στα ράφια των σούπερ μάρκετ τα προϊόντα της Coca Cola σπανίως «κατέβαιναν» από χέρια καταναλωτών και καταναλωτριών, όπως και όλο το εικοσαήμερο πριν τα Χριστούγεννα.

Ως δεύτερη ένδειξη μπορούμε να εκλάβουμε την απέλπιδα προσπάθεια που έκανε η πολυεθνική Coca Cola και το επικοινωνιακό της επιτελείο για να αποφύγουν την ολική κατάρρευση των πωλήσεων, έστω και την ύστατη στιγμή: την Κυριακή τρεις μέρες πριν τα Χριστούγεννα σε πανελλαδικής κυκλοφορίας εφημερίδες, όπως ΤΟ ΒΗΜΑ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ και ο ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ της Θεσσαλονίκης (εικάζω και σε άλλες), φιλοξενούνταν μια πολυδάπανη διαφήμιση της πολυεθνικής, στοιχείο που καταδεικνύει από τη μία την αμηχανία του επιτελείου προπαγάνδισης του πολυεθνικού κολοσσού, από την άλλη πως το μποϊκοτάζ δεν έφερνε απλώς αποτελέσματα, αλλά… ότι έφερνε θεαματικά αποτελέσματα. 

Η Coca Cola κινδύνευσε και κινδυνεύει με κατάρρευση των πωλήσεων της στην Θεσσαλονίκη, ενώ την πρωτεύουσα της Μακεδονίας ακολουθούν κατά πόδας διάφορες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, με πρώτη και καλύτερη την περιοχή της Χαλκιδικής, όπου σύμφωνα με στοιχεία των απεργών η πτώση των πωλήσεων έχει υπερβεί προς τα κάτω το 50% των πωλήσεων του αντίστοιχου περυσινού χρονικού διαστήματος. (Θεωρώ σχεδόν βέβαιο ότι η διεύθυνση της Coca Cola θα αναγκαστεί στο τέλος να «μαγειρεύσει» τα οικονομικά στοιχεία για να μη φανεί η πραγματική μείωση των πωλήσεων, για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί «ντόμινο ελεύθερης πτώσης των πωλήσεων» σε όλη την Ελλάδα και σε όλο το εύρος των τελικών σημείων πώλησης: Μάρτης έρχεται («από Μάρτη καλοκαίρι…») και κανείς δε γνωρίζει τι σχεδιάζουν οι απεργοί –για τους οποίους δεν βρίσκω πλέον λόγια για να περιγράψω την υπεράνθρωπη επιμονή στον αγώνα τους [Βλ. και το άρθρο στο Διαδίκτυο: Όμηρος Ταχμαζίδης, Η Coca Cola και τα παιδιά της απεργίας]).

Η απελπισία των σχεδιαστών της προπαγανδιστικής πολιτικής της Coca Cola φαίνεται και από το είδος της διαφήμισης και των συνθημάτων που επέλεξε: η έκφραση «κάθε γουλιά μετράει» είναι σαφής απάντηση στο «ούτε γουλιά coca cola» των απεργών – εάν δεν είναι η πρώτη φορά, πρόκειται για μια από τις σπάνιες εκείνες περιπτώσεις, που η πολυεθνική εταιρία με το ισχυρό επιτελείο διαφήμισης και προπαγάνδας εξαναγκάζεται να «αντιγράψει» και να «ακολουθήσει» το σύνθημα ενός «αντιπάλου» της. 

Οι απεργοί πέτυχαν αυτό που δεν κατόρθωσαν εμπορικοί κολοσσοί αντίμαχοι της αμερικανικής πολυεθνικής εταιρίας σε παγκόσμια κλίμακα: ο όλος σχεδιασμός της διαφήμισης, ακόμη και εκείνη η ελληνική σημαία που επιστρατεύτηκε για να διασώσει την κατάρρευση των πωλήσεων και τοποθετήθηκε σε ίση μοίρα με το σύμβολο του παγκόσμιου καπιταλισμού, το μπουκάλι της Coca Cola (εξ όσων γνωρίζω δεν έχει γίνει ποτέ κάτι τέτοιο με τη σημαία άλλου κράτους), είναι μια επιτυχία που πρέπει να αποδοθεί στην αποτελεσματικότητα του μποϊκοτάζ των προϊόντων της από τη συντριπτική πλειονότητα του καταναλωτικού κοινού της Θεσσαλονίκης – όπως φαίνεται η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα ξαναγράφουν ιστορία και ο Άι Βασίλης της Coca Cola μετά τα μαύρα Χριστούγεννα που πέρασε, μάλλον θα βρει και την Πρωτοχρονιά τις περισσότερες καμινάδες κλειστές!

Οι απεργοί: Από σήμερα το πρωί οι απεργοί επανήλθαν στις θέσεις τους μπροστά στα σούπερ μάρκετ της Θεσσαλονίκης και διανέμουν ενημερωτικά φυλλάδια με την προτροπή: «ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι να ανοίξει το εργοστάσιο στην Μακεδονία» (σύμφωνα με μια από τις παραλλαγές του αιτήματός τους – «το εργοστάσιο στην Θεσσαλονίκη», «το εργοστάσιο στην Βόρεια Ελλάδα», «το εργοστάσιο στην Μακεδονία») – η Μακεδονία και μάλιστα η πρωτεύουσά της παράγει την καλύτερη Coca Cola στον κόσμο!

Μακεδονία: Το τελευταίο δεν είναι δικός μου αυθαίρετος ισχυρισμός. Αναζητώντας στο Διαδίκτυο συνδυασμούς των λέξεων «Μακεδονία» και «Coca Cola» έπεσα πάνω στην ακόλουθη φράση: “The best Coca Cola in the world is made in Macedonia΄s capital” («η καλύτερη Coca Cola στον κόσμο παράγεται στην πρωτεύουσα της Μακεδονίας»)– μετά την αναδίπλωση στη συνθήκη του οικονομικού εθνικισμού με τη χρήση της ελληνικής σημαίας στο διαφημιστικό μήνυμα των εφημερίδων, επιχειρούσε τώρα η Coca Cola να ενεργοποιήσει θετικά προς όφελός της και τον οικονομικό τοπικισμό;.

Φυσικά και όχι: το κείμενο ήταν αρκετά παλιό και, εκτός των άλλων, ήταν γραμμένο στα αγγλικά και αφορούσε στην πρωτεύουσα μιας άλλης «Μακεδονίας» - “Best Bottling Company the Skopje Brewery”. [Βλ.http://macedoniaonline.eu/content/view/7151/1/ ] Δεν έχω καμία διάθεση να εμπλακώ στην εθνικιστική παράνοια, ένθεν και ένθεν, για το εάν είναι μία, δύο ή τρεις οι «Μακεδονίες»: απλώς περιμένω τη «σταθερή» άποψη του… μητροπολίτη Άνθιμου επί του θέματος – το μποϊκοτάζ των απεργών της Coca Cola, ανασύρει, συν τοις άλλοις, διάφορα καταχωνιασμένα παράδοξα της ελληνικής κοινωνίας στην επιφάνεια.

Υ.Γ.: Η Μαρίνα Αλιόκινα από το ρωσικό συγκρότημα Pussy Riot επέκρινε την αμνηστία που της δόθηκε μέσω νόμου, κατήγγειλε το γεγονός ως πολιτική «μανούβρα» του προέδρου Πούτιν , άσκησε δριμεία κριτική το σωφρονιστικό σύστημα της χώρας και κάλεσε όλες τις χώρες που συμμετέχουν στην Ολυμπιάδα να μποϊκοτάρουν τους αγώνες σε ένδειξη αλληλεγγύης. Ποιος είναι χορηγός των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων στο Σότσι; Μα φυσικά η ελληνική θυγατρική της αμερικανικής Coca Cola.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.