Του Νίκου Τερζή*
Από την στάση ενός κόμματος απέναντι στην ιστορία, τους ηγέτες, την ιδεολογία και τα σύμβολά του, ή ακόμη και από τον τρόπο που βιώνει τις ιστορικές επετείους ή τις ημερομηνίες με ιδιαίτερο συμβολισμό, κρίνεται η υγεία, η δυναμική και η προοπτική του.
Η επέτειος της 3ης του Σεπτέμβρη, της ιδρυτικής διακήρυξης του ΠΑΣΟΚ, έπαψε εδώ και χρόνια να αποτελεί ορόσημο ιστορικής μνήμης και πηγή πολιτικής έμπνευσης. Εγκλωβίστηκε στα γρανάζια της κομματικής γραφειοκρατίας και αφυδατώθηκε από τα βαθύτερά της νοήματα. Μοιραία ξέπεσε σε φιέστα ρουτίνας επαρχιώτικης αισθητικής.
Φέτος όμως με αφορμή την 39η επέτειο από την ίδρυση του Κινήματος η ηγεσία πρωτοτύπησε επιλέγοντας την διοργάνωση ενός διήμερου πολιτικο-επιστημονικού Συνεδρίου με σκοπό να αξιολογηθεί η πορεία της Παράταξης αλλά και να διατυπωθεί μια ολοκληρωμένη πρόταση για το μέλλον της πατρίδας2. Αξίωση οπωσδήποτε υπερφίαλα φιλόδοξη για το δημοσκοπικά συρρικνωμένο, πολιτικά εκφυλισμένο, υπόδικοσοσιαλιστικό κατάλοιπο που φέρει το όνομα ΠΑΣΟΚ.
Γιατί το ΠΑΣΟΚ μπορεί να υπάρχει όπως πρέπει. Διαφορετικά δεν πρέπει να υπάρχει4.
1. Παράφραση της γνωστής λατινικής φράσης «Carthagodelendaest» που μεταφράζεται ως «η Καρχηδόνα πρέπει να καταστραφεί».
2.Ομιλία του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελου Βενιζέλου στην εκδήλωση για
την 39η επέτειο της Διακήρυξης της 3ης του Σεπτέμβρη
3. Μ. Χαραλαμπίδης. Από το ΠΑΣΟΚ στο ΚΚΚΑΣΟΡ.
4. Αντώνης Τρίτσης
*Ο Νίκος Τερζής είναι Φυσίατρος και στέλεχος του ΠΑΣΟΚ
Από την στάση ενός κόμματος απέναντι στην ιστορία, τους ηγέτες, την ιδεολογία και τα σύμβολά του, ή ακόμη και από τον τρόπο που βιώνει τις ιστορικές επετείους ή τις ημερομηνίες με ιδιαίτερο συμβολισμό, κρίνεται η υγεία, η δυναμική και η προοπτική του.
Η επέτειος της 3ης του Σεπτέμβρη, της ιδρυτικής διακήρυξης του ΠΑΣΟΚ, έπαψε εδώ και χρόνια να αποτελεί ορόσημο ιστορικής μνήμης και πηγή πολιτικής έμπνευσης. Εγκλωβίστηκε στα γρανάζια της κομματικής γραφειοκρατίας και αφυδατώθηκε από τα βαθύτερά της νοήματα. Μοιραία ξέπεσε σε φιέστα ρουτίνας επαρχιώτικης αισθητικής.
Φέτος όμως με αφορμή την 39η επέτειο από την ίδρυση του Κινήματος η ηγεσία πρωτοτύπησε επιλέγοντας την διοργάνωση ενός διήμερου πολιτικο-επιστημονικού Συνεδρίου με σκοπό να αξιολογηθεί η πορεία της Παράταξης αλλά και να διατυπωθεί μια ολοκληρωμένη πρόταση για το μέλλον της πατρίδας2. Αξίωση οπωσδήποτε υπερφίαλα φιλόδοξη για το δημοσκοπικά συρρικνωμένο, πολιτικά εκφυλισμένο, υπόδικοσοσιαλιστικό κατάλοιπο που φέρει το όνομα ΠΑΣΟΚ.
Κι αυτό γιατί πολιτικά ανεπαρκείς και μορφωτικά αναλφάβητοι δεν μπορούν, παρά τις όποιες προθέσεις, να οργανώσουν θεωρητικά Συμπόσια. Εδώ και χρόνια έπαψαν να παράγουν αυτόχθονη ιδεολογία, να διαθέτουν πρωτότυπη πολιτική σκέψη.
Το Συμπόσιο θα μπορούσε να αποτελέσει μιας πρώτης τάξης ευκαιρία για την ανάλυση και ερμηνεία του ιστορικού κύκλου της μεταπολίτευσης. Του κύκλου που έκλεισετην στιγμή της ένταξης της χώρας στο μηχανισμό στήριξης με την υιοθέτηση σκληρών αντιλαϊκών πολιτικών και την συνεπακολουθούμενη απώλεια της εθνικής κυριαρχίας και αξιοπρέπειας. Θα μπορούσε να είναι ένας τίμιος απολογισμός εφόσον εμπεριείχε όρους κοινωνικής λογοδοσίας.
Οι διευθύνουσες πολιτικές ομάδες του Κινήματος για άλλη μια φορά προσπάθησαν να αποποιηθούν τις προσωπικές τους ευθύνες, αναζήτησαν άλλοθι και αρνήθηκαν την αλήθεια. Δυστυχώς επέλεξαντο δρόμο του άκομψου πολιτικού μεταμορφισμού. Τα ίδια έκαναν και στο Συντακτικό Συνέδριο λίγους μήνες νωρίτερα.
Οι αποτυχημένες νομενκλατούρες της μεταπολίτευσης,αυτουργοί της οικονομικοπολιτικής Κρίσης,βάνδαλοι της Δημοκρατίας, αρνητές του Λόγου, κατσαπλιάδες του Κράτους, νομοθέτες της ατιμωρησίας και υπέρμαχοι της θεωρίας των δύο άκρωνπροκαλούν όταν εμφανίζονται ως αυτόκλητοι σωτήρες,τιμητές των θεσμών και επικριτές των προνομίων.
Το Συμπόσιο θα μπορούσε να αποτελέσει μιας πρώτης τάξης ευκαιρία για την ανάλυση και ερμηνεία του ιστορικού κύκλου της μεταπολίτευσης. Του κύκλου που έκλεισετην στιγμή της ένταξης της χώρας στο μηχανισμό στήριξης με την υιοθέτηση σκληρών αντιλαϊκών πολιτικών και την συνεπακολουθούμενη απώλεια της εθνικής κυριαρχίας και αξιοπρέπειας. Θα μπορούσε να είναι ένας τίμιος απολογισμός εφόσον εμπεριείχε όρους κοινωνικής λογοδοσίας.
Οι διευθύνουσες πολιτικές ομάδες του Κινήματος για άλλη μια φορά προσπάθησαν να αποποιηθούν τις προσωπικές τους ευθύνες, αναζήτησαν άλλοθι και αρνήθηκαν την αλήθεια. Δυστυχώς επέλεξαντο δρόμο του άκομψου πολιτικού μεταμορφισμού. Τα ίδια έκαναν και στο Συντακτικό Συνέδριο λίγους μήνες νωρίτερα.
Οι αποτυχημένες νομενκλατούρες της μεταπολίτευσης,αυτουργοί της οικονομικοπολιτικής Κρίσης,βάνδαλοι της Δημοκρατίας, αρνητές του Λόγου, κατσαπλιάδες του Κράτους, νομοθέτες της ατιμωρησίας και υπέρμαχοι της θεωρίας των δύο άκρωνπροκαλούν όταν εμφανίζονται ως αυτόκλητοι σωτήρες,τιμητές των θεσμών και επικριτές των προνομίων.
Ο Γκεμπελισμός, η διαστρέβλωση του νοήματος των λέξεων, η υιοθέτηση θεωριών συνομωσίας και ο αποπροσανατολισμός αποτελούν διαχρονικά προσφιλείς τακτικές τους.
Τέτοιες πρακτικές αποτελειώσαν την Δημοκρατία, έσπειραν το σπέρμα του Ολοκληρωτισμού, κατέστρεψαν την διαλεκτική, πολτοποίησαν πολιτικές συνειδήσεις. Το θεσμικό και πολιτικό ψέμα έγινε μέσο επιβολής και αυτοσυντήρησης της εξουσίας. Ας μην αναρωτιόμαστε γιατί οι πολίτες συνήθισαν και υποτάχθηκαν σε αυτό και από την μνήμη, την Μνημοσύνη πέρασαν στα Μνημόνια και από εκεί στο τέρας του Φασισμού.
Το σημερινό κατάλοιπο του μεγαλύτερου ιστορικού εγχειρήματος της μεταπολίτευσης όχι μόνο απεμπόλησε την πολιτική του ταυτότητα αλλά χωρίς καμία αμφιβολία,πλέον κινείται στον αντίποδατης ιδεολογικής πλατφόρμας και των θεμελιωδώντου αρχώνόπως αυτές προσδιορίζονται από την Ιδρυτική Διακήρυξη.
Τέτοιες πρακτικές αποτελειώσαν την Δημοκρατία, έσπειραν το σπέρμα του Ολοκληρωτισμού, κατέστρεψαν την διαλεκτική, πολτοποίησαν πολιτικές συνειδήσεις. Το θεσμικό και πολιτικό ψέμα έγινε μέσο επιβολής και αυτοσυντήρησης της εξουσίας. Ας μην αναρωτιόμαστε γιατί οι πολίτες συνήθισαν και υποτάχθηκαν σε αυτό και από την μνήμη, την Μνημοσύνη πέρασαν στα Μνημόνια και από εκεί στο τέρας του Φασισμού.
Το σημερινό κατάλοιπο του μεγαλύτερου ιστορικού εγχειρήματος της μεταπολίτευσης όχι μόνο απεμπόλησε την πολιτική του ταυτότητα αλλά χωρίς καμία αμφιβολία,πλέον κινείται στον αντίποδατης ιδεολογικής πλατφόρμας και των θεμελιωδώντου αρχώνόπως αυτές προσδιορίζονται από την Ιδρυτική Διακήρυξη.
Κατάντησε δεκανίκι της Δεξιάς που προπαγανδίζει ως μονόδρομο τις μνημονιακές πολιτικές και δογματικά αρνείται τη συνεργασία με την Αριστερά.Η πολιτική υπανάπτυξη και οηθικός εκφυλισμός φαίνεται να μην έχουν όρια.
Η Ηγεσία ξεχνά πως η αναζωογόνηση του Κινήματος είναι διαχρονικά συνυφασμένη με την ικανότητα διαμόρφωσης ενός προγράμματος που εμπνέει και ενισχύει τις συλλογικές ταυτότητες, την καλλιέργεια της έννοιας του κοινού συμφέροντος, του συλλογικού καλού, της κοινωνικής αλληλεγγύης, της εθνικής αξιοπρέπειας3.
Η Ηγεσία ξεχνά πως η αναζωογόνηση του Κινήματος είναι διαχρονικά συνυφασμένη με την ικανότητα διαμόρφωσης ενός προγράμματος που εμπνέει και ενισχύει τις συλλογικές ταυτότητες, την καλλιέργεια της έννοιας του κοινού συμφέροντος, του συλλογικού καλού, της κοινωνικής αλληλεγγύης, της εθνικής αξιοπρέπειας3.
Η εκπόνηση ενός τέτοιου προγράμματος ελπίδας, μεταρρυθμίσεων και ανασυγκρότησης προϋποθέτει πολλαπλές υπερβάσεις. Επαναπροσδιορισμό στρατηγικής, νέες συμμαχίες, αλλαγή ρόλων και προσώπων, άμεση απαγκίστρωση του Κινήματος από τις μνημονιακές εμμονές.
Γιατί το ΠΑΣΟΚ μπορεί να υπάρχει όπως πρέπει. Διαφορετικά δεν πρέπει να υπάρχει4.
1. Παράφραση της γνωστής λατινικής φράσης «Carthagodelendaest» που μεταφράζεται ως «η Καρχηδόνα πρέπει να καταστραφεί».
2.Ομιλία του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελου Βενιζέλου στην εκδήλωση για
την 39η επέτειο της Διακήρυξης της 3ης του Σεπτέμβρη
3. Μ. Χαραλαμπίδης. Από το ΠΑΣΟΚ στο ΚΚΚΑΣΟΡ.
4. Αντώνης Τρίτσης
*Ο Νίκος Τερζής είναι Φυσίατρος και στέλεχος του ΠΑΣΟΚ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.