Την έντονη αντίδραση της βουλευτού Δωδεκανήσου, Μίκας Ιατρίδη, προκάλεσε η τροπολογία που κατέθεσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος στο σχέδιο νόμου για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), σχετικά με τα μεταλλεία και η οποία συνιστά, κατά την άποψη των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, φωτογραφική διάταξη.
Ως ειδική αγορήτρια του κινήματος, η Μίκα Ιατρίδη τόνισε, κατά τη διάρκεια της δεύτερης ανάγνωσης του νομοσχεδίου στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, ότι η κυβέρνηση αγνοεί προκλητικά τους κατοίκους του Κιλκίς, οι οποίοι αντιδρούν στα μεταλλεία γιατί ξέρουν ότι θα δηλητηριαστεί η ζωή τους από λειτουργία τους, όπως συνέβη και στις Σκουριές, και κάλεσε τον αρμόδιο Υπουργό να αποσύρει την τροπολογία.
Επιπλέον, στα πλαίσια της συζήτησης για τις ΑΠΕ η βουλευτής Δωδεκανήσου εξέφρασε τις αντιρρήσεις της για την πρόθεση του Υπουργείου να καθορίζονται με απλή υπουργική απόφαση οι τιμές, ενώ κάλεσε το Υπουργείο να λύσει στη ρίζα του το πρόβλημα του κόστους για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες με την κατάλληλη φορολογική πολιτική, χωρίς να το μετακυλύει σε άλλους παραγωγούς ΑΠΕ.
Καταλήγοντας, η Μίκα Ιατρίδη σημείωσε πως ότι και αν συζητείται στη Βουλή, έρχονται οι δανειστές και το Υπουργείο Οικονομικών να το αναιρέσουν στην πράξη και ζήτησε από τον Υπουργό να ενημερώσει για το αν η κυβέρνηση θα εφαρμόσει την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αύξηση στο ΦΠΑ στην ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο και την αύξηση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης, το οποίο θα συμπαρασύρει όλες τις τιμές προς τα πάνω, για όλες τις μορφές ενέργειας, εις βάρος και των παραγωγών και των καταναλωτών.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η μέχρι τώρα συζήτηση που είχαμε στην Επιτροπή, πιστεύω ότι ήταν πολύ διαφωτιστική. Μένει να δούμε αν θα είναι και εποικοδομητική.
Και το λέω αυτό, γιατί, παρά τις εξηγήσεις που έδωσε ο κ. Υφυπουργός, η αλήθεια είναι ότι επιμένει στις βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου του, κάτι που είναι λογικό, άλλωστε.
Συνεπώς, θα περιμένουμε στην Ολομέλεια να δούμε τις τελικές αποφάσεις του Υπουργείου και τις τροπολογίες που θα κατατεθούν, τόσο από αυτό, όσο και από συναδέλφους βουλευτές.
Εμείς, διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Όπως είπα και στην προηγούμενη συνεδρίαση, πιστεύουμε ότι το νομοσχέδιο δεν φαίνεται να ανταπεξέρχεται σε αυτά που το ίδιο αναφέρει στην αιτιολογική του έκθεση.
Αυτό αποδείχτηκε νομίζω περίτρανα και από τις θέσεις των φορέων στην Επιτροπή μας. Αναφέρθηκε ότι ήταν από τις λίγες φορές που όλοι οι φορείς εξέφρασαν σοβαρούς προβληματισμούς για το νομοσχέδιο και δεν περιορίστηκαν αποκλειστικά στην προώθηση των συμφερόντων που εκπροσωπούν.
Η αλήθεια είναι ότι όποιος έχει παρακολουθήσει τη συζήτηση στην Επιτροπή μας και δεν έχει σχέση με τις ΑΠΕ, διαπιστώνει ότι το κράτος μας, η πολιτεία, δεν έχει ακόμα καταφέρει να αξιοποιήσει τον τεράστιο πλούτο που της έχουν δώσει οι κλιματικές μας συνθήκες.
Πολύ περισσότερο, και πρέπει να το τονίσουμε αυτό, όταν είμαστε δέσμιοι των δανειστών μας και της Τρόικας, οι οποίοι αναγκάζουν το Υπουργείο Οικονομικών, να αλλάζει τις συνθήκες με βάση τις οποίες συμπολίτες μας προχώρησαν σε επενδύσεις, για να δουν τώρα να φορολογούνται και άγρια και άδικα.
Συνεπώς, ακόμα και τώρα, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, τίποτα δεν εξασφαλίζει ότι οι διατάξεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος, δεν θα αλλαχτούν από το Υπουργείο Οικονομικών, είτε γιατί πρέπει να πάρουμε τη δόση από την Τρόικα, είτε γιατί έχει προκύψει δημοσιονομικό κενό και από κάπου πρέπει να καλυφθεί.
Το έχουμε ζήσει αυτό πολλές φορές τα τελευταία χρόνια. Υπουργεία να νομοθετούν, αρκετές φορές προς τη σωστή κατεύθυνση, και να έρχεται το Υπουργείο Οικονομικών και να αλλάζει όλο το σχεδιασμό τους.
Πιστεύω ότι σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και το ζήτημα της επιβίωσης των ενεργοβόρων βιομηχανιών και οι ρυθμίσεις, για παράδειγμα του άρθρου 17.
Αντί να γίνει συνολική μείωση του κόστους για αυτές τις βιομηχανίες, το είχε αναφέρει και ο Υπουργός Ανάπτυξης, δεν γίνεται κάτι τέτοιο γιατί δεν το θέλει η Τρόικα και, συνακόλουθα, το Υπουργείο Οικονομικών.
Και αναγκάζεται έτσι το ΥΠΕΚΑ να λύσει έναν γόρδιο δεσμό, που, κανονικά δεν θα έπρεπε να υπάρχει.
Και με την ευκαιρία, θα ήθελα να ρωτήσω τον κ. Υπουργό να μας πει ποια είναι θα η αντίδραση της Κυβέρνησης στην πρόσφατη απαίτηση της Κομισιόν για αύξηση του ΦΠΑ σε ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης.
Γιατί αντιλαμβάνεστε ότι μια τέτοια εξέλιξη επηρεάζει και τις ΑΠΕ και, βέβαια, θέτει σε νέα βάση όσα συζητάμε εδώ. Μόνο από τη ραγδαία πτώση της ζήτησης, θα ανατραπεί όλος ο σχεδιασμός σας, ο σχεδιασμός των επενδυτών και με τελικό θύμα τον φρικτά δοκιμαζόμενο Έλληνα πολίτη καταναλωτή.
Αν μπορεί να μας δώσει μια εικόνα ο κ. Υπουργός, αν και θα έπρεπε να ρωτήσουμε τον κ. Στουρνάρα, πιστεύω ότι θα ήταν χρήσιμο.
Φτάνοντας στη δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου, θεωρώ ότι δεν έχουμε κάποια σημαντική αλλαγή, σε όσα μας είπε ο κ. Υπουργός, αλλά και στις θέσεις των άλλων κομμάτων.
Επαναλαμβάνω εδώ, ότι ως ειδική αγορήτρια και σε άλλα νομοσχέδια, πάντα πρόθεση μου ήταν να ακούσω τις παρατηρήσεις της κυβέρνησης και των υπουργών, και όταν υπάρχει μια σωστή ρύθμιση αυτή την ψηφίζουμε.
Έτσι και σε αυτό το νομοσχέδιο, τόσο επί της αρχής, όσο και για όλα τα άρθρα και τις τροπολογίες θα κάνουμε την τελική μας τοποθέτηση στην Ολομέλεια.
Συνεπώς, θα αναφερθώ πολύ συνοπτικά σε όσα είπα και στις προηγούμενες συνεδριάσεις.
Στο άρθρο 1 ενώ φαίνεται ότι προσπαθεί να δώσει λύση πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι είναι ο διοικητικός μηχανισμός καθυστερεί χαρακτηριστικά, ενώ και η Δικαιοσύνη δεν εκδίδει τις απαραίτητες αποφάσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Με άλλα λόγια για τις καθυστερήσεις των έργων, πολλές φορές δεν ευθύνεται ο επενδυτής, αλλά το ίδιο το κράτος.
Συνεπώς, θα πρέπει πρώτα να προχωρήσει η επιτάχυνση των διαδικασιών από το διοικητικό και δικαστικό μηχανισμό και μετά να συζητήσουμε τους τρόπους με τους οποίους θα λήγουν, για να το πω απλά, οι άδειες εγκατάστασης.
Με τα επόμενα άρθρα, επιμένουμε στη θέση που είχαμε αναφέρει και στη συζήτηση επί της αρχής, ότι δεν υπάρχει κατηγοριοποίηση των ΑΠΕ, γεγονός που κατά την άποψη μας τελικά στρεβλώνει την αγορά και νοθεύει τον ανταγωνισμό.
Ακόμη, οι ρυθμίσεις για τη μεταφορά της θέσης εγκατάστασης λειτουργούν αποτρεπτικά για κάθε σοβαρό επενδυτή και είναι μάλλον φωτογραφικού χαρακτήρα. Στο σημείο αυτό πιστεύω ότι χρειάζονται περισσότερες διευκρινήσεις από τον κ. Υπουργό.
Για το άρθρο 7, είπαμε ότι κινείται στη λογική των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου, που εφαρμόζουν οι πιστωτές μας και η συγκυβέρνηση. Νομίζω ότι και βουλευτές από τη συμπολίτευση έχουν εκφράσει τους προβληματισμούς τους και έχουν μιλήσει για αλλαγές, ενώ η θέση της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων, αλλά και άλλων φορέων, είναι ξεκάθαρη. Στερείται κάθε λογικής η ρύθμιση αυτή, συνεπώς θα πρέπει να προχωρήσει σε αλλαγές το Υπουργείο.
Και να τονίσω πάλι, ότι είναι πραγματικά παράδοξο να ευαγγελίζεστε τον ανταγωνισμό και το νεοφιλελευθερισμό και να είναι ο εκάστοτε Υπουργός αυτός που θα αποφασίζει κατά το δοκούν.
Εμείς, προφανώς και δεν θα ψηφίσουμε το εν λόγω άρθρο, το οποίο θα πρέπει να το αποσύρετε, ή τουλάχιστον να υιοθετήσετε τις τροποποιήσεις που σας είπαν στην προηγούμενη συνεδρίαση οι φορείς και οι βουλευτές που στηρίζουν την κυβέρνηση.
Για το άρθρο 8, σχετικά με την γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας, πιστεύω ότι θα πρέπει να προστατεύσουμε την πρωτογενή παραγωγή και σε κάθε περίπτωση να ισχύουν οι ποσοστώσεις για τη χρήση της για τη δημιουργία φωτοβολταϊκών σταθμών.
Αναφέρθηκε και από τους ενδιαφερόμενους φορείς, που είπαν ότι οι ίδιοι απέφυγαν να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκά πάνελ σε καλλιεργήσιμες εκτάσεις.
Για τις ρυθμίσεις που αφορούν τα λατομεία, των λατομικών περιοχών στα νησιά και τις απομακρυσμένες περιοχές τα είπαμε και στην πρώτη συνεδρίαση, και ανέφερα το παράδειγμα του Διδυμοτείχου, προφανώς υπάρχουν και άλλα παραδείγματα.
Και συμμερίζομαι την άποψη και του Προέδρου της Επιτροπής ότι πρέπει επιτέλους να δούμε τι πρέπει να κάνουμε με το πρόβλημα αυτό. Πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχει χωροταξικός σχεδιασμός, και, βέβαια, η τοπική κοινωνία να έχει και αυτή το λόγο της.
Ειδικά στα νησιά μας, αλλά πιστεύω και σε άλλες περιοχές, θα πρέπει να υπάρχει αντιμετώπιση ειδική μια και το καθένα νησί είναι ξεχωριστή εδαφική ενότητα. Ανέφερε ο κ. Υπουργός ότι έχουν κάνει σκέψεις για το ζήτημα και ότι θα καταθέσουν νέο νομοσχέδιο. Ειλικρινά, εύχομαι να προχωρήσουν και να λυθεί ένα σημαντικό ζήτημα.
Για συντομία χρόνου δεν θα αναφερθώ τώρα για τα ζητήματα των μεταλλείων. Οπωσδήποτε πρέπει να υπάρχουν και «αντισταθμιστικά» οφέλη για τους Δήμους, αλλά παρόλα αυτά είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ποιο πρέπει να είναι το όφελος αυτό.
Και σε κάθε περίπτωση, πως είναι δυνατόν να μιλάτε για αντισταθμιστικά οφέλη στους Δήμους, όταν οι κάτοικοι στη Χαλκιδική έχουν προσφύγει στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, γιατί δηλητηριάζεται η ζωή η δική τους και των παιδιών τους; Πως μπορεί να αντισταθμιστεί κάτι τέτοιο;
Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά και το άρθρο 17, για το οποίο έχει γίνει, ήδη, αρκετή συζήτηση και έχουν εκφραστεί αντιρρήσεις, ή έστω προβληματισμοί, από πολλούς συναδέλφους από όλες τις πτέρυγες, εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να αποσυρθεί, τόσο στο σκέλος της «διακοψιμότητας» όσο και στο σκέλος του Μεταβατικού Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού.
Πιστεύω ότι οι θέσεις των φορέων που ακούστηκαν ήταν τεκμηριωμένες και βασίζονται στη λογική. Δεν είναι δυνατόν σε μια δύσκολη εποχή, κάποιοι να ευνοούνται καταφανώς και άλλοι όχι.
Το είπα και πιο πριν, ότι η ρίζα του προβλήματος είναι το υψηλό κόστος ενέργειας, το οποίο προκύπτει περισσότερο από τη φορολογία. Εδώ πρέπει να γίνει η παρέμβαση και όχι να αποφασίζουμε ο ένας κλάδος να χρηματοδοτεί την επιβίωση και την ανάπτυξη του άλλου.
Εμείς, και στο πρόγραμμά μας, υποστηρίζουμε την ανάπτυξη της βιομηχανίας μας, η οποία μπορεί να είναι, και είναι, ανταγωνιστική και έχει υψηλής ποιότητας εργατικό και επιστημονικό προσωπικό.
Άρα, πρέπει η λύση στο ζήτημα της βαριάς βιομηχανίας να δοθεί σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών και Ανάπτυξης, σε μια ρεαλιστική βάση, η οποία να εξασφαλίζει ανταγωνιστικό κόστος ενέργειας για τις βιομηχανίες.
Και να σας πω και κάτι άλλο. Αν το κόστος ενέργειας παραμένει υψηλό, πως περιμένετε να έρθουν ξένοι σοβαροί επενδυτές στη χώρα μας; Εκτός, αν στόχος είναι η αποβιομηχανοποίηση της χώρας και η παράδοση της σε ξένα επιχειρηματικά συμφέροντα. Εμείς λέμε «ελληνική βιομηχανία, με Έλληνες επιστήμονες και εργαζόμενους».
Για τα υπόλοιπα θέματα θα τοποθετηθώ στην Ολομέλεια.
Απλώς θα ήθελα να μας απαντήσει ο κ. Υπουργός για τα ζητήματα που έθεσα στην τροπολογία 837/98, και ειδικά το άρθρο 6 της τροπολογίας, θέματα που έθεσαν και άλλοι συνάδελφοι.
Να ξεκαθαρίσω ότι για εμάς, αυτή η τροπολογία είναι απαράδεκτη, ζητάμε να αποσυρθεί και βέβαια αν δεν αποσυρθεί εμείς θα την καταψηφίσουμε. Σας είναι άλλωστε γνωστό ότι οι μόνιμοι κάτοικοι στην περιοχή του Κιλκίς έχουν κάνει επιτροπές αγώνα ενάντια στα μεταλλεία. Είναι φωτογραφική η ρύθμιση αυτή και, παρά τις διαβεβαιώσεις που δώσατε και τις δεσμεύσεις σας, λυπάμαι που το λέω, αλλά η εμπειρία έχει δείξει ότι δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε μια κυβέρνηση που άλλα λέει και άλλα κάνει και, κυρίως, είναι η ίδια που με τα νομοσχέδια που φέρνει δείχνει ότι δεν λαμβάνει υπόψη της το Σύνταγμα.
Και επιτέλους, αντιληφθείτε ότι πίσω από τους αριθμούς, πίσω από τις διατάξεις των νομοσχεδίων υπάρχουν οι άνθρωποι με τις οικογένειες τους.
Συνεπώς απαντήστε μας, για πόσα και ποια μεταλλεία μιλάμε που έχουν έστω κι ένα κοινό όριο με δημόσιο μεταλλευτικό χώρο; Η προτεινόμενη διάταξη αφορά και μεταλλεία που έχουν παραχωρηθεί στη ΔΕΗ;
Τα μεταλλεία που έχουν παραχωρηθεί στη ΔΕΗ αποτελούν δημόσιο μεταλλευτικό χώρο;
Εάν τα μεταλλεία που έχουν παραχωρηθεί στη ΔΕΗ θεωρούνται δημόσιος μεταλλευτικός χώρος, τότε ποια μεταλλεία δεν κατατάσσονται σε αυτή την κατηγορία. Θα παρακαλούσα για αναλυτικές διευκρινήσεις.
Εάν τα μεταλλεία που έχουν παραχωρηθεί στη ΔΕΗ δεν θεωρούνται δημόσιος μεταλλευτικός χώρος, τι θα γίνει στην περίπτωση που ένας μεταλλευτικός χώρος της ΔΕΗ, συνορεύει με ένα μεταλλείο, το οποίο ανήκει στο δημόσιο αλλά η εκμετάλλευση έχει ανατεθεί σε ιδιώτη; Θα αναλάβει ο ιδιώτης την διοίκηση και την εν γένει εκμετάλλευση και του μεταλλείο της ΔΕΗ;
Απαντήστε μας λοιπόν, με αναλυτικές διευκρινήσεις, έστω και στην Ολομέλεια αν δεν είστε διατεθειμένος να τις δώσετε τώρα.
Κλείνοντας, κρατώ, όπως είπα, τις επιφυλάξεις μου για το νομοσχέδιο τόσο επί της αρχής όσο και για όλα τα άρθρα και τις τροπολογίες.
Σας ευχαριστώ».
Ως ειδική αγορήτρια του κινήματος, η Μίκα Ιατρίδη τόνισε, κατά τη διάρκεια της δεύτερης ανάγνωσης του νομοσχεδίου στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, ότι η κυβέρνηση αγνοεί προκλητικά τους κατοίκους του Κιλκίς, οι οποίοι αντιδρούν στα μεταλλεία γιατί ξέρουν ότι θα δηλητηριαστεί η ζωή τους από λειτουργία τους, όπως συνέβη και στις Σκουριές, και κάλεσε τον αρμόδιο Υπουργό να αποσύρει την τροπολογία.
Επιπλέον, στα πλαίσια της συζήτησης για τις ΑΠΕ η βουλευτής Δωδεκανήσου εξέφρασε τις αντιρρήσεις της για την πρόθεση του Υπουργείου να καθορίζονται με απλή υπουργική απόφαση οι τιμές, ενώ κάλεσε το Υπουργείο να λύσει στη ρίζα του το πρόβλημα του κόστους για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες με την κατάλληλη φορολογική πολιτική, χωρίς να το μετακυλύει σε άλλους παραγωγούς ΑΠΕ.
Καταλήγοντας, η Μίκα Ιατρίδη σημείωσε πως ότι και αν συζητείται στη Βουλή, έρχονται οι δανειστές και το Υπουργείο Οικονομικών να το αναιρέσουν στην πράξη και ζήτησε από τον Υπουργό να ενημερώσει για το αν η κυβέρνηση θα εφαρμόσει την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αύξηση στο ΦΠΑ στην ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο και την αύξηση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης, το οποίο θα συμπαρασύρει όλες τις τιμές προς τα πάνω, για όλες τις μορφές ενέργειας, εις βάρος και των παραγωγών και των καταναλωτών.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η μέχρι τώρα συζήτηση που είχαμε στην Επιτροπή, πιστεύω ότι ήταν πολύ διαφωτιστική. Μένει να δούμε αν θα είναι και εποικοδομητική.
Και το λέω αυτό, γιατί, παρά τις εξηγήσεις που έδωσε ο κ. Υφυπουργός, η αλήθεια είναι ότι επιμένει στις βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου του, κάτι που είναι λογικό, άλλωστε.
Συνεπώς, θα περιμένουμε στην Ολομέλεια να δούμε τις τελικές αποφάσεις του Υπουργείου και τις τροπολογίες που θα κατατεθούν, τόσο από αυτό, όσο και από συναδέλφους βουλευτές.
Εμείς, διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Όπως είπα και στην προηγούμενη συνεδρίαση, πιστεύουμε ότι το νομοσχέδιο δεν φαίνεται να ανταπεξέρχεται σε αυτά που το ίδιο αναφέρει στην αιτιολογική του έκθεση.
Αυτό αποδείχτηκε νομίζω περίτρανα και από τις θέσεις των φορέων στην Επιτροπή μας. Αναφέρθηκε ότι ήταν από τις λίγες φορές που όλοι οι φορείς εξέφρασαν σοβαρούς προβληματισμούς για το νομοσχέδιο και δεν περιορίστηκαν αποκλειστικά στην προώθηση των συμφερόντων που εκπροσωπούν.
Η αλήθεια είναι ότι όποιος έχει παρακολουθήσει τη συζήτηση στην Επιτροπή μας και δεν έχει σχέση με τις ΑΠΕ, διαπιστώνει ότι το κράτος μας, η πολιτεία, δεν έχει ακόμα καταφέρει να αξιοποιήσει τον τεράστιο πλούτο που της έχουν δώσει οι κλιματικές μας συνθήκες.
Πολύ περισσότερο, και πρέπει να το τονίσουμε αυτό, όταν είμαστε δέσμιοι των δανειστών μας και της Τρόικας, οι οποίοι αναγκάζουν το Υπουργείο Οικονομικών, να αλλάζει τις συνθήκες με βάση τις οποίες συμπολίτες μας προχώρησαν σε επενδύσεις, για να δουν τώρα να φορολογούνται και άγρια και άδικα.
Συνεπώς, ακόμα και τώρα, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, τίποτα δεν εξασφαλίζει ότι οι διατάξεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος, δεν θα αλλαχτούν από το Υπουργείο Οικονομικών, είτε γιατί πρέπει να πάρουμε τη δόση από την Τρόικα, είτε γιατί έχει προκύψει δημοσιονομικό κενό και από κάπου πρέπει να καλυφθεί.
Το έχουμε ζήσει αυτό πολλές φορές τα τελευταία χρόνια. Υπουργεία να νομοθετούν, αρκετές φορές προς τη σωστή κατεύθυνση, και να έρχεται το Υπουργείο Οικονομικών και να αλλάζει όλο το σχεδιασμό τους.
Πιστεύω ότι σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και το ζήτημα της επιβίωσης των ενεργοβόρων βιομηχανιών και οι ρυθμίσεις, για παράδειγμα του άρθρου 17.
Αντί να γίνει συνολική μείωση του κόστους για αυτές τις βιομηχανίες, το είχε αναφέρει και ο Υπουργός Ανάπτυξης, δεν γίνεται κάτι τέτοιο γιατί δεν το θέλει η Τρόικα και, συνακόλουθα, το Υπουργείο Οικονομικών.
Και αναγκάζεται έτσι το ΥΠΕΚΑ να λύσει έναν γόρδιο δεσμό, που, κανονικά δεν θα έπρεπε να υπάρχει.
Και με την ευκαιρία, θα ήθελα να ρωτήσω τον κ. Υπουργό να μας πει ποια είναι θα η αντίδραση της Κυβέρνησης στην πρόσφατη απαίτηση της Κομισιόν για αύξηση του ΦΠΑ σε ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης.
Γιατί αντιλαμβάνεστε ότι μια τέτοια εξέλιξη επηρεάζει και τις ΑΠΕ και, βέβαια, θέτει σε νέα βάση όσα συζητάμε εδώ. Μόνο από τη ραγδαία πτώση της ζήτησης, θα ανατραπεί όλος ο σχεδιασμός σας, ο σχεδιασμός των επενδυτών και με τελικό θύμα τον φρικτά δοκιμαζόμενο Έλληνα πολίτη καταναλωτή.
Αν μπορεί να μας δώσει μια εικόνα ο κ. Υπουργός, αν και θα έπρεπε να ρωτήσουμε τον κ. Στουρνάρα, πιστεύω ότι θα ήταν χρήσιμο.
Φτάνοντας στη δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου, θεωρώ ότι δεν έχουμε κάποια σημαντική αλλαγή, σε όσα μας είπε ο κ. Υπουργός, αλλά και στις θέσεις των άλλων κομμάτων.
Επαναλαμβάνω εδώ, ότι ως ειδική αγορήτρια και σε άλλα νομοσχέδια, πάντα πρόθεση μου ήταν να ακούσω τις παρατηρήσεις της κυβέρνησης και των υπουργών, και όταν υπάρχει μια σωστή ρύθμιση αυτή την ψηφίζουμε.
Έτσι και σε αυτό το νομοσχέδιο, τόσο επί της αρχής, όσο και για όλα τα άρθρα και τις τροπολογίες θα κάνουμε την τελική μας τοποθέτηση στην Ολομέλεια.
Συνεπώς, θα αναφερθώ πολύ συνοπτικά σε όσα είπα και στις προηγούμενες συνεδριάσεις.
Στο άρθρο 1 ενώ φαίνεται ότι προσπαθεί να δώσει λύση πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι είναι ο διοικητικός μηχανισμός καθυστερεί χαρακτηριστικά, ενώ και η Δικαιοσύνη δεν εκδίδει τις απαραίτητες αποφάσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Με άλλα λόγια για τις καθυστερήσεις των έργων, πολλές φορές δεν ευθύνεται ο επενδυτής, αλλά το ίδιο το κράτος.
Συνεπώς, θα πρέπει πρώτα να προχωρήσει η επιτάχυνση των διαδικασιών από το διοικητικό και δικαστικό μηχανισμό και μετά να συζητήσουμε τους τρόπους με τους οποίους θα λήγουν, για να το πω απλά, οι άδειες εγκατάστασης.
Με τα επόμενα άρθρα, επιμένουμε στη θέση που είχαμε αναφέρει και στη συζήτηση επί της αρχής, ότι δεν υπάρχει κατηγοριοποίηση των ΑΠΕ, γεγονός που κατά την άποψη μας τελικά στρεβλώνει την αγορά και νοθεύει τον ανταγωνισμό.
Ακόμη, οι ρυθμίσεις για τη μεταφορά της θέσης εγκατάστασης λειτουργούν αποτρεπτικά για κάθε σοβαρό επενδυτή και είναι μάλλον φωτογραφικού χαρακτήρα. Στο σημείο αυτό πιστεύω ότι χρειάζονται περισσότερες διευκρινήσεις από τον κ. Υπουργό.
Για το άρθρο 7, είπαμε ότι κινείται στη λογική των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου, που εφαρμόζουν οι πιστωτές μας και η συγκυβέρνηση. Νομίζω ότι και βουλευτές από τη συμπολίτευση έχουν εκφράσει τους προβληματισμούς τους και έχουν μιλήσει για αλλαγές, ενώ η θέση της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων, αλλά και άλλων φορέων, είναι ξεκάθαρη. Στερείται κάθε λογικής η ρύθμιση αυτή, συνεπώς θα πρέπει να προχωρήσει σε αλλαγές το Υπουργείο.
Και να τονίσω πάλι, ότι είναι πραγματικά παράδοξο να ευαγγελίζεστε τον ανταγωνισμό και το νεοφιλελευθερισμό και να είναι ο εκάστοτε Υπουργός αυτός που θα αποφασίζει κατά το δοκούν.
Εμείς, προφανώς και δεν θα ψηφίσουμε το εν λόγω άρθρο, το οποίο θα πρέπει να το αποσύρετε, ή τουλάχιστον να υιοθετήσετε τις τροποποιήσεις που σας είπαν στην προηγούμενη συνεδρίαση οι φορείς και οι βουλευτές που στηρίζουν την κυβέρνηση.
Για το άρθρο 8, σχετικά με την γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας, πιστεύω ότι θα πρέπει να προστατεύσουμε την πρωτογενή παραγωγή και σε κάθε περίπτωση να ισχύουν οι ποσοστώσεις για τη χρήση της για τη δημιουργία φωτοβολταϊκών σταθμών.
Αναφέρθηκε και από τους ενδιαφερόμενους φορείς, που είπαν ότι οι ίδιοι απέφυγαν να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκά πάνελ σε καλλιεργήσιμες εκτάσεις.
Για τις ρυθμίσεις που αφορούν τα λατομεία, των λατομικών περιοχών στα νησιά και τις απομακρυσμένες περιοχές τα είπαμε και στην πρώτη συνεδρίαση, και ανέφερα το παράδειγμα του Διδυμοτείχου, προφανώς υπάρχουν και άλλα παραδείγματα.
Και συμμερίζομαι την άποψη και του Προέδρου της Επιτροπής ότι πρέπει επιτέλους να δούμε τι πρέπει να κάνουμε με το πρόβλημα αυτό. Πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχει χωροταξικός σχεδιασμός, και, βέβαια, η τοπική κοινωνία να έχει και αυτή το λόγο της.
Ειδικά στα νησιά μας, αλλά πιστεύω και σε άλλες περιοχές, θα πρέπει να υπάρχει αντιμετώπιση ειδική μια και το καθένα νησί είναι ξεχωριστή εδαφική ενότητα. Ανέφερε ο κ. Υπουργός ότι έχουν κάνει σκέψεις για το ζήτημα και ότι θα καταθέσουν νέο νομοσχέδιο. Ειλικρινά, εύχομαι να προχωρήσουν και να λυθεί ένα σημαντικό ζήτημα.
Για συντομία χρόνου δεν θα αναφερθώ τώρα για τα ζητήματα των μεταλλείων. Οπωσδήποτε πρέπει να υπάρχουν και «αντισταθμιστικά» οφέλη για τους Δήμους, αλλά παρόλα αυτά είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ποιο πρέπει να είναι το όφελος αυτό.
Και σε κάθε περίπτωση, πως είναι δυνατόν να μιλάτε για αντισταθμιστικά οφέλη στους Δήμους, όταν οι κάτοικοι στη Χαλκιδική έχουν προσφύγει στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, γιατί δηλητηριάζεται η ζωή η δική τους και των παιδιών τους; Πως μπορεί να αντισταθμιστεί κάτι τέτοιο;
Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά και το άρθρο 17, για το οποίο έχει γίνει, ήδη, αρκετή συζήτηση και έχουν εκφραστεί αντιρρήσεις, ή έστω προβληματισμοί, από πολλούς συναδέλφους από όλες τις πτέρυγες, εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να αποσυρθεί, τόσο στο σκέλος της «διακοψιμότητας» όσο και στο σκέλος του Μεταβατικού Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού.
Πιστεύω ότι οι θέσεις των φορέων που ακούστηκαν ήταν τεκμηριωμένες και βασίζονται στη λογική. Δεν είναι δυνατόν σε μια δύσκολη εποχή, κάποιοι να ευνοούνται καταφανώς και άλλοι όχι.
Το είπα και πιο πριν, ότι η ρίζα του προβλήματος είναι το υψηλό κόστος ενέργειας, το οποίο προκύπτει περισσότερο από τη φορολογία. Εδώ πρέπει να γίνει η παρέμβαση και όχι να αποφασίζουμε ο ένας κλάδος να χρηματοδοτεί την επιβίωση και την ανάπτυξη του άλλου.
Εμείς, και στο πρόγραμμά μας, υποστηρίζουμε την ανάπτυξη της βιομηχανίας μας, η οποία μπορεί να είναι, και είναι, ανταγωνιστική και έχει υψηλής ποιότητας εργατικό και επιστημονικό προσωπικό.
Άρα, πρέπει η λύση στο ζήτημα της βαριάς βιομηχανίας να δοθεί σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών και Ανάπτυξης, σε μια ρεαλιστική βάση, η οποία να εξασφαλίζει ανταγωνιστικό κόστος ενέργειας για τις βιομηχανίες.
Και να σας πω και κάτι άλλο. Αν το κόστος ενέργειας παραμένει υψηλό, πως περιμένετε να έρθουν ξένοι σοβαροί επενδυτές στη χώρα μας; Εκτός, αν στόχος είναι η αποβιομηχανοποίηση της χώρας και η παράδοση της σε ξένα επιχειρηματικά συμφέροντα. Εμείς λέμε «ελληνική βιομηχανία, με Έλληνες επιστήμονες και εργαζόμενους».
Για τα υπόλοιπα θέματα θα τοποθετηθώ στην Ολομέλεια.
Απλώς θα ήθελα να μας απαντήσει ο κ. Υπουργός για τα ζητήματα που έθεσα στην τροπολογία 837/98, και ειδικά το άρθρο 6 της τροπολογίας, θέματα που έθεσαν και άλλοι συνάδελφοι.
Να ξεκαθαρίσω ότι για εμάς, αυτή η τροπολογία είναι απαράδεκτη, ζητάμε να αποσυρθεί και βέβαια αν δεν αποσυρθεί εμείς θα την καταψηφίσουμε. Σας είναι άλλωστε γνωστό ότι οι μόνιμοι κάτοικοι στην περιοχή του Κιλκίς έχουν κάνει επιτροπές αγώνα ενάντια στα μεταλλεία. Είναι φωτογραφική η ρύθμιση αυτή και, παρά τις διαβεβαιώσεις που δώσατε και τις δεσμεύσεις σας, λυπάμαι που το λέω, αλλά η εμπειρία έχει δείξει ότι δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε μια κυβέρνηση που άλλα λέει και άλλα κάνει και, κυρίως, είναι η ίδια που με τα νομοσχέδια που φέρνει δείχνει ότι δεν λαμβάνει υπόψη της το Σύνταγμα.
Και επιτέλους, αντιληφθείτε ότι πίσω από τους αριθμούς, πίσω από τις διατάξεις των νομοσχεδίων υπάρχουν οι άνθρωποι με τις οικογένειες τους.
Συνεπώς απαντήστε μας, για πόσα και ποια μεταλλεία μιλάμε που έχουν έστω κι ένα κοινό όριο με δημόσιο μεταλλευτικό χώρο; Η προτεινόμενη διάταξη αφορά και μεταλλεία που έχουν παραχωρηθεί στη ΔΕΗ;
Τα μεταλλεία που έχουν παραχωρηθεί στη ΔΕΗ αποτελούν δημόσιο μεταλλευτικό χώρο;
Εάν τα μεταλλεία που έχουν παραχωρηθεί στη ΔΕΗ θεωρούνται δημόσιος μεταλλευτικός χώρος, τότε ποια μεταλλεία δεν κατατάσσονται σε αυτή την κατηγορία. Θα παρακαλούσα για αναλυτικές διευκρινήσεις.
Εάν τα μεταλλεία που έχουν παραχωρηθεί στη ΔΕΗ δεν θεωρούνται δημόσιος μεταλλευτικός χώρος, τι θα γίνει στην περίπτωση που ένας μεταλλευτικός χώρος της ΔΕΗ, συνορεύει με ένα μεταλλείο, το οποίο ανήκει στο δημόσιο αλλά η εκμετάλλευση έχει ανατεθεί σε ιδιώτη; Θα αναλάβει ο ιδιώτης την διοίκηση και την εν γένει εκμετάλλευση και του μεταλλείο της ΔΕΗ;
Απαντήστε μας λοιπόν, με αναλυτικές διευκρινήσεις, έστω και στην Ολομέλεια αν δεν είστε διατεθειμένος να τις δώσετε τώρα.
Κλείνοντας, κρατώ, όπως είπα, τις επιφυλάξεις μου για το νομοσχέδιο τόσο επί της αρχής όσο και για όλα τα άρθρα και τις τροπολογίες.
Σας ευχαριστώ».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.