Φέτος προγραμματίζεται να ξεκινήσει στην Ελλάδα το πρώτο πιλοτικό πρόγραμμα «δυαδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης» κατά το γερμανικό πρότυπο. Στυλιανίδης και Φούχτελ το παρουσίασαν στην Φραγκφούρτη.
Είναι Σάββατο απόγευμα και στο ξενοδοχείο επαγγελματικής εκπαίδευσης ΙΒ της Φρανκφούρτης, o εκπαιδευτής μαγείρων εξηγεί στην ελληνική αντιπροσωπεία το περιεχόμενο του προγράμματος εκπαίδευσης των μαθητευόμενων. Στην παρουσίαση συμμετέχουν εκπρόσωποι των υπουργείων Τουρισμού, Εσωτερικών, του Δήμου Αθηναίων και τουριστικών φορέων, όπως επίσης και οι δύο αρμόδιοι για την ελληνογερμανική συνεργασία και την ανταλλαγή τεχνογνωσίας σε επίπεδο δήμων και περιφερειών: ο υπουργός Εσωτερικών Ευριπίδης Στυλιανίδης και ο γερμανός υφυπουργός Εργασίας Χανς Γιοάχιμ Φούχτελ.
«Οι ξενοδόχοι μόνο κέρδος θα έχουν από αυτήν την υπόθεση»Την περιήγηση σε διάφορους τόπους σχολικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης έχει διοργανώσει το Βιομηχανικό και Εμπορικό Επιμελητήριο της Φραγκφούρτης. Στόχος του ταξιδιού είναι ή ενημέρωση για το πως λειτουργεί το γερμανικό σύστημα «δυαδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης» στον τουρισμό προκειμένου να δοθεί το έναυσμα για τη δημιουργία ανάλογων επαγγελματικών εκπαιδευτικών δομών και στην Ελλάδα. Τουλάχιστον αυτό είχε στο νου της η ελληνογερμανίδα επιχειρηματίας Καλλιόπη Χαριτονίδου, όταν ανέλαβε αυτήν την πρωτοβουλία πριν 8 μήνες. Το εγχείρημα δεν ήταν δύσκολο, επισημαίνει η κα Χαριτονίδου και διευκρινίζει: «Δεν χρειάστηκε να πείσω κανέναν, όταν τους ρώτησα αν θέλουν να έρθουν. Χρειάστηκα μόλις τρεις μέρες για να κερδίσω τους σημαντικότερους του κλάδου στην Ελλάδα για να βρίσκονται εδώ μαζί μας».
Ανάμεσα σε αυτούς και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Ξενοδοχείων, Γιώργος Πελεκανάκης, ο οποίος είναι πεπεισμένος ότι «οι ξενοδόχοι μόνο κέρδος θα έχουν από αυτήν την υπόθεση γιατί θα έχουν πάντα δίπλα τους ανθρώπους επαγγελματίες που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της εταιρείας». Σε μια πρώτη φάση, το ξενοδοχείο του θα συμμετέχει με δέκα άτομα. Και επειδή ο όμιλος στον οποίο εργάζεται αποτελείται από τρία ξενοδοχεία, στο πρόγραμμα συμμετέχουν τριάντα άτομα.
«Made in Germany» αδιανόητo χωρίς την επαγγελματική εκπαίδευσηΣτη βιομηχανία το αποτέλεσμα της «δυαδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης» το βλέπει κανείς στα προϊόντα που φέρουν την ετικέτα «Made in Germany». Ο αγοραστής που συνήθως πληρώνει περισσότερα χρήματα απ' ό,τι για ανάλογα προϊόντα από άλλες χώρες, προτιμά αυτά που είναι γερμανικής παραγωγής επειδή εμπιστεύεται την ποιότητα τους. Το μυστικό αυτής της επιτυχίας ανάγεται στην «δυαδική επαγγελματική εκπαίδευση» και αφορά σχεδόν 350 διαφορετικά επαγγέλματα.
Στα πλαίσια αυτής της εκπαίδευσης, που διαρκεί ανάλογα με το επάγγελμα και το σχολικό απολυτήριο, από δύο ως και τρεισήμισι χρόνια ο νέος των 15 ετών και άνω αφιερώνει 70% του χρόνου μαθητείας στην πρακτική εξάσκηση εντός της επιχείρησης και 30% στην απόκτηση θεωρητικών γνώσεων στις δημόσιες επαγγελματικές σχολές. Σε όλο το διάστημα της εκπαίδευσης οι μαθητευόμενοι αμείβονται από τους εργοδότες στη βάση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
Σε αντίθεση με τις επαγγελματικές σχολές που λειτουργούν στην Ελλάδα, το γερμανικό «δυαδικό επαγγελματικό σύστημα» είναι σαφώς προσανατολισμένο στις ανάγκες των επιχειρήσεων. Για αυτό το λόγο είναι αναγκαία η συνεχής και στενή συνεργασία των αρμόδιων στη δημόσια επαγγελματική εκπαίδευση με τα βιομηχανικά και εμπορικά επιμελητήρια. Τα επιμελητήρια είναι άλλωστε οι θεσμοί που χορηγούν τις άδειες εκπαίδευσης στις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις. Είναι οι φορείς ελέγχου και πιστοποίησης μετά τις τελικές τους εξετάσεις των μαθητευομένων (Gesellenprüfung) προκειμένου οι τελευταίοι να αποκτήσουν το πτυχίο του ειδικευμένου εργαζόμενου (Facharbeiterbrief).
Μπορεί να υιοθετηθεί η δυαδική επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα;Κατά πόσο όμως μπορεί να υιοθετηθεί από την Ελλάδα το γερμανικό σύστημα με μια ιστορία 200 χρόνων; Μπορεί, αλλά όχι ένα προς ένα υποστήριξε στη Φραγκφούρτη ο υφυπουργός εργασίας Χανς Γιοάχιμ Φούχτελ και διευκρίνισε: «Θα πρέπει και στην Ελλάδα οι εργοδότες να είναι διατεθειμένοι να πληρώνουν τις αποδοχές των μαθητευόμενων. Με αυτό συμφωνούν όλοι οι εκπρόσωποι των σημαντικότερων ελληνικών ξενοδοχειακών οργανισμών, οι οποίοι έχουν έρθει στη Φραγκφούρτη. Επομένως, έχει γίνει το πρώτο σημαντικό βήμα για να ξεκινήσει το όλο εγχείρημα.
Πέραν αυτού, θα πρέπει ως το καλοκαίρι να μετεκπαιδευτούν στην Ελλάδα τόσο οι εκπαιδευτές στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις όσο και οι εκπαιδευτικοί που θα αναλάβουν τη θεωρητική ύλη. Η γερμανική διδακτική ύλη θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως βάση για το ελληνικό διδακτικό πρόγραμμα, το οποίο θα μπορούσε κατόπιν να εφαρμοστεί άμεσα».
Ήδη έχει ξεκινήσει η σχετική μετάφραση και προσαρμογή στα ελληνικά δεδομένα. Κανείς δεν αμφιβάλει ότι η μετεκπαίδευση των εκπαιδευτών και των δασκάλων στην βάση αυτού του διδακτικού προγράμματος θα μπορέσει να ξεκινήσει την άνοιξη.
Αλλά και σε άλλα ζητήματα υπάρχει πρόοδος, επισημαίνει η υπεύθυνη για θέματα προσωπικού στο Robinson Club, Ματίνα Μάιερ και εξηγεί: «Μας έχει ειπωθεί ότι η σχολική εκπαίδευση θα γίνεται στην Αθήνα και στη Θράκη τους χειμερινούς μήνες, ενώ η εκπαίδευση στα ξενοδοχεία θα γίνεται κατά τη διάρκεια της τουριστικής σαιζόν. Στις δύο μονάδες του Robinson Club στην Ελλάδα θα προσλάβουμε σε μια πρώτη φάση 6 με 10 μαθητευόμενους. Ομολογουμένως είναι ένα προσεκτικό βήμα, αλλά θα πρέπει και εμείς να δημιουργήσουμε τις ανάλογες υποδομές εκπαίδευσης. Νομίζω όμως, ότι αυτός ο αριθμός μπορεί να αυξηθεί».
Αναζητώντας τον κατάλληλο τύπο σχολείουΈνα όμως σημαντικό ζήτημα για το οποίο δεν έχει βρεθεί ακόμη λύση είναι ο τύπος σχολείου, όπου θα παρέχονται τα θεωρητικά μαθήματα. Αν δηλαδή θα είναι ένα σχολείο το οποίο θα πρέπει ακόμη να δημιουργηθεί ή αν θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν υπάρχουσα σχολικά μοντέλα, πχ. οι σχολές του ΟΤΕΚ, του Οργανισμού Τουριστικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης; Η πρώτη περίπτωση θα απαιτούσε μια χρονοβόρα νομοθετική διαδικασία ενώ η δεύτερη μόλις μια αλλαγή στο διδακτικό πρόγραμμα. Την απάντηση θα πρέπει να τη δώσουν τα αρμόδια ελληνικά υπουργεία Τουρισμού, Παιδείας και Εσωτερικών, και μάλιστα άμεσα.
Ας σημειωθεί, τέλος, ότι η χρηματοδότηση του όλου εγχειρήματος θα γίνει κυρίως με επιδοτήσεις από το κοινοτικό πρόγραμμα Leader αλλά και με χρήματα του γερμανικού υπουργείου Παιδείας στη βάση ενός μνημονίου συνεργασίας για την προώθηση της «δυαδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης». Αυτό το μνημόνιο έχουν υπογράψει εκτός από την Ελλάδα, η Ισπανία, η Ιταλια, η Πορτογαλία, η Σλοβακία και η Λετονία. Στόχος του μνημονίου είναι το 80% των νέων της ΕΕ να έχουν ως το 2020 μια θέση εργασίας.
Deutsche Welle
Παναγιώτης Κουπαράνης
Υπεύθ. Σύνταξης: Σταμάτης Ασημένιος
Είναι Σάββατο απόγευμα και στο ξενοδοχείο επαγγελματικής εκπαίδευσης ΙΒ της Φρανκφούρτης, o εκπαιδευτής μαγείρων εξηγεί στην ελληνική αντιπροσωπεία το περιεχόμενο του προγράμματος εκπαίδευσης των μαθητευόμενων. Στην παρουσίαση συμμετέχουν εκπρόσωποι των υπουργείων Τουρισμού, Εσωτερικών, του Δήμου Αθηναίων και τουριστικών φορέων, όπως επίσης και οι δύο αρμόδιοι για την ελληνογερμανική συνεργασία και την ανταλλαγή τεχνογνωσίας σε επίπεδο δήμων και περιφερειών: ο υπουργός Εσωτερικών Ευριπίδης Στυλιανίδης και ο γερμανός υφυπουργός Εργασίας Χανς Γιοάχιμ Φούχτελ.
«Οι ξενοδόχοι μόνο κέρδος θα έχουν από αυτήν την υπόθεση»Την περιήγηση σε διάφορους τόπους σχολικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης έχει διοργανώσει το Βιομηχανικό και Εμπορικό Επιμελητήριο της Φραγκφούρτης. Στόχος του ταξιδιού είναι ή ενημέρωση για το πως λειτουργεί το γερμανικό σύστημα «δυαδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης» στον τουρισμό προκειμένου να δοθεί το έναυσμα για τη δημιουργία ανάλογων επαγγελματικών εκπαιδευτικών δομών και στην Ελλάδα. Τουλάχιστον αυτό είχε στο νου της η ελληνογερμανίδα επιχειρηματίας Καλλιόπη Χαριτονίδου, όταν ανέλαβε αυτήν την πρωτοβουλία πριν 8 μήνες. Το εγχείρημα δεν ήταν δύσκολο, επισημαίνει η κα Χαριτονίδου και διευκρινίζει: «Δεν χρειάστηκε να πείσω κανέναν, όταν τους ρώτησα αν θέλουν να έρθουν. Χρειάστηκα μόλις τρεις μέρες για να κερδίσω τους σημαντικότερους του κλάδου στην Ελλάδα για να βρίσκονται εδώ μαζί μας».
Ανάμεσα σε αυτούς και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Ξενοδοχείων, Γιώργος Πελεκανάκης, ο οποίος είναι πεπεισμένος ότι «οι ξενοδόχοι μόνο κέρδος θα έχουν από αυτήν την υπόθεση γιατί θα έχουν πάντα δίπλα τους ανθρώπους επαγγελματίες που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της εταιρείας». Σε μια πρώτη φάση, το ξενοδοχείο του θα συμμετέχει με δέκα άτομα. Και επειδή ο όμιλος στον οποίο εργάζεται αποτελείται από τρία ξενοδοχεία, στο πρόγραμμα συμμετέχουν τριάντα άτομα.
«Made in Germany» αδιανόητo χωρίς την επαγγελματική εκπαίδευσηΣτη βιομηχανία το αποτέλεσμα της «δυαδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης» το βλέπει κανείς στα προϊόντα που φέρουν την ετικέτα «Made in Germany». Ο αγοραστής που συνήθως πληρώνει περισσότερα χρήματα απ' ό,τι για ανάλογα προϊόντα από άλλες χώρες, προτιμά αυτά που είναι γερμανικής παραγωγής επειδή εμπιστεύεται την ποιότητα τους. Το μυστικό αυτής της επιτυχίας ανάγεται στην «δυαδική επαγγελματική εκπαίδευση» και αφορά σχεδόν 350 διαφορετικά επαγγέλματα.
Στα πλαίσια αυτής της εκπαίδευσης, που διαρκεί ανάλογα με το επάγγελμα και το σχολικό απολυτήριο, από δύο ως και τρεισήμισι χρόνια ο νέος των 15 ετών και άνω αφιερώνει 70% του χρόνου μαθητείας στην πρακτική εξάσκηση εντός της επιχείρησης και 30% στην απόκτηση θεωρητικών γνώσεων στις δημόσιες επαγγελματικές σχολές. Σε όλο το διάστημα της εκπαίδευσης οι μαθητευόμενοι αμείβονται από τους εργοδότες στη βάση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
Σε αντίθεση με τις επαγγελματικές σχολές που λειτουργούν στην Ελλάδα, το γερμανικό «δυαδικό επαγγελματικό σύστημα» είναι σαφώς προσανατολισμένο στις ανάγκες των επιχειρήσεων. Για αυτό το λόγο είναι αναγκαία η συνεχής και στενή συνεργασία των αρμόδιων στη δημόσια επαγγελματική εκπαίδευση με τα βιομηχανικά και εμπορικά επιμελητήρια. Τα επιμελητήρια είναι άλλωστε οι θεσμοί που χορηγούν τις άδειες εκπαίδευσης στις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις. Είναι οι φορείς ελέγχου και πιστοποίησης μετά τις τελικές τους εξετάσεις των μαθητευομένων (Gesellenprüfung) προκειμένου οι τελευταίοι να αποκτήσουν το πτυχίο του ειδικευμένου εργαζόμενου (Facharbeiterbrief).
Μπορεί να υιοθετηθεί η δυαδική επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα;Κατά πόσο όμως μπορεί να υιοθετηθεί από την Ελλάδα το γερμανικό σύστημα με μια ιστορία 200 χρόνων; Μπορεί, αλλά όχι ένα προς ένα υποστήριξε στη Φραγκφούρτη ο υφυπουργός εργασίας Χανς Γιοάχιμ Φούχτελ και διευκρίνισε: «Θα πρέπει και στην Ελλάδα οι εργοδότες να είναι διατεθειμένοι να πληρώνουν τις αποδοχές των μαθητευόμενων. Με αυτό συμφωνούν όλοι οι εκπρόσωποι των σημαντικότερων ελληνικών ξενοδοχειακών οργανισμών, οι οποίοι έχουν έρθει στη Φραγκφούρτη. Επομένως, έχει γίνει το πρώτο σημαντικό βήμα για να ξεκινήσει το όλο εγχείρημα.
Πέραν αυτού, θα πρέπει ως το καλοκαίρι να μετεκπαιδευτούν στην Ελλάδα τόσο οι εκπαιδευτές στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις όσο και οι εκπαιδευτικοί που θα αναλάβουν τη θεωρητική ύλη. Η γερμανική διδακτική ύλη θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως βάση για το ελληνικό διδακτικό πρόγραμμα, το οποίο θα μπορούσε κατόπιν να εφαρμοστεί άμεσα».
Ήδη έχει ξεκινήσει η σχετική μετάφραση και προσαρμογή στα ελληνικά δεδομένα. Κανείς δεν αμφιβάλει ότι η μετεκπαίδευση των εκπαιδευτών και των δασκάλων στην βάση αυτού του διδακτικού προγράμματος θα μπορέσει να ξεκινήσει την άνοιξη.
Αλλά και σε άλλα ζητήματα υπάρχει πρόοδος, επισημαίνει η υπεύθυνη για θέματα προσωπικού στο Robinson Club, Ματίνα Μάιερ και εξηγεί: «Μας έχει ειπωθεί ότι η σχολική εκπαίδευση θα γίνεται στην Αθήνα και στη Θράκη τους χειμερινούς μήνες, ενώ η εκπαίδευση στα ξενοδοχεία θα γίνεται κατά τη διάρκεια της τουριστικής σαιζόν. Στις δύο μονάδες του Robinson Club στην Ελλάδα θα προσλάβουμε σε μια πρώτη φάση 6 με 10 μαθητευόμενους. Ομολογουμένως είναι ένα προσεκτικό βήμα, αλλά θα πρέπει και εμείς να δημιουργήσουμε τις ανάλογες υποδομές εκπαίδευσης. Νομίζω όμως, ότι αυτός ο αριθμός μπορεί να αυξηθεί».
Αναζητώντας τον κατάλληλο τύπο σχολείουΈνα όμως σημαντικό ζήτημα για το οποίο δεν έχει βρεθεί ακόμη λύση είναι ο τύπος σχολείου, όπου θα παρέχονται τα θεωρητικά μαθήματα. Αν δηλαδή θα είναι ένα σχολείο το οποίο θα πρέπει ακόμη να δημιουργηθεί ή αν θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν υπάρχουσα σχολικά μοντέλα, πχ. οι σχολές του ΟΤΕΚ, του Οργανισμού Τουριστικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης; Η πρώτη περίπτωση θα απαιτούσε μια χρονοβόρα νομοθετική διαδικασία ενώ η δεύτερη μόλις μια αλλαγή στο διδακτικό πρόγραμμα. Την απάντηση θα πρέπει να τη δώσουν τα αρμόδια ελληνικά υπουργεία Τουρισμού, Παιδείας και Εσωτερικών, και μάλιστα άμεσα.
Ας σημειωθεί, τέλος, ότι η χρηματοδότηση του όλου εγχειρήματος θα γίνει κυρίως με επιδοτήσεις από το κοινοτικό πρόγραμμα Leader αλλά και με χρήματα του γερμανικού υπουργείου Παιδείας στη βάση ενός μνημονίου συνεργασίας για την προώθηση της «δυαδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης». Αυτό το μνημόνιο έχουν υπογράψει εκτός από την Ελλάδα, η Ισπανία, η Ιταλια, η Πορτογαλία, η Σλοβακία και η Λετονία. Στόχος του μνημονίου είναι το 80% των νέων της ΕΕ να έχουν ως το 2020 μια θέση εργασίας.
Deutsche Welle
Παναγιώτης Κουπαράνης
Υπεύθ. Σύνταξης: Σταμάτης Ασημένιος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.