«Μήνυμα αισιοδοξίας από μαθητές και φοιτητές» που διακρίθηκαν τη φετινή χρονιά σε εθνικούς αλλά και διεθνείς διαγωνισμούς διαφόρων δεξιοτήτων, μεταδόθηκε σήμερα, Πέμπτη 26 Απριλίου 2012, από το Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Στο πλαίσιο τιμητικής εκδήλωσης που διοργανώθηκε για να επιβραβευθεί η αριστεία, η προσπάθεια και η δυναμική της νέας γενιάς κλήθηκαν μαθητές και φοιτητές που έχουν επιτύχει σημαντικές διακρίσεις. Πρόκειται για το πρώτο κάλεσμα του Υπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Καθηγητή Γ. Μπαμπινιώτη προς τους νέους που έχουν να παρουσιάσουν πρωτιές, πρωτοπορίες, διακρίσεις και μαζί την άλλη, τη φωτεινή και αισιόδοξη πλευρά όχι μόνο του ελληνικού σχολείου αλλά και της κοινωνίας.
«Ξεκινήσαμε απλά συγκεντρώνοντας μερικούς από τους βραβευθέντες. Θα συνεχίσουμε με πολλούς άλλους. Όχι για να επιδώσουμε κι άλλα βραβεία αλλά για να σας σφίξουμε το χέρι και να σας πούμε πόσο περήφανοι είμαστε.» δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και θρησκευμάτων Καθηγητής Γ. Μπαμπινιώτης κατά το χαιρετισμό του. Συνεχίζοντας τόνισε: «Δεν έχουμε πλούτη, βιομηχανίες, μεγάλες εταιρίες, κολοσσούς. Έχουμε όμως κάτι άλλο. Ένα γερό ανθρώπινο δυναμικό και προικισμένα μυαλά. Και αυτή είναι η βάση μας, η δύναμή μας. Και για το λόγο αυτό, το γεγονός ότι φεύγουν τα παιδιά μας για να κάνουν καριέρα έξω είναι κάτι που δεν μπορεί να βαστάξει αυτός ο τόπος. Η αριστεία, η πρωτοπορία, όλες αυτές οι διακρίσεις αποτελούν ένα από τα πιο αισιόδοξα, παρήγορα, ενισχυτικά, ψυχικά και παιδευτικά μηνύματα που μπορείτε να μας προσφέρετε. Και μάλιστα σε χώρους όπως η Πληροφορική, η Τεχνολογία, η επιχειρηματικότητα –ένας άλλος χώρος που τον χρειάζεται αυτή η χώρα-, η επιχειρηματολογία κ.ά.»
Στην ίδια εκδήλωση ο Υπουργός μίλησε για το νέο λύκειο «που πρέπει να βγάζει ανθρώπους σκεπτόμενους, καλλιεργημένους, ευαίσθητους και υπεύθυνους πολίτες. Ακόμη δεν το έχουμε καταφέρει. Ακόμη φορτώνουμε τα παιδιά με όγκους πληροφοριών που δεν είναι το ζητούμενο. Και αυτό προσπαθούμε να αλλάξουμε η προηγούμενη ηγεσία και εμείς τώρα.»
Μίλησε ακόμα για τις λέξεις-κλειδιά που ξεχώρισε και κράτησε στο μυαλό του, όπως: Καινοτομία, συνεργασία, άμιλλα συναγωνισμός. Όπως είπε: «Καινοτομία σημαίνει δημιουργική σκέψη. Αν το νέο σχολείο έχει τη δημιουργική σκέψη ως βάση, θα αλλάξει όλη η φυσιογνωμία του σχολείου. Σήμερα η δημιουργική σκέψη καταπιέζεται, θεωρείται απόκλιση. Όμως, από εκεί ξεκινούν όλα. Η καινοτομία είναι μια νοητική επανάσταση είναι πάνω απ’ όλα. Συνεργασία: Η χώρα μας υποφέρει από τον ατομικισμό. Συλλογικότητα δεν έχουμε και είναι σημαντικό να τη μαθαίνουμε στο σχολείο ξεκινώντας από τη συνεργασία δασκάλου-μαθητή πρώτα-πρώτα. Δεν πρέπει ο δάσκαλος να μιλάει και ο μαθητής να βαριέται. Η συνεργασία πρέπει να υπάρξει ως έννοια στην Παιδεία. Άμιλλα: Μια ωραία ελληνική λέξη που αξίζει να τη σεβαστούμε. Συναγωνισμός: Δηλαδή όχι ανταγωνισμός. Όχι αντίθεση, εναντίωση αλλά ο ένας δίπλα στον άλλον, να προσπαθούμε μαζί.»
Τέλος, ο Υπουργός Καθηγητής Γ. Μπαμπινιώτης μίλησε για την αξία των διακρίσεων αυτών στη σημερινή δύσκολη περίοδο και τους συνεχάρη: «Έχω μια έμμονη ιδέα. Δεν έχω πολλές αλλά αυτήν την έχω. Πιστεύω ότι αυτό που λέμε οικονομική κρίση και ό,τι παθαίνουμε σήμερα, ό,τι υποφέρουμε σε τελική ανάλυση είναι θέμα οικονομίας. Από πού ξεκινά ό,τι βλάπτει την οικονομία; Από τις μορφές συμπεριφοράς, οργάνωσης και σκέψης. Αυτά δεν είναι θέματα παιδείας; Αν έχεις ανθρώπους, μορφωμένους, καλλιεργημένους, υπεύθυνους, θα έχεις αυτά τα αποτελέσματα; Μήπως, λοιπόν, δεν έχουμε φτιάξει έτσι την παιδεία μας να έχει τέτοιους πολίτες ακόμη; Δεν γεννιούνται άνθρωποι διεφθαρμένοι, ένοχοι οι οποίοι οδηγούν έτσι μοιραία στην κρίση. Οδηγούνται σε κάποιες πολιτικές αποφάσεις με λάθη, σφάλματα και αποπροσανατολισμό. Αν χάσεις τις αξίες, τις αρχές σου, τους κανόνες πας κατευθείαν στην κρίση. Όσοι όμως τα έχουν αυτά δεν μπορούν να χαθούν. Και δουλειά μας –υπουργοί και δάσκαλοι- είναι να δημιουργήσουμε τις συνθήκες και τις προϋποθέσεις ώστε να έχουμε μια σωστή παιδεία. Σπεύδω να πω όμως ότι δεν είναι και κακή η ελληνική εκπαίδευση. Το λέω αυτό γιατί τα παιδιά που βγαίνουν από τα ελληνικά Πανεπιστήμια όταν πάνε έξω διακρίνονται. Η ελληνική εκπαίδευση δεν είναι κακή στη σύλληψη, έχει αστοχήματα, αποπροσανατολισμούς, μπορεί και πρέπει να γίνει καλύτερη αλλά έχει επίπεδο. Και τη συγκρίνω με την αμερικανική γενική παιδεία που δεν είναι τόσο καλή -βγάζει ανθρώπους ημιμαθείς- αλλά εκεί υπάρχουν καλά Πανεπιστήμια. Εμείς λοιπόν δεν θέλουμε να έχουμε μόνο καλά Πανεπιστήμια αλλά και καλά σχολεία από τα οποία περνάνε όλα τα παιδιά του ελληνικού λαού. Και θέλουμε γερά σχολεία -δημόσια και ιδιωτικά- με άλλο προσανατολισμό και να δώσουν αυτά που λέμε.
Θέλω να σας συγχαρώ, να σας πω ένα μπράβο και να σας ευχαριστήσω που μας δίνετε αισιοδοξία σε όλη αυτή τη μαυρίλα. Μέσα σε όλο αυτό που μας κατεβάζει μας δίνετε ένα χέρι και ανεβαίνουμε. Σας το αναγνωρίζουμε και μπράβο.»
Στην εκδήλωση τιμήθηκαν:
-Μαθήτριες της Α’ Λυκείου του 3ου ΓΕΛ Πτολεμαΐδας, ομάδα «BeatBot Robotics» : 1η θέση στον ΠανευρωπαΪκό Διαγωνισμό Ηλεκτρονικών Δεξιοτήτων E-Skills Week 2012.
Αφροδίτη Γκέρτση, Ειρήνη Κοκκινίδου, Αναστασία Ζαραφίδου. Καθηγητές Χαράλαμπος Ζαραφίδης, Χατζησάββας Βασίλης
-Μαθητές 1ου ΓΕΛ Ελευσίνας: 1ο βραβείο στο διαγωνισμό για το «Καλύτερο Έργο eTwinning 2012» με το έργο «A Taste of Maths (ΑΤΟΜ)».
Μαντικού Ναταλία, Μαργέτη Δήμητρα, Πέππα Φωτεινή, Ρούσση Ιωάννα, Σιγιάννης Ελευθέριος
Υπεύθυνες οι καθηγήτριες Ελένη Καραβανίδου και Έφη Λουπάκη
-Φοιτητές του Τμήματος Νομικής, της Σχολής ΝΟΠΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών: 2η θέση στο Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης Ρωμαϊκού Δικαίου που διοργανώθηκε για 5η συνεχή χρονιά από το Ινστιτούτο ΙΜΑΡΕΤ στην Καβάλα και τους Φιλίππους.
Βασική Αντωνιάδου, Μαγδαληνή Αστερή, Θανάσης Τασόπουλος, Μαρία Ιωάννα Φλώρου. Υπεύθυνη η Αθηνά Δημοπούλου, δικηγόρος, λέκτορας Νομικής Σχολικής ΕΚΠΑ. Βοηθός η Αρτεμισία Παπαδάκη, ασκούμενη δικηγόρος, απόφοιτος Νομικής Σχολής.
-Μαθητές του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης: 1η θέση στους Πανελλήνιους Μαθητικούς Αγώνες Επιχειρηματολογίας-Αντιλογίας 2011-2012
Δημητρακοπούλου Δέσποινα, Σιμοπούλου Κατερίνα, Σχινάς Γιώργος, Καθηγητές: Βαβαρούτσος Βίκτωρ, Δεμίρη Βασιλική
-Μαθητές των Εκπαιδευτηρίων Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου: 1ο βραβείο στον Πανελλαδικό Διαγωνισμό του ΣΕΝ/Junior Achievement Greece για την «Καλύτερη εικονική επιχείρηση 2012».
Γαβαλάκης Άγγελος, Γιουκάκης Φίλιππος, Ζουμής Νικόλαος, Καλόγλου Θεοφάνης, Καραμπλιά Μαρίνα, Κατσιγιάννης Ιωάννης, Κουμούτσου Δήμητρα – Χάρις, Κουτλής Δημήτρης, Μελέκος Κων/νος, Μουρτοπάλας Κων/νος, Πανουλής Παναγιώτης, Προμπονάς Ιωάννης, Σφακιανάκης Πέτρος, Φελέκης Γιώργος, Φοντακάρο – Καλιμίρης Ερνέστο, Φούρου Ειρήνη, Χαμαμτζόγλου Μηνάς, Χατζηαγάπης Ιωάννης. Καθηγήτες: Μαρκοπούλου Ελένη, Στατήρης Παναγιώτης
-Μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου Φυλακών Αυλώνα: Διάκριση στο διαγωνισμό της Μαθηματικής Εταιρείας. (Παρέστη ο διευθυντής του σχολείου Πέτρος Δαμιανός).
Στην εκδήλωση παρέστησαν ο Ειδικός Γραμματέας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Μ. Κοντογιάννης, η Ειδική Γραμματέας του Ενιαίου Διοικητικού Τομέα Θεμάτων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Εκπαίδευσης Ελληνοπαίδων Εξωτερικού, Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και Αποκέντρωσης, Καθηγήτρια Αθ. Λινού, Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης, ο πρόεδρος του Τμήματος Νομικής Θεόδωρος Φορτσάκης κ.α.
Χορηγός μετακίνησης των μαθητών του 3ου ΓΕΛ Πτολεμαΐδας, ήταν η Aegean Airlines.
«Ξεκινήσαμε απλά συγκεντρώνοντας μερικούς από τους βραβευθέντες. Θα συνεχίσουμε με πολλούς άλλους. Όχι για να επιδώσουμε κι άλλα βραβεία αλλά για να σας σφίξουμε το χέρι και να σας πούμε πόσο περήφανοι είμαστε.» δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και θρησκευμάτων Καθηγητής Γ. Μπαμπινιώτης κατά το χαιρετισμό του. Συνεχίζοντας τόνισε: «Δεν έχουμε πλούτη, βιομηχανίες, μεγάλες εταιρίες, κολοσσούς. Έχουμε όμως κάτι άλλο. Ένα γερό ανθρώπινο δυναμικό και προικισμένα μυαλά. Και αυτή είναι η βάση μας, η δύναμή μας. Και για το λόγο αυτό, το γεγονός ότι φεύγουν τα παιδιά μας για να κάνουν καριέρα έξω είναι κάτι που δεν μπορεί να βαστάξει αυτός ο τόπος. Η αριστεία, η πρωτοπορία, όλες αυτές οι διακρίσεις αποτελούν ένα από τα πιο αισιόδοξα, παρήγορα, ενισχυτικά, ψυχικά και παιδευτικά μηνύματα που μπορείτε να μας προσφέρετε. Και μάλιστα σε χώρους όπως η Πληροφορική, η Τεχνολογία, η επιχειρηματικότητα –ένας άλλος χώρος που τον χρειάζεται αυτή η χώρα-, η επιχειρηματολογία κ.ά.»
Στην ίδια εκδήλωση ο Υπουργός μίλησε για το νέο λύκειο «που πρέπει να βγάζει ανθρώπους σκεπτόμενους, καλλιεργημένους, ευαίσθητους και υπεύθυνους πολίτες. Ακόμη δεν το έχουμε καταφέρει. Ακόμη φορτώνουμε τα παιδιά με όγκους πληροφοριών που δεν είναι το ζητούμενο. Και αυτό προσπαθούμε να αλλάξουμε η προηγούμενη ηγεσία και εμείς τώρα.»
Μίλησε ακόμα για τις λέξεις-κλειδιά που ξεχώρισε και κράτησε στο μυαλό του, όπως: Καινοτομία, συνεργασία, άμιλλα συναγωνισμός. Όπως είπε: «Καινοτομία σημαίνει δημιουργική σκέψη. Αν το νέο σχολείο έχει τη δημιουργική σκέψη ως βάση, θα αλλάξει όλη η φυσιογνωμία του σχολείου. Σήμερα η δημιουργική σκέψη καταπιέζεται, θεωρείται απόκλιση. Όμως, από εκεί ξεκινούν όλα. Η καινοτομία είναι μια νοητική επανάσταση είναι πάνω απ’ όλα. Συνεργασία: Η χώρα μας υποφέρει από τον ατομικισμό. Συλλογικότητα δεν έχουμε και είναι σημαντικό να τη μαθαίνουμε στο σχολείο ξεκινώντας από τη συνεργασία δασκάλου-μαθητή πρώτα-πρώτα. Δεν πρέπει ο δάσκαλος να μιλάει και ο μαθητής να βαριέται. Η συνεργασία πρέπει να υπάρξει ως έννοια στην Παιδεία. Άμιλλα: Μια ωραία ελληνική λέξη που αξίζει να τη σεβαστούμε. Συναγωνισμός: Δηλαδή όχι ανταγωνισμός. Όχι αντίθεση, εναντίωση αλλά ο ένας δίπλα στον άλλον, να προσπαθούμε μαζί.»
Τέλος, ο Υπουργός Καθηγητής Γ. Μπαμπινιώτης μίλησε για την αξία των διακρίσεων αυτών στη σημερινή δύσκολη περίοδο και τους συνεχάρη: «Έχω μια έμμονη ιδέα. Δεν έχω πολλές αλλά αυτήν την έχω. Πιστεύω ότι αυτό που λέμε οικονομική κρίση και ό,τι παθαίνουμε σήμερα, ό,τι υποφέρουμε σε τελική ανάλυση είναι θέμα οικονομίας. Από πού ξεκινά ό,τι βλάπτει την οικονομία; Από τις μορφές συμπεριφοράς, οργάνωσης και σκέψης. Αυτά δεν είναι θέματα παιδείας; Αν έχεις ανθρώπους, μορφωμένους, καλλιεργημένους, υπεύθυνους, θα έχεις αυτά τα αποτελέσματα; Μήπως, λοιπόν, δεν έχουμε φτιάξει έτσι την παιδεία μας να έχει τέτοιους πολίτες ακόμη; Δεν γεννιούνται άνθρωποι διεφθαρμένοι, ένοχοι οι οποίοι οδηγούν έτσι μοιραία στην κρίση. Οδηγούνται σε κάποιες πολιτικές αποφάσεις με λάθη, σφάλματα και αποπροσανατολισμό. Αν χάσεις τις αξίες, τις αρχές σου, τους κανόνες πας κατευθείαν στην κρίση. Όσοι όμως τα έχουν αυτά δεν μπορούν να χαθούν. Και δουλειά μας –υπουργοί και δάσκαλοι- είναι να δημιουργήσουμε τις συνθήκες και τις προϋποθέσεις ώστε να έχουμε μια σωστή παιδεία. Σπεύδω να πω όμως ότι δεν είναι και κακή η ελληνική εκπαίδευση. Το λέω αυτό γιατί τα παιδιά που βγαίνουν από τα ελληνικά Πανεπιστήμια όταν πάνε έξω διακρίνονται. Η ελληνική εκπαίδευση δεν είναι κακή στη σύλληψη, έχει αστοχήματα, αποπροσανατολισμούς, μπορεί και πρέπει να γίνει καλύτερη αλλά έχει επίπεδο. Και τη συγκρίνω με την αμερικανική γενική παιδεία που δεν είναι τόσο καλή -βγάζει ανθρώπους ημιμαθείς- αλλά εκεί υπάρχουν καλά Πανεπιστήμια. Εμείς λοιπόν δεν θέλουμε να έχουμε μόνο καλά Πανεπιστήμια αλλά και καλά σχολεία από τα οποία περνάνε όλα τα παιδιά του ελληνικού λαού. Και θέλουμε γερά σχολεία -δημόσια και ιδιωτικά- με άλλο προσανατολισμό και να δώσουν αυτά που λέμε.
Θέλω να σας συγχαρώ, να σας πω ένα μπράβο και να σας ευχαριστήσω που μας δίνετε αισιοδοξία σε όλη αυτή τη μαυρίλα. Μέσα σε όλο αυτό που μας κατεβάζει μας δίνετε ένα χέρι και ανεβαίνουμε. Σας το αναγνωρίζουμε και μπράβο.»
Στην εκδήλωση τιμήθηκαν:
-Μαθήτριες της Α’ Λυκείου του 3ου ΓΕΛ Πτολεμαΐδας, ομάδα «BeatBot Robotics» : 1η θέση στον ΠανευρωπαΪκό Διαγωνισμό Ηλεκτρονικών Δεξιοτήτων E-Skills Week 2012.
Αφροδίτη Γκέρτση, Ειρήνη Κοκκινίδου, Αναστασία Ζαραφίδου. Καθηγητές Χαράλαμπος Ζαραφίδης, Χατζησάββας Βασίλης
-Μαθητές 1ου ΓΕΛ Ελευσίνας: 1ο βραβείο στο διαγωνισμό για το «Καλύτερο Έργο eTwinning 2012» με το έργο «A Taste of Maths (ΑΤΟΜ)».
Μαντικού Ναταλία, Μαργέτη Δήμητρα, Πέππα Φωτεινή, Ρούσση Ιωάννα, Σιγιάννης Ελευθέριος
Υπεύθυνες οι καθηγήτριες Ελένη Καραβανίδου και Έφη Λουπάκη
-Φοιτητές του Τμήματος Νομικής, της Σχολής ΝΟΠΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών: 2η θέση στο Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης Ρωμαϊκού Δικαίου που διοργανώθηκε για 5η συνεχή χρονιά από το Ινστιτούτο ΙΜΑΡΕΤ στην Καβάλα και τους Φιλίππους.
Βασική Αντωνιάδου, Μαγδαληνή Αστερή, Θανάσης Τασόπουλος, Μαρία Ιωάννα Φλώρου. Υπεύθυνη η Αθηνά Δημοπούλου, δικηγόρος, λέκτορας Νομικής Σχολικής ΕΚΠΑ. Βοηθός η Αρτεμισία Παπαδάκη, ασκούμενη δικηγόρος, απόφοιτος Νομικής Σχολής.
-Μαθητές του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης: 1η θέση στους Πανελλήνιους Μαθητικούς Αγώνες Επιχειρηματολογίας-Αντιλογίας 2011-2012
Δημητρακοπούλου Δέσποινα, Σιμοπούλου Κατερίνα, Σχινάς Γιώργος, Καθηγητές: Βαβαρούτσος Βίκτωρ, Δεμίρη Βασιλική
-Μαθητές των Εκπαιδευτηρίων Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου: 1ο βραβείο στον Πανελλαδικό Διαγωνισμό του ΣΕΝ/Junior Achievement Greece για την «Καλύτερη εικονική επιχείρηση 2012».
Γαβαλάκης Άγγελος, Γιουκάκης Φίλιππος, Ζουμής Νικόλαος, Καλόγλου Θεοφάνης, Καραμπλιά Μαρίνα, Κατσιγιάννης Ιωάννης, Κουμούτσου Δήμητρα – Χάρις, Κουτλής Δημήτρης, Μελέκος Κων/νος, Μουρτοπάλας Κων/νος, Πανουλής Παναγιώτης, Προμπονάς Ιωάννης, Σφακιανάκης Πέτρος, Φελέκης Γιώργος, Φοντακάρο – Καλιμίρης Ερνέστο, Φούρου Ειρήνη, Χαμαμτζόγλου Μηνάς, Χατζηαγάπης Ιωάννης. Καθηγήτες: Μαρκοπούλου Ελένη, Στατήρης Παναγιώτης
-Μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου Φυλακών Αυλώνα: Διάκριση στο διαγωνισμό της Μαθηματικής Εταιρείας. (Παρέστη ο διευθυντής του σχολείου Πέτρος Δαμιανός).
Στην εκδήλωση παρέστησαν ο Ειδικός Γραμματέας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Μ. Κοντογιάννης, η Ειδική Γραμματέας του Ενιαίου Διοικητικού Τομέα Θεμάτων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Εκπαίδευσης Ελληνοπαίδων Εξωτερικού, Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και Αποκέντρωσης, Καθηγήτρια Αθ. Λινού, Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης, ο πρόεδρος του Τμήματος Νομικής Θεόδωρος Φορτσάκης κ.α.
Χορηγός μετακίνησης των μαθητών του 3ου ΓΕΛ Πτολεμαΐδας, ήταν η Aegean Airlines.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.