Το Σχέδιο Νόμου που έδωσε για διαβούλευση το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών που αφορά σε ρυθμίσεις θεμάτων και προσαρμογές στο σύστημα λειτουργίας της αυτοδιοίκησης δημιουργεί πρόσθετα, αντί να επιλύει, προβλήματα.
Οι επισημάνσεις μας είναι οι παρακάτω:
• Υπάρχει έντονο πρόβλημα δεοντολογίας επειδή παρ’ όλες τις εξαγγελίες του Υπουργού και του Υφυπουργού Εσωτερικών στο συνέδριο της ΚΕΔΕ στη Κομοτηνή και τις διαβουλεύσεις με την διοίκηση του θεσμικού οργάνου της αυτοδιοίκησης, καμία από τις εξαγγελίες αυτές δεν περιλήφθηκε στο σχέδιο νόμου, όπως και κανένα από τα αιτήματα της ΚΕΔΕ. Αυτό αποτελεί τουλάχιστον ασέβεια απέναντι στο θεσμό και επίδειξη αλαζονικής συμπεριφοράς προς την ελληνική αυτοδιοίκηση.
• Κινείται σε λάθος κατεύθυνση και δεν αντιμετωπίζει τις αδυναμίες και τις δυσλειτουργίες του «Καλλικράτη», περιπλέκοντας ακόμα περισσότερο τα προβλήματα και επιτείνοντας τη σύγχυση των αρμοδιοτήτων.
• Το κράτος εξακολουθεί να προσπαθεί να παρέμβει στην αυτοδιοίκηση με την ενίσχυση ενός μεταβατικού θεσμού, της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τη δημιουργία του Ταμείου Αποκεντρωμένης Διοίκησης, αποδυναμώνοντας τον θεσμό του Αιρετού Περιφερειάρχη.
Συγκεκριμένα το ΣΧ περιέχει διατάξεις που είναι τουλάχιστον προκλητικές για το σύνολο της αυτοδιοίκησης, όπως:
• Διαμορφώνει το ιδεολογικό πλαίσιο για την νομιμοποίηση της περικοπής περίπου 400εκ€ από τους πόρους της Αυτοδιοίκησης παρά τις δεσμεύσεις του Υπουργείου Εσωτερικών στο συνέδριο της ΚΕΔΕ., ενώ ταυτόχρονα χωρίς να υπάρχει λόγος, αναδεικνύεται το θέμα της ιδιωτικοποίησης της αποκομιδής των απορριμμάτων, ως αντιστάθμισμα.
• Διευρύνει το πεδίο εξάρτησης της αυτοδιοίκησης από την κεντρική διοίκηση αφού μεταφέρει την αρμοδιότητα διαχείρισης των πόρων του ΕΣΠΑ από την περιφερειακή αυτοδιοίκηση στην αποκεντρωμένη διοίκηση.
• Λαϊκίζει σε προκλητικό βαθμό αφού χωρίς λόγο (δεν μειώνεται το κόστος) μειώνει τον αριθμό των αντιδημάρχων σε κάθε δήμο, οι οποίοι πλέον θα ορίζονται με πληθυσμιακά κριτήρια και όχι με κριτήρια αναπτυξιακών αναγκών. Η πρόκληση είναι ότι ενώ, ψευδώς, επικαλείται μειώσεις του κόστους παράλληλα αυξάνει την αποζημίωση των αντιπεριφερειαρχών κατά 15% .Τι από όλα ισχύει;
• Δε προχωρεί σε καμία ρύθμιση στην διαταραγμένη ήδη σχέση της αυτοδιοίκησης με τους επιτρόπους του ελεγκτικού συνεδρίου, οι οποίοι θα συνεχίσουν να παρεμβαίνουν με προκλητικό τρόπο στον έλεγχο σκοπιμότητας των αποφάσεων της αυτοδιοίκησης παραβιάζοντας ισχύουσες συνταγματικές αρχές.
• Αλλάζει, χωρίς καμία συνεννόηση με τα κεντρικά όργανα της αυτοδιοίκησης, το προγραμματικό πλαίσιο του προγράμματος Α.ΚΣ.ΙΑ περιορίζοντας δραστικά το πλαίσιο της παρέμβασης του στην αυτοδιοίκηση.
• Δεν αντιμετωπίζει με κανένα τρόπο ζητήματα επανεξέτασης προβλημάτων στην χωρική κατανομή που έγινε κατά την κατάρτιση της νέας αρχιτεκτονικής της αυτοδιοίκησης με τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, όπως αυτά αποτυπώθηκαν στο συνέδριο της ΚΕΔΕ για ειδικές περιπτώσεις νησιωτικών περιοχών (π.χ. Κέρκυρα, Λέσβος κλπ).
• Δεν απαντά στο πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων στις νησιωτικές περιοχές με τη δημιουργία Διαβαθμικών ΦΟΔΣΑ Νήσων.
• Τέλος, η αποσπασματική και γενικόλογη αναφορά στην ίδρυση Κοινωνικών Παντοπωλείων, πέρα από την απουσία σαφούς θεσμικού πλαισίου, δεν μπορεί να αποτελέσει απάντηση στον σημαντικό κοινωνικό ρόλο που καλείται να παίξει σήμερα η αυτοδιοίκηση.
Συνολικά αποτυπώνει μια αλαζονική συμπεριφορά της κεντρικής διοίκησης προς την αυτοδιοίκηση η οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή.
Οι επισημάνσεις μας είναι οι παρακάτω:
• Υπάρχει έντονο πρόβλημα δεοντολογίας επειδή παρ’ όλες τις εξαγγελίες του Υπουργού και του Υφυπουργού Εσωτερικών στο συνέδριο της ΚΕΔΕ στη Κομοτηνή και τις διαβουλεύσεις με την διοίκηση του θεσμικού οργάνου της αυτοδιοίκησης, καμία από τις εξαγγελίες αυτές δεν περιλήφθηκε στο σχέδιο νόμου, όπως και κανένα από τα αιτήματα της ΚΕΔΕ. Αυτό αποτελεί τουλάχιστον ασέβεια απέναντι στο θεσμό και επίδειξη αλαζονικής συμπεριφοράς προς την ελληνική αυτοδιοίκηση.
• Κινείται σε λάθος κατεύθυνση και δεν αντιμετωπίζει τις αδυναμίες και τις δυσλειτουργίες του «Καλλικράτη», περιπλέκοντας ακόμα περισσότερο τα προβλήματα και επιτείνοντας τη σύγχυση των αρμοδιοτήτων.
• Το κράτος εξακολουθεί να προσπαθεί να παρέμβει στην αυτοδιοίκηση με την ενίσχυση ενός μεταβατικού θεσμού, της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τη δημιουργία του Ταμείου Αποκεντρωμένης Διοίκησης, αποδυναμώνοντας τον θεσμό του Αιρετού Περιφερειάρχη.
Συγκεκριμένα το ΣΧ περιέχει διατάξεις που είναι τουλάχιστον προκλητικές για το σύνολο της αυτοδιοίκησης, όπως:
• Διαμορφώνει το ιδεολογικό πλαίσιο για την νομιμοποίηση της περικοπής περίπου 400εκ€ από τους πόρους της Αυτοδιοίκησης παρά τις δεσμεύσεις του Υπουργείου Εσωτερικών στο συνέδριο της ΚΕΔΕ., ενώ ταυτόχρονα χωρίς να υπάρχει λόγος, αναδεικνύεται το θέμα της ιδιωτικοποίησης της αποκομιδής των απορριμμάτων, ως αντιστάθμισμα.
• Διευρύνει το πεδίο εξάρτησης της αυτοδιοίκησης από την κεντρική διοίκηση αφού μεταφέρει την αρμοδιότητα διαχείρισης των πόρων του ΕΣΠΑ από την περιφερειακή αυτοδιοίκηση στην αποκεντρωμένη διοίκηση.
• Λαϊκίζει σε προκλητικό βαθμό αφού χωρίς λόγο (δεν μειώνεται το κόστος) μειώνει τον αριθμό των αντιδημάρχων σε κάθε δήμο, οι οποίοι πλέον θα ορίζονται με πληθυσμιακά κριτήρια και όχι με κριτήρια αναπτυξιακών αναγκών. Η πρόκληση είναι ότι ενώ, ψευδώς, επικαλείται μειώσεις του κόστους παράλληλα αυξάνει την αποζημίωση των αντιπεριφερειαρχών κατά 15% .Τι από όλα ισχύει;
• Δε προχωρεί σε καμία ρύθμιση στην διαταραγμένη ήδη σχέση της αυτοδιοίκησης με τους επιτρόπους του ελεγκτικού συνεδρίου, οι οποίοι θα συνεχίσουν να παρεμβαίνουν με προκλητικό τρόπο στον έλεγχο σκοπιμότητας των αποφάσεων της αυτοδιοίκησης παραβιάζοντας ισχύουσες συνταγματικές αρχές.
• Αλλάζει, χωρίς καμία συνεννόηση με τα κεντρικά όργανα της αυτοδιοίκησης, το προγραμματικό πλαίσιο του προγράμματος Α.ΚΣ.ΙΑ περιορίζοντας δραστικά το πλαίσιο της παρέμβασης του στην αυτοδιοίκηση.
• Δεν αντιμετωπίζει με κανένα τρόπο ζητήματα επανεξέτασης προβλημάτων στην χωρική κατανομή που έγινε κατά την κατάρτιση της νέας αρχιτεκτονικής της αυτοδιοίκησης με τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, όπως αυτά αποτυπώθηκαν στο συνέδριο της ΚΕΔΕ για ειδικές περιπτώσεις νησιωτικών περιοχών (π.χ. Κέρκυρα, Λέσβος κλπ).
• Δεν απαντά στο πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων στις νησιωτικές περιοχές με τη δημιουργία Διαβαθμικών ΦΟΔΣΑ Νήσων.
• Τέλος, η αποσπασματική και γενικόλογη αναφορά στην ίδρυση Κοινωνικών Παντοπωλείων, πέρα από την απουσία σαφούς θεσμικού πλαισίου, δεν μπορεί να αποτελέσει απάντηση στον σημαντικό κοινωνικό ρόλο που καλείται να παίξει σήμερα η αυτοδιοίκηση.
Συνολικά αποτυπώνει μια αλαζονική συμπεριφορά της κεντρικής διοίκησης προς την αυτοδιοίκηση η οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.