Act Business Center

Act Business Center

Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025

Δρόμος Χαλάστρα-Εύζωνοι: “ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ: Κοινωνικοποιημένη ή Ιδιωτικοποιημένη; ”

Δελτίο τύπου ΚΚΕ
Μποναμά για το κεφάλαιο, μέρες που έρχονται, ετοίμασε η ΝΔ κυρώνοντας πρόσφατα τη «λεόντειο» σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Πρόκειται για την τελευταία «πράξη του δράματος» στην ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας, που αποτελεί συνέχεια της εχθρικής για τον λαό πολιτικής στις οδικές υποδομές και συγκοινωνίες.

Είναι βαρύτατες οι ευθύνες της ΝΔ αλλά και των κομμάτων της βολικής αντιπολίτευσης, που μπορεί στην Ολομέλεια να διαφώνησαν, ωστόσο είχαν βάλει προ πολλού πλάτη στην ιδιωτικοποίηση, με τον ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα το 2017 να προκηρύσσει τον πρώτο διαγωνισμό, αφού πρώτα μεταβίβασε την Εγνατία στο ΤΑΙΠΕΔ.

Μέχρι και κοινές συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ είχαν πραγματοποιήσει στην Παιονία, παραμονές των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών, για την επίσπευση της κύρωσης της σύμβασης. Τώρα διαμαρτύρονται ότι η παραχώρηση ...της ΝΔ είναι κακή (!), αφού κατά τους ισχυρισμούς τους υπάρχουν και παραχωρήσεις προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος, κάτι που ποτέ ιστορικά δεν επιβεβαιώθηκε!

Η Εγνατία Οδός, ένας στρατηγικός άξονας 658 χλμ. που συνδέει την Ελλάδα με Αλβανία, Β. Μακεδονία, Βουλγαρία και Τουρκία, παραχωρείται για 35 χρόνια (έως το 2060) στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - «Egis Projects», μετατρεπόμενη ουσιαστικά σε «ιδιωτικό δρόμο».

Ο ιδιώτης παίρνει πάγιο αξίας άνω των 7 δισ. ευρώ, με σύμβαση που τον απαλλάσσει ακόμα και από νομικές και οικονομικές ευθύνες, σε δυσλειτουργίες και ατυχήματα, τις οποίες φορτώνεται το Δημόσιο. Ακόμα και η αντικατάσταση στηθαίων θα πληρώνεται από το κράτος.

Τα διόδια θα διπλασιαστούν μέσα σε δύο χρόνια και θα αυξάνονται ετησίως με τον πληθωρισμό, ενώ καταργούνται οι απαλλαγές για ανέργους και κατοίκους περιοχών. Για όσο ισχύουν ακόμα, το κράτος θα αποζημιώνει τον ιδιώτη.

Ο παραχωρησιούχος παίρνει επίσης το «φιλέτο» της συντήρησης και αναβάθμισης των κάθετων αξόνων, κόστος που θα ξαναπληρώσει ο λαός. Ο παραχωρησιούχος δηλαδή παίρνει τα κέρδη και το κράτος τις ζημιές, που τις φορτώνει στην πλάτη του λαού.

Και όλα αυτά με τίμημα μόλις 1,5 δισ. ευρώ, ενώ και οι εργαζόμενοι της Εγνατίας διασκορπίζονται σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να χαθεί η συσσωρευμένη τεχνογνωσία τους στην οδική ασφάλεια.

Τελικά αποκαλύπτεται ο ρόλος του αστικού κράτους ως συλλογικού καπιταλιστή. Αφού πρώτα ανέλαβε την κατασκευή ενός τόσο σύνθετου και δύσκολου έργου, έρχεται τώρα και το παραδίδει προς εκμετάλλευση στους επιχειρηματικούς ομίλους για να βρουν κερδοφόρα διέξοδο τα υπερσυσσωρευμένα κεφάλαιά τους, φτάνοντας μάλιστα να κατασκευάζει ακόμα και τα διόδια τα οποία παραχωρούνται, φυσικά, μαζί με τα έσοδά τους στον ιδιώτη παραχωρησιούχο!

Να λοιπόν πως ο ελληνικός λαός πληρώνει 2 και 3 φορές τα λεγόμενα «εμβληματικά δημόσια έργα» και μετά την παραχώρηση θα πρέπει να βάζει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να τα χρησιμοποιεί.

Η αντίφαση αυτή μόνο με έναν τρόπο μπορεί να επιλυθεί. Με επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας και με κοινωνικοποιημένα μέσα παραγωγής μπορούμε να εξασφαλίσουμε ότι ο σχεδιασμός, η κατασκευή, η συντήρηση, η λειτουργία και η συνεχής αναβάθμιση των υποδομών μας, όπως οι αυτοκινητόδρομοι, θα μπορούν να παρέχουν σύγχρονες, ασφαλείς και φτηνές μεταφορές στο λαό μας.

Αυτή είναι η πρόταση του ΚΚΕ, που απαντά σε όλες τις αντιφάσεις και αντιθέσεις του σημερινού καπιταλιστικού τρόπου οργάνωσης της κοινωνίας και της παραγωγής.

Μόνο έτσι ο λαός μας θα απολαύσει πραγματικά τα επιτεύγματα της επιστήμης και της τεχνολογίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.