Ψυχολόγος, M.Sc. Σχολικής Ψυχολογίας
Κάθε χρόνο οι μαθητές που αποφοιτούν από τα Δημοτικά Σχολεία, εγγράφονται αυτοδίκαια στα Γυμνάσια, στα οποία κατανέμονται χωροταξικά. Η φοίτηση στα Γυμνάσια είναι εδώ και περίπου 40 χρόνια υποχρεωτική. Ωστόσο, σύμφωνα με απογραφή της ΕΛΣΤΑΤ (2011), 8000 κάτοικοι της ΠΕ Κιλκίς ηλικίας 20-59 ετών δεν έχουν απολυτήριο Γυμνασίου, ενώ 400 κάτοικοι της ίδιας ηλικίας δεν έχουν απολυτήριο Δημοτικού.
Τι συμβαίνει, λοιπόν, με τους συμπολίτες μας που δεν έχουν απολυτήριο Γυμνασίου, οι οποίοι διέκοψαν τη φοίτησή τους για οικονομικούς, οικογενειακούς ή προσωπικούς λόγους; Για αυτούς ιδρύθηκε το 2002 και λειτουργεί στην πόλη του Κιλκίς το Εσπερινό Γυμνάσιο, που υποδέχεται ενήλικους μαθητές, καθώς και ανήλικους εργαζόμενους ηλικίας άνω των 15.
Πώς θα αποφασίσουν, όμως, να συνεχίσουν και να ολοκληρώσουν τη φοίτησή τους στο Γυμνάσιο; Η απόφαση αυτή πολλές φορές είναι δύσκολη. Οι καθημερινές υποχρεώσεις (επαγγελματικές, προσωπικές, οικογενειακές) μπορεί να λειτουργούν αποτρεπτικά. Παράλληλα, σκέψεις, όπως «Πώς θα επιστρέψω στα θρανία μετά από τόσο καιρό;» ή «Τί θα πουν οι γνωστοί μου;», μπορεί να αποθαρρύνουν το άτομο που θέλει να συνεχίσει και να ολοκληρώσει τις σπουδές του.
Πώς θα αποφασίσουν, όμως, να συνεχίσουν και να ολοκληρώσουν τη φοίτησή τους στο Γυμνάσιο; Η απόφαση αυτή πολλές φορές είναι δύσκολη. Οι καθημερινές υποχρεώσεις (επαγγελματικές, προσωπικές, οικογενειακές) μπορεί να λειτουργούν αποτρεπτικά. Παράλληλα, σκέψεις, όπως «Πώς θα επιστρέψω στα θρανία μετά από τόσο καιρό;» ή «Τί θα πουν οι γνωστοί μου;», μπορεί να αποθαρρύνουν το άτομο που θέλει να συνεχίσει και να ολοκληρώσει τις σπουδές του.
Αρκούν όμως αυτά, για να απομακρύνουν οποιονδήποτε από την πραγματοποίηση του ονείρου του; Ένα όνειρο που μπορεί να αφορά την απόκτηση των απαραίτητων ακαδημαϊκών γνώσεων, την βελτίωση της ποιότητας της ζωής του, την ενίσχυση της κοινωνικοποίησής του ή την απόκτηση δεξιοτήτων που διευκολύνουν, αλλά και ομορφαίνουν την καθημερινότητα; Η απάντηση είναι: «Όχι! Δεν αρκούν!». Πράγματι, όσα αναφέρθηκαν παραπάνω είναι λίγα από τα οφέλη που κερδίζει καθημερινά ένας/μια μαθητής/τρια μέσω της φοίτησης στο Εσπερινό Γυμνάσιο.
Η φοίτηση αυτή περιλαμβάνει όχι μόνο τα καθιερωμένα μαθήματα, αλλά και άλλες δράσεις, όπως ομαδικές δραστηριότητες, εκδρομές, συμμετοχές σε εκπαιδευτικά προγράμματα. Μάλιστα, όλα αυτά πραγματοποιούνται μέσα σε ένα ευχάριστο σχολικό κλίμα, γεμάτο κατανόηση και αποδοχή. Ειδικότερα, η παρακολούθηση των μαθημάτων πραγματοποιείται σε μειωμένο, σε σχέση με τα ημερήσια Γυμνάσια, ωράριο (5ωρα αντί 7ωρα) και με πρόβλεψη από την Πολιτεία για υψηλότερο όριο απουσιών, ώστε να διευκολύνονται οι μαθητές/τριες με τις οικογενειακές και άλλες υποχρεώσεις τους. Δίνεται έτσι η δυνατότητα σε όλους τους μαθητές/τριες να εργαστούν με το απολυτήριό τους σε τομείς που επιθυμούν ή και να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο Εσπερινό ΓΕΛ ή στο Εσπερινό ΕΠΑΛ.
Ένα αδιάσειστο στοιχείο για τη σημασία της φοίτησης στο Εσπερινό Γυμνάσιο αποτελούν οι θετικές εμπειρίες των ίδιων των μαθητών και μαθητριών του. Επικοινωνώντας την προσωπική τους εμπειρία, εστιάζουν, όχι μόνο στις ακαδημαϊκές γνώσεις που λαμβάνουν καθημερινά, αλλά και στο κλίμα εμπιστοσύνης και κατανόησης που επικρατεί μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών.
Η φοίτηση αυτή περιλαμβάνει όχι μόνο τα καθιερωμένα μαθήματα, αλλά και άλλες δράσεις, όπως ομαδικές δραστηριότητες, εκδρομές, συμμετοχές σε εκπαιδευτικά προγράμματα. Μάλιστα, όλα αυτά πραγματοποιούνται μέσα σε ένα ευχάριστο σχολικό κλίμα, γεμάτο κατανόηση και αποδοχή. Ειδικότερα, η παρακολούθηση των μαθημάτων πραγματοποιείται σε μειωμένο, σε σχέση με τα ημερήσια Γυμνάσια, ωράριο (5ωρα αντί 7ωρα) και με πρόβλεψη από την Πολιτεία για υψηλότερο όριο απουσιών, ώστε να διευκολύνονται οι μαθητές/τριες με τις οικογενειακές και άλλες υποχρεώσεις τους. Δίνεται έτσι η δυνατότητα σε όλους τους μαθητές/τριες να εργαστούν με το απολυτήριό τους σε τομείς που επιθυμούν ή και να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο Εσπερινό ΓΕΛ ή στο Εσπερινό ΕΠΑΛ.
Ένα αδιάσειστο στοιχείο για τη σημασία της φοίτησης στο Εσπερινό Γυμνάσιο αποτελούν οι θετικές εμπειρίες των ίδιων των μαθητών και μαθητριών του. Επικοινωνώντας την προσωπική τους εμπειρία, εστιάζουν, όχι μόνο στις ακαδημαϊκές γνώσεις που λαμβάνουν καθημερινά, αλλά και στο κλίμα εμπιστοσύνης και κατανόησης που επικρατεί μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών.
Οι μαθητές τονίζουν την οικειότητα, την προσαρμογή της συμπεριφοράς των καθηγητών του σχολείου στις διαφορετικές ηλικίες των μαθητών, αλλά και το θετικό και φιλικό κλίμα που υπάρχει μεταξύ των συμμαθητών. Συνθήκες που, όπως αναφέρουν, τους βοήθησαν να ξεπεράσουν τυχόν δυσκολίες, φόβους, αλλά και κοινωνικά ταμπού σχετικά με την επαναφοίτησή τους στο σχολείο. Όπως εξομολογείται μία μαθήτρια:
«Με το που περνάω την πόρτα του σχολείου νιώθω 18 χρονών. Τα αφήνω όλα πίσω μου, όλες τις έγνοιες μου. Δεν υπάρχει μέρα που να μην εντυπωσιαστώ από μία καινούρια γνώση είτε αυτή είναι ένα ποίημα που μοιράστηκε μαζί μου η καθηγήτριά μου, είτε η διδασκαλία ενός νέου μαθηματικού τύπου και ο τρόπος χρήσης του. Μόνο κέρδος έχουμε από αυτό… Από τη στιγμή που μας εξασφαλίζουν και τη μεταφορά στο σχολείο από περιοχές εκτός Κιλκίς δε θα με απέτρεπε τίποτα πλέον από το να ολοκληρώσω το Γυμνάσιο.»
Για να ξεκινήσει, λοιπόν, αυτό το νέο ταξίδι αρκεί μία απόφαση να επισκεφθεί ο ενδιαφερόμενος το Εσπερινό Γυμνάσιο με την ταυτότητά του και με τα απαραίτητα στοιχεία σχετικά με την προηγούμενη εκπαιδευτική εμπειρία του. Το σχολείο μπορεί να φροντίσει για την μετεγγραφή από το προηγούμενο Γυμνάσιο, από το οποίο διέκοψε τη φοίτηση, ή για την εκ νέου εγγραφή με το Απολυτήριο Δημοτικού και μετά, πλέον, ο χρόνος μετράει αντίστροφα μέχρι την αποφοίτηση από το Εσπερινό Γυμνάσιο.
Η κ. Κόνιαρη εργάζεται κατά το τρέχον σχολικό έτος στο Εσπερινό Γυμνάσιο Κιλκίς
«Με το που περνάω την πόρτα του σχολείου νιώθω 18 χρονών. Τα αφήνω όλα πίσω μου, όλες τις έγνοιες μου. Δεν υπάρχει μέρα που να μην εντυπωσιαστώ από μία καινούρια γνώση είτε αυτή είναι ένα ποίημα που μοιράστηκε μαζί μου η καθηγήτριά μου, είτε η διδασκαλία ενός νέου μαθηματικού τύπου και ο τρόπος χρήσης του. Μόνο κέρδος έχουμε από αυτό… Από τη στιγμή που μας εξασφαλίζουν και τη μεταφορά στο σχολείο από περιοχές εκτός Κιλκίς δε θα με απέτρεπε τίποτα πλέον από το να ολοκληρώσω το Γυμνάσιο.»
Για να ξεκινήσει, λοιπόν, αυτό το νέο ταξίδι αρκεί μία απόφαση να επισκεφθεί ο ενδιαφερόμενος το Εσπερινό Γυμνάσιο με την ταυτότητά του και με τα απαραίτητα στοιχεία σχετικά με την προηγούμενη εκπαιδευτική εμπειρία του. Το σχολείο μπορεί να φροντίσει για την μετεγγραφή από το προηγούμενο Γυμνάσιο, από το οποίο διέκοψε τη φοίτηση, ή για την εκ νέου εγγραφή με το Απολυτήριο Δημοτικού και μετά, πλέον, ο χρόνος μετράει αντίστροφα μέχρι την αποφοίτηση από το Εσπερινό Γυμνάσιο.
Η κ. Κόνιαρη εργάζεται κατά το τρέχον σχολικό έτος στο Εσπερινό Γυμνάσιο Κιλκίς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.