Η προχθεσινή απόλαυση της ανάγνωσης του κυριακάτικου τύπου μου πρόσφερε την πληροφορία του γεγονότος που σιωπηλά περίμενα από την αρχή του 2022 να συμβεί.
Στις αρχές Απριλίου διεξήχθη το διεθνές συνέδριο «Παγκόσμιο 1922», το οποίο διεξήχθη στο King’s College London, σε συνεργασίαμε το Πάντειο Πανεπιστήμιο και το University College Dublin. Πρόκειται, διαβάζω, για την πρώτη απόπειρα να εντάξουμε τοελληνοτουρκικό 1922 σε ένα ευρύτερο, παγκόσμιο, πλαίσιο.
Διάβασα, ότι οι 20 ομιλητές του συνεδρίου χρησιμοποίησαν το 1922 ωςεπίκεντρο, με τα ενδιαφέροντά τους να καλύπτουν τα γεγονότα των Βαλκανικών Πολέμων (1912-13), τον Ά Παγκόσμιο Πόλεμο, τηνπανδημία ισπανικής γρίπης, την αρμένικη γενοκτονία, την κρίση προσφύγων και ορφανών, την καταστροφή της Σμύρνης, τηνελληνοτουρκική υποχρεωτική ανταλλαγή πληθυσμών, την παρέμβαση της Κοινωνίας των Εθνών, την επαναχάραξη των εδαφικώνσυνόρων μέσω διεθνών συνθηκών.
Οι ομιλητές ανέλυσαν, μεταξύ άλλων, τον ιρλανδικό επαναστατικό πόλεμο, τις καταλανικέςφιλοδοξίες για ανεξαρτησία, τους επαναστατικούς απόηχους και τάσεις στην Ιταλία και στην Αργεντινή. Καλύφθηκαν θέματα πολιτικής,στρατιωτικής και διπλωματικής σημασίας και φωτίστηκαν φαινόμενα που συνδέθηκαν με το 1922 και αναδύθηκαν εκ νέου στον Β´Παγκόσμιο Πόλεμο και στον Ψυχρό Πόλεμο.
Με όλα αυτά που διάβασα, αναθάρρησα, γιατί σκέφτηκα ότι το Δουβλίνο έχει μικρότερη σχέση με την εποχή εκείνη από όση έχειτο Κιλκίς, ως φιλόξενο καταφύγιο των χιλιάδων προσφύγων που ήλθαν στη δεκαετία 1914-1923.
Με όλα αυτά που διάβασα, αναθάρρησα, γιατί σκέφτηκα ότι το Δουβλίνο έχει μικρότερη σχέση με την εποχή εκείνη από όση έχειτο Κιλκίς, ως φιλόξενο καταφύγιο των χιλιάδων προσφύγων που ήλθαν στη δεκαετία 1914-1923.
Σκέφτηκα ότι εμείς, ως τόπος μνήμηςαίματος και δακρύων, έχουμε τη δυνατότητα να αποτυπώσουμε με ανάλογο τρόπο την εποχή εκείνη, με την επιστημονική αυστηρότητατου ιστορικού, και την αντοχή του πολίτη που θέλει να προσεγγίζει την επώδυνη αλήθεια που διδάσκει, και όχι τον εύηχοστρουθοκαμηλισμό που επικίνδυνα εφησυχάζει.
Διαθέτουμε Τοπική Αυτοδιοίκηση, Όμιλο Ιστορίας, Συλλόγους της προσφυγιάς και, πάνω απ’ όλους, διεθνούς φήμηςπανεπιστημιακά ιδρύματα δίπλα μας.
Με ανυπομονησία περιμένω τις ημερομηνίες ενός ανάλογου συνεδρίου και έναν τόμο με εισηγήσεις και συμπεράσματα που θα υπενθυμίζουν και θα σηματοδοτούν.
Αλλά κι αν διαψευστούν οι ελπίδες μου, δεν πειράζει.
Θα ακολουθήσει το καλοκαίρι ένα δεύτερο διεθνές συνέδριο στο νησί της Σάμου, στο περιθώριο του Φεστιβάλ Τεχνών Σάμου -Ανατολικό Άκρο.
Διαθέτουμε Τοπική Αυτοδιοίκηση, Όμιλο Ιστορίας, Συλλόγους της προσφυγιάς και, πάνω απ’ όλους, διεθνούς φήμηςπανεπιστημιακά ιδρύματα δίπλα μας.
Με ανυπομονησία περιμένω τις ημερομηνίες ενός ανάλογου συνεδρίου και έναν τόμο με εισηγήσεις και συμπεράσματα που θα υπενθυμίζουν και θα σηματοδοτούν.
Αλλά κι αν διαψευστούν οι ελπίδες μου, δεν πειράζει.
Θα ακολουθήσει το καλοκαίρι ένα δεύτερο διεθνές συνέδριο στο νησί της Σάμου, στο περιθώριο του Φεστιβάλ Τεχνών Σάμου -Ανατολικό Άκρο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.