Γράφει η Χριστίνα Χαραλαμπίδου*
Δικηγόρος
Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης αποτελούν αδιαμφισβήτητα τους πρωτογενείς φορείς της δημιουργίας πολιτιστικής υποδομής και της διαχείρισης των πολιτισμικών πόρων.
Ο πολιτισμός, ως προϊόν εξαγόμενο από τις εκάστοτε ιστορικές και κοινωνικοπολιτικές συνθήκες αποτέλεσε, από την απαρχή της ιστορίας, ζητούμενο και αυτοσκοπό της Κεντρικής Διοίκησης και Πολιτικής.
Η πολιτική του Πολιτισμού στην Αυτοδιοίκηση πραγματώνει την προοπτική να καταστεί ο πολιτισμός θεμελιώδες στοιχείο στον αναπτυξιακό ρόλο που διαδραματίζει κάθε Δήμος, συμβάλλοντας έτσι, σε ένα ανθρωποκεντρικό μοντέλο ανάπτυξης με πυρήνα τον πολίτη.
Ειδικότερα στο Κιλκίς, όπου χτυπά η καρδιά του “Μείζονος Ελληνισμού”, όπου η ποιοτική σύνθεση των ιδιαιτεροτήτων των συνυπαρχουσών και συνοικουσών, για ήδη 100 έτη, πληθυσμιακών ομάδων, μια συντονισμένη πολιτική του Πολιτισμού εκ μέρους της Αυτοδιοίκησης, επιβάλλεται να οδηγήσει στην κοινωνικοπολιτιστική ενσωμάτωση όλων αυτών των ιδιαιτεροτήτων και στην ανάπτυξη μιας ενιαίας πολιτιστικής κουλτούρας του πληθυσμού.
Μία αυστηρά αντικειμενική και θεωρητική κριτική, θα μπορούσε να παρουσιάσει, το Κιλκίς ως έναν τόπο με μοναδικό πολιτιστικό, ιστορικό, αρχαιολογικό, λαογραφικό και κοινωνιολογικό ενδιαφέρον. Η στρατηγική του γεωγραφικά θέση, ο αρχαιολογικός του πλούτος, οι ατομικά και συλλογικά εκφρασμένες καλλιτεχνικές αναζητήσεις εντός των ορίων του, η άριστα διατηρημένη (μέσω αξιόλογων φορέων) λαογραφία και παράδοσή του, η ποιοτική σύνθεση του πληθυσμού είναι παράγοντες το καθιστούν ικανό να αντιμετωπίσει τις μεγάλες προκλήσεις της εποχής και να αποτελέσει πρότυπο άσκησης πολιτικής Πολιτισμού πανελλαδικά.
Ήδη, δια του ανανεωμένου θεσμικού πλαισίου Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μέσω αξιοποίησης χρηματοδοτικών Ευρωπαϊκών προγραμμάτων και μέσω συνεργειών με άλλους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή και φορείς ιδιωτικού τομέα ο Δήμος Κιλκίς δύναται να προβεί σε αναρίθμητες ουσιαστικές παρεμβάσεις, ορισμένες εκ των οποίων θα μπορούσαν να κινούνται και προς τις ακόλουθες κατευθύνσεις:
- Υλοποίηση προγραμμάτων για τον εκσυγχρονισμό πολιτιστικών μονάδων (όπως πχ αρχαιολογικών χώρων, Αρχαιολογικού και Λαογραφικού Μουσείου, μνημείων, του Σπηλαίου Κιλκίς, της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, του Ανοικτού Θεάτρου του Λόφου),
- Ανακαίνιση και αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων κτιριακών εγκαταστάσεων για την ανάπτυξη ποικίλων καλλιτεχνικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων (π.χ εκθέσεων, συναυλιών, παραστάσεων),
- Εφαρμογή αναπτυξιακών πολιτιστικών προγραμμάτων, με στόχο την εξωστρέφεια του Δήμου, την προοπτική τουριστικής ανάπτυξης και την τόνωση της τοπικής οικονομίας,
- Ενθάρρυνση της ερασιτεχνικής δημιουργίας, μέσω διοργάνωσης φεστιβάλ για την ανάδειξη ατομικών ή συλλογικών προσπαθειών παραγωγής τέχνης (π.χ θεάτρου, ποίησης, εικαστικών, μουσικής, χορού),
- Ουσιαστική στήριξη σε φορείς πολιτισμού, υπό το πρίσμα τόσο της ηθικής, όσο και της οικονομικής αρωγής,
- Αποκέντρωση πολιτιστικών και καλλιτεχνικών δράσεων στην ευρύτερη περιφέρεια του Δήμου.
Ο Δήμος Κιλκίς, ως φορέας άσκησης πολιτικής του Πολιτισμού, σε έναν άξονα υγιούς διαχείρισης των πολιτιστικών προϊόντων που διαθέτει, οφείλει και μπορεί να διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο στην ενίσχυση της πολιτιστικής του ταυτότητας και στη διαφύλαξη των ιδιαιτεροτήτων και της μοναδικότητάς του.
Δικηγόρος
Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης αποτελούν αδιαμφισβήτητα τους πρωτογενείς φορείς της δημιουργίας πολιτιστικής υποδομής και της διαχείρισης των πολιτισμικών πόρων.
Ο πολιτισμός, ως προϊόν εξαγόμενο από τις εκάστοτε ιστορικές και κοινωνικοπολιτικές συνθήκες αποτέλεσε, από την απαρχή της ιστορίας, ζητούμενο και αυτοσκοπό της Κεντρικής Διοίκησης και Πολιτικής.
Η πολιτική του Πολιτισμού στην Αυτοδιοίκηση πραγματώνει την προοπτική να καταστεί ο πολιτισμός θεμελιώδες στοιχείο στον αναπτυξιακό ρόλο που διαδραματίζει κάθε Δήμος, συμβάλλοντας έτσι, σε ένα ανθρωποκεντρικό μοντέλο ανάπτυξης με πυρήνα τον πολίτη.
Ειδικότερα στο Κιλκίς, όπου χτυπά η καρδιά του “Μείζονος Ελληνισμού”, όπου η ποιοτική σύνθεση των ιδιαιτεροτήτων των συνυπαρχουσών και συνοικουσών, για ήδη 100 έτη, πληθυσμιακών ομάδων, μια συντονισμένη πολιτική του Πολιτισμού εκ μέρους της Αυτοδιοίκησης, επιβάλλεται να οδηγήσει στην κοινωνικοπολιτιστική ενσωμάτωση όλων αυτών των ιδιαιτεροτήτων και στην ανάπτυξη μιας ενιαίας πολιτιστικής κουλτούρας του πληθυσμού.
Μία αυστηρά αντικειμενική και θεωρητική κριτική, θα μπορούσε να παρουσιάσει, το Κιλκίς ως έναν τόπο με μοναδικό πολιτιστικό, ιστορικό, αρχαιολογικό, λαογραφικό και κοινωνιολογικό ενδιαφέρον. Η στρατηγική του γεωγραφικά θέση, ο αρχαιολογικός του πλούτος, οι ατομικά και συλλογικά εκφρασμένες καλλιτεχνικές αναζητήσεις εντός των ορίων του, η άριστα διατηρημένη (μέσω αξιόλογων φορέων) λαογραφία και παράδοσή του, η ποιοτική σύνθεση του πληθυσμού είναι παράγοντες το καθιστούν ικανό να αντιμετωπίσει τις μεγάλες προκλήσεις της εποχής και να αποτελέσει πρότυπο άσκησης πολιτικής Πολιτισμού πανελλαδικά.
Ήδη, δια του ανανεωμένου θεσμικού πλαισίου Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μέσω αξιοποίησης χρηματοδοτικών Ευρωπαϊκών προγραμμάτων και μέσω συνεργειών με άλλους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή και φορείς ιδιωτικού τομέα ο Δήμος Κιλκίς δύναται να προβεί σε αναρίθμητες ουσιαστικές παρεμβάσεις, ορισμένες εκ των οποίων θα μπορούσαν να κινούνται και προς τις ακόλουθες κατευθύνσεις:
- Υλοποίηση προγραμμάτων για τον εκσυγχρονισμό πολιτιστικών μονάδων (όπως πχ αρχαιολογικών χώρων, Αρχαιολογικού και Λαογραφικού Μουσείου, μνημείων, του Σπηλαίου Κιλκίς, της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, του Ανοικτού Θεάτρου του Λόφου),
- Ανακαίνιση και αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων κτιριακών εγκαταστάσεων για την ανάπτυξη ποικίλων καλλιτεχνικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων (π.χ εκθέσεων, συναυλιών, παραστάσεων),
- Εφαρμογή αναπτυξιακών πολιτιστικών προγραμμάτων, με στόχο την εξωστρέφεια του Δήμου, την προοπτική τουριστικής ανάπτυξης και την τόνωση της τοπικής οικονομίας,
- Ενθάρρυνση της ερασιτεχνικής δημιουργίας, μέσω διοργάνωσης φεστιβάλ για την ανάδειξη ατομικών ή συλλογικών προσπαθειών παραγωγής τέχνης (π.χ θεάτρου, ποίησης, εικαστικών, μουσικής, χορού),
- Ουσιαστική στήριξη σε φορείς πολιτισμού, υπό το πρίσμα τόσο της ηθικής, όσο και της οικονομικής αρωγής,
- Αποκέντρωση πολιτιστικών και καλλιτεχνικών δράσεων στην ευρύτερη περιφέρεια του Δήμου.
Ο Δήμος Κιλκίς, ως φορέας άσκησης πολιτικής του Πολιτισμού, σε έναν άξονα υγιούς διαχείρισης των πολιτιστικών προϊόντων που διαθέτει, οφείλει και μπορεί να διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο στην ενίσχυση της πολιτιστικής του ταυτότητας και στη διαφύλαξη των ιδιαιτεροτήτων και της μοναδικότητάς του.
* Χριστίνα Χαραλαμπίδου
Δικηγόρος,
Υποψήφια Δημοτική Σύμβουλος Δημοτικής Ενότητας Κιλκίς, με την παράταξη ΔΗΜΟΣ ΑΞΙΩΝ και επικεφαλής τον Παύλο Τονικίδη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.