Τρίτη, 5 Ιουνίου 2018

Λανθάνων χρόνος και ποδόσφαιρο


Γράφει ο Γιώργος Πελίδης*
Γνωρίζουμε ότι σε όλα τα αθλήματα απαιτούνται ταχύτατες κινήσεις σε περιβάλλον το οποίο διαφοροποιείται συνεχώς και με αυτήν την έννοια προκύπτουν διαφορετικοί στόχοι. 

Ο crosser αναφέρει διάφορες μορφές εμφάνισης της φυσικής ικανότητας της ταχύτητας οι οποίες είναι : η ταχύτητα αντίδρασης –η ταχύτητα ενέργειας-η ταχύτητα συχνότητας –η ταχυδύναμη –η αντοχή στην ταχυδύναμη-και η μέγιστη αντοχή στην ταχύτητα.

Πολλές φορές έχουμε ακούσει κατά την προσπάθεια εκτέλεσης μιας αγωνιστικής ενέργειας από τους προπονητές να λένε «σκέψου και μετά παίξε» πόσο σωστό είναι; Εξειδικεύοντας στο ποδόσφαιρο την προπονητική διαδικασία εκμάθησης νέων τεχνικών κινήσεων η οποία απαιτεί ταχύτητα στην εκτέλεση θα δούμε ότι η αγωνιστική ενέργεια διακρίνετε σε δύο φάσεις.

Όπως αναφέρθηκε η τακτική αγωνιστική ενάργεια διακρίνεται σε δύο φάσεις οι οποίες είναι η ορατή και η νοητική . Στην νοητική φάση ο παίκτης αντιλαμβάνεται, αξιολογεί την αγωνιστική κατάσταση και σχεδιάζει για να λάβει την ανάλογη απόφαση, φυσικά σύμφωνα με τις αγωνιστικές του εμπειρίες. 

Στην ορατή φάση ανήκει η εκτέλεση της αγωνιστικής ενέργειας η οποία σύμφωνα με το αποτέλεσμα, θετικό ή αρνητικό καταγράφεται στην μνήμη για να αξιολογηθεί τόσο από τον ίδιο τον παίκτη όσο και από τον προπονητή.

Ο χρόνος αντίδρασης μετά από ένα ερέθισμα (κεντρομόλο) δεν είναι ο ίδιος με τον λανθάνοντα χρόνο ,υπάρχει μια διαφορά που κυμαίνεται από 0,004 έως 0.01 sec και εξαρτάται από διάφορους παράγοντες.

Αντίθετα ο χρόνος αντίδρασης έχει υπολογιστή σε δέκατα του sec και ίσως και περισσότερο. Αυτό που καταλαβαίνουμε είναι ότι κάτω από αγωνιστικές συνθήκες, της πίεσης του χρόνου και του χώρου στις περισσότερες αγωνιστικές καταστάσεις, δεν υπάρχει το χρονικό περιθώριο για σκέψη, αλλά η αντίδραση του παίκτη είναι αντανακλαστική σύμφωνα με τις αγωνιστικές του εμπειρίες και την προηγούμενη προπονητική του ποιοτική προπόνηση.

Έτσι η κάθε αγωνιστική ενέργεια γίνεται αποτελεσματική μέσα από την ανταγωνιστική ικανότητα (ικανότητα λήψης απόφασης –επεξεργασίας πληροφοριών) των παικτών και την ταχύτητα ενέργειας (ταχύτητα πρόβλεψης, αντίληψης, απόφασης, αντίδρασης) μέσα από τον τρόπο τον οποίο προπονείται ο παίκτης σε όλα τα στάδια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

* Γιώργος Πελίδης
Α.Π.Θ.: Ειδικότητα ποδοσφαίριση
Προπονητής ποδοσφαίρου UEFA C΄ B΄ A΄
Performance Analysis - Αναλυτής απόδοσης ποδοσφαίρου


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου