Act Business Center

Act Business Center

Τρίτη 27 Μαρτίου 2018

Πέμπτη Κυριακή των νηστειών Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας


Γράφει ο Ηλίας Αθ. Θεοχαράκης
Θεολόγος
Φτάσαμε ήδη στην προτελευταία Κυριακή από το Άγιο Πάσχα και η Αγία μας εκκλησία προβάλλει τη ζωή της οσίας Μαρίας της Αιγύπτιας. Εκ πρώτης όψεως είναι απορίας Άξιον. 


Θα περίμενε κανείς να μας προβάλλει κάποιον από τους μεγάλους Άγιους όπως τους Αποστόλους π.χ. η κάποιον μεγαλομάρτυρα πολύαθλο ή ίσως καποιον από τους μεγάλους διδασκάλους όπως τον Μέγα βασίλειο ας πούμε η έναν βασιλέα Άγιο όπως ήταν ο Μέγας Κωνσταντίνος παράδοξο όμως ψάλλει την ακολουθία μιας γυναίκας που πέθανε ξεχασμένη "από όλους" στην έρημο η οποία πρώτα Ήταν μία πόρνη. Ποιος άραγε να είναι ο λόγος είναι ένα ερώτημα για το οποίο μπορεί κανείς να γράψει ένα ολόκληρο βιβλίο για να το απαντήσει. 

Ας θυμηθούμε όμως λίγο πως μας προετοίμασε η εκκλησία μας για την περίοδο της Αγίας και μεγάλης τεσσαρακοστής. Μας ξεκίνησε με το κατανυκτικό τριώδιο με την παραβολή του τελώνου και Φαρισαίου και την αμέσως επόμενη με την παραβολή του ασώτου ψάλλοντας από τότε κάθε Κυριακή στον όρθρο "της μετανοίας άνοιξον μοι πύλας ζωοδότα" προβάλλοντας την μετάνοια ως την μόνη ασφαλή Οδό σωτηρίας. 

Τονίστηκε επίσης η ταπείνωση ως μητέρα των αρετών που Ασφαλώς είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη μετάνοια. Κανείς δεν φτάνει στη νίκη της υπερηφάνειας εάν πρώτα δεν μετανοήσει. Για την μετάνοια δεν απαιτείται κανένας κόπος 

Αλλά μόνο Αγαθή προαίρεση και συναίσθηση της αμαρτωλότητας. Για το λόγο αυτό και ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος αυτό ζήτησε για να προετοιμαστούν οι άνθρωποι και να μπορέσουν να βαπτιστούν. 

Έλεγε χαρακτηριστικά:"μετανοείτε ήγγικεν η βασιλεία των ουρανών "δεν είπε να κάνετε αυτό ή το άλλο είπε απλά "Μετανοείτε". Μία απλή λεξούλα φαίνεται ότι είναι, όμως πόσο δύσκολα ξεστομίζει κανείς την "συγγνώμη" και πόσο Αληθινή είναι άραγε όταν τι λέει και πόση μετάνοια ειλικρινή εμπεριέχει; 

Ακόμη και τα νήπια δυσκολεύονται να την ζητήσουν ούτε ο Αδάμ ούτε Εύα μετανόησαν και για αυτό εκδιώχθηκαν από τον παράδεισο και όχι μόνο γιατί αμάρτησαν.
Γι αυτό και ο διάβολος δεν σώζεται γιατί είναι η προσωποποίηση της υπερηφάνειας αφού μισεί τόσο πολύ την μετάνοια και δεν μπορεί να πει τη λέξη ήμαρτον και να μετανοήσει. 

Τα πάντα μπορεί να κάνει δεν τρώει ποτέ δεν κοιμάται δεν κουράζεται άγρυπνα αλλά δεν μπορεί να σωθεί γιατί δεν μετανοεί. Μετάνοια ζήτησε και με την έναρξη του κηρύγματός του και ο Χριστός μας "Ματθαίου Δ 17"Γιατί χωρίς αυτήν κανένα απολύτως έργο δεν έχει αξία αλλά κατακαίγετε από την υπερηφάνεια όπως ακριβώς του Φαρισαίου αλλά και όσων γίνονται για προβολή π.χ. των μασόνων που δεν είναι για την αγάπη του Χριστού και στο όνομα του Χριστού θα καούν όπως λέει ο Απόστολος Παύλος στη Δευτέρα Παρουσία τα έργα αυτά. 

Παροιμιώδης ήταν η μετάνοια του Προφητάνακτος Δαυίδ Που αποτέλεσε και την αφορμή για την συγγραφή του υπέροχου 50ου Ψαλμύ "ελέησον με ο Θεός κατά το Μέγα έλεος σου". Έτσι μας θυμίζει την προσεχή Κυριακή η εκκλησία την ηρωική και έμπρακτη μετάνοια της Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας λέγοντας μας: Προσέξτε γιατί και αν ακόμη νηστέψετε αυστηρά και αν προσευχήθηκατε θερμά όλες αυτές τις ημέρες της νηστείας μην ξεθαρεύετε κινδυνεύετε.

Το κλειδί του παραδείσου κρατά στο χέρι της η μετάνοια, μεγάλη απόδειξη η μετάνοια του ληστή που την τελευταία στιγμή λήστεψε τον παράδεισο. Η Οσία Μαρία έζησε τα πρώτα νεανικά της χρόνια στην πορνεία, αλλά όταν πήγε στους Αγίους Τόπους να προσκυνήσει τον Τίμιο Σταυρό μία αόρατη δύναμη την καθήλωσε ακίνητη έξω από το ναό και δεν της επέτρεψε να προσκυνήσει. 

Τότε έκανε θερμή προσευχή στην Παναγία και υποσχέθηκε ότι θα αλλάξει ζωή παρακαλώντας την Παναγία να της επιτρέψει να προσκυνήσει. Η Παναγία την άκουσε και η Μαρία αφού προσκύνησε έφυγε για την έρημο όπως υποσχέθηκε αφήνοντας πίσω την προηγούμενη αμαρτωλή ζωή της αγωνιζόμενη 47 ολόκληρα χρόνια μέσα στην έρημο με αυστηρή νηστεία και προσευχή καίγοντας. το αμαρτωλό της παρελθόν, γενόμενη μεγιστο παράδειγμα μετανοίας. 

Έφθασε σε τέτοια ύψη αγιοσύνης που όταν την ανακάλυψε με θεία καθοδήγηση ο άγιος Ζωσιμάς στα βάθη της ερήμου εκείνη για να τον συναντήσει και να λάβει την θεία κοινωνία πέρασε τον πλημμυρισμένο ποταμό περπατώντας επάνω στα νερά, ενώ το πρόσωπό της ήταν πλημμυρισμένο από Ουράνιο φως. 

Την συντριβή της καρδιάς της Αγίας Μαρίας μας προβάλλει λοιπόν η εκκλησία την Κυριακή γιατί την βασιλεία των ουρανών δεν την κερδίζουμε αλλά μας την χαρίζει ο Θεός ως δώρο κληρονομιάς που την αγόρασε ο Χριστός στο Γολγοθά με το τίμιο αίμα του με προϋπόθεση να του δώσουμε την καρδιά μας όπως η Αγία Μαρία κάνοντας αρχή με την μετάνοια γιατί τότε μόνο έχουν αξία και βοηθούν η οι ασκητικοί αγώνες και όλες οι φιλότιμες προσπάθειες όταν έχουν ως βάση την μετάνοια. 

Με τη μετάνοια λοιπόν ξεκίνησε το τριώδιο και την μετάνοια μας προβάλλει και μας θυμίζει η εκκλησία λίγο πριν τελειώσει η Αγία τεσσαρακοστή για να μην απελπιζόμαστε και και μας θυμίζει ότι όποια αμαρτία και αν έκανες Χριστιανέ, όσο αμαρτωλός και αν νιώθεις μετανόησε ειλικρινά εξομολογήσου και το αίμα του Χριστού μπορεί να εξαλείψει κάθε αμαρτία και να σου χαρίσει την κοινωνία μαζί του που ειναι αιώνια ζωή. Αμήν. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.