Του Κώστα Ραμπίδη*
Σε συνέχεια της συζήτησης για τις «επαναστατικές αλλαγές» στο χώρο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, που αφορούν στην υποβάθμιση των Πειραματικών Σχολείων, στην κατάργηση των σχολείων με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα και των ολοήμερων Νηπιαγωγείων με ενιαίο εκπαιδευτικό πρόγραμμα (των πιο επιτυχημένων τύπων Σχολείου), μετά τους 20.000 «μόνιμους» διορισμούς εκπαιδευτικών... και μετά την επανίδρυση των ολιγοθέσιων σχολείων Γοργόπης και Τούμπας, έχουμε τώρα και την ίδρυση έξι τμημάτων ένταξης, ενός 2/θ Ειδικού Δημοτικού Σχολείου και ενός 1/θ Νηπιαγωγείου στη Γουμένισσα.
Όταν ένα ολόκληρο σύστημα διακυβέρνησης στηρίζεται στο ψέμα και την προπαγάνδα, τότε είναι συχνό φαινόμενο, πολλά από τα στελέχη του να παρασύρονται σε παρόμοιες πρακτικές. Μόνο σε αυτό το πλαίσιο μπορούν να ερμηνευτούν οι θριαμβολογίες του νυν Διευθυντή της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς για τις ιδρύσεις των μονάδων ειδικής αγωγής (τμημάτων ένταξης, του 2/θ Ειδικού Δημοτικού Σχολείου και του 1/θ Νηπιαγωγείου στη Γουμένισσα).
Πότε επιτέλους, ως κοινωνία, θα λέμε τα σύκα- σύκα και τη σκάφη-σκάφη; Ποια είναι λοιπόν η πραγματικότητα;
Ομολογουμένως, είναι πολύ σωστή ενέργεια η ίδρυση των τμημάτων ένταξης, έστω και με καθυστέρηση ενός έτους. Τα τμήματα ένταξης ήταν επιλογή μας και αναπτύχθηκαν σε όλες σχεδόν τις σχολικές μονάδες του Νομού. Αποτελούν το θεμέλιο λίθο για τη λειτουργία ενός σχολείου, για όλα τα παιδιά. Οι νέες ανάγκες που προέκυψαν -και δεν μπορούσαν να καλυφθούν από τα υπάρχοντα- καλυπτόταν, μετά από αίτημά μας, με αποφάσεις του Περιφερειακού Διευθυντή. Ταυτόχρονα, αιτηθήκαμε και τη σύστασή τους οργανικά. Όταν δε, υφυπουργός στο Υπουργείο Παιδείας ανέλαβε ο τοπικός βουλευτής κ. Γεωργαντάς οι αποφάσεις για την ίδρυση των τμημάτων ένταξης είχαν ολοκληρωθεί και έμενε να δημοσιευτούν στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Αυτό δεν έγινε διότι έπεσε η κυβέρνηση. Προτείναμε μάλιστα να δίδεται η αρμοδιότητα στο ΠΥΣΠΕ να μεταφέρει την οργανική, όταν επιβάλλεται από τις ετήσιες ανάγκες των σχολικών μονάδων. Σε κάθε περίπτωση είναι θετικό βήμα η ίδρυση αυτών των τμημάτων ένταξης.
Τώρα ας δούμε το θέμα της ίδρυσης του 2/θ Ειδικού Δημοτικού Σχολείου και του 1/θ Νηπιαγωγείου στη Γουμένισσα. Εκ πρώτης όψεως δείχνει να είναι θετικό. Είναι όμως έτσι;
Η επικρατούσα παιδαγωγική αρχή, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, είναι ΕΝΑ σχολείο για ΟΛΟΥΣ τους μαθητές. Για το λόγο αυτό δημιουργήθηκαν και τα τμήματα ένταξης.
Τα Ειδικά Σχολεία ενδείκνυνται να υπάρχουν μόνο για τις πολύ σοβαρές περιπτώσεις μαθητών και για τις οποίες απαιτούνται εξειδικευμένες εγκαταστάσεις και εξειδικευμένο προσωπικό (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, εργασιοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές, θεραπευτές του λόγου, σχολικοί νοσηλευτές, παιδοψυχολόγοι, ειδικό βοηθητικό προσωπικό).
Οι ανάγκες του Νομού μας, για τις πολύ δύσκολες περιπτώσεις μαθητών, υπερκαλύπτονται με τη λειτουργία και τη στελέχωση ενός καλά εξοπλισμένου και στελεχωμένου 6/θ Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, στην πρωτεύουσα του νομού.
Στην κατεύθυνση αυτή, συνεργαστήκαμε με όλους τους Διευθυντές που υπηρέτησαν στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο τόσο για την προαγωγή του από 3/θ σε 4/θ, 5/θ και τέλος σε 6/θ το 2001 όσο και την ίδρυσή του Ειδικού Νηπιαγωγείου το ίδιο έτος (2001). Ταυτόχρονα εντείναμε τις προσπάθειες για τον κατάλληλο εξοπλισμό αλλά και τη στελέχωσή του με όλες τις απαραίτητες ειδικότητες. Υπήρχαν βέβαια, και άλλα περιθώρια βελτίωσης, τόσο στο επίπεδο εγκαταστάσεων και εξοπλισμού όσο και σε επι πλέον εξειδικευμένο προσωπικό.
Τώρα με την ίδρυση του 2/θ Ειδικού Δημοτικού Σχολείου στη Γουμένισσα τι έχουμε;
1ον Αποδυνάμωση του υπάρχοντος Ειδικού Δημοτικού Σχολείου. Θα έχουμε δυο μικρές σχολικές μονάδες. Ένα 2/θ στη Γουμένισσα (με 11 περίπου μαθητές) και πιθανόν ένα 3/θ στο Κιλκίς (με 15 περίπου μαθητές). Διότι το 6/θ Ειδικό Δημοτικό του Κιλκίς δε θα μπορεί να είναι πλέον 6/θ, αφού οι μισοί περίπου μαθητές, οι προερχόμενοι από το Δήμο Παιονίας, θα πρέπει να μετακινηθούν στο νέο 2/θ Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Γουμένισσας. Έτσι δε θα είναι εφικτή η στελέχωσή τους με εξειδικευμένο προσωπικό αλλά ούτε και η λειτουργία ολοήμερων τμημάτων σε κανένα από τα δύο σχολεία.
Θα υπάρξει πλήρη ανεπάρκεια εξειδικευμένου προσωπικού στην καθημερινή λειτουργία του νέου ειδικού σχολείου. Θα έχουμε ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό, εργασιοθεραπευτή, φυσικοθεραπευτή, κλπ στο 2/θ Ειδικό Δημοτικό Σχολείο της Γουμένισσας σε καθημερινή βάση;
2ον Οι μαθητές από το Πολύκαστρο δε θα μετακινούνται καθημερινά στη Γουμένισσα; Η απόσταση από Κιλκίς είναι περίπου η ίδια. Άρα θα συνεχίσουν να υπάρχουν μετακινήσεις και οι δαπάνες αυτών.
3ον Η δε συνδικαλιστική προσέγγιση θα εντόπιζε την απώλεια μιας θέσης Διευθυντή Σχολείου και τη μείωση των οργανικών θέσεων. Τόσο από την αδυναμία λειτουργίας των ολοημέρων τμημάτων, όσο και από την ελλιπή στελέχωση με ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό.
4ον Τέλος, γιατί δεν έγινε προσπάθεια περαιτέρω στελέχωσης με επι πλέον ειδικότητες (σχολικού νοσηλευτή, παιδοψυχολόγου, κλπ) του ήδη υπάρχοντος 6/θ Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, όπως –πολύ ορθά- πρότεινε, και εμείς στηρίζαμε, ο μέχρι πρότινος Διευθυντής του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Κιλκίς και νυν Διευθυντής Εκπαίδευσης του Νομού. Τι άλλαξε στη σκέψη του κυρίου Αριστείδη Παπαδόπουλου; Όσο ήταν Διευθυντής στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Κιλκίς, συμφωνούσαμε στο ότι οι ανάγκες του Νομού υπερκαλύπτονται με τη λειτουργία ενός καλά στελεχωμένου και εξοπλισμένου 6/θ Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, τώρα γιατί προτιμά δυο μικρά και αποδυναμωμένα;
Φτηνή προπαγάνδα, λαϊκισμός, μικροψυχία θα έλεγαν κάποιοι. Εμείς λέμε ότι, όταν είναι δεδομένη τόσο η παιδαγωγική προσέγγιση όσο και η ευαισθησία, τότε μόνο κακό επιφέρουν οι μικροκομματικές σκοπιμότητες στον ιδιαίτερο χώρο της Ειδικής Αγωγής.
* Κωνσταντίνος Ραμπίδης
Συνταξιούχος δάσκαλος
Πρώην Διευθυντής
Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς
Όταν ένα ολόκληρο σύστημα διακυβέρνησης στηρίζεται στο ψέμα και την προπαγάνδα, τότε είναι συχνό φαινόμενο, πολλά από τα στελέχη του να παρασύρονται σε παρόμοιες πρακτικές. Μόνο σε αυτό το πλαίσιο μπορούν να ερμηνευτούν οι θριαμβολογίες του νυν Διευθυντή της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς για τις ιδρύσεις των μονάδων ειδικής αγωγής (τμημάτων ένταξης, του 2/θ Ειδικού Δημοτικού Σχολείου και του 1/θ Νηπιαγωγείου στη Γουμένισσα).
Πότε επιτέλους, ως κοινωνία, θα λέμε τα σύκα- σύκα και τη σκάφη-σκάφη; Ποια είναι λοιπόν η πραγματικότητα;
Ομολογουμένως, είναι πολύ σωστή ενέργεια η ίδρυση των τμημάτων ένταξης, έστω και με καθυστέρηση ενός έτους. Τα τμήματα ένταξης ήταν επιλογή μας και αναπτύχθηκαν σε όλες σχεδόν τις σχολικές μονάδες του Νομού. Αποτελούν το θεμέλιο λίθο για τη λειτουργία ενός σχολείου, για όλα τα παιδιά. Οι νέες ανάγκες που προέκυψαν -και δεν μπορούσαν να καλυφθούν από τα υπάρχοντα- καλυπτόταν, μετά από αίτημά μας, με αποφάσεις του Περιφερειακού Διευθυντή. Ταυτόχρονα, αιτηθήκαμε και τη σύστασή τους οργανικά. Όταν δε, υφυπουργός στο Υπουργείο Παιδείας ανέλαβε ο τοπικός βουλευτής κ. Γεωργαντάς οι αποφάσεις για την ίδρυση των τμημάτων ένταξης είχαν ολοκληρωθεί και έμενε να δημοσιευτούν στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Αυτό δεν έγινε διότι έπεσε η κυβέρνηση. Προτείναμε μάλιστα να δίδεται η αρμοδιότητα στο ΠΥΣΠΕ να μεταφέρει την οργανική, όταν επιβάλλεται από τις ετήσιες ανάγκες των σχολικών μονάδων. Σε κάθε περίπτωση είναι θετικό βήμα η ίδρυση αυτών των τμημάτων ένταξης.
Τώρα ας δούμε το θέμα της ίδρυσης του 2/θ Ειδικού Δημοτικού Σχολείου και του 1/θ Νηπιαγωγείου στη Γουμένισσα. Εκ πρώτης όψεως δείχνει να είναι θετικό. Είναι όμως έτσι;
Η επικρατούσα παιδαγωγική αρχή, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, είναι ΕΝΑ σχολείο για ΟΛΟΥΣ τους μαθητές. Για το λόγο αυτό δημιουργήθηκαν και τα τμήματα ένταξης.
Τα Ειδικά Σχολεία ενδείκνυνται να υπάρχουν μόνο για τις πολύ σοβαρές περιπτώσεις μαθητών και για τις οποίες απαιτούνται εξειδικευμένες εγκαταστάσεις και εξειδικευμένο προσωπικό (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, εργασιοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές, θεραπευτές του λόγου, σχολικοί νοσηλευτές, παιδοψυχολόγοι, ειδικό βοηθητικό προσωπικό).
Οι ανάγκες του Νομού μας, για τις πολύ δύσκολες περιπτώσεις μαθητών, υπερκαλύπτονται με τη λειτουργία και τη στελέχωση ενός καλά εξοπλισμένου και στελεχωμένου 6/θ Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, στην πρωτεύουσα του νομού.
Στην κατεύθυνση αυτή, συνεργαστήκαμε με όλους τους Διευθυντές που υπηρέτησαν στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο τόσο για την προαγωγή του από 3/θ σε 4/θ, 5/θ και τέλος σε 6/θ το 2001 όσο και την ίδρυσή του Ειδικού Νηπιαγωγείου το ίδιο έτος (2001). Ταυτόχρονα εντείναμε τις προσπάθειες για τον κατάλληλο εξοπλισμό αλλά και τη στελέχωσή του με όλες τις απαραίτητες ειδικότητες. Υπήρχαν βέβαια, και άλλα περιθώρια βελτίωσης, τόσο στο επίπεδο εγκαταστάσεων και εξοπλισμού όσο και σε επι πλέον εξειδικευμένο προσωπικό.
Τώρα με την ίδρυση του 2/θ Ειδικού Δημοτικού Σχολείου στη Γουμένισσα τι έχουμε;
1ον Αποδυνάμωση του υπάρχοντος Ειδικού Δημοτικού Σχολείου. Θα έχουμε δυο μικρές σχολικές μονάδες. Ένα 2/θ στη Γουμένισσα (με 11 περίπου μαθητές) και πιθανόν ένα 3/θ στο Κιλκίς (με 15 περίπου μαθητές). Διότι το 6/θ Ειδικό Δημοτικό του Κιλκίς δε θα μπορεί να είναι πλέον 6/θ, αφού οι μισοί περίπου μαθητές, οι προερχόμενοι από το Δήμο Παιονίας, θα πρέπει να μετακινηθούν στο νέο 2/θ Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Γουμένισσας. Έτσι δε θα είναι εφικτή η στελέχωσή τους με εξειδικευμένο προσωπικό αλλά ούτε και η λειτουργία ολοήμερων τμημάτων σε κανένα από τα δύο σχολεία.
Θα υπάρξει πλήρη ανεπάρκεια εξειδικευμένου προσωπικού στην καθημερινή λειτουργία του νέου ειδικού σχολείου. Θα έχουμε ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό, εργασιοθεραπευτή, φυσικοθεραπευτή, κλπ στο 2/θ Ειδικό Δημοτικό Σχολείο της Γουμένισσας σε καθημερινή βάση;
2ον Οι μαθητές από το Πολύκαστρο δε θα μετακινούνται καθημερινά στη Γουμένισσα; Η απόσταση από Κιλκίς είναι περίπου η ίδια. Άρα θα συνεχίσουν να υπάρχουν μετακινήσεις και οι δαπάνες αυτών.
3ον Η δε συνδικαλιστική προσέγγιση θα εντόπιζε την απώλεια μιας θέσης Διευθυντή Σχολείου και τη μείωση των οργανικών θέσεων. Τόσο από την αδυναμία λειτουργίας των ολοημέρων τμημάτων, όσο και από την ελλιπή στελέχωση με ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό.
4ον Τέλος, γιατί δεν έγινε προσπάθεια περαιτέρω στελέχωσης με επι πλέον ειδικότητες (σχολικού νοσηλευτή, παιδοψυχολόγου, κλπ) του ήδη υπάρχοντος 6/θ Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, όπως –πολύ ορθά- πρότεινε, και εμείς στηρίζαμε, ο μέχρι πρότινος Διευθυντής του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Κιλκίς και νυν Διευθυντής Εκπαίδευσης του Νομού. Τι άλλαξε στη σκέψη του κυρίου Αριστείδη Παπαδόπουλου; Όσο ήταν Διευθυντής στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Κιλκίς, συμφωνούσαμε στο ότι οι ανάγκες του Νομού υπερκαλύπτονται με τη λειτουργία ενός καλά στελεχωμένου και εξοπλισμένου 6/θ Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, τώρα γιατί προτιμά δυο μικρά και αποδυναμωμένα;
Φτηνή προπαγάνδα, λαϊκισμός, μικροψυχία θα έλεγαν κάποιοι. Εμείς λέμε ότι, όταν είναι δεδομένη τόσο η παιδαγωγική προσέγγιση όσο και η ευαισθησία, τότε μόνο κακό επιφέρουν οι μικροκομματικές σκοπιμότητες στον ιδιαίτερο χώρο της Ειδικής Αγωγής.
* Κωνσταντίνος Ραμπίδης
Συνταξιούχος δάσκαλος
Πρώην Διευθυντής
Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.