Του Γιάννη Λιναρδάκη*
Ο κ. Υπουργός Παιδείας δεν διευκρίνισε εάν το ενιαίο βιβλίο αφορά «οριζόντια» προσέγγιση, δηλαδή τη διαθεματική ενοποίηση των διδακτικών αντικειμένων ή την «κάθετη» δηλαδή ενιαίο βιβλίο (κοινό) για την Α΄,Β΄, Γ΄ τάξη του Γυμνασίου και Λυκείου αντίστοιχα. Το ενιαίο βιβλίο έτσι και αλλιώς δημιουργεί και οικονομία στο κόστος εκτύπωσης και διαχείρισης από τους μαθητές, αφού είτε θα έχουν λιγότερο αριθμό βιβλίων ,είτε θα το χρησιμοποιούν για τρία συνεχή διδακτικά χρόνια.
Έχει τεθεί και στο παρελθόν με υποστηριχτές ,αλλά και πολέμιους.
Υπάρχουν έτσι και αλλιώς θέματα που θα πρέπει να συζητηθούν στην εκπαιδευτική κοινότητα, όπως και οι προϋποθέσεις εφαρμογής του ενιαίου βιβλίου.
Θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας:
- Το βιβλίο στην εκπαίδευση είναι υποστηρικτικό υλικό των διδασκόντων και των μαθητών και όχι φυσικά το μόνο. Ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή που δεν υπάρχει μόνο μία και μοναδική πηγή παροχής γνώσεων.
- Πριν όμως από τη συγγραφή σχολικών βιβλίων θα πρέπει να υπάρχει συμφωνία στην διδακτική και εκπαιδευτική στρατηγική για τα Ωρολόγια προγράμματα (πόσες ώρες διδάσκεται το κάθε μάθημα) και στα Αναλυτικά προγράμματα (τι διδάσκεται, ποια η ύλη).
- Απαιτείται Ενιαίο Πλαίσιο Αναλυτικών Προγραμμάτων προσαρμοσμένα στις νέες διδακτικές και παιδαγωγικές μεθόδους της διαθεματικότητας, της διερευνητικής, συμμετοχικής και ανακαλυπτικής μάθησης, της χρήσης των νέων τεχνολογιών.
- Επίσης θα πρέπει να κατοχυρώνεται και η σχετική αυτονομία της διδασκαλίας ανάλογα των δεδομένων του μαθητικού πληθυσμού.
- Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να οριστούν τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) και των Διαθεματικών Ενιαίων Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΣ), δηλαδή εάν είναι Στοχοκεντρικά ή Έντασης και Έκτασης Ύλης ή και τα δύο μαζί.
- Χρειάζεται επανακαθορισμός της ύλης, μείωση και αναδιάταξη της και στο Γυμνάσιο και στο Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο, καθώς και επανακαθορισμός των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στη βάση του τι διδάσκει η κάθε ειδικότητα.
- Απαιτείται η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ,τόσο στις παιδαγωγικές διδακτικές ,όσο και στη νέα φιλοσοφία της μάθησης που θα πρέπει να εισάγει το ενιαίο βιβλίο.
- Η συγγραφή και η εκτύπωση νέων σχολικών βιβλίων έχει υπολογισθεί ότι θα κοστίσει περίπου 30 εκ. Ευρώ και θα χρειασθούν τουλάχιστον δυο σχολικά έτη για τη παραγωγή τους.
* Ιωάννης Κ. Λιναρδάκης,
Υπεύθυνος Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων,
Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς,
Αν. Αιρετός ΠΥΣΔΕ Κιλκίς, Γενικός Γραμματέας Δ.Α.Κ.Ε. Δ.Ε. Κιλκίς,
Μ.Sc., Σχολική Ψυχολογία – Διαχείριση Κρίσεων στην Εκπαίδευση,
Μ.Sc., Διοίκηση των Σχολικών Μονάδων – MUNDIS.
Έχει τεθεί και στο παρελθόν με υποστηριχτές ,αλλά και πολέμιους.
Υπάρχουν έτσι και αλλιώς θέματα που θα πρέπει να συζητηθούν στην εκπαιδευτική κοινότητα, όπως και οι προϋποθέσεις εφαρμογής του ενιαίου βιβλίου.
Θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας:
- Το βιβλίο στην εκπαίδευση είναι υποστηρικτικό υλικό των διδασκόντων και των μαθητών και όχι φυσικά το μόνο. Ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή που δεν υπάρχει μόνο μία και μοναδική πηγή παροχής γνώσεων.
- Πριν όμως από τη συγγραφή σχολικών βιβλίων θα πρέπει να υπάρχει συμφωνία στην διδακτική και εκπαιδευτική στρατηγική για τα Ωρολόγια προγράμματα (πόσες ώρες διδάσκεται το κάθε μάθημα) και στα Αναλυτικά προγράμματα (τι διδάσκεται, ποια η ύλη).
- Απαιτείται Ενιαίο Πλαίσιο Αναλυτικών Προγραμμάτων προσαρμοσμένα στις νέες διδακτικές και παιδαγωγικές μεθόδους της διαθεματικότητας, της διερευνητικής, συμμετοχικής και ανακαλυπτικής μάθησης, της χρήσης των νέων τεχνολογιών.
- Επίσης θα πρέπει να κατοχυρώνεται και η σχετική αυτονομία της διδασκαλίας ανάλογα των δεδομένων του μαθητικού πληθυσμού.
- Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να οριστούν τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) και των Διαθεματικών Ενιαίων Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΣ), δηλαδή εάν είναι Στοχοκεντρικά ή Έντασης και Έκτασης Ύλης ή και τα δύο μαζί.
- Χρειάζεται επανακαθορισμός της ύλης, μείωση και αναδιάταξη της και στο Γυμνάσιο και στο Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο, καθώς και επανακαθορισμός των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στη βάση του τι διδάσκει η κάθε ειδικότητα.
- Απαιτείται η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ,τόσο στις παιδαγωγικές διδακτικές ,όσο και στη νέα φιλοσοφία της μάθησης που θα πρέπει να εισάγει το ενιαίο βιβλίο.
- Η συγγραφή και η εκτύπωση νέων σχολικών βιβλίων έχει υπολογισθεί ότι θα κοστίσει περίπου 30 εκ. Ευρώ και θα χρειασθούν τουλάχιστον δυο σχολικά έτη για τη παραγωγή τους.
* Ιωάννης Κ. Λιναρδάκης,
Υπεύθυνος Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων,
Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς,
Αν. Αιρετός ΠΥΣΔΕ Κιλκίς, Γενικός Γραμματέας Δ.Α.Κ.Ε. Δ.Ε. Κιλκίς,
Μ.Sc., Σχολική Ψυχολογία – Διαχείριση Κρίσεων στην Εκπαίδευση,
Μ.Sc., Διοίκηση των Σχολικών Μονάδων – MUNDIS.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.