Του Γιάννη Λιναρδάκη*
Βόμβα του Υπουργείου Παιδείας, το ωστικό κύμα της οποίας δημιουργεί συνθήκες ανεξέλικτες των Ελληνικών πτυχίων από το Ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό οικοδόμημα.
Το Υπουργείο Παιδείας αλλάζει το σύστημα μέτρησης των Πιστωτικών μονάδων που ισχύει σήμερα για την απονομή ενός Πτυχίου από Ελληνικό ΑΕΙ, καθιερώνοντας όχι Πιστωτικές αλλά Διδακτικές μονάδες. Με την αλλαγή αυτή κλονίζει το σύστημα αναγνώρισης των Ελληνικών Πτυχίων από την Ευρώπη και τους όρους κινητικότητας των Ελλήνων φοιτητών προς τα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια, κυρίως μέσω του προγράμματος Erasmus, που συγκεντρώνει κάθε χρόνο υψηλότατο ενδιαφέρον από τους Έλληνες φοιτητές, που το βλέπουν και ως ένα βήμα να ανοίξουν τους ορίζοντές τους.
Η νυν Ηγεσία του Υπουργείου επιδιώκει να αποτελέσει και τον μπροστάρη για να αλλάξει το Ευρωπαϊκό Εκπαιδευτικό οικοδόμημα όπως διαμορφώθηκε με βάση τη Διακήρυξη της Μπολόνια το 1999. Η προσπάθεια θα ξεκινήσει από το Ερεβάν της Αρμενίας, στη Σύνοδο των Ευρωπαίων Υπουργών Παιδείας.
Ειδικότερα, στο άρθρο 11 του ν/σ για την ανώτατη εκπαίδευση αναφέρεται ότι «τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ απονέμουν τίτλους σπουδών τμημάτων ή σχολών μετά την επιτυχή παρακολούθηση προγράμματος σπουδών το οποίο δύναται να αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο αριθμό διδακτικών και όχι πιστωτικών μονάδων.
Οι διδακτικές μονάδες ισούνται με το σύνολο των εβδομαδιαίων ωρών θεωρητικής και εργαστηριακής διδασκαλίας εντός του τμήματος ή της σχολής, όπως ορίζεται στο πρόγραμμα σπουδών προσαυξημένο με τον αριθμό ωρών ενισχυτικής διδασκαλίας εφόσον υπάρχουν και τον αριθμό ωρών που αντιστοιχούν στην εκπόνηση ασκήσεων, εκθέσεων εργασιών, δοκιμίων και μελετών.
Ο αριθμός των διδακτικών μονάδων ο οποίος αντιστοιχεί σε ένα ακαδημαϊκό εξάμηνο ισοδυναμεί με τις πιστωτικές μονάδες του Ευρωπαϊκού Συστήματος Μονάδων Κατοχύρωσης Μαθημάτων (ECTS) για το εξάμηνο αυτό».
Ποια είναι η διαφορά μεταξύ των διδακτικών και των πιστωτικών μονάδων; Οι διδακτικές εκφράζουν τον αριθμό των ωρών διδασκαλίας ανά εβδομάδα για κάθε μάθημα. Οι πιστωτικές αναφέρονται στον φόρτο εργασίας του φοιτητή προκειμένου να επιτύχει τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Ο φόρτος εργασίας περιλαμβάνει τις πάσης φύσεως εκπαιδευτικές συνιστώσες του μαθήματος, επομένως και τις ώρες διδασκαλίας.
Είναι προφανές ότι ο αριθμός των Πιστωτικών μονάδων είναι μεγαλύτερος εκείνου των Διδακτικών. Για ένα πτυχίο τμήματος τετραετούς φοίτησης απαιτούνται 240 μονάδες, δηλαδή 60 σε κάθε έτος. Με το ισχύον σύστημα αποτιμώνται τα προγράμματα σπουδών και καθίστανται αναγνωρίσιμα στην Ευρώπη. Με την αλλαγή υπάρχει κίνδυνος, καθώς το ισχύον σύστημα έχει καθιερωθεί, να μπλοκαριστούν προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών από τα Ελληνικά προς τα Ευρωπαϊκά ΑΕΙ και να δημιουργηθούν προβλήματα στην αναγνώριση των Πτυχίων.
Άλλωστε, η αλλαγή συστήματος θεωρείται κλειδί για να αμφισβητηθεί η Διακήρυξη της Μπολόνια, στην οποία βασίζεται το Ευρωπαϊκό οικοδόμημα για τον ενιαίο χώρο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και κατά της οποίας τάσσεται ο ΣΥΡΙΖΑ...
* Ιωάννης Κ. Λιναρδάκης,
Υπεύθυνος Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων,
Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς,
Αν. Αιρετός ΠΥΣΔΕ Κιλκίς, Γενικός Γραμματέας Δ.Α.Κ.Ε. Δ.Ε. Κιλκίς,
Μ.Sc., Σχολική Ψυχολογία – Διαχείριση Κρίσεων στην Εκπαίδευση,
Μ.Sc., Διοίκηση των Σχολικών Μονάδων – MUNDIS.
Το Υπουργείο Παιδείας αλλάζει το σύστημα μέτρησης των Πιστωτικών μονάδων που ισχύει σήμερα για την απονομή ενός Πτυχίου από Ελληνικό ΑΕΙ, καθιερώνοντας όχι Πιστωτικές αλλά Διδακτικές μονάδες. Με την αλλαγή αυτή κλονίζει το σύστημα αναγνώρισης των Ελληνικών Πτυχίων από την Ευρώπη και τους όρους κινητικότητας των Ελλήνων φοιτητών προς τα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια, κυρίως μέσω του προγράμματος Erasmus, που συγκεντρώνει κάθε χρόνο υψηλότατο ενδιαφέρον από τους Έλληνες φοιτητές, που το βλέπουν και ως ένα βήμα να ανοίξουν τους ορίζοντές τους.
Η νυν Ηγεσία του Υπουργείου επιδιώκει να αποτελέσει και τον μπροστάρη για να αλλάξει το Ευρωπαϊκό Εκπαιδευτικό οικοδόμημα όπως διαμορφώθηκε με βάση τη Διακήρυξη της Μπολόνια το 1999. Η προσπάθεια θα ξεκινήσει από το Ερεβάν της Αρμενίας, στη Σύνοδο των Ευρωπαίων Υπουργών Παιδείας.
Ειδικότερα, στο άρθρο 11 του ν/σ για την ανώτατη εκπαίδευση αναφέρεται ότι «τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ απονέμουν τίτλους σπουδών τμημάτων ή σχολών μετά την επιτυχή παρακολούθηση προγράμματος σπουδών το οποίο δύναται να αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο αριθμό διδακτικών και όχι πιστωτικών μονάδων.
Οι διδακτικές μονάδες ισούνται με το σύνολο των εβδομαδιαίων ωρών θεωρητικής και εργαστηριακής διδασκαλίας εντός του τμήματος ή της σχολής, όπως ορίζεται στο πρόγραμμα σπουδών προσαυξημένο με τον αριθμό ωρών ενισχυτικής διδασκαλίας εφόσον υπάρχουν και τον αριθμό ωρών που αντιστοιχούν στην εκπόνηση ασκήσεων, εκθέσεων εργασιών, δοκιμίων και μελετών.
Ο αριθμός των διδακτικών μονάδων ο οποίος αντιστοιχεί σε ένα ακαδημαϊκό εξάμηνο ισοδυναμεί με τις πιστωτικές μονάδες του Ευρωπαϊκού Συστήματος Μονάδων Κατοχύρωσης Μαθημάτων (ECTS) για το εξάμηνο αυτό».
Ποια είναι η διαφορά μεταξύ των διδακτικών και των πιστωτικών μονάδων; Οι διδακτικές εκφράζουν τον αριθμό των ωρών διδασκαλίας ανά εβδομάδα για κάθε μάθημα. Οι πιστωτικές αναφέρονται στον φόρτο εργασίας του φοιτητή προκειμένου να επιτύχει τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Ο φόρτος εργασίας περιλαμβάνει τις πάσης φύσεως εκπαιδευτικές συνιστώσες του μαθήματος, επομένως και τις ώρες διδασκαλίας.
Είναι προφανές ότι ο αριθμός των Πιστωτικών μονάδων είναι μεγαλύτερος εκείνου των Διδακτικών. Για ένα πτυχίο τμήματος τετραετούς φοίτησης απαιτούνται 240 μονάδες, δηλαδή 60 σε κάθε έτος. Με το ισχύον σύστημα αποτιμώνται τα προγράμματα σπουδών και καθίστανται αναγνωρίσιμα στην Ευρώπη. Με την αλλαγή υπάρχει κίνδυνος, καθώς το ισχύον σύστημα έχει καθιερωθεί, να μπλοκαριστούν προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών από τα Ελληνικά προς τα Ευρωπαϊκά ΑΕΙ και να δημιουργηθούν προβλήματα στην αναγνώριση των Πτυχίων.
Άλλωστε, η αλλαγή συστήματος θεωρείται κλειδί για να αμφισβητηθεί η Διακήρυξη της Μπολόνια, στην οποία βασίζεται το Ευρωπαϊκό οικοδόμημα για τον ενιαίο χώρο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και κατά της οποίας τάσσεται ο ΣΥΡΙΖΑ...
* Ιωάννης Κ. Λιναρδάκης,
Υπεύθυνος Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων,
Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς,
Αν. Αιρετός ΠΥΣΔΕ Κιλκίς, Γενικός Γραμματέας Δ.Α.Κ.Ε. Δ.Ε. Κιλκίς,
Μ.Sc., Σχολική Ψυχολογία – Διαχείριση Κρίσεων στην Εκπαίδευση,
Μ.Sc., Διοίκηση των Σχολικών Μονάδων – MUNDIS.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.