Επιμέλεια: Γιάννης Λιναρδάκης*
Το Γ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) αποφάσισε ότι τα αποδεδειγμένα δυσλεκτικά άτομα, μπορούν να δίνουν στις Αστυνομικές Σχολές και στις άλλες Στρατιωτικές Σχολές μόνο προφορικές εξετάσεις και όχι γραπτές, σύμφωνα με τις επιταγές του Συντάγματος.
Κατόπιν αυτού οι σύμβουλοι Επικρατείας ακύρωσαν την αποπομπή σπουδαστή από την Σχολή Αστυφυλάκων ο οποίος εκ γενετής αντιμετωπίζει το πρόβλημα της δυσλεξίας.
Ειδικότερα, σπουδαστής αποπέμφθηκε από την Σχολή Αστυφυλάκων επειδή κατά τις γραπτές πτυχιακές εξετάσεις δεν συγκέντρωσε σε τρία μαθήματα την προβλεπόμενη από τον οργανισμό της Σχολής βάση της βαθμολογίας, που είναι το 10.
Ο σπουδαστής υπέβαλε σχετική ένσταση και προσκόμισε σχετικές γνωματεύσεις γιατρών για το ζήτημα της δυσλεξίας που αντιμετώπιζε.
Παράλληλα, απορρίφθηκε η σχετική προσφυγή κατά της αποπομπής του, καθώς στο νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει το θέμα της εκπαίδευσης στην Σχολή Αστυφυλάκων, δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη για την αντιμετώπιση των σπουδαστών με μαθησιακές δυσκολίες.
Το ΣτΕ ερμηνεύοντας τις συνταγματικές επιταγές και τη νομοθεσία για τα άτομα που παρουσιάζουν διαταραχή στην κατανόηση και έκφραση του προφορικού και γραπτού λόγου (δυσλεξία), δικαίωσε τον σπουδαστή και ακύρωσε την απόφαση του υπαρχηγού της ΕΛΑΣ για την αποπομπή του από την Σχολή.
Συγκεκριμένα, το ΣτΕ έκρινε ότι «με τις διατάξεις του άρθρου 27 του προεδρικού διατάγματος (Π.Δ.) 60/2006, οι οποίες αποτελούν ειδικότερη εκδήλωση της επιβαλλόμενης από το άρθρο 21 παράγραφος 6 του Συντάγματος υποχρέωσης του νομοθέτη να λαμβάνει κάθε πρόσφορο μέτρο, ώστε να εξασφαλίζεται η δυνατότητα άσκησης από τα άτομα με αναπηρία των ατομικών τους δικαιωμάτων, θεσπίζεται δυνατότητα των μαθητών του Ενιαίου Λυκείου, των οποίων η επίδοση στα μαθήματα δεν είναι δυνατόν να ελεγχθεί με γραπτές εξετάσεις λόγω ειδικής διαταραχής του λόγου (δυσλεξίας), να εξετάζονται προφορικά, τόσο στις ενδοσχολικές εξετάσεις όσο και στις εξετάσεις, που διεξάγονται σε εθνικό επίπεδο για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στις οποίες υποβάλλονται, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 1 παράγραφος 1 του νόμου 2226/1994, και οι υποψήφιοι για εισαγωγή στη Σχολή Αστυφυλάκων».
Δεδομένου, συνεχίζει το Συμβούλιο της Επικρατείας ότι η ειδική διαταραχή του λόγου (δυσλεξία) δεν αποτελεί, κατά την κείμενη νομοθεσία, κώλυμα για την εισαγωγή υποψηφίων στη Σχολή Αστυφυλάκων, πρέπει – ενόψει της συνταγματικής αρχής της ισότητας, της απορρέουσας από το προαναφερόμενο άρθρο 21 παράγραφος 6 του Συντάγματος κρατικής μέριμνας για την επαγγελματική ένταξη των ατόμων με αναπηρία και της επιβαλλόμενης με το άρθρο 25 παράγραφος 1 εδάφιο β΄ του Συντάγματος υποχρέωσης του κράτους να διευκολύνει την ανεμπόδιστη και αποτελεσματική άσκηση των ατομικών τους δικαιωμάτων, στα οποία συγκαταλέγεται και η κατοχυρούμενη στο άρθρο 5 παράγραφος 1 του Συντάγματος ελευθερία επιλογής και άσκησης επαγγέλματος- να τύχουν ανάλογης εφαρμογής και κατά τη διάρκεια φοίτησης των δόκιμων αστυφυλάκων με ειδική διαταραχή του λόγου (δυσλεξία) στη Σχολή Αστυφυλάκων, οι διατάξεις του άρθρου 27 του Π.Δ. 60/2006, που προβλέπουν την εισαγωγή των μαθητών του Ενιαίου Λυκείου με ειδική διαταραχή του λόγου (δυσλεξία) στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με τον ειδικό τρόπο των προφορικών εξετάσεων».
* Ιωάννης Κ. Λιναρδάκης,
Υπεύθυνος Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων,
Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς,
Αν. Αιρετός ΠΥΣΔΕ Κιλκίς, Γενικός Γραμματέας Δ.Α.Κ.Ε. Δ.Ε. Κιλκίς,
Μ.Sc., Σχολική Ψυχολογία – Διαχείριση Κρίσεων στην Εκπαίδευση,
Μ.Sc., Διοίκηση των Σχολικών Μονάδων – MUNDIS.
Κατόπιν αυτού οι σύμβουλοι Επικρατείας ακύρωσαν την αποπομπή σπουδαστή από την Σχολή Αστυφυλάκων ο οποίος εκ γενετής αντιμετωπίζει το πρόβλημα της δυσλεξίας.
Ειδικότερα, σπουδαστής αποπέμφθηκε από την Σχολή Αστυφυλάκων επειδή κατά τις γραπτές πτυχιακές εξετάσεις δεν συγκέντρωσε σε τρία μαθήματα την προβλεπόμενη από τον οργανισμό της Σχολής βάση της βαθμολογίας, που είναι το 10.
Ο σπουδαστής υπέβαλε σχετική ένσταση και προσκόμισε σχετικές γνωματεύσεις γιατρών για το ζήτημα της δυσλεξίας που αντιμετώπιζε.
Παράλληλα, απορρίφθηκε η σχετική προσφυγή κατά της αποπομπής του, καθώς στο νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει το θέμα της εκπαίδευσης στην Σχολή Αστυφυλάκων, δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη για την αντιμετώπιση των σπουδαστών με μαθησιακές δυσκολίες.
Το ΣτΕ ερμηνεύοντας τις συνταγματικές επιταγές και τη νομοθεσία για τα άτομα που παρουσιάζουν διαταραχή στην κατανόηση και έκφραση του προφορικού και γραπτού λόγου (δυσλεξία), δικαίωσε τον σπουδαστή και ακύρωσε την απόφαση του υπαρχηγού της ΕΛΑΣ για την αποπομπή του από την Σχολή.
Συγκεκριμένα, το ΣτΕ έκρινε ότι «με τις διατάξεις του άρθρου 27 του προεδρικού διατάγματος (Π.Δ.) 60/2006, οι οποίες αποτελούν ειδικότερη εκδήλωση της επιβαλλόμενης από το άρθρο 21 παράγραφος 6 του Συντάγματος υποχρέωσης του νομοθέτη να λαμβάνει κάθε πρόσφορο μέτρο, ώστε να εξασφαλίζεται η δυνατότητα άσκησης από τα άτομα με αναπηρία των ατομικών τους δικαιωμάτων, θεσπίζεται δυνατότητα των μαθητών του Ενιαίου Λυκείου, των οποίων η επίδοση στα μαθήματα δεν είναι δυνατόν να ελεγχθεί με γραπτές εξετάσεις λόγω ειδικής διαταραχής του λόγου (δυσλεξίας), να εξετάζονται προφορικά, τόσο στις ενδοσχολικές εξετάσεις όσο και στις εξετάσεις, που διεξάγονται σε εθνικό επίπεδο για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στις οποίες υποβάλλονται, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 1 παράγραφος 1 του νόμου 2226/1994, και οι υποψήφιοι για εισαγωγή στη Σχολή Αστυφυλάκων».
Δεδομένου, συνεχίζει το Συμβούλιο της Επικρατείας ότι η ειδική διαταραχή του λόγου (δυσλεξία) δεν αποτελεί, κατά την κείμενη νομοθεσία, κώλυμα για την εισαγωγή υποψηφίων στη Σχολή Αστυφυλάκων, πρέπει – ενόψει της συνταγματικής αρχής της ισότητας, της απορρέουσας από το προαναφερόμενο άρθρο 21 παράγραφος 6 του Συντάγματος κρατικής μέριμνας για την επαγγελματική ένταξη των ατόμων με αναπηρία και της επιβαλλόμενης με το άρθρο 25 παράγραφος 1 εδάφιο β΄ του Συντάγματος υποχρέωσης του κράτους να διευκολύνει την ανεμπόδιστη και αποτελεσματική άσκηση των ατομικών τους δικαιωμάτων, στα οποία συγκαταλέγεται και η κατοχυρούμενη στο άρθρο 5 παράγραφος 1 του Συντάγματος ελευθερία επιλογής και άσκησης επαγγέλματος- να τύχουν ανάλογης εφαρμογής και κατά τη διάρκεια φοίτησης των δόκιμων αστυφυλάκων με ειδική διαταραχή του λόγου (δυσλεξία) στη Σχολή Αστυφυλάκων, οι διατάξεις του άρθρου 27 του Π.Δ. 60/2006, που προβλέπουν την εισαγωγή των μαθητών του Ενιαίου Λυκείου με ειδική διαταραχή του λόγου (δυσλεξία) στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με τον ειδικό τρόπο των προφορικών εξετάσεων».
* Ιωάννης Κ. Λιναρδάκης,
Υπεύθυνος Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων,
Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς,
Αν. Αιρετός ΠΥΣΔΕ Κιλκίς, Γενικός Γραμματέας Δ.Α.Κ.Ε. Δ.Ε. Κιλκίς,
Μ.Sc., Σχολική Ψυχολογία – Διαχείριση Κρίσεων στην Εκπαίδευση,
Μ.Sc., Διοίκηση των Σχολικών Μονάδων – MUNDIS.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.