Σήμερα, 22 Αυγούστου, ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης συμμετείχε σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Ανάπτυξης με θέμα το παρεμπόριο, Ο υπουργός Ανάπτυξης ζήτησε από τους φορείς της αγοράς να καταθέσουν εντός μιας εβδομάδος τις προτάσεις τους και τους κάλεσε από παρατηρητές να γίνουν συμμέτοχοι στο συντονισμό και το επιχειρησιακό σχέδιο διαρκείας για την πάταξη του παρεμπορίου και του λαθρεμπορίου.
Η ΕΣΕΕ με αφορμή τη σημερινή συνάντηση είχε αποστείλει την παρακάτω επιστολή στον υπουργό κ. Κωστή Χατζηδάκη και τον υφυπουργό κ. Αθανάσιο Σκορδά.
«…Μια από τις πραγματικές μάστιγες που έχει να αντιμετωπίσει το ελληνικό εμπόριο με την συνδρομή της πολιτείας είναι το παραεμπόριο. Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, η παραβατική δραστηριότητά του υποβαθμίζει και αποδυναμώνει τις αγορές των ελληνικών πόλεων, στερεί πόρους από το κράτος και έσοδα από τους νόμιμους επιχειρηματίες, καθιστά τους εμπορικούς δρόμους μεγάλων αστικών κέντρων σε παζάρια χωρών της Μέσης Ανατολής, ενώ το εν λόγω φαινόμενο έχει απολήξεις σε πολλά πεδία της οικονομικής δραστηριότητας.
Σύμφωνα με την Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με «την προστασία των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας από τα Τελωνεία της Ε.Ε.», η Ελλάδα το 2009 δέσμευσε 21.990.722 τεμάχια προϊόντων απομιμήσεων. Αντίστοιχα, σύμφωνα με τα στοιχεία καταπολέμησης του παρεμπορίου από την ΕΛ.ΑΣ ο αριθμός των κατασχεθέντων ήταν 663.400 το 2010 και 770.583 το 2011. Ενώ από τις αρχές του χρόνου έως σήμερα έχουν κατασχεθεί 2,63 εκατ. προϊόντα μαϊμού από την ΕΛ.ΑΣ και τη Δημοτική Αστυνομία σε αποθήκες του κέντρου της Αθήνας και του Πειραιά. Αυτές οι διακυμάνσεις είναι ενδεικτικές του μεγέθους του προβλήματος, αλλά και της διεύρυνσής του εάν δεν προωθηθούν άμεσα μέτρα.
Η σύνδεση του παρεμπορίου με την παράνομη μετανάστευση, την εγκληματικότητα και το λαθρεμπόριο είναι ένα βήμα καταπολέμησής του, όμως θα πρέπει να αντιμετωπιστεί από τις πύλες εισόδου της χώρας μας μέχρι το κάθε σημείο προορισμού της εσωτερικής σκοτεινής διαδρομής του.
Εκ των πραγμάτων, η αντιμετώπιση των πολλαπλών προβλημάτων που γεννά το παρεμπόριο και η πάταξη της παραοικονομίας, η οποία το 2008 έφτασε τα 69 δις ευρώ και εκτιμάται στο 30% του ΑΕΠ της χώρας, συνιστά ένα ζήτημα κεφαλαιώδους σημασίας, ιδίως στην πολύ δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση που βρίσκεται το ελληνικό κράτος και αναζητά εναγωνίως πόρους. Σήμερα, λόγω της κρίσης, το ποσό των 69 δις μειώθηκε στα 52 δις, ενώ τα 25 δις του παρεμπορίου αναλογικά μειώθηκαν στα 20 δις ευρώ. Ο βασικός στόχος της Ελληνικής Πολιτείας παραμένει η είσπραξη διαφυγόντων φόρων και ΦΠΑ περίπου 20 δις ευρώ από την παραοικονομία, εκ των οποίων τα 6-8 δις ευρώ αφορούν στο παρεμπόριο. Τα χρήματα αυτά τα χρειάζονται και τα δικαιούνται τόσο τα καταστήματα του νόμιμου στεγασμένου εμπορίου όσο και τα Δημόσια Ταμεία.
Η ΕΣΕΕ ανέκαθεν αντιλαμβανόταν και εξακολουθεί να αντιλαμβάνεται το παρεμπόριο ως ένα πρόβλημα πρώτης γραμμής, το οποίο χρήζει αντιμετώπισης με ευρεία διαβούλευση και συνεργασία ανάμεσα στους αρμόδιους και ενδιαφερόμενους φορείς. Ωστόσο, η πολιτεία πρέπει εμπράκτως να δείξει ότι διαθέτει την πολιτική της βούληση να εφαρμόζει και όχι να διακηρύττει τους νόμους.
Χρειάζεται, λοιπόν, ένα τολμηρό επιτελικό σχέδιο κυρίως από πλευράς Υπουργείου Ανάπτυξης και Οικονομικών, το οποίο θα οργανώσει επιχειρησιακά, χωρίς επικαλυπτόμενες συναρμοδιότητες, την ΕΛ.ΑΣ, το ΣΔΟΕ, το Λιμενικό Σώμα και την Δημοτική Αστυνομία, ενώ με την συνδρομή όλων θα εκπαιδεύσει ακόμα και ιδιώτες ελεγκτές-πραγματογνώμονες να διαχειριστούν αποτελεσματικά τέτοιου είδους ιδιαίτερες καταστάσεις.
Σχετικά με τα άμεσα μέτρα που επιβάλλεται να ληφθούν για τη διασφάλιση του εισοδήματος του καταναλωτή και του μικρομεσαίου επιχειρηματία, από το παρεμπόριο πρέπει να υπάρξουν τρεις ταυτόχρονες ενέργειες:
- Αποτελεσματικότερος έλεγχος στα τελωνεία κατά την είσοδο των προϊόντων παρεμπορίου στη χώρα μας με την εγκατάσταση ειδικών μηχανημάτων x-ray scanners στα μεγάλα λιμάνια και όλες τις συνοριακές πύλες.
- Διενέργεια αυστηρών ελέγχων στις αποθήκες όπου συγκεντρώνονται αυτά τα εμπορεύματα, καθώς και στο δίκτυο πώλησης όσων προμηθεύουν τους παράνομους μικροπωλητές, στα πεζοδρόμια, τους δρόμους, τις πλατείες, τα λιμάνια και τα νησιά πριν φθάσουν στον τελικό καταναλωτή.
- Απλοποίηση των διαδικασιών της ήδη υπάρχουσας νομοθεσίας που προβλέπει την καταστροφή αυτών των προϊόντων, με ρίψη σε κάδους απορριμμάτων και εκτεταμένη χρήση του σπρέι ανεξίτηλου χρώματος από τη δημοτική αστυνομία, το ΛΣ και φυσικά την ΕΛΑΣ.
Όσον αφορά τα προϊόντα λαθρεμπορίου και απομίμησης που εντοπίζονται σε αποθήκες και ράφια καταστημάτων, η ΕΣΕΕ έχει καταθέσει τις προτάσεις της και συγκεκριμένα:
- Την αυτεπάγγελτη δέσμευση των παραποιημένων προϊόντων από τις αρμόδιες αρχές.
- Την εκπαίδευση ορκωτών εκτιμητών, το οποίο θα εκτιμά τα δεσμευμένα προϊόντα και θα αποφαίνεται εάν αυτά είναι κλεψίτυπα και αντίγραφα κατοχυρωμένου σήματος ή όχι.
- Με το πόρισμα του εκτιμητή-εμπειρογνώμονα το εκτιμώμενο αντικείμενο αποτελεί προϊόν παραποίησης και καταστρέφεται άμεσα από την αρχή που το δέσμευσε.
Επιπλέον, είναι απαραίτητη η θεσμοθέτηση ενός αποτελεσματικού μηχανισμού προστασίας του νόμιμου και οργανωμένου εμπορίου με την συνδρομή των 253 τοπικών Εμπορικών Συλλόγων για την πάταξη κάθε είδους διακίνησης προϊόντων παραεμπορίου, που παραβιάζει κατοχυρωμένα δικαιώματα εμπορικής, βιομηχανικής και πνευματικής ιδιοκτησίας.
Η υλοποίηση μιας συντονισμένης επιχείρησης «Ερμής» θα περιορίσει την παράνομη διακίνηση προϊόντων «μαϊμού» στην αγορά και θα δώσει ένα σαφές μήνυμα αλλά και ένα καθοριστικό πλήγμα στο οργανωμένο παρεμπόριο - υπαίθριο ή στεγασμένο. Παράλληλα, θα προστατεύσει αποτελεσματικά τους καταναλωτές από την αγορά ανέλεγκτων προϊόντων, αμφισβητούμενης ποιότητας και πολλές φορές επικίνδυνων για την υγεία και την ασφάλεια του καταναλωτικού κοινού.
Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει να προβλέπεται νομοθετικά η τοποθέτηση υπεύθυνων παρεμπορίου, οι οποίοι θα είναι εκπρόσωποι ή απλά μέλη των τοπικών Εμπορικών Συλλόγων από όπου και θα υποδεικνύονται, ενώ θα καταγράφονται στα τοπικά Επιμελητήρια ως "εμπειρογνώμονες παρεμπορίου".
Οι υπεύθυνοι -ελεγκτές πραγματογνώμονες- θα λαμβάνουν δωρεάν εκπαίδευση από τον εκπαιδευτικό φορέα της ΕΣΕΕ, το ΚΑΕΛΕ και θα αναλάβουν να παρατηρούν εμπορικές περιοχές πόλεων, ενώ στα μεγάλα αστικά κέντρα θα εποπτεύουν συγκεκριμένους εμπορικούς δρόμους. Στο σημείο της εκπαίδευσης πολύτιμη θα είναι και η συνδρομή στελεχών εταιριών επώνυμων προϊόντων. Σε κάθε περίπτωση εντοπισμού παράνομης δραστηριότητας, οι υπεύθυνοι θα απευθύνονται σ' ένα πενταψήφιο νούμερο στο οποίο θα αναφέρουν κάθε παραεμπορική δραστηριότητα.
Η ΕΣΕΕ με κάθε Ομοσπονδία της και Εμπορικό Σύλλογο τίθεται στη διάθεση του Υπουργείου Ανάπτυξης στην προσπάθεια απελευθέρωσης του νόμιμου ελληνικού εμπορίου, από την ομηρεία του παρεμπορίου. Είναι ανάγκη να υπάρξει με πρωτοβουλία του ΥΠΑΝ μία καλοσχεδιασμένη επιχείρηση διαρκείας για τη συνολική και αποτελεσματική αντιμετώπιση του τεράστιου αυτού προβλήματος…».
Η ΕΣΕΕ με αφορμή τη σημερινή συνάντηση είχε αποστείλει την παρακάτω επιστολή στον υπουργό κ. Κωστή Χατζηδάκη και τον υφυπουργό κ. Αθανάσιο Σκορδά.
«…Μια από τις πραγματικές μάστιγες που έχει να αντιμετωπίσει το ελληνικό εμπόριο με την συνδρομή της πολιτείας είναι το παραεμπόριο. Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, η παραβατική δραστηριότητά του υποβαθμίζει και αποδυναμώνει τις αγορές των ελληνικών πόλεων, στερεί πόρους από το κράτος και έσοδα από τους νόμιμους επιχειρηματίες, καθιστά τους εμπορικούς δρόμους μεγάλων αστικών κέντρων σε παζάρια χωρών της Μέσης Ανατολής, ενώ το εν λόγω φαινόμενο έχει απολήξεις σε πολλά πεδία της οικονομικής δραστηριότητας.
Σύμφωνα με την Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με «την προστασία των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας από τα Τελωνεία της Ε.Ε.», η Ελλάδα το 2009 δέσμευσε 21.990.722 τεμάχια προϊόντων απομιμήσεων. Αντίστοιχα, σύμφωνα με τα στοιχεία καταπολέμησης του παρεμπορίου από την ΕΛ.ΑΣ ο αριθμός των κατασχεθέντων ήταν 663.400 το 2010 και 770.583 το 2011. Ενώ από τις αρχές του χρόνου έως σήμερα έχουν κατασχεθεί 2,63 εκατ. προϊόντα μαϊμού από την ΕΛ.ΑΣ και τη Δημοτική Αστυνομία σε αποθήκες του κέντρου της Αθήνας και του Πειραιά. Αυτές οι διακυμάνσεις είναι ενδεικτικές του μεγέθους του προβλήματος, αλλά και της διεύρυνσής του εάν δεν προωθηθούν άμεσα μέτρα.
Η σύνδεση του παρεμπορίου με την παράνομη μετανάστευση, την εγκληματικότητα και το λαθρεμπόριο είναι ένα βήμα καταπολέμησής του, όμως θα πρέπει να αντιμετωπιστεί από τις πύλες εισόδου της χώρας μας μέχρι το κάθε σημείο προορισμού της εσωτερικής σκοτεινής διαδρομής του.
Εκ των πραγμάτων, η αντιμετώπιση των πολλαπλών προβλημάτων που γεννά το παρεμπόριο και η πάταξη της παραοικονομίας, η οποία το 2008 έφτασε τα 69 δις ευρώ και εκτιμάται στο 30% του ΑΕΠ της χώρας, συνιστά ένα ζήτημα κεφαλαιώδους σημασίας, ιδίως στην πολύ δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση που βρίσκεται το ελληνικό κράτος και αναζητά εναγωνίως πόρους. Σήμερα, λόγω της κρίσης, το ποσό των 69 δις μειώθηκε στα 52 δις, ενώ τα 25 δις του παρεμπορίου αναλογικά μειώθηκαν στα 20 δις ευρώ. Ο βασικός στόχος της Ελληνικής Πολιτείας παραμένει η είσπραξη διαφυγόντων φόρων και ΦΠΑ περίπου 20 δις ευρώ από την παραοικονομία, εκ των οποίων τα 6-8 δις ευρώ αφορούν στο παρεμπόριο. Τα χρήματα αυτά τα χρειάζονται και τα δικαιούνται τόσο τα καταστήματα του νόμιμου στεγασμένου εμπορίου όσο και τα Δημόσια Ταμεία.
Η ΕΣΕΕ ανέκαθεν αντιλαμβανόταν και εξακολουθεί να αντιλαμβάνεται το παρεμπόριο ως ένα πρόβλημα πρώτης γραμμής, το οποίο χρήζει αντιμετώπισης με ευρεία διαβούλευση και συνεργασία ανάμεσα στους αρμόδιους και ενδιαφερόμενους φορείς. Ωστόσο, η πολιτεία πρέπει εμπράκτως να δείξει ότι διαθέτει την πολιτική της βούληση να εφαρμόζει και όχι να διακηρύττει τους νόμους.
Χρειάζεται, λοιπόν, ένα τολμηρό επιτελικό σχέδιο κυρίως από πλευράς Υπουργείου Ανάπτυξης και Οικονομικών, το οποίο θα οργανώσει επιχειρησιακά, χωρίς επικαλυπτόμενες συναρμοδιότητες, την ΕΛ.ΑΣ, το ΣΔΟΕ, το Λιμενικό Σώμα και την Δημοτική Αστυνομία, ενώ με την συνδρομή όλων θα εκπαιδεύσει ακόμα και ιδιώτες ελεγκτές-πραγματογνώμονες να διαχειριστούν αποτελεσματικά τέτοιου είδους ιδιαίτερες καταστάσεις.
Σχετικά με τα άμεσα μέτρα που επιβάλλεται να ληφθούν για τη διασφάλιση του εισοδήματος του καταναλωτή και του μικρομεσαίου επιχειρηματία, από το παρεμπόριο πρέπει να υπάρξουν τρεις ταυτόχρονες ενέργειες:
- Αποτελεσματικότερος έλεγχος στα τελωνεία κατά την είσοδο των προϊόντων παρεμπορίου στη χώρα μας με την εγκατάσταση ειδικών μηχανημάτων x-ray scanners στα μεγάλα λιμάνια και όλες τις συνοριακές πύλες.
- Διενέργεια αυστηρών ελέγχων στις αποθήκες όπου συγκεντρώνονται αυτά τα εμπορεύματα, καθώς και στο δίκτυο πώλησης όσων προμηθεύουν τους παράνομους μικροπωλητές, στα πεζοδρόμια, τους δρόμους, τις πλατείες, τα λιμάνια και τα νησιά πριν φθάσουν στον τελικό καταναλωτή.
- Απλοποίηση των διαδικασιών της ήδη υπάρχουσας νομοθεσίας που προβλέπει την καταστροφή αυτών των προϊόντων, με ρίψη σε κάδους απορριμμάτων και εκτεταμένη χρήση του σπρέι ανεξίτηλου χρώματος από τη δημοτική αστυνομία, το ΛΣ και φυσικά την ΕΛΑΣ.
Όσον αφορά τα προϊόντα λαθρεμπορίου και απομίμησης που εντοπίζονται σε αποθήκες και ράφια καταστημάτων, η ΕΣΕΕ έχει καταθέσει τις προτάσεις της και συγκεκριμένα:
- Την αυτεπάγγελτη δέσμευση των παραποιημένων προϊόντων από τις αρμόδιες αρχές.
- Την εκπαίδευση ορκωτών εκτιμητών, το οποίο θα εκτιμά τα δεσμευμένα προϊόντα και θα αποφαίνεται εάν αυτά είναι κλεψίτυπα και αντίγραφα κατοχυρωμένου σήματος ή όχι.
- Με το πόρισμα του εκτιμητή-εμπειρογνώμονα το εκτιμώμενο αντικείμενο αποτελεί προϊόν παραποίησης και καταστρέφεται άμεσα από την αρχή που το δέσμευσε.
Επιπλέον, είναι απαραίτητη η θεσμοθέτηση ενός αποτελεσματικού μηχανισμού προστασίας του νόμιμου και οργανωμένου εμπορίου με την συνδρομή των 253 τοπικών Εμπορικών Συλλόγων για την πάταξη κάθε είδους διακίνησης προϊόντων παραεμπορίου, που παραβιάζει κατοχυρωμένα δικαιώματα εμπορικής, βιομηχανικής και πνευματικής ιδιοκτησίας.
Η υλοποίηση μιας συντονισμένης επιχείρησης «Ερμής» θα περιορίσει την παράνομη διακίνηση προϊόντων «μαϊμού» στην αγορά και θα δώσει ένα σαφές μήνυμα αλλά και ένα καθοριστικό πλήγμα στο οργανωμένο παρεμπόριο - υπαίθριο ή στεγασμένο. Παράλληλα, θα προστατεύσει αποτελεσματικά τους καταναλωτές από την αγορά ανέλεγκτων προϊόντων, αμφισβητούμενης ποιότητας και πολλές φορές επικίνδυνων για την υγεία και την ασφάλεια του καταναλωτικού κοινού.
Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει να προβλέπεται νομοθετικά η τοποθέτηση υπεύθυνων παρεμπορίου, οι οποίοι θα είναι εκπρόσωποι ή απλά μέλη των τοπικών Εμπορικών Συλλόγων από όπου και θα υποδεικνύονται, ενώ θα καταγράφονται στα τοπικά Επιμελητήρια ως "εμπειρογνώμονες παρεμπορίου".
Οι υπεύθυνοι -ελεγκτές πραγματογνώμονες- θα λαμβάνουν δωρεάν εκπαίδευση από τον εκπαιδευτικό φορέα της ΕΣΕΕ, το ΚΑΕΛΕ και θα αναλάβουν να παρατηρούν εμπορικές περιοχές πόλεων, ενώ στα μεγάλα αστικά κέντρα θα εποπτεύουν συγκεκριμένους εμπορικούς δρόμους. Στο σημείο της εκπαίδευσης πολύτιμη θα είναι και η συνδρομή στελεχών εταιριών επώνυμων προϊόντων. Σε κάθε περίπτωση εντοπισμού παράνομης δραστηριότητας, οι υπεύθυνοι θα απευθύνονται σ' ένα πενταψήφιο νούμερο στο οποίο θα αναφέρουν κάθε παραεμπορική δραστηριότητα.
Η ΕΣΕΕ με κάθε Ομοσπονδία της και Εμπορικό Σύλλογο τίθεται στη διάθεση του Υπουργείου Ανάπτυξης στην προσπάθεια απελευθέρωσης του νόμιμου ελληνικού εμπορίου, από την ομηρεία του παρεμπορίου. Είναι ανάγκη να υπάρξει με πρωτοβουλία του ΥΠΑΝ μία καλοσχεδιασμένη επιχείρηση διαρκείας για τη συνολική και αποτελεσματική αντιμετώπιση του τεράστιου αυτού προβλήματος…».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.