Στις 19/07/2011 στην ολομέλεια της Βουλής, συζητήθηκε το νομοσχέδιο «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις» όπου εισηγητής ορίστηκε ο Βουλευτής Θεόδωρος Παραστατίδης. Στην ομιλία του αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα αναβάθμισης του ΣΕΠΕ σε μια περίοδο κρίσης, όπως αυτή που διανύει η χώρα μας. Αναφέρθηκε και στις άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και τη στήριξη τους.
Η ομιλία έχει ως εξής:
Η ομιλία έχει ως εξής:
Συζητούμε σήμερα ένα σημαντικό Νομοσχέδιο την «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις».
Κοινή διαπίστωση όλων είναι πως σε περιόδους κρίσης όπως αυτή που διανύει η χώρα μας, οι συνθήκες στην αγορά εργασίας μεταβάλλονται συνεχώς.
Οι παραβιάσεις στην εργατική νομοθεσία πολλαπλασιάζονται, καθιστώντας εντονότερη την ανάγκη ενίσχυσης των μηχανισμών ελέγχου για την προστασία των εργαζομένων από αυθαιρεσίες της εργοδοσίας.
Το σχέδιο νόμου το οποίο συζητούμε σήμερα, περιλαμβάνει σημαντικές ρυθμίσεις, που καταγράφονται σε τρεις κυρίως ξεχωριστές ενότητες :
Στην πρώτη ενότητα περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις που αφορούν την αναμόρφωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας.
Στην δεύτερη, Ασφαλιστικές Ρυθμίσεις, συμπληρωματικές του ασφαλιστικού νόμου 3863/2010 και στην τρίτη ενότητα περιλαμβάνονται οι λοιπές διατάξεις.
Βασικές προτεραιότητες του σημερινού νομοσχεδίου είναι :
- Η προώθηση πολιτικών απασχόλησης και η συγκράτηση του ποσοστού ανεργίας.
- Η διασφάλιση της βιωσιμότητας των ασφαλιστικών ταμείων και η ένταξη και προστασία των ανέργων, των ατόμων με αναπηρία και των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού.
Οι προτεραιότητες αυτές υλοποιούνται :
- Με την προώθηση προγραμμάτων για την διατήρηση και δημιουργία θέσεων εργασίας.
- Με την βελτίωση της εισπραξιμότητας των οφειλών από τα ασφαλιστικά ταμεία.
- Και με την καλύτερη στόχευση των κοινωνικών επιδομάτων και παροχών.
Η υπηρεσία παρακολούθησης και ελέγχου εφαρμογής εργατικής νομοθεσίας σε όλες τις χώρες είναι η επιθεώρηση εργασίας.
Ιδιαίτερα, σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, όπως αυτές στις οποίες βρίσκεται η χώρα μας, το Σώμα Επιθεώρησης εργασίας αναδεικνύεται ως καθοριστικό εργαλείο για την εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας, την προάσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων και την προστασία της ασφάλειας και υγείας των εργαζομένων.
Οι Έλληνες εργαζόμενοι, είναι σίγουρο πως με δυσπιστία θα αποδεχθούν τα μέτρα αυτά, διότι και στο παρελθόν έχουν εξαγγελθεί μέτρα τα οποία δεν εύρισκαν εφαρμογή στους εργασιακούς χώρους.
Έτσι, σήμερα περισσότερο από ποτέ, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη ύπαρξης ενός σύγχρονου, υγιούς και αποτελεσματικού μηχανισμού.
Υπό αυτές τις συνθήκες, το νομοσχέδιο αναβαθμίζει το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, σ΄ένα αποτελεσματικό και ευέλικτο διοικητικά, λειτουργικά και οικονομικά σχήμα, ενταγμένο στην σύγχρονη ψηφιακή εποχή, ώστε να έχει την δυνατότητα να ανταποκρίνεται άμεσα στις απαιτήσεις της καθημερινότητας.
Αυτό θα μπορεί να αποτελέσει, έναν σημαντικό ρυθμιστικό παράγοντα για την εξυγίανση της αγοράς εργασίας, την εκρίζωση κάθε αρνητικής συμπεριφοράς και αντίληψης του παρελθόντος και την εγκαθίδρυση γερών θεμελίων για το μέλλον, καθιστώντας την επιθεώρηση εργασίας πιο αξιόμαχη και άρτια στελεχωμένη, με πλήρη τεχνολογική υποστήριξη και εξειδικευμένο προσωπικό.
Ο στόχος της νομοθετικής πρωτοβουλίας για την αναβάθμιση του ΣΕΠΕ, είναι η δημιουργία ενός ενιαίου, ισχυρού και σύγχρονου ελεγκτικού μηχανισμού.
Ο μηχανισμός αυτός θα βρίσκεται στην υπηρεσία του πολίτη ανά πάσα στιγμή και θα παρέχει στην κοινωνία ασφαλιστικές δικλίδες, προς όφελος του Ελληνικού λαού.
Οι αλλαγές που προτείνονται μέσα από το σημερινό Νομοσχέδιο και περιλαμβάνονται στην πρώτη ενότητα είναι :
Η Σύσταση του ΣΕΠΕ και η Ενίσχυση του Ελεγκτικού του Έργου, όπου το ΣΕΠΕ ελέγχει όλες τις επιχειρήσεις για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας.
Ελέγχει την εφαρμογή των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας και την ανασφάλιστη εργασία.
Η Ενίσχυση του Συμφιλιωτικού ρόλου, όπου το ΣΕΠΕ αναλαμβάνει την επίλυση ατομικών και συλλογικών διαφορών, με στόχο να επιλύονται εξωδικαστικά, όσο το δυνατόν περισσότερες εργατικές διαφορές.
Στο νέο ΣΕΠΕ προβλέπεται η Αναδιοργάνωση υπηρεσιών σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο.
Η Δημιουργία αυτοτελούς γραφείου για την ενημέρωση των πολιτών και την αξιολόγηση και διαχείριση των καταγγελιών. Συστήνεται ομάδα ετοιμότητας για άμεση επέμβαση επί 24ώρου βάσεως.
Ενισχύεται ο ρόλος των κοινωνικών εταίρων σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο.
Προβλέπονται αυστηρά πρόστιμα για τους παραβάτες που φθάνουν μέχρι και την αναστολή της λειτουργίας μιας επιχειρήσεις.
Στο Νομοσχέδιο αυτό, προτείνεται η θεσμοθέτηση της κάρτας εργασίας, που δίνει τη δυνατότητα στο ΣΕΠΕ και στο ΙΚΑ, να ελέγχουν με ηλεκτρονικό και σύγχρονο τρόπο την ασφαλιστική κάλυψη των εργαζομένων, το ωράριο εργασίας κλπ.
Στόχος είναι ο έλεγχος της αδήλωτης εργασίας και η αύξηση των εσόδων των ταμείων. Παρέχεται ουσιαστικό κίνητρο στις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους για την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου με μείωση των εισφορών κατά 10% από 1/7/2011.
Προβλέπεται η λειτουργία κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, στο οποίο έχουν άμεση πρόσβαση το ΣΕΠΕ, το ΙΚΑ και ο ΟΑΕΔ για την διασταύρωση στοιχείων και την αποτελεσματική λειτουργία.
Οι αλλαγές που προτείνονται και περιλαμβάνονται στην δεύτερη ενότητα αφορούν Ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης.
Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση με τον νόμο 3863/2010, έβαλε τις βάσεις, για την διασφάλιση της βιωσιμότητας και την αποτελεσματικότητα του ασφαλιστικού συστήματος, προασπίζοντας τις αρχές της κοινωνικής δικαιοσύνης.
Πρέπει εδώ να επισημάνω ότι προηγήθηκε ευρύτατος διάλογος με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς.
Οι στρεβλώσεις και οι άστοχες παρεμβάσεις είχαν οδηγήσει συνολικά το σύστημα σ΄ένα αδιέξοδο.
Στις κρίσιμες και δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες, που αντιμετωπίζει η χώρα, ο κίνδυνος πλήρους κατάρρευσης ήταν άμεσος.
Με τις ρυθμίσεις του παρόντος Σχεδίου Νόμου, που είναι αναγκαίες γιατί υπάρχουν εκκρεμότητες, χρειάζεται ένα προστατευτικό πλαίσιο, που θα λειτουργήσει ως ενισχυμένος δείκτης ασφαλείας για ευπαθείς ομάδες.
Είναι η κατηγορία εκείνη των συμπολιτών μας που πλήττονται περισσότερο από την οικονομική κρίση, όπως για παράδειγμα οι άνεργοι.Έτσι θέτουμε σε νέα, δικαιότερη, διαφανέστερη και πιο ολοκληρωμένη βάση, τα ζητήματα προστασίας των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού :
Με την κάλυψη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης ανέργων και άλλων ευπαθών ομάδων.
Με την προστασία της μητρότητας, αφού διευρύνεται ο χρόνος προστασίας από 12 σε 18 μήνες από τον τοκετό, έτσι ώστε να μην απολύονται μετά την εξάμηνη άδεια που λαμβάνουν.
Με τον έλεγχο και την υποστήριξη της ίσης μεταχείρισης.
Και με την ρύθμιση για την χορήγηση του ΕΚΑΣ.
Σ’ αυτό το σημείο θα ήθελα να διευκρινίσω και να τονίσω, επειδή πολλά ειπώθηκαν και γράφτηκαν, όπως για παράδειγμα ότι μειώνονται ακόμη και κόβονται οι συντάξεις, πως δεν ισχύει κάτι τέτοιο.
Πρέπει να επισημάνω πως στο νομοσχέδιο αυτό δεν προβλέπονται αυστηρότερα κριτήρια για τη χορήγηση του ΕΚΑΣ, αλλά αντίθετα διορθώνονται οι στρεβλώσεις, με την εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων, αλλά και την προϋπόθεση μόνιμης διαμονής στην Ελλάδα.
Έτσι, αντιμετωπίζεται ένα πρόβλημα καταστρατήγησης του αρχικού νόμου, με την δικαιότερη κατανομή των πόρων και την ενίσχυση χαμηλοσυνταξιούχων που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη.
Σας αναφέρω ορισμένα παραδείγματα για να γίνουν κατανοητές οι στρεβλώσεις του σημερινού συστήματος χορήγησης του ΕΚΑΣ.
Συνταξιούχος με εισόδημα 7000 E = 230Ε ΕΚΑΣ.
Συνταξιούχος με εισόδημα 8000 E = 57Ε ΕΚΑΣ.
Συνταξιούχος με εισόδημα 8000 E και εισόδημα 30.000Ε από άλλες πηγές = 57Ε ΕΚΑΣ.
Και ερωτώ :
Είναι δίκαιο αυτό ;
Είναι δίκαιο επίσης να παίρνει ΕΚΑΣ κάποιος που δεν διαμένει μόνιμα στην Ελλάδα;
Όλα αυτά διορθώνονται με το νέο νομοσχέδιο. Επομένως όλοι αυτοί που διασπείρουν ψευδή στοιχεία για να δημιουργήσουν φόβο και ανασφάλεια κυρίως στους χαμηλοσυνταξιούχους, θέλω να πιστεύω πως το κάνουν από άγνοια και όχι εκ του πονηρού.
Αν και εγώ προσωπικά δεν το αποκλείω και αυτό. Θα τόνιζα μάλιστα ότι όχι μόνο δεν περιορίζεται ο αριθμός των δικαιούχων, αλλά διευρύνεται κατά 70 με 80 χιλιάδες περίπου.
Με το νομοσχέδιο αυτό :
- Γίνεται σημαντική παρέμβαση στα άτομα με αναπηρία, που υποστηρίζονται και ενισχύονται, δίνοντας την δυνατότητα συνταξιοδότησης Γονέων, Συζύγων και Αδελφούς αυτών.
- Θεσμοθετείται επιπλέον η δυνατότητα συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας για τους ελεύθερους επαγγελματίες, χωρίς υποχρεωτική διακοπή της επαγγελματικής δραστηριότητας.
- Διασφαλίζεται η ταχύτερη έκδοση συντάξεων και διευκρινίζονται οι προϋποθέσεις για την θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος για κάθε κατηγορία ασφαλισμένων.
- Εντάσσονται όλοι οι υπάλληλοι του δημοσίου, ανεξάρτητα από το είδος εργασιακής τους σχέσης στο Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων, δίνοντας ανάσα στο ταμείο αλλά και δικαίωμα στην λήψη εφ’ άπαξ αποζημίωσης.
- Ενισχύεται ο ρόλος του ΟΑΕΔ για την αντιμετώπιση της ανεργίας, τόσο με την κατάρτιση νέων προγραμμάτων όσο και με την αναδιάταξη και αξιοποίηση του προσωπικού του.
- Η αναγνώριση πλασματικού χρόνου γίνεται με τις ίδιες προϋποθέσεις και για τον άνδρα και για την γυναίκα.
Διευκρινίζεται με ρητή διάταξη η αναγνώριση των νέων πλασματικών χρόνων που θεσμοθετήθηκαν με τον ασφαλιστικό νόμο 3863/2010.
Το νομοσχέδιο αυτό ρυθμίζει θέματα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά εργαζομένων και επαγγελματιών διαφόρων κατηγοριών που αφορούν τα ταμεία ΟΑΕΕ – ΕΤΑΑ – ΤΣΑ –ΙΚΑ ΕΤΑΜ – ΤΣΑΙ –ΤΜΕΔΕ κ.α. καθώς και ρυθμίσεις σε διάφορα θέματα ΟΑΕΔ.
Στην Τρίτη ενότητα περιλαμβάνονται οι λοιπές διατάξεις, όπου ρυθμίζονται διάφορα θέματα όπως :
-Η διαδικασία αναγνώρισης χρόνου υπαλλήλων των ΟΤΑ στην επικουρική ασφάλιση και πρόνοια.
- Η υπαγωγή στον κλάδο ασθένειας της ασφάλισης του ΙΚΑ ΕΤΑΜ, των ανασφάλιστων ανέργων άλλου φορέα που παρακολουθούν προγράμματα του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.
- Η κατάργηση του Παρατηρητηρίου Απασχόλησης Ερευνητικής Πληροφορικής ( ΠΑΕΠ ΑΕ ) και την Επαγγελματική Κατάρτιση (ΕΚΑ ΑΕ) και συστήνεται νέο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού» (ΕΙΕΑΔ), το οποίο θα λειτουργεί σαν συμβουλευτικό όργανο του Υπ. Εργασίας.
Και τέλος την κατάργηση των κέντρων εργαζόμενης νεότητας.
Αυτό που θα ήθελα να τονίσω είναι, πως όλες οι ρυθμίσεις που προβλέπονται στο νομοσχέδιο αυτό, επιλύουν χρόνια προβλήματα, είναι συμβατές με το πρόγραμμα σταθερότητας και κυρίως δεν ανατρέπουν τον οικονομικό σχεδιασμό και προγραμματισμό του ασφαλιστικού συστήματος.
Και εδώ οφείλουμε να επαινέσουμε, την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, για την πολύ μεγάλη και επίπονη προσπάθεια που κατέβαλε για την διαμόρφωση αυτού του νομοσχεδίου.
Ένα Νομοσχέδιο που προσλαμβάνει ακόμα μεγαλύτερη αξία εάν λάβουμε υπόψη τις σημερινές οικονομικές συνθήκες που βρίσκεται η χώρα μας.
Γιαυτό σας καλώ όλους να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και να στηρίξουμε αυτό το νομοσχέδιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.