Act Business Center

Act Business Center

Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2022

Σύντροφοι είστε μεγάλοι μαλ-κες

Κείμενο: Όμηρος Ταχμαζίδης*
Θεωρώ δεδομένη την πολυσημία της λέξεως μαλάκας στην ελληνική. (Ο αυτόματος διορθωτής του υπολογιστή είναι κομμάτι πουριτανός και υπογραμμίζει με κόκκινο, δηλαδή δεν αναγνωρίζει ως ορθή τη λέξη). Κάτι που συμβαίνει με αντίστοιχες λέξεις και σε άλλες γλώσσες, π.χ. η λέξη bullshit στα αγγλικά των Ηνωμένων Πολιτειών. Στη συνέχεια θα κάνω χρήση, ενδεχομένως και κατάχρηση, της σημειολογικής ευρυχωρίας της συγκεκριμένης λέξεως και των διαφόρων συνδηλώσεών της ανά περίπτωση. Αφήνω, κατά τα άλλα, στους πιο ειδικούς, γλωσσολόγους και γλωσσοφιλοσόφους, να βαθυβολιστούν στη συγκεκριμένη συνάφεια.

Στο θέμα μας: το Ίδρυμα Κοινωνικών Ερευνών Δημήτρης Μπάτσης ανακοίνωσε μια επιστημονική ημερίδα με θέμα “Ανάπτυξη ή αποανάπτυξη” στο Ηράκλειο της Κρήτης για το Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2022. Αν κρίνω από τη θεματολογία και τους τίτλους των εισηγήσεων, πρόκειται για εκδήλωση με γενικότερο, αλλά και ιδιαίτερο ενδιαφέρον, διότι συνδέεται άμεσα με την σύγχρονη πραγματικότητα και τα οικονομικά, πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα της επικαιρότητας.

Στην εκδήλωση, όπως πληροφορήθηκα από τους διοργανωτές, κλήθηκαν να παραστούν και εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων της περιοχής, της τοπικής αυτοδιοίκησης και οι βουλευτές των κομμάτων του νομού Ηρακλείου. Η ημερομηνία και το περιεχόμενο της ημερίδας είχε ανακοινωθεί από πολύ καιρό και εγκαίρως ακολούθησε και η δια του τοπικού τύπου ανακοίνωση της επιστημονικής ημερίδας και του περιεχομένου της.

Και, ω του θαύματος, αμέσως με τη δημοσιοποίηση της ημερίδας του Ιδρύματος Δημήτρης Μπάτσης, ανακοίνωσε δημοσίως η Νομαρχική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου “ημερίδα” (sic!) για την ίδια ημέρα και την ίδια ώρα στην ίδια περιοχή της πόλης με τους πρώην υπουργούς Έφη Αχτσιόγλου και Χρίστο Σπίρτζη. Η “ημερίδα” του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης υποτίθεται ότι διοργανώθηκε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων “Δικαιοσύνη παντού”, που “τρέχει” το συγκεκριμένο κόμμα σε όλη την Ελλάδα.

Σύντροφοι είστε μεγάλοι μαλάκες. Χωρίς συμπάθειο. Αν και οι διοργανωτές, προς κάποιους έχω άμεση πρόσβαση, εξακολουθούν να επιμένουν, με την ευγένεια ή την αφέλεια που τους χαρακτηρίζει, ότι κάποιο λάθος θα έγινε και άλλα διάφορα περί κακής σύμπτωσης. Εγώ, ωστόσο, επιμένω: σύντροφοι είστε μεγάλοι μαλάκες.

Ας πάρουμε κάποια πράγματα από την αρχή. Αρχικώς ορισμένα για τον Δημήτρη Μπάτση. Αν θέλει να αναζητήσει κάποιος πληροφορίες στο Διαδίκτυο στο λήμμα Δημήτρης Μπάτσης, θα έλθει αντιμέτωπος με μια σκληρή πραγματικότητα, -στοιχείο που εντόπισα εδώ και χρόνια-, η οποία σχετίζεται, υπό κάποια έννοια, και με τον ισχυρισμό μου “είστε μαλάκες”. Στην Wikipedia δεν υφίσταται λήμμα Δημήτρης Μπάτσης. Και σαν να μην έφτανε αυτό το κενό, υπάρχει το υποκατάστατό του, ένα εκτεταμένο κείμενο στην metapedia, την διεθνή (αρχική προέλευση από την Σουηδία) περιθωριακή νεοναζιστική εκδοχή της Wikipedia, στην ελληνική της εκδοχή. Απότοκο της συστηματικής δουλειάς που έκαναν οι “χρυσαυγίτες” και άλλοι νεοναζί και φασίστες για χρόνια. Κάποιοι θα έπρεπε να αισθάνονται “πολύ μαλάκες”! 

Η ελληνική εκδοχή της metapedia για κάποιο χρονικό διάστημα ήταν η δεύτερη σε δραστηριότητα και αναρτήσεις νέων λημμάτων (μετά από εκείνη της Ουγγαρίας) σε παγκόσμια κλίμακα. Οι νεοναζί λυμαίνονταν τα κενά και την αδιαφορία, όλων των διαδικτυακών ακτιβιστών της Αριστεράς, του όλου φάσματος, από τις κεντροαριστερές έως τις ακροαριστερές αντικοινοβουλευτικές εκδοχές της. Στην περίπτωση του Δημήτρη Μπάτση τα πράγματα είναι ακόμη πιο κραυγαλέα εφόσον πρόκειται για έναν γνωστό μαρξιστή επιστήμονα και στέλεχος του ΚΚΕ, ο οποίος δικάστηκε και καταδικάστηκε σε θάνατο μαζί με τον Νίκο Μπελογιάννη. Για τον τελευταίο υπάρχει το σχετικό λήμμα με εκτενείς αναφορές στην Wikipedia, για τον Δημήτρη Μπάτση θα πρέπει να αρκεστεί όποιος/όποια αναζητά πρόχειρα στοιχεία να προσφύγει στην εκδοχή της ναζιστικής metapedia, με ότι συνεπάγεται αυτό για την ποιότητα των αναφορών.

Ο Δημήτρης Μπάτσης υπήρξε σημαντικός μαρξιστής επιστήμονας, συγγραφέας του ογκώδους συγγράμματος “Η βαριά βιομηχανία στην Ελλάδα”. Πρόκειται ουσιαστικά για την πρώτη συστηματική και σε βάθος μελέτη για την εκβιομηχάνιση της χώρας, προβληματισμοί που είχαν αρχίσει στο πλαίσιο του ΕΑΜ, κατά τη περίοδο της τριπλής Κατοχής. Το έργο διαθέτει ακόμη και σήμερα την αξία του, είναι επίκαιρο, πέρα από το στενό μεθοδολογικό πλαίσιο του μαρξισμού εκείνης της εποχής και της εκδοχής που εξέφραζε ο Δημήτρης Μπάτσης.

Το Ίδρυμα Δημήτρης Μπάτσης ενεργό εδώ και χρόνια, παρουσιάζει κάποια κινητικότητα, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν παρόμοιοι επιστημονικοί φορείς στον ελλαδικό χώρο. Και παρά την επωνυμία του που το συνδέει άμεσα με την μαρξιστική-λενινιστική παράδοση του ΚΚΕ φαίνεται ότι ακολουθεί μια πολιτική ανοικτών αριστερών οριζόντων σε ζητήματα επιστημονικής έρευνας. Αυτήν την περίοδο πρόεδρός του είναι ο Γρηγόρης Ζαρωτιάδης, καθηγητής Οικονομικών και κοσμήτορας της σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Κατά κακή σύμπτωση ο εν λόγω επιστήμονας, ο οποίος θα είναι παρών στις εργασίες της ημερίδας στο Ηράκλειο, τυγχάνει να είναι και πρόεδρος πολιτικού κόμματος, της ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ (www.sopro.gr), το οποίο έχει δηλώσει ότι θα συμμετέχει στις επόμενες εκλογές με την συνεργασία “ΜΑΖΙ”, “συνασπισμός” κομμάτων κατά την ορολογία του Αρείου Πάγου, η οποία συγκροτείται από τα κόμματα ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ, Ε.ΔΗ.Κ και ΠΡΑΣΙΝΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ. Μια πολιτική συμμαχία, τρόπω τινά, ανταγωνιστική προς τον ΣΥΡΙΖΑ.

Συμπτώσεις; Ένα από τα χαρακτηριστικά του μαλάκα είναι η κουτοπονηριά. Γνωρίζει από πείρα ότι είτε η ευγένεια είτε η καλή προαίρεση δεν θα επιτρέψουν στον θιγόμενο να αντιδράσει. Και επενδύει σε αυτό. Στην δική μας περίπτωση: είναι βέβαιος ότι οι επιστήμονες λόγω θέσεως και αδυναμίας θα καταπιούν αμάσητη την αθλιότητα. Σταλινικής κοπής κυνική αθλιότητα και απότοκο μιας εμπεδωμένης ιστορικά και πρακτικά-κομματικά αντίληψης πολιτικής συμπεριφοράς. Ο μαλάκας είναι δομικό στοιχείο μιας τέτοιας αντίληψης και πρακτικής.

Δεν μπορούν, λοιπόν, να διατείνονται για “Δικαιοσύνη παντού”, όσοι δε σέβονται το δικαίωμα ίσης και δίκαιης πρόσβασης στη δημοσιότητα των άλλων. Η δικαιοσύνη κατακτάται λέξη τη λέξη, άκουσμα το άκουσμα, σκέψη τη σκέψη, δράση τη δράση. Αλλά εσείς σύντροφοι φαίνεται ότι απεχθάνεστε τη θεωρία (και τις αναγκαίες ελευθερίες και δυνατότητες διάχυσής της στην κοινωνία), προϋπόθεση όλων των παραπάνω. Μισείτε εμπράκτως τη γνώση. Περί αυτού πρόκειται. Αλλά δεν τολμάτε να το ξεστομίσετε, γιατί συγχρόνως θέλετε να σας περιβάλλει και μια αύρα του πρωτοποριακού. Ωστόσο φαίνεται και σε αυτή την περίπτωση της χρονικής σύμπτωσης των δύο εκδηλώσεων, με δική σας υπαιτιότητα (εσκεμμένη επιλογή) και με την ανακοίνωση “ημερίδας”(sic!) με τους δύο πρώην υπουργούς.

Είναι ολοφάνερο ότι θέλετε να πνίξετε μέσα στο βουητό και το θόρυβο μιας κομματικής συγκέντρωσης εκείνη την φωνή που θα ενδιέφερε άμεσα το σύνολο της κρητικής και ελληνικής κοινωνίας: τη φωνή της επιστήμης. Και τούτο από την πολιτική και κομματική σας ανασφάλεια, μήπως και πριμοδοτηθούν πολιτικά άλλοι πολιτικοί φορείς. Πρόκειται για πρακτικές φίμωσης του αντιπάλου μέσω αντιπερισπασμών, για μια πρακτική περιμάνδρωσης του κόσμου. Αλλά είναι αυτές οι ετερόδοξες φωνές που μπορούν να σηκώσουν ένα σημαντικό μέρος του βάρους της αντιπαράθεσης με την αθλιότητα της κυβέρνησης Μητσοτάκη και των ιδεολογικών στηριγμάτων της. Είναι ζήτημα ηγεμονίας για όλο το χώρο των δημοκρατικών δυνάμεων της χώρας. Και όποιος δεν το καταλαβαίνει αυτό, είναι απλώς μαλάκας.

* Ο Όμηρος Ταχμαζίδης είναι οργανωτικός γραμματέας της ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.