Act Business Center

Act Business Center

Τρίτη 1 Ιουνίου 2021

Πηγή έμπνευσης οι Γυναίκες της Επανάστασης


Πρωτότυπη σε σύλληψη, καλλιτεχνική, με καινοτόμα στριφώματα στον ιστορικό λόγο και στην μετεξέλιξη της ιστορίας της τέχνης, χαρακτηρίστηκε η σύμπραξη του Δήμου Κιλκίς, της Επιτροπής Ισότητας και του Τμήματος Δημιουργικού Σχεδιασμού και Ένδυσης για τα 200χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης, οριοθετημένη στη θηλυκή της οπτική.

Μέσα από τις γραμμές της γυναικείας αθέατης, τις περισσότερες φορές, παρουσίας στον Αγώνα για την Ανεξαρτησία επιχειρήθηκε η σύγχρονη προβολή της Επανάστασης στη μόδα, όπως την εμπνεύστηκαν οι τελειόφοιτοι του μοναδικού στο είδος του εκπαιδευτικού ιδρύματος που έχει την έδρα του στο Κιλκίς και την μορφοποίησαν με τις ενδυματολογικές προτάσεις τους

Ο γυναίκες της Επανάστασης έμειναν στην άκρη της ιστορίας. Περιθωριοποιημένες, σαν σκιές που η ιστοριογραφία πέρασε από δίπλα τους, αλλά το λυχνάρι της δεν φώτισε τη μορφή και τη συμβολή τους στον αγώνα της Ελληνικής Ανεξαρτησίας επισήμανε χαιρετίζοντας τη διαδικτυακή εκδήλωση της περασμένης Παρασκευής η Πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας του Δήμου Κιλκίς Μαρία Μασμανίδου – Τσάβαλου δίνοντας το βήμα στην ιστορικό Βασιλική Λάζου να σκιαγραφήσει το προφίλ των γυναικών εν πολέμω. 

Με την παραδοχή ότι ο πόλεμος είναι ανδρική υπόθεση και οι γυναίκες είναι αναλώσιμες, αποτελώντας ουσιαστικά μαζί με τα παιδιά και τους ηλικιωμένους τον αδύναμο κρίκο των πολεμικών συγκρούσεων, η προσκεκλημένη ομιλήτρια τόνισε ότι οι γυναίκες στον καιρό του Αγώνα άφησαν ελάχιστα τεκμήρια για τη ζωή τους. 

Το πυκνό δίχτυ των περιοριστικών κανόνων επέβαλε τον αναγκαστικό εγκλεισμό τους στο σπίτι χωρίς κανένα μορφωτικό εφόδιο και οι διασωθείσες πληροφορίες για τη ζωή τους, την κοινωνική τους θέση, τη συμμετοχή τους στον πόλεμο βοηθώντας στην κατασκευή των πολεμοφοδίων, στην περίθαλψη των τραυματιών με αυτοσχέδια φάρμακα και επιδέσμους, αλιεύονται στα απομνημονεύματα των αγωνιστών του 1821 και στις διηγήσεις των περιηγητών του φιλελληνικού ρομαντισμού για το μαρτύριο και τις θυσίες των Ελληνίδων γυναικών για την ελευθερία του γένους στα πρόσωπα της Μπουμπουλίνας και της Μαυρογένους που συγκινούσαν την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη. 

Στον κατάλογο των ηρωικών επιτευγμάτων καταγράφεται η θυσία των γυναικών του Ζαλόγγου και η ένοπλη σύγκρουση των γυναικών της Μάνης που έδιωξαν τα στρατεύματα του Ιμπραήμ.

Η ενδυματολόγος- σχεδιάστρια μόδας και λέκτορας του Τμήματος Δημιουργικού Σχεδιασμού και Ένδυσης του ΔΙΠΑΕ Βενετία Κουτσού επικεντρώθηκε στην οργανωμένη έρευνα των τελειοφοίτων του Τμήματος με βασικά υλικά τα ρούχα της επαναστατικής εποχής, το συμβολισμό των χρωμάτων και των επιμέρους ενδυματολογικών λεπτομερειών που αποδόθηκαν με τις ‘’Μικρές Ιστορίες Επανάστασης’’, όπως τιτλοφορείται η έκθεση ενδύματος των φοιτητών, στο σήμερα.

Η φουστανέλα με τις πτυχώσεις του αίματος της θυσίας μετεξελίχθηκε στην πρόταση ‘’Οι Ματωμένες’’’ του Θανάση Βασιλειάδη. Το μαύρο χρώμα που παραπέμπει σε πένθος, στο μπαρούτι και στον καπνό καθόρισε την ενδυματολογική πρόταση της Ηρούς Κεμεντζεσίδου. Οι ναυτικοί κόμποι και οι αλυσίδες της σκλαβιάς προσέδωσαν άλλη όψη στο φόρεμα που έφτιαξε η Κατερίνα Δημητρακοπούλου επηρεαζόμενη από την Μπουμπουλίνα. 

Από τη Ναυμαχία του Ναυαρίνου άντλησε την ιδέα του γαλάζιου ενδύματος η Μαρία Καπουράνη. Η Έλενα Τσαλικίδου εμπνεύστηκε από την ενδυμασία της Βασιλικής της γυναίκας του Αλή Πασά με τα μεταξωτά κεντήματα και τα ηπειρώτικα γιλέκα ενώ ο Κωνσταντίνος Λυκούδης χρησιμοποίησε το γκρι τη πέτρας και διαμόρφωσε μια ασύμμετρη σιλουέτα στο ένδυμα που εμπνεύσθηκε από το χορό του Ζαλόγου. 

Η Ελένη Παλιοχωρίτη – Μαϊκάντη επένδυσε την ενδυματολογική της άποψη στο υπόλευκο και στο χρυσαφί χρώμα από τους πίνακες του Λύτρα για να φέρει στην επιφάνεια την απλότητα και ειλικρίνεια των γυναικών της καθημερινότητας.

Μετά την παρουσίαση των καλλιτεχνικών – ενδυματολογικών δημιουργιών των τελειόφοιτων του Τμήματος ακολούθησε παρέμβαση του ιστορικού τέχνης και επιστημονικού συνεργάτη του Τμήματος Νίκου Μυκωνιάτη ο οποίος προσέγγισε με τη γλυπτική ύλη το χορό του Ζαλλόγου, το χορό που όπως είπε πύκνωσε το χώρο και το χρόνο, παρουσιάζοντας την επιβλητική κατασκευή του γλυπτού του Γιώργου Ζογγολόπουλου εντοιχισμένη σε 4.000 ασβεστολιθικά πλακίδια και στην υποβλητική μουσική σύνθεση του Νίκου Σκαλκώτα.

Την εκδήλωση χαιρέτισαν ο Δήμαρχος Κιλκίς Δημήτρης Κυριακίδης σημειώνοντας ότι η ανήσυχη αλλά πάντα φρέσκια ματιά των φοιτητών έδωσε μια άλλη ανάγνωση με εκπαιδευτικό και πολιτιστικό περιεχόμενο στις ιστορικές τελετουργίες της μνήμης, η βουλεύτρια Ειρήνη Αγαθοπούλου η οποία αναφέρθηκε στο πρωτότυπο του εγχειρήματος καθώς συνδυάζει την ιστορία με τον πολιτισμό, ο βουλευτής Γιώργος Φραγγίδης ο οποίος στάθηκε στην γενναία συμμετοχή της γυναίκας στον Αγώνα και επαίνεσε την καινοτόμα προσέγγιση των τελειόφοιτων δημιουργών, ο νέος Πρόεδρος του Τμήματος Δημιουργικού Σχεδιασμού και Ένδυσης Απόστολος Κορλός εκφράζοντας την αισιοδοξία ότι με τέτοιου είδους εκδηλώσεις το Πανεπιστημιακό Ίδρυμα και ο Δήμος Κιλκίς συμβάλουν στην εξωστρέφεια του Τμήματος. Την διαδικτυακή εκδήλωση χαιρέτισαν τηλεγραφικά ως εξαιρετική πρωτοβουλία ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς και ο Αντιπεριφερειάρχης Κιλκίς Ανδρέας Βεργίδης.

Την εκδήλωση παρακολούθησαν οι Αντιδήμαρχοι Ιωάννης Χατζηαποστόλου, Θεμιστοκλής Κοσμίδης, Κωνσταντίνος Πουντζουκίδης, Γιώργος Μπαλάσκας, η περιφερειακή σύμβουλος Γενοβέφα Ναβροζίδου ο Γεν. Γραμματέας του Δήμου Νικόλαος Ιντζέλης, η Πρόεδρος του Συλλόγου Καρκινοπαθών ‘’Ευγένιος ο Τραπεζούντιος" ν. Κιλκίς Γεωργία Κολεσιώτου, ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Μέσων Αποστόλων Κωνσταντίνος Θεοδωρίδης , τα μέλη της Επιτροπής Ισότητας Στέλλα Ξάκη, Όλγα Κουρτίδου, Βαλεντίνα – Ειρήνη Αγγελίδου, πολίτες και φοιτητές του Τμήματος Δημιουργικού Σχεδιασμού και Ένδυσης.

Από όλους εκφράσθηκε η ζωηρή επιθυμία για την επανάληψη της εκδήλωσης σε ζώσα μορφή και τούτο συμφωνήθηκε να γίνει μόλις το επιτρέψουν οι υγειονομικές συνθήκες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.