Γράφει η Βασιλική Μαυρογονάτου*
Φέτος αναμένουμε σοβαρές εξελίξεις στις βάσεις και στην εισαγωγή μαθητών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής φέρνει ανησυχία σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Θα υπάρξουν περιπτώσεις μαθητών, οι οποίοι ίσως δεν θα μπορέσουν να κάνουν καν μηχανογραφικό.
Είναι γεγονός πως τα τελευταία χρόνια, μετά την κατάργηση του 10 πως υπήρξαν σχολές πολύ κάτω από τη βάση. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να εισάγονται στα Πανεπιστήμια ακόμη και μαθητές με βαθμούς πανελληνίων 3 και 5. αυτό εννοείται πως είχε επιπτώσεις. Σύμφωνα με ευρωπαϊκή έρευνα η Ελλάδα είναι πρώτη σε εισαγωγή φοιτητών στα Πανεπιστήμια και τελευταία σε αποφοίτους από αυτά.
Ένας μαθητής που δεν έμαθε ποτέ να διαβάζει και να προσπαθεί είναι σχεδόν αδύνατο να το κάνει στο Πανεπιστήμιο.
Τι σημαίνει τώρα ΕΒΕ (Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής). Η διαδικασία της ΕΒΕ λοιπόν έχει πολλές παραμέτρους και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή κυρίως για τους μαθητές που αναμένουν να γράψουν χαμηλές βαθμολογίες (κοντά στο 11 και κάτω), μιας και υπάρχει ο κίνδυνος να μην μπορούν να επιλέξουν κάποια Πανεπιστημιακή Σχολή. Το βέβαιο είναι πάντως ότι η συμπλήρωση του μηχανογραφικού φέτος θα είναι δύσκολη και ο κάθε μαθητής θα χρειαστεί βοήθεια από ειδικό έως ότου κάνει τις τελικές επιλογές του. Για τα τμήματα με υψηλή ζήτηση δεν αναμένεται να αλλάξει κάτι η θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, μιας και συμπληρώνουν τις θέσεις τους σε πολύ υψηλές βαθμολογίες. Οι νέες αυτές αλλαγές αγχώνουν τους μαθητές και τους γονείς, μιας και δεν έχουν γίνει ξεκάθαρες στο μυαλό των υποψηφίων οι προυποθέσεις για τη διαμόρφωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Επίσης για φέτος η αγωνία και το άγχος θα παραταθεί για όλους αφού είναι δεδομένο ότι συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, οι βαθμολογίες θα καθυστερήσουν να εκδοθούν κάνοντας και το Καλοκαίρι εξαιρετικά «θερμό» για τα παιδιά της Γ΄ λυκείου.
Μέσα στον Ιούλιο, το υπουργείο Παιδείας θα ανακοινώσει με sms στους μαθητές τη βαθμολογία του καθενός στα 4 μαθήματα των Πανελληνίων Εξετάσεων. Στη συνέχεια το ίδιο θα γίνει με τα Ειδικά Μαθήματα και τα αποτελέσματα στις Αστυνομικές, Στρατιωτικές σχολές κτλ. Με μεταγενέστερη ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας θα γίνουν γνωστοί και οι Μέσοι Όροι των βαθμολογιών σε κάθε Επιστημονικό Πεδίο αλλά και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ανά τμήμα.
Είναι γεγονός πως τα τελευταία χρόνια, μετά την κατάργηση του 10 πως υπήρξαν σχολές πολύ κάτω από τη βάση. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να εισάγονται στα Πανεπιστήμια ακόμη και μαθητές με βαθμούς πανελληνίων 3 και 5. αυτό εννοείται πως είχε επιπτώσεις. Σύμφωνα με ευρωπαϊκή έρευνα η Ελλάδα είναι πρώτη σε εισαγωγή φοιτητών στα Πανεπιστήμια και τελευταία σε αποφοίτους από αυτά.
Ένας μαθητής που δεν έμαθε ποτέ να διαβάζει και να προσπαθεί είναι σχεδόν αδύνατο να το κάνει στο Πανεπιστήμιο.
Τι σημαίνει τώρα ΕΒΕ (Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής). Η διαδικασία της ΕΒΕ λοιπόν έχει πολλές παραμέτρους και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή κυρίως για τους μαθητές που αναμένουν να γράψουν χαμηλές βαθμολογίες (κοντά στο 11 και κάτω), μιας και υπάρχει ο κίνδυνος να μην μπορούν να επιλέξουν κάποια Πανεπιστημιακή Σχολή. Το βέβαιο είναι πάντως ότι η συμπλήρωση του μηχανογραφικού φέτος θα είναι δύσκολη και ο κάθε μαθητής θα χρειαστεί βοήθεια από ειδικό έως ότου κάνει τις τελικές επιλογές του. Για τα τμήματα με υψηλή ζήτηση δεν αναμένεται να αλλάξει κάτι η θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, μιας και συμπληρώνουν τις θέσεις τους σε πολύ υψηλές βαθμολογίες. Οι νέες αυτές αλλαγές αγχώνουν τους μαθητές και τους γονείς, μιας και δεν έχουν γίνει ξεκάθαρες στο μυαλό των υποψηφίων οι προυποθέσεις για τη διαμόρφωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Επίσης για φέτος η αγωνία και το άγχος θα παραταθεί για όλους αφού είναι δεδομένο ότι συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, οι βαθμολογίες θα καθυστερήσουν να εκδοθούν κάνοντας και το Καλοκαίρι εξαιρετικά «θερμό» για τα παιδιά της Γ΄ λυκείου.
Μέσα στον Ιούλιο, το υπουργείο Παιδείας θα ανακοινώσει με sms στους μαθητές τη βαθμολογία του καθενός στα 4 μαθήματα των Πανελληνίων Εξετάσεων. Στη συνέχεια το ίδιο θα γίνει με τα Ειδικά Μαθήματα και τα αποτελέσματα στις Αστυνομικές, Στρατιωτικές σχολές κτλ. Με μεταγενέστερη ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας θα γίνουν γνωστοί και οι Μέσοι Όροι των βαθμολογιών σε κάθε Επιστημονικό Πεδίο αλλά και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ανά τμήμα.
Στην ουσία το Υπουργείο θα υπολογίσει τον Μέσο Όρο των βαθμολογιών όλων των μαθητών και στα 4 μαθήματα σε κάθε Επιστημονικό Πεδίο για να δημιουργήσει τον Μέσο Όρο των επιδόσεων ανά Πεδίο, πάνω στον οποίο θα υπολογιστεί η Ε.Β.Ε. ανά πεδίο και ανά Πανεπιστημιακό τμήμα. Έπειτα, προς το τέλος του Ιουλίου συμπληρώνεται το μηχανογραφικό δελτίο, όπου για το σχολικό έτος 2020-2021 δεν υφίσταται περιορισμός στον αριθμό των σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων που μπορούν να δηλωθούν. Προϋπόθεση δήλωσης των τμημάτων είναι οι υποψήφιοι να έχουν επιτύχει την Ε.Β.Ε. ή τις Ε.Β.Ε. του Ειδικού Μαθήματος ή των Ειδικών Μαθημάτων ή Αθλημάτων του τμήματος που επιθυμούν.
Ας δούμε ένα παράδειγμα της διαδικασίας για υποψήφιο από το 1ο πεδίο.
Παράδειγμα: Για το 1ο Πεδίο θα υπολογίσει το Μέσο Όρο όλων των βαθμολογίων όλων των υποψηφίων στα Αρχαία Ελληνικά (π.χ. 12), στην Κοινωνιολογία (π.χ. 13), στη Νεοελληνική Γλώσσα (π.χ. 10) και στην Ιστορία (π.χ. 9).
Στη συνέχεια, θα υπολογίσει το Μέσο Όρο των παραπάνω αποτελεσμάτων για να εξάγει τον Μέσο Όρο του 1ου Πεδίου, δηλαδή 12+13+10+9=44/4= 11.
Αυτός ο Μέσος Όρος των επιδόσεων του 1ου πεδίου αποτελεί τη βάση για τη δημιουργία της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, μιας και τον βαθμό αυτόν (δηλαδή το 11) τον πολλαπλασιάζει με τον Συντελεστή Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που έχει ορίσει ήδη κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα (ο Συντελεστής αυτός μπορεί να είναι ανάμεσα στο 0,8 έως το 1,2, ανάλογα με την απόφαση κάθε τμήματος).
Στο παράδειγμα μας λοιπόν οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής θα μπορούσαν να είναι:
Νομική Αθήνας: 11 χ 1,2= 13,2
Φιλολογίας Αθήνας: 11 χ 1=11
Φιλοσοφίας Πατρών: 11 χ 0,8= 8,8
Τα τμήματα λοιπόν που επέλεξαν τον χαμηλότερο Συντελεστή Ε.Β.Ε. θα έχουν και τη χαμηλότερη Βάση Εισαγωγής στο κάθε Πεδίο. Στο παράδειγμα μας, ο βαθμός 8,8 αποτελεί τον χαμηλότερο βαθμό με τον οποίο κάποιος υποψήφιος θα μπορούσε να δηλώσει κάποια σχολή του 1ου Πεδίου. Για τη διαδικασία της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, δεν λαμβάνονται υπόψη κατά το στάδιο αυτό οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων, δηλαδή στη φάση αυτή ο μαθητής για να δει αν μπορεί να δηλώσει κάποιο τμήμα θα υπολογίζει μόνο τον Μέσο Όρο των 4 μαθημάτων που έγραψε χωρίς τους συντελεστές βαρύτητας (1,3 και 0,7).
Ας δούμε ένα παράδειγμα της διαδικασίας για υποψήφιο από το 1ο πεδίο.
Παράδειγμα: Για το 1ο Πεδίο θα υπολογίσει το Μέσο Όρο όλων των βαθμολογίων όλων των υποψηφίων στα Αρχαία Ελληνικά (π.χ. 12), στην Κοινωνιολογία (π.χ. 13), στη Νεοελληνική Γλώσσα (π.χ. 10) και στην Ιστορία (π.χ. 9).
Στη συνέχεια, θα υπολογίσει το Μέσο Όρο των παραπάνω αποτελεσμάτων για να εξάγει τον Μέσο Όρο του 1ου Πεδίου, δηλαδή 12+13+10+9=44/4= 11.
Αυτός ο Μέσος Όρος των επιδόσεων του 1ου πεδίου αποτελεί τη βάση για τη δημιουργία της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, μιας και τον βαθμό αυτόν (δηλαδή το 11) τον πολλαπλασιάζει με τον Συντελεστή Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που έχει ορίσει ήδη κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα (ο Συντελεστής αυτός μπορεί να είναι ανάμεσα στο 0,8 έως το 1,2, ανάλογα με την απόφαση κάθε τμήματος).
Στο παράδειγμα μας λοιπόν οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής θα μπορούσαν να είναι:
Νομική Αθήνας: 11 χ 1,2= 13,2
Φιλολογίας Αθήνας: 11 χ 1=11
Φιλοσοφίας Πατρών: 11 χ 0,8= 8,8
Τα τμήματα λοιπόν που επέλεξαν τον χαμηλότερο Συντελεστή Ε.Β.Ε. θα έχουν και τη χαμηλότερη Βάση Εισαγωγής στο κάθε Πεδίο. Στο παράδειγμα μας, ο βαθμός 8,8 αποτελεί τον χαμηλότερο βαθμό με τον οποίο κάποιος υποψήφιος θα μπορούσε να δηλώσει κάποια σχολή του 1ου Πεδίου. Για τη διαδικασία της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, δεν λαμβάνονται υπόψη κατά το στάδιο αυτό οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων, δηλαδή στη φάση αυτή ο μαθητής για να δει αν μπορεί να δηλώσει κάποιο τμήμα θα υπολογίζει μόνο τον Μέσο Όρο των 4 μαθημάτων που έγραψε χωρίς τους συντελεστές βαρύτητας (1,3 και 0,7).
Με τη διαδικασία αυτή οι μαθητές θα γνωρίζουν αν έχουν δικαίωμα να δηλώσουν το τμήμα στο Μηχανογραφικό Δελτίο. Ένας μαθητής με Μέσο Όρο βαθμών 8,7 δεν μπορεί να δηλώσει κανένα τμήμα ενώ ένας μαθητής με Μέσο Όρο 13,3 μπορεί να δηλώσει όλα τα τμήματα του 1ου πεδίου. Αν θα «περάσει» σε κάποιο τμήμα, αυτό εξαρτάται από το αν τα μόρια που συγκέντρωσε (με τους συντελεστές βαρύτητας) αρκούν για να βρει μια κενή θέση στο τμήμα που επιθυμεί.
Άρα, για τον υπολογισμό της Ε.Β.Ε. υπολογίζουμε μόνο τον Μέσο Όρο των μαθημάτων ενώ για την εισαγωγή στο τμήμα υπολογίζουμε τα μόρια μας με το γνωστό τρόπο και τους 2 συντελεστές βαρύτητας (1,3 και 0,7), όπως συμβαίνει κάθε χρόνο. Στην περίπτωση που το τμήμα επιλογής βρίσκεται σε περισσότερα Πεδία, λαμβάνεται υπόψη η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής του Πεδίου με τις χαμηλότερες βαθμολογίες (π.χ. την περσινή χρονιά για τα Παιδαγωγικά Τμήματα θα λαμβάνονταν υπόψη οι επιδόσεις του 4ου Πεδίου, οι οποίες ήταν οι χαμηλότερες των 4 πεδίων).
Όσον αφορά στα ΕΠΑΛ, η διαδικασία που ακολουθείται είναι αναλογικά η ίδια με το Γενικό Λύκειο και στα τμήματα με Ειδικό Μάθημα και σε αυτά χωρίς Ειδικό Μάθημα.
Καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά
* Βασιλική Μαυρογονάτου Msc, Med
Σύμβουλος εκπαίδευσης και επαγγελματικού προσανατολισμού
25ης Μαρτίου 20
Τηλ 2341075445, 6937032746
Όσον αφορά στα ΕΠΑΛ, η διαδικασία που ακολουθείται είναι αναλογικά η ίδια με το Γενικό Λύκειο και στα τμήματα με Ειδικό Μάθημα και σε αυτά χωρίς Ειδικό Μάθημα.
Καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά
* Βασιλική Μαυρογονάτου Msc, Med
Σύμβουλος εκπαίδευσης και επαγγελματικού προσανατολισμού
25ης Μαρτίου 20
Τηλ 2341075445, 6937032746
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.