Δελτίο τύπου Ιεράς Μητροπόλεως Γουμενίσσης και Πολυκάστρου
Η ΕΝΟΡΙΑΚΗ ανάκαμψη με ποιμαντικές πρωτοβουλίες και δράσεις έχει διευρύνει από ετών στη Μητρόπολή μας το πρόγραμμα των καθιερωμένων παλαιών τοπικών πανηγυριών.
Εορτασμοί νέοι πολύ παλαιών συναξαριακών εορτών μετεξελίσσονται σε πανηγύρια, (συν)εκκλησιασμού, (συν)εορτασμού, (συλ)λιτανεύσεων, ιερών εορτίων ανατάσεων όχι μόνο για τις τοπικές κυριώνυμες ενορίες, αλλά και για πλήθος συνεορταστών.
Μια τέτοια ευφρόσυνη ευκαιρία καθιερώθηκε και διατηρείται στην Αξιούπολη, τα “πρώτα Αξιουπολίτικα”, με αφορμή τη Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου “εν τω Άδειν”, την Παναγία του Άξιόν Εστιν, όπως συνηθίστηκε να αποκαλείται. Βεβαίως, η κυρίως εορτή εστιάζεται στην “πρωτεύουσα” του Αγιονόρους, στη λαμπρή εκκλησία της Παναγίας μας με την κυριολεκτούμενη θαυματουργό Θεομητορική εικόνα, κατενώπιον της οποίας εψάλη και διδάχθηκε αρχαγγελικά το προοίμιο του θεομητορικού ύμνου “Άξιόν εστιν”.
Όμως, κατά καιρούς ανηγέρθησαν μοναστήρια και εκκλησίες με το αυτό όνομα. Μια τέτοια λαμπρή εκκλησία περικοσμεί την Αξιούπολη. Ένα πολυεπίπεδο αρχιτεκτόνημα, στο χώρο του μικρού παλαιού παρεκκλησίου του Αγίου Μηνά, που σχεδιάστηκε άριστα και περιλαμβάνει έναν πολυσύνθετο ναό, με την κυρίως εκκλησία της Παναγίας, το βαπτιστήριο της Αγίας Παρασκευής, τα κατηχουμενεία του Αγίου Μηνά και της Αγίας Μαρίνης.
Η ενορία της Αξιούπολης στολίζεται κι από το συντηρημένο μεταβυζαντινό Ναό του Αγίου Δημητρίου, το νεότερο ναό των Αγίων Αναργύρων και τον παλαιότερο φερώνυμο Ναό στο Δρέβενο, το εξωκλήσι του Αγίου Φανουρίου (όπου τελούνται τα κυρίως τοπικά “Αξιουπολίτικα”), όλα αυτά τεκμήρια της ευλάβειας του γηγενούς και του προσφυγικού πληθυσμού.
Ο ΠΟΛΥΕΠΙΠΕΔΟΣ ΝΑΟΣ της Παναγίας-Άξιόν Εστιν ευμοίρησε να διακονείται από φιλοτίμους και δραστηρίους εφημερίους, με διάθεση προσφοράς και ακάματης δημιουργίας. Στις 15/16 Οκτωβρίου 2016 είχαν τελεσθεί τα Εγκαίνια του ναού και των παρεκκλησίων με πολυαρχιερατική ιερουργία.
Ο ΠΟΛΥΕΠΙΠΕΔΟΣ ΝΑΟΣ της Παναγίας-Άξιόν Εστιν ευμοίρησε να διακονείται από φιλοτίμους και δραστηρίους εφημερίους, με διάθεση προσφοράς και ακάματης δημιουργίας. Στις 15/16 Οκτωβρίου 2016 είχαν τελεσθεί τα Εγκαίνια του ναού και των παρεκκλησίων με πολυαρχιερατική ιερουργία.
Στο ναό αυτό ήδη από ετών διακονεί ο πρωτοπρ. Ιγνάτιος Καλογεράκης, τρίτεκνος, με μεταπτυχιακή ειδίκευση σε σχετικό πανεπιστημιακό πρόγραμμα της Ι.Μονής Κύκκου, χειροθετημένος πρόσφατα στο διακόνημα του πνευματικού-εξομολόγου και από τινος γενικός αρχιερατικός επίτροπος της Μητροπόλεως.
Ένας ακούραστος υπηρέτης της εκκλησιαστικής ποιμαντικής, παρρησίας και παρουσίας, ασκούμενος συν τοις άλλοις και στη συχνή φιλοξενία σχολείων με την κατηχητική σημαντική της ναοδομίας και ανιστορήσεως. Διοργάνωσε κι εφέτος το πανηγύρι της Θεομητορικής εορτής, τα “πρώτα-ενοριακά Αξιουπολίτικα”.
ΣΤΟΝ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟ Εσπερινό προέστη και ομίλησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Δημήτριος αναφερθείς στο συναξαριακό ιστορικό της εορτής, στη σημασία του αγγελοδίδακτου θεομητορικού ύμνου και στη θεομητορική ευλογία-συγκατάβαση που απηχείται σε όλη την Εκκλησία ως διακονία της Καινής Διαθήκης.
ΣΤΟΝ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟ Εσπερινό προέστη και ομίλησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Δημήτριος αναφερθείς στο συναξαριακό ιστορικό της εορτής, στη σημασία του αγγελοδίδακτου θεομητορικού ύμνου και στη θεομητορική ευλογία-συγκατάβαση που απηχείται σε όλη την Εκκλησία ως διακονία της Καινής Διαθήκης.
Σε μιαν αποστροφή του λόγου του δεν παρέλειψε να σχολιάσει με βάση την ορθόδοξη πατερική ερμηνευτική το νόημα της άλλης θεοδίδακτης προσευχής “Πάτερ ημών” και στις απόπειρες ανθρωποκεντρικών “θεολογικών” διορθώσεων που επιχειρήθηκαν παλαιότερα από τον Αγγλικανισμό και τώρα πρόσφατα από την Παπική εκδοχή. Στον Εσπερινό και τη λιτανεία της νέας “εφέστιας” ενοριακής εικόνος συμμετείχαν ο Δήμαρχος Παιονίας κ. Χρήστος Γκουντενούδης, ο νεοεκλεγείς για την επόμενη τετραετία κ. Κωνσταντίνος Σιωνίδης και άλλοι επίσημοι από τις τοπικές Αρχές.
Στον Όρθρο και τη θεία Λειτουργία συμμετείχαν πληθύς ιερέων, μέσα στον κατάμεστο ναό της Παναγίας, ενώ στο τέλος του λειτουργικού εορτασμού προσφέρθηκε πλούσια δεξίωση σε όλους τους συνεορταστές κληρικούς και λαϊκούς. Το εορταστικό πρόγραμμα ολοκληρώνεται κάθε χρόνο με το εσπερινό Κτητορικό Μνημόσυνο.
Σ᾽ ΑΥΤΟ το πανηγύρι, που αποδεικνύει πως η καρδιά της Μητροπόλεως τούτη τη μέρα κτυπά στην Αξιούπολη, όλοι οι ενορίτες και όλοι οι συνεορταστές έψαλαν και συνέψαλαν επανειλημμένα το τροπάριο-απολυτίκιο της τοπικής εορτής. Είναι ειδικά μετασκευασμένο εξ αρχής από το Σεβασμιώτατο, για να μας θυμίζει την αναφορά της ολοτελούς ευγνωμοσύνης και ευλαβικής μελέτης προς το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου:
της Παναγίας “Άξιόν Εστιν”. Ήχος Δ'. Ταχύ προκατάλαβε.
«Ως κρήνη αείρροος των εκ Θεού δωρεών* εικών σου η πάντιμος και αξιώνυμος νυν* τη ποίμνη σου δέδοται·* χαίρε, διο βοώμεν, αξιόθεε Κόρη,* χαίρε δι ἧς ηνώθη ο Θεός τοις ανθρώποις,* χαίρε της Αξιουπόλεως φρουρός τε και καύχημα».
Σ᾽ ΑΥΤΟ το πανηγύρι, που αποδεικνύει πως η καρδιά της Μητροπόλεως τούτη τη μέρα κτυπά στην Αξιούπολη, όλοι οι ενορίτες και όλοι οι συνεορταστές έψαλαν και συνέψαλαν επανειλημμένα το τροπάριο-απολυτίκιο της τοπικής εορτής. Είναι ειδικά μετασκευασμένο εξ αρχής από το Σεβασμιώτατο, για να μας θυμίζει την αναφορά της ολοτελούς ευγνωμοσύνης και ευλαβικής μελέτης προς το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου:
της Παναγίας “Άξιόν Εστιν”. Ήχος Δ'. Ταχύ προκατάλαβε.
«Ως κρήνη αείρροος των εκ Θεού δωρεών* εικών σου η πάντιμος και αξιώνυμος νυν* τη ποίμνη σου δέδοται·* χαίρε, διο βοώμεν, αξιόθεε Κόρη,* χαίρε δι ἧς ηνώθη ο Θεός τοις ανθρώποις,* χαίρε της Αξιουπόλεως φρουρός τε και καύχημα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.